Теми статей
Обрати теми

Податкові консультації: до і після 1 квітня

Амброзяк Наталя, юрист
Пригадайте, скільки разів вас виручала податкова консультація? Про «магічну захисну силу» цього документа ходять легенди. За усталеною традицією, 2017 рік приніс зміни, які торкнулися й консультацій податківців. Про них ви, звичайно, вже знаєте*. Наберуть вони чинності з 1 квітня, що дуже навіть символічно. У цій статті розберемося детальніше, яка наразі склалася ситуація з податковими консультаціями і що необхідно врахувати після дня «Х»?

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 15.

Податкова консультація — це безоплатна допомога платникам податків з боку контролюючих органів щодо практичного застосування податкового законодавства.

Нагадаємо: податкові консультації можуть бути індивідуальними та узагальнюючими.

Власне кажучи, це та константа, озброївшись якою ми почнемо наш шлях. Тепер поговоримо про те…

Яка ситуація на сьогодні

Залежно від «місця під сонцем» того чи іншого податкового органу обсяг можливостей для безкорисливої допомоги платникам податків у нього різний.

Так, усні індивідуальні податкові консультації можуть надавати контролюючі органи будь-якого рівня.

А от письмові та «електронні» консультації — контролюючі органи в АРК, містах Києві та Севастополі, областях.

Сюди ж приєднуються міжрегіональні «контролери» і, звичайно ж, її величність ДФСУ.

Крім того, центральний фіскальний орган наразі володіє ексклюзивним правом узагальнювати податкові консультації (але про це дещо пізніше).

Власне кажучи, про «електронну» допомогу контролюючих органів у принципі складно щось говорити, оскільки технічно реалізувати це право платник податків не може. Це визнають і самі податківці (БЗ 135.05).

Строк надання консультації — 30 календарних днів

Відлік ведеться від наступного за днем отримання запиту дня.

Письмові та «електронні» консультації публікуються на сайті контролюючого органу, який її надав, протягом 10 календарних днів (для індивідуальних) і 5 календарних днів (для узагальнюючих).

До речі, листи ДФСУ для своїх територіальних органів, а також роз’яснення із БЗ не є ані узагальнюючими, ані індивідуальними податковими консультаціями. Відповідно, ці документи не виконують захисної функції, а також не можуть бути оскаржені в порядку п. 53.3 ПКУ.

Звісно, «допершоквітневі» норми не ідеальні. Через це виникали певні труднощі з їх застосуванням.

Деякі проблеми законодавці спробували виключити. Проте все «зашліфувати» не вдалося.

Про це, а також про найцікавіші новинки, з якими доведеться жити після 1 квітня 2017 року, поговоримо далі.

Що буде

По-перше, змінився перелік консультуючих органів.

В усній формі консультації надаються контролюючими органами та державними податковими інспекціями (ДПІ).

Скажемо прямо, додавання ДПІ було б виправдане за часів старої редакції п. 41.1 ПКУ. Оскільки якщо звернутися до нинішньої норми, стає зрозуміло, що податкові інспекції цілком успішно вписуються в поняття «контролюючий орган».

Письмові консультації надаватимуться тими самими контролюючими органами в АРК, містах Києві та Севастополі, міжрегіональними контролерами і ДФСУ.

Узагальнюючі податкові консультації — прерогатива Мінфіну

По-друге, індивідуальні податкові консультації надаватимуться тільки в письмовій або усній формі.

Вище ми зазначали, що механізм «електронних» консультацій наразі не працює. Мабуть, нардепи втратили будь-які надії впровадити такі можливості.

По-третє, індивідуальні податкові консультації тепер підлягають реєстрації в єдиній базі, а також обов’язковому опублікуванню на сайті ДФСУ. Звичайно, без зазначення найменування (П. І. Б.), ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) і податкової адреси платника. І найголовніше: єдина база індивідуальних податкових консультацій буде у відкритому та безоплатному доступі.

Зверніть увагу: індивідуальні податкові консультації, що не зареєстровані в єдиній базі, звільнення від відповідальності відповідно до абзацу першого п. 53.1 ПКУ платникам податків не дають (див. абзац другий п. 53.1 ПКУ).

При цьому в ПКУ є досить недолугий абзац перший п. 52.5. Тлумачити його можна по-різному. І як те, що контролер-консультант тільки повідомляє про те, що надіслав документ на реєстрацію, і як те, що консультацію зареєстровано. Сподіваємося, підзаконна нормативка та додаткові роз’яснення внесуть певну ясність.

По-четверте, прямо закріпили вимоги до запиту про надання «письмової допомоги податківців».

Раніше в такій ситуації використовували положення Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

Проблеми виникали тоді, коли необхідно було оскаржити неякісну податкову консультацію. Простіше кажучи, відписку із звичайним цитуванням ПКУ та інших нормативно-правових актів.

Тут суди цілком ефективно «відшивали» невдоволених госпсуб’єктів, які просили таку індивідуальну податкову консультацію визнати неправомірною і скасувати.

Зокрема, служителі Феміди свої рішення на користь фіскалів аргументували тим, що:

а) запит не містив запитань, що були б пов’язані з його практичною діяльністю (див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 24.10.2016 р. у справі № 826/19216/15**);

** Див. за посиланням: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/61790041.

б) у контролюючого органу недостатньо інформації про ситуацію платника, що дозволяла б чітко відповісти на поставлені запитання (див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 16.05.2016 р. у справі № 826/6781/15***).

*** Див. за посиланням: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58041534.

Після 1 квітня все зміниться.

«Практичність» запиту тепер оцінюватимуть фіскали. Такої властивості у вашому зверненні не виявилося? Вартові податків та зборів зі спокійною душею надсилатимуть не податкові консультації, а відповіді на інформаційні запити в порядку і строки, передбачені Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

І проблема в тому, що чітко визначити, які питання можна вважати «практичними», а які — ні, досить складно.

Звичайно, такі «папірці» вас від відповідальності не захистять ☹. Бонуси, які надає податкова консультація, тут не працюють. Та й оскаржити відповідь на інформаційний запит у порядку п. 53.3 ПКУ ( п. 53.2 ПКУ в першоквітневій редакції) ви не зможете.

По-п’яте, першоквітнева редакція п. 53.1 ПКУ однозначно закріпила:

«платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов’язку сплати податкового зобов’язання, визначеного цим Кодексом»

Якщо раніше висновок про те, що індивідуальна податкова консультація захистить вас тільки від штрафних санкцій, але не від сплати податкового зобов’язання, існував на рівні тлумачень і могли бути варіанти захисту з використанням презумпції правомірності дій платника податків. Зараз же, як ви розумієте, нова редакція цієї норми ПКУ не залишає платникам жодних шансів.

Крім того, спірне питання з приводу співвідношення індивідуальної та узагальнюючої податкових консультацій теж вирішено.

Знову ж таки, раніше можна було «погратися» й обрати консультацію з найбільш вигідною для вас позицією. При цьому, доводячи свою правоту, нарікати на неоднозначність тлумачення податкових норм і презумпцію дій платника податків.

Але з 1 квітня ПКУ стане невблаганний.

Якщо індивідуальна та узагальнююча податкові консультації суперечать одна одній — застосовуватиметься узагальнююча

І ще одне. Податкові консультації, надані до 31 березня 2017 року (включно), з 1 січня 2018 року припиняють свою дію ( п. 39 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Між двох світів

Виникає ще одна проблема: що якщо запит подано до 1 квітня, а відповідь очікується вже після набуття чинності змінами до ПКУ?

Тут потрібно врахувати такі моменти.

Вимоги до форми та змісту запиту діятимуть «допершоквітневі». І ось чому.

Закон зворотної сили не має. Винятками є тільки зменшення або скасування відповідальності. Правило закріплено ст. 58 Конституції України.

Хоча на юросіб і ФОП цей принцип не поширюється, зворотна сила закону допускається, якщо про це прямо зазначено в нормативно-правовому акті (рішення КСУ від 09.02.99 р. № 9-рп/99). Обговорювана норма не містить прямих вказівок про її зворотну дію.

Тобто податківці, наприклад, не зможуть замість письмової податкової консультації «втюхати» відповідь на інформаційний запит, обґрунтувавши це тим, що ваше звернення не відповідає вимогам п. 52.1 ПКУ.

Хоча ми радимо вам все ж таки в запитах до 1 квітня враховувати вимоги, передбачені новою редакцією. І перш за все це стосується положення про практичну необхідність отримання податкової консультації.

Крім того, строки надання «письмової податкової допомоги» також залишаться старими (див. вище).

Усі ж інші правила застосовуватимуться. Оскільки саме надання консультації вже припадає на «нові часи».

Відповідно, ваша відповідь підлягатиме реєстрації в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій. А отже, документ благополучно стане захистом і після 31.12.2017 р.

Зверніть увагу, якщо буде прийнята узагальнююча податкова консультація і вона суперечитиме вашій індивідуальній — застосуванню підлягає думка Мінфіну.

Отже, ключові моменти податкових консультацій ми розглянули. Час переходити до висновків.

висновки

  • Листи, адресовані територіальним податковим органам, і роз’яснення із БЗ не є податковими консультаціями.
  • Запит на податкову консультацію повинен відповідати п. 52.1 ПКУ.
  • Якщо запит не відповідає вимогам ПКУ, контролюючий орган дасть відповідь, але вона не матиме сили податкової консультації.
  • Запит на письмову податкову консультацію повинен містити практичне обґрунтування необхідності отримання цього документа.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі