(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 35-36
  • № 34
  • № 33
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
4/21
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Травень , 2016/№ 41

Акциз: ПММ, талони

Запровадження акцизного податку на «ліве» пальне (далі — «лівопальний» акциз), а також його електронного адміністрування, на практиці проходить зовсім не гладко і викликає «сум’яття в умах» наших читачів. А деколи на запитання щодо цього виду акцизу «накладаються» запитання щодо іншого, «роздрібного», акцизу на пальне. У цій статті ми наведемо низку таких запитань читачів, пов’язаних із застосуванням талонів (смарт-карток) на пальне, і висловимо стосовно кожного з них нашу думку.

Спочатку нагадаємо зацікавленим читачам, що у присвяченому «акцизним» новинам-2016 тематичному номері «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 18 багато уваги було приділено і «лівопальному» акцизу (у тому числі особливостям його електронного адміністрування). Тому певну частину загальної інформації на цю тему ви можете почерпнути звідти.

Ми ж зараз переходимо до окремих запитань/ситуацій, щодо яких нормативи, як правило, небагатослівні. Подальший виклад будуємо за схемою «запитання-відповідь».

Перепродаж талонів

Підприємство придбало талони на ПММ і вирішило частину з них перепродати. Чи не потрібно для такої операції реєструватися платником акцизу з реалізації пального?

Хочеться чітко відповісти — не потрібно. Але тут є певні нюанси. Згідно з п.п. 212.1.15 ПКУ платником акцизного податку повинні реєструватися особи, які здійснюють реалізацію пального. Термін «реалізація пального» для цілей «лівопального» акцизу визначено в абзаці другому* п.п. 14.1.212 ПКУ. І у зв’язку з цим визначенням виникає запитання: чи можна перепродаж талонів прирівняти до реалізації пального?

* Той самий термін, але для цілей «роздрібного» акцизу, наведено в абзаці третьому цього підпункту.

Відповідаючи, умовно розділимо нашу ситуацію на два варіанти.

Перший. Якщо право власності на «забезпечене» талонами пальне до «талоноутримувача» (перепродавця талонів) у мить, коли він їх придбавав (оплачував), не переходить**, то відповідь буде однозначно негативною. Тобто при перепродажу талонів (або смарт-карток), за якими право власності на пальне від «емітента» талонів («заправника») переходить тільки при заправці за талонами на АЗС, операція з перепродажу талонів (які пальним не є ☺, а тільки дають право на його отримання***) не може вважатися реалізацією пального.

** Детальніше про талони на пальне і про важливість змісту договорів на продаж таких талонів читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 18, с. 42.

*** Це випливає з визначень «пальних» талонів і смарт-карток, наведених у розд. 3 Інструкції про порядок прийняття, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів… від 20.05.2008 р. № 281/171/578/155.

І такому перепродавцю для перепродажу талонів однозначно не потрібно реєструватися платником «лівопального» акцизу

Другий. Дещо «обтяжує» нашу ситуацію той випадок, коли згідно з договором з АЗС (або з іншим продавцем талонів) право власності на пальне, яке заливатимуть за цими талонами, одразу переходить до покупця талонів. Тобто в цьому випадку формально можна стверджувати, що перепродаючи талони, перепродавець перепродає не тільки талони, а й забезпечене ними пальне. Адже право власності на забезпечене такими талонами пальне переходитиме до їх нових власників уже від перепродавця талонів (а не від АЗС).

Водночас, схоже, фіскали не схиляються тут до формального підходу і не мають наміру плодити число псевдоплатників «лівопального» акцизу. Саме такий розумний підхід випливає зі змісту листа ДФСУ від 08.04.2016 р. № 7905/6/99-99-21-05-15, а також листа ГУ ДФС у м. Києві від 15.03.2016 р. № 6164/10/26-15-40-02-16 (ср. 025069200). Фіскали в цих листах цілком логічно роз’яснюють, що

у разі перепродажу смарт-карток перепродавцю не потрібно для проведення такої операції реєструватися платником «лівопального» акцизу

Причому висновок робиться без жодних застережень про те, чи перейшло до отримувача смарт-карток право власності на «забезпечене» ними пальне. А головне — з цих листів випливає, що фіскали в запитанні «хто реалізує пальне?» (тобто при трактуванні зазначеного терміна з п.п. 14.1.212 ПКУ) орієнтуються не на «паперову», а на фактичну передачу пального, яка в цьому випадку фактично здійснюється при заправці за талонами на АЗС «заправником». Такий висновок підтверджує і свіжа консультація податківців (див. «Вісник. Право знати все про податки та збори», 2016, № 18, с. 33).

Безумовно, нас тішить цей ліберальний підхід, згідно з яким перепродавцю талонів (і смарт-карток) і в цьому варіанті не потрібно для виконання таких операцій реєструватися платником «лівопального» акцизу. Лише б податківці не передумали і не почали чіплятися за формальності. Для більшої впевненості можна при такому варіанті договору підстрахуватися отриманням індивідуальної податкової консультації, пославшись у запиті на зазначені вище листи.

І все ж таки, щоб уникнути можливих проблем з податківцями, рекомендуємо переглянути тексти «первинних» договорів на «талонний» («смарт-картковий») відпуск пального, щоб право власності на останнє переходило до покупця (або пред’явнику талонів, смарт-карток) тільки при «отоварюванні» талонів (смарт-карток) на АЗС. Адже, крім іншого, тут ще є й супутня проблема зі зберіганням забезпеченого талонами пального.

Талони і «роздрібний» акциз. У листах ДФСУ від 09.10.2015 р. № 21512/6/99-99-19-03-03-15 і від 12.03.2016 р. № 5311/6/99-95-42-01-16-01 однозначно та аргументовано стверджується, що операції з продажу або перепродажу талонів (смарт-карток) на пальне акцизним податком з роздрібних продажів підакцизних товарів не обкладаються.

Пальне за «своїми» талонами та АН

Підприємство через АЗС відпускає пальне за талонами і смарт-картками, при цьому право власності на таке пальне до покупця переходить одразу за датою передоплати.

Чи потрібно виписувати покупцю акцизну накладну (АН), і якщо так, то коли? Або ми повинні в СЕА списувати це пальне за щоденними АН при «проливанні» на АЗС проданих талонів?

Ми вже згадували вище, що в нинішніх умовах «миттєвий» перехід до покупця права власності на пальне при «талонному» способі його продажу — зовсім «не комільфо». Але «маємо те, що маємо».

Нагадаємо, що згідно з п. 231.1 ПКУ платник «лівопального» акцизу повинен складати АН при реалізації пального. Відштовхуючись від терміна «реалізація пального», наведеного у другому абзаці п.п. 14.1.212 ПКУ, можна такий («попередній») перехід права власності на пальне теж вважати його реалізацією. Водночас, при «талонному» продажу фіскали, схоже, схиляються до того, що реалізацією слід вважати момент фактичного відпуску за талонами і смарт-картками на АЗС (див. відповідь на попереднє запитання).

Підтверджує їх логіку і п. 231.3 ПКУ, який говорить про те, що коли згідно з договором відпуск пального здійснюється через паливно-роздавальні колонки (ПРК) на АЗС (тощо), то АН складається

у момент відпуску пального через колонки*, причому незалежно від того, коли відбувся перехід права власності на це пальне

* Ця сама дата для АЗС є і датою виникнення ПЗ з «роздрібного» акцизу, який теж сплачується з таких обсягів.

Проте, вам менше головного болю буде, якщо ви взагалі не виписуватимете окремі АН на ці «талонні» відпуски (окремі на кожну заправку або ж зведену АН у кінці місяця**), відстежуючи, яка кількість за цими талонами (смарт-картками) була залита в конкретний день. І вам не доведеться виключати ці обсяги з (не включати до) підсумкових щоденних АН. Але таке реально можливо, якщо ваш «талонний»/«смарт-картковий» покупець не є платником «лівопального» акцизу (або не вимагає від вас АН).

** Таку зведену АН у цій ситуації, якщо у вас «цілодобова АЗС», дозволяє виписувати абзац четвертий п. 231.3 ПКУ.

Якщо ж ваш покупець талонів є платником «лівопального» акцизу, то йому знадобиться (знадобляться) від вас АН, незважаючи на те, що пальне, отримане за талонами, ним реалізовуватися не буде, а буде «палитися» на заправлених через АЗС автомобілях. Тобто покупцю доведеться потім на ці використані для власних потреб обсяги складати АН з типом причини «3» («власне споживання»), а «на вході» у нього (якщо ви не оформите АН) відповідних обсягів пального не буде. І тоді він «попаде на гроші» за акцизом ☹.

Адже цілком імовірно, що при «лівопальній» перевірці платника фіскали стануть рахувати, яку загальну кількість (л/кг) пального він використовував на власних потреб, а на яку кількість (л/кг) виписав АН з типом причини «3» (п. 4 розд. ІІ Порядку № 218***). І в разі виявлення «бонусу» — оштрафують за нереєстрацію АН і ще податок донарахують. При цьому сам податок і санкції можуть вийти вже досить вагомими.

*** Порядок заповнення АН…, затверджений наказом Мінфіну від 25.02.2016 р. № 218.

Отже. Якщо ваш покупець талонів — не платник «лівопального» акцизу, то й запитань немає — окремі АН на нього не складаєте, а обсяг пального, відпущеного на АЗС за талонами/смарт-картками, увійде у вас до підсумкових щоденних АН, що виписуються на «кінцевих споживачів».

Якщо ж ваш покупець — платник «лівопального» акцизу і якщо ваша АЗС передбачає безперервний**** цілодобовий відпуск ПММ, то краще оформляти на нього зведені АН

**** Під безперервним постачанням розуміється забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального (контрагентів) отримувати його в будь-який час доби і будь-який день відповідного місяця ( п. 231.3 ПКУ).

Але не включаючи при цьому такі обсяги у щоденні підсумкові АН.

Зауважимо, що питання про виписку АН краще обумовити в договорі на відпуск пального за талонами (смарт-картками), але з урахуванням вищезазначеного п. 231.3 ПКУ.

Додаткові проблеми можуть бути в тих самих випадках, коли договір допускає перепродаж талонів (смарт-карт), і заправлятися на АЗС за цими талонами (смарт-картами) буде вже інша особа (їх новий власник). На нашу думку, тоді в контексті відповіді на попереднє запитання АН***** (у разі її затребування) повинна складатися вже на цю іншу особу, чиї транспортні засоби фактично заправляються на АЗС. Якщо, звичайно, ця особа є платником «лівопального» акцизу, інакше ці обсяги повинні увійти до підсумкових щоденних АН.

***** Тобто виходячи з ліберальної позиції податківців — що продаж талонів за ланцюжком до фактичного проливу через АЗС не вимагає виписки АН.

І такі обсяги пального пройдуть у СЕА повз продавця талонів (смарт-карток).

Пальне за «чужими» талонами, АН і «роздрібний» акциз

АЗС нашого підприємства відпускає пальне за талонами і смарт-картками, але не за своїми, а за випущеними іншими підприємствами. Після закінчення місяця на підприємства, що випустили талони і смарт-картки, виписується видаткова накладна.

1. Чи повинна виписуватися АН до видаткової накладної на пальне (вимога цих підприємств)?

2. Хто повинен сплатити «роздрібний» акциз з реалізації цього пального?

1. Спочатку — як ми бачимо цю схему роботи (див. її на рис. нижче). Судячи із запитання, ідеться про договори, згідно з якими АЗС вашого підприємства за домовленістю з підприємством, що випустило свої талони (смарт-картки), відпускає пред’явникам цих «чужих» талонів (смарт-карток) пальне*. Тобто фактично має місце продаж пального підприємствам — «емітентам» талонів (і смарт-карток), але з «роздрібним» відпуском цього пального через вашу АЗС на користь третіх осіб, які пред’являють «чужі» талони (смарт-картки).

* Таке, зокрема, практикується між дружніми АЗС, що отоварюють талони один одного, а потім у кінці місяця згідно з актом звірки проводять продажі ПММ між собою.

Звичайно, обсяг такого відпущеного пального оплачується підприємствами — «емітентами» талонів (смарт-карток), які «де-юре» і є покупцями пального. Як зазначено в запитанні, за підсумками місяця на такі підприємства вами (продавцем пального) виписуються видаткові накладні. Але зауважимо, що це (формально) на виписку АН не впливає.

А тепер — власне про виписку АН. Зі змісту запитання напрошується висновок, що кожне підприємство-покупець (він же — «емітент» талонів/смарт-карток) є платником «лівопального» акцизу. А отже, вони мають право вимагати від вашого підприємства АН, і ви зобов’язані ці АН їм виписувати та реєструвати в ЄРАП.

Згідно з п. 231.3 ПКУ в разі здійснення операцій з реалізації пального через ПРК на АЗС (комплексах), автомобільних газових заправних станціях (АГЗС) АН складається в день відпуску пального через ПРК на таких станціях незалежно від того, коли стався перехід права власності на таке пальне. Виходячи зі змісту запитання, реалізація пального здійснюється саме на АЗС (АГЗС), тому формально АН на підприємства-«емітенти» талонів (смарт-карт) повинні оформлятися на кожен «роздрібний» відпуск пального на АЗС за їх талоном (або смарт-карткою).

При цьому не має значення, чий конкретно транспортний засіб заправлявся.

АН усе одно повинна виписуватися на «емітента» талонів (смарт-карток), з яким у вас укладено договір на відпуск пального за його талонами (смарт-картками)

Якщо ж та особа, чий транспортний засіб за талоном (смарт-карткою) заправлявся на АЗС, вимагатиме за такою заправкою АН від вашого підприємства, то з цим проханням вам слід переадресувати його до «емітента» талонів.

Зазначимо, що згаданий п. 231.3 ПКУ може дозволити в подібній ситуації виписувати «емітенту» талонів зведену АН за підсумками місяця. Але для цього постачання пального повинне вважатися «безперервним» (див. виноску **** на с. 16). Якщо ваш договір (і режим роботи АЗС) таке передбачають, то зручніше оформляти «емітентам» зведено-місячні АН.

Важливо! При цьому обсяги пального, відпущеного за зазначеними «чужими» талонами (смарт-картками), не повинні у вас увійти до «щоденних» АН, які виписуються на відпуск пального через АЗС кінцевим споживачам, які не є платниками «лівопального» акцизу!

2. На нашу думку, у цій ситуації «роздрібний» акциз має сплачувати ваше підприємство. Пояснимо, чому ми схиляємося до такого висновку.

Згідно з п.п. 212.1.11 ПКУ платником «роздрібного» акцизу є особа — суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію пального. Об’єктом обкладення «роздрібним» акцизом згідно з п.п. 213.1.9 ПКУ є операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

При цьому реалізацією підакцизного пального вважається фізичний відпуск з АЗС та/або АГЗС пального, незалежно від форм розрахунків ( абзац третій п.п. 14.1.212 ПКУ).

При відпуску через мережу АЗС пального — у цьому випадку із застосуванням талонів (і смарт-карток) — формально здійснюється розрахункова операція*, дата якої є датою виникнення ПЗ за «роздрібним» акцизом (згідно з п. 216.9 ПКУ).

* При цьому не має значення, що до цього вже пройшла оплата пального (талонів або смарт-карток). Аналогічно міркують і фіскали — див. лист ДФСУ від 12.03.2016 р. № 5311/6/99-95-42-01-16-01.

Наші висновки підтверджуються листом ДФСУ від 12.03.2016 р. № 5315/6/99-99-03-03-15 (див. відповідь на друге запитання, де зазначено, що «роздрібний» акциз у подібній ситуації сплачує «експлуатант АЗС»), а також листом ГУ ДФС у м. Києві від 15.03.2016 р. № 6164/10/26-15-40-02-16. Щоправда, лист київських податківців стосувався випадку з перепродажем смарт-карток (див. про це запитання-відповідь вище), але він цілком поширюється й на вашу ситуацію.

У цих листах зазначено, що через АЗС (АГЗС) фактично здійснюється роздрібний продаж нафтопродуктів кінцевому споживачу. Тобто відповідно до п.п. 213.1.9 ПКУ

в особи, яка безпосередньо здійснює відпуск пального через АЗС (АГЗС) безпосередньо споживачам, незалежно від форми розрахунків (готівка, безготівка, у тому числі з використанням талонів, карток, відомостей на відпуск нафтопродуктів), такі операції є об’єктом обкладення «роздрібним» акцизом

І нехай вас не бентежить той факт, що АН виписується на «емітента» талонів, але при цьому «роздрібний» акциз сплачуєте ви, а не він. Річ у тім, що ПКУ передбачає різні умови справляння цих двох видів акцизного податку.

Тому вважаємо, що обов’язок зі сплати «роздрібного» акцизу в цьому випадку до «емітентів» талонів (з випискою вами на них АН) не переходить, оскільки фактично («роздрібний») відпуск пального здійснюється вашій АЗС. Зважайте на цей момент при формуванні ціни на пальне під час укладення договору з «емітентом» талонів.

висновки

  • Перепродаж смарт-карток і талонів з урахуванням ліберальної позиції фіскалів не вимагає реєстрації їх продавця платником «лівопального» акцизу. Проте залишається деяка невпевненість щодо ситуації, коли право власності на пальне вже перейшло до продавця талонів…
  • При відпуску на АЗС за «своїми» талонами (смарт-картками) неплатнику «лівопального» акцизу, окремі АН на нього не складаєте, а обсяг пального, відпущеного на АЗС за талонами/смарт-картками, увійде до підсумкових щоденних АН, що виписуються на «кінцевих споживачів». При відпуску платнику доведеться складати або окремі АН на кожну заправку, або зведену АН, і обсяги такого пального уже не повинні увійти до «щоденних» АН.
  • При відпуску пального АЗС за талонами/смарт-картками «чужої емісії» АН оформляються на «емітента» за фактом відпустки на АЗС пред’явникам талонів/смарт-карток — або окремі при кожній заправці, або зведені. Проте «роздрібний» акциз з відпуску цього «чужого» пального сплачує «господар» АЗС.
ПММ, акциз, талони додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті