(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/12
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2017/№ 44

Формальності фактичних перевірок: завжди є за що «зачепитися»

У попередній статті ми розібралися із ввідними моментами фактичних перевірок. Тепер же вивчимо нюанси документального оформлення перших кроків інспектора по ваших володіннях. Що повинен пред’явити інспектор перед перевіркою? Як повинні виглядати документи? Коли можна не допустити контролера? Зараз розповімо.

Гості на порозі

Почнемо з того, які документи повинен пред’явити інспектор, який прийшов з фактичною перевіркою. Їх перелік передбачено п. 81.1 ПКУ, і це:

а) направлення на проведення перевірки;

б) копія наказу про проведення перевірки;

в) службове посвідчення.

Проте важлива не тільки сама наявність перелічених документів, а і їх зміст.

Подібні вимоги встановлює все той же п. 81.1 ПКУ.

Реквізити документів, які повинен надати інспектор

Направлення

Наказ

Дата видачі

Дата видачі

Найменування контролюючого органу

Найменування контролюючого органу

Реквізити наказу про проведення відповідної перевірки

Адреса об’єкта, перевірка якого проводиться (у разі проведення перевірки в іншому місці)

Найменування та реквізити суб’єкта, що перевіряється (П. І. Б. фізособи —платника податку, яка перевіряється) або об’єкта

Найменування та реквізити суб’єкта, що перевіряється (П. І. Б. фізособи — платника податку, який перевіряється)

Мета і вид перевірки

Мета і вид перевірки

Підстави

Підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ

Дата початку і тривалість перевірки

Дата початку і тривалість перевірки

Посада і прізвище перевіряючого

Період діяльності, що перевірятиметься

Підпис керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органа*

Підпис керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу

Печатка контролюючого органу

Печатка контролюючого органу

* При цьому використання факсиміле на направленні не допускається (абзац третій п.п. 1.3.1 Методичних рекомендацій № 22).

Інспектор не пройде!

Чому ж такі важливі подібні формальності?

Справа у вашому праві не допустити інспектора до перевірки ( абзац п’ятий п. 81.1 ПКУ). Причини всього дві:

— інспектор не пред’явив платнику податків (його посадовим особам/уповноваженому представнику або особам, які фактично проводять розрахункові операції) документи, про які ми говорили вище;

— інспектор пред’явив ці документи, але вони не відповідають вимогам, установленим п. 81.1 ПКУ.

При цьому відмова того, хто перевіряється, та/або його посадових осіб (представників/осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах заборонена.

За що ж «зачепитися» платнику податків, щоб перевірка так і не відбулася?

Уважно огляньте все, що надав вам інспектор. Відсутність хоча б одного з реквізитів або документів, про які ми зазначали вище, може стати законною причиною для недопуску.

Звертайте увагу на правильність написання ваших даних. Найменування зазначено з помилками? Неправильна організаційно-правова форма (замість ТОВ — ПП, наприклад)? У такому разі перевіряючого на поріг можна не пускати.

Неприйнятні й випадки, коли в направленні/наказі зазначено тільки найменування вулиці або вона написана неправильно. Тут невідповідність вимогам п. 81.1 ПКУ очевидна. Допустимі тільки точні реквізити об’єкта.

Також незаконним буде наказ, в якому зазначено тільки адресу об’єкта без зазначення П. І. Б. (найменувань) тих, хто перевіряється. Це суперечить не тільки положенням ПКУ, а й ч. 1 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (ср. 025069200). А ним податківці теж повинні керуватися*.

* Див. детальніше в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 11, с. 23.

Візьміть до уваги: при недопуску повинен формуватися виключно акт про відмову в допуску до перевірки. Він складається у двох примірниках. Один із них одразу вручається під підпис тому, хто перевіряється. Уважно читайте причини відмови в цьому акті. Якщо вони викладені некоректно — додавайте до документа свої пояснення.

Якщо ви вважаєте, що документи, які пред’являються перевіряючими, не відповідають вимогам ПКУ, то не відмовляйтеся від врученого направлення і його підписання. Інакше буде складено

акт про відмову від підпису в направленні на перевірку, який є підставою для початку проведення останньої

(Не)допустили незаконно

Після того, як ви оцінили весь «пропускний» пакет перевіряючого, події можуть розгортатися по-різному.

Ви не допустили до перевірки, а повинні були?

Така ситуація є підставою для застосування арешту до активів того, хто перевіряється ( п.п. 94.2.3 ПКУ).

До майна його застосовують за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу.

Обґрунтованість такого арешту має бути перевірена судом протягом 96 годин. Цей термін не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.

Особливість є щодо арешту грошових коштів на рахунку платника податків. Він проводиться виключно на підставі рішення суду за зверненням «контролерів».

При цьому звільнення з-під арешту банк або інша фінустанова проводить також за судовим рішенням ( п. 94.6 ПКУ).

Що якщо ви все ж таки допустили до перевірки інспектора з неналежно оформленими документами? Відповідь на це запитання ми шукатимемо в судовій практиці. На жаль, вона неоднозначна, проте, останнім часом усе більше з’являється позитивних для платника податків рішень.

Негативна позиція судів. Будується вона на твердженні, що платник податків, який вважає, що порядок та підстави призначення податкової перевірки порушені, може захищати свої права шляхом недопуску. Якщо ж допуск до перевірки відбувся, надалі предметом розгляду в суді має бути тільки суть виявлених порушень.

Цю «ідею» свого часу висловив ВСУ в постанові від 24.12.2010 р. у справі № 21-25а10. І подібна правова позиція цитується досі*.

* Див., наприклад, постанову ВАСУ від 26.04.2017 р. у справі № 820/1153/15 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66272114).

Звичайно, такий погляд на цю проблему підтримує й ДФСУ (див. лист від 12.09.2014 р. № 4352/7/99-99-10-02-02-17).

Позитивна позиція судів.** Яскравий приклад — постанова ВАСУ від 06.04.2016 р. у справі № 808/1288/15. Зокрема, суд став на бік платника податків і звернув увагу на такі моменти.

** Див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 01.09.2014 р. у справі № 816/3090/13-а (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/40426420), від 25.06.2015 р. у справі № 2а-1870/7066/11 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/45855308) тощо.

По-перше, право на (не)допуск є тільки додатковою гарантією захисту того, хто перевіряється. Він має право ним скористатися на власний розсуд.

По-друге, невикористання такого права не може виправдовувати допущені «контролером» порушення під час призначення та проведення податкової перевірки. І тим більше виключати юридичні наслідки таких порушень.

При цьому суд абсолютно справедливо посилається на ч. 2 ст. 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. Адже правила «гри» однакові для всіх. І для ДФСУ не повинно бути винятків.

Позитивна практика є і у ВСУ. Наприклад, у постанові від 09.02.2016 р. у справі № 826/5689/ 13-а суд став на бік платника і скасував податкові повідомлення-рішення (ППР), винесені в межах перевірки, що була призначена на підставі спірного наказу.

Аргумент простий. Тільки дотримання контролюючим органом усіх формальних вимог може стати належним підґрунтям для наказу на проведення перевірки. А оскільки цей документ незаконний, то й повноважень для винесення ППР немає.***

*** Подібну позицію підтримав і ВАСУ (див., наприклад, постанову ВАСУ від 06.04.2016 р. у справі № 808/1288/15 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/57310196)).

Таким чином, увага до формальностей — один із способів уникнути зайвих зустрічей з податківцями.

З документальним оформленням розібралися. Рухаємося далі.

висновки

  • Вичерпний перелік вимог до документів, які повинні пред’явити податківці перед початком фактичної перевірки, міститься в п. 81.1 ПКУ.
  • Наслідком недопуску перевіряючих без законних на те підстав стане арешт активів.
  • Використання факсиміле підпису керівника (заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не допускається.
фактичні перевірки, допуск до перевірки додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті