Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Фіскали про звітність з «лівопального» акцизу

Павленко Олексій, податковий експерт
Податки & бухоблік Березень, 2017/№ 25
В обраному У обране
Друк
За матеріалами категорії 136.01 Бази знань*
img 1

* Див. на сайті ДФСУ (zir.sfs.gov.ua) у розділі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс».

висновок документа


У декларації акцизного податку (додатку 11) відображаються тільки ті акцизні накладні (АН)/розрахунки коригування (РК) до акцизних накладних, що зареєстровані в ЄРАН у тому звітному періоді, за який подається декларація

Фактично податківці повторили/узагальнили абсурдні висновки листа ДФСУ від 06.02.2017 р. № 2158/6/99-99-15-03-03-15 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 14, с. 3). І хоча в цьому листі йшлося про заповнення акцизної декларації за грудень 2016 року, вона подавалася вже за новою формою.

Нагадаємо, що фіскали не самі це придумали. Те, що в додатку 11 до декларації з акцизного податку повинні відображатися тільки ті АН і РК до них, що були зареєстровані в ЄРАН протягом звітного місяця, ґрунтується на формальному прочитанні норм мінфінівського Порядку № 841**.

** Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджений наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 14 (у редакції наказу від 26.09.2016 р. № 841).

У «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 21 ми вже зазначали, що мінфінівці, наказавши заповнювати акцизну декларацію ґрунтуючись тільки на даних СЕАРП, фактично порушили ПКУ, а головне — вихолостили саму ідею справляння акцизного податку з обсягів «лівого» пального. Тобто механізмом, прописаним у Порядку № 841, вони фактично перетворили «лівопальний» акциз на «правопальний» ☹. Зроблено це було умисно, чи ні — відповідь на це запитання вже не в нашій компетенції…

Посилили це спотворення ідей законодавців мінфінівці ще й тим, що фактично при складанні акцизної декларації наказали враховувати тільки ті обсяги пального, що були зареєстровані в ЄРАН лише у звітному місяці.

У результаті маємо повторне оподаткування саме «правих», а не «лівих» обсягів пального. Повторність оподаткування випливає з того, що з «правих» обсягів пального акциз уже точно один раз був сплачений — виробником або ж на митниці (при його імпорті). Зауважимо, що цей мінфінівський механізм, який призводить у деяких ситуаціях до подвійного акцизного оподаткування, суперечить ПКУ і дискримінує певну частину платників акцизу.

Але, даруйте, навіщо тоді законодавець установлював 15-денний строк для реєстрації АН і РК в ЄРАН?! І що це за такий цікавий об’єкт оподаткування виходить за декларацією — що не враховує (вхідні та вихідні) обсяги пального, АН і РК за якими на абсолютно законній (!) підставі були зареєстровані платниками в ЄРАН у наступному місяці за місяцем їх виписки!?

Абсурдніший варіант перекручення ПКУ (шляхом вигаданого Мінфіном механізму справляння цього акцизу) важко навіть пригадати. І з урахуванням того, що ніхто із «закономитців» особливо не хоче вникати і розбиратися з цим «ліво-правим» акцизом, платникам доведеться жити і працювати в реаліях, що склалися ☹… Якщо, звичайно, вони будуть мовчки та покірно виконувати безграмотний норматив.

У зв’язку з цим іще раз спеціально нагадуємо, що за бажання платник може скористатися п. 46.4 ПКУ і заповнити акцизну декларацію з додатком 11 так, щоб її результат незаконно не викривляв його об’єкт оподаткування та ПЗ за «лівопальним» акцизом.

При цьому пам’ятайте: п. 46.4 ПКУ говорить про те, що платник повинен зазначити про факт такого перекручення у «спеціально відведеному місці в податковій декларації» (доповненні). (Крім того, у цьому пункті зазначено, що якщо декларація подається в електронному вигляді, то й доповнення має бути подано в електронному вигляді.)

Для подібних «доповнень» в акцизній декларації є навіть спеціальний додаток 10. Тому, якщо ви підете «своїм шляхом» розрахунку «лівопального» акцизу в декларації (і додатку 11 до неї), то потурбуйтеся також про те, щоб детально і грамотно прописати це доповнення до декларації (додаток 10), на якому робить акцент п. 46.4 ПКУ. Аргументи на користь того, що чинна форма акцизної декларації і Порядок № 841 збільшують/зменшують ваше ПЗ за «лівопальним» акцизом, можете взяти у тому числі й із зазначених вище наших матеріалів. Ну і будьте готові до баталій з фіскалами.

вывод документа


Платник «лівопального» акцизу у графі 4 і графі 5 додатка 11 до акцизної декларації зазначає обсяги РК до «вхідних» АН (графа 4) і РК до «вихідних» АН (графа 5), що мають як додатне, так і від’ємне значення (і були зареєстровані у ЄРАН). Тобто в цих графах ураховуються коригування обсягів пального за всіма видами РК (і на «плюс», і на «мінус»), незалежно від того, хто реєстрував РК в ЄРАН

А ось за це фіскалам — «респект і уважуха» ☺. Оскільки в цьому питанні вони відійшли від формального прочитання Порядку № 841 і вирішили не посилювати і без того вже досить абсурдну ситуацію, що склалася із заповненням додатка 11. Ми свого часу звертали увагу на низку серйозних помилок, допущених авторами цього додатка 11 і порядку його заповнення (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 21), зазначаючи, зокрема, й ті, які намагаються виправити фіскали в консультації, що коментується.

Ще раз нагадаємо, що і в самій формі додатка 11 (див. текст у зазначених графах 4 і 5 додатка), і в порядку заповнення цих граф (див. п.п. 3 п. 2 розд. V Порядку № 841) буквально зазначено таке. У графі 4, що призначена для відображення обсягів отриманого пального, зазначаються «розрахунки коригування до акцизних накладних (на збільшення, а у графі 5, де відображаються обсяги реалізованого пального, — «розрахунки коригування до акцизних накладних (на зменшення.

Тобто при формальному прочитанні виходило, що у графі 4 не повинні відображатися РК на зменшення до «вхідних» АН, а у графі 5 — немає місця для РК на збільшення?! Проте такий, буквальний, підхід призвів би до ще більшого перекручення і без того вже досить перекрученого мінфінівцями об’єкта оподаткування «лівопальним» акцизом. Тому фіскали, не дивлячись у Порядок № 841, у тому числі у форму додатка 11, розумно вирішили розтлумачити механізм відображення в цьому додатку «вхідних» і «вихідних» РК не формально, а логічно. Тобто незалежно від того, РК збільшуючий чи зменшуючий, і від того, хто зобов’язаний реєструвати конкретний РК в ЄРАН (отримувач чи постачальник), коригування обсягів за такими РК повинні відображатися в акцизній декларації (графі 4 або 5 додатка 11) кожною зі сторін — як отримувачем, так і постачальником.

Крім того, у кінці консультації фіскали не забули уточнити, що у графах 6 — 10 додатка 11 теж відображаються РК як на зменшення, так і на збільшення відповідних обсягів пального.

Загалом, виражаємо щирі співчуття бухгалтерам, на чию долю випало складання звітності з «лівопального» акцизу, і закликаємо їх частіше-голосніше скаржитися про ці нормативні неподобства «нагору». Може, хтось і почує…

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно