Одразу зауважимо: перебування в зоні проведення антитерористичної операції (АТО) не звільняє підприємства від проведення інвентаризації свого майна. Водночас п. 8 Положення № 879 інвентаризаційні вимоги спрощено для підприємств:
— що знаходяться на тимчасово окупованій території;
— що знаходяться на території проведення АТО*;
* Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, наведено в додатку до розпорядження КМУ від 02.12.2015 р. № 1275-р.
— структурні підрозділи (відокремлене майно) яких перебувають на тимчасово окупованій території або на території проведення АТО.
Такі підприємства проводять інвентаризацію у випадках, обов’язкових для її проведення, у тому числі перед складанням річної фінансової звітності, але тільки тоді, коли стане можливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання і власний капітал цих підприємств. Після одержання доступу до майна підприємства зобов’язані:
— проінвентаризувати майно станом на 1-е число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди для доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку;
— відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду.
Документом, що підтверджує обмеженість доступу до активів з метою їх інвентаризації, є сертифікат Торгово-промислової палати України. У ньому підтверджується факт і період проведення АТО або військових дій на території України (див. лист ДФСУ від 23.06.2016 р. № 13823/6/99-99-15-02-02-15). А отже:
саме сертифікат Торгово-промислової палати дає підприємству право на застосування спрощених інвентаризаційних правил
До речі, не проти такого підходу до інвентаризації майна в зоні АТО і фахівці Мінфіну. У своїх роз’ясненнях вони вже неодноразово акцентували увагу на тому, що суб’єкти господарювання, майно яких перебуває у зоні проведення АТО, не звільнені від інвентаризації об’єктів, які перебувають там, проте можуть її проводити не в установлені Положенням № 879 строки, а коли це стане можливим (див. листи від 12.01.2015 р. № 31-11420-08-10/558 і від 29.06.2016 р. № 31-11410-07-10/18732).
Описані відмінності у правилах інвентаризації логічно зумовлюють особливості заповнення такими підприємствами річної фінансової звітності. Виходить, що активи, за якими не було проведено інвентаризацію, вони показують у звітності за даними бухгалтерського обліку. Причому той факт, що інформацію у фінзвітності наведено без проведення інвентаризації через відсутність доступу до активів, потрібно зазначити у примітках до фінзвітності (див. лист Мінфіну від 29.06.2016 р. № 31-11410-07-10/18732).
І, нарешті, ще один важливий момент. За роз’ясненнями Мінфіну, об’єкти, що перебувають на тимчасово окупованій території або на території проведення АТО на дату річного балансу, підприємство повинне оцінювати з урахуванням цих реалій. Оскільки через збройний конфлікт відбулося зменшення корисності активів підприємства, то в обліку та звітності їх показують за правилами П(С)БО 28 «Зменшення корисності активів», затвердженого наказом Мінфіну від 24.12.2004 р. № 817.
Детальніше про нюанси обліку нерухомості в зоні АТО ми писали в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 25, с. 21.