Теми статей
Обрати теми

Другий рівень блокування ПН/РК, або Коли ПН/РК у зоні ризику

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Якщо ПН/РК не вписалися в перелік документів, що отримали «блокувальний» імунітет, тобто не відповідають ознакам, переліченим у п. 5 Критеріїв № 567, — вони в зоні ризику і підлягають моніторингу. Система такі операції фільтрує на предмет їх відповідності «ризиковим» операціям, ознаки яких визначені п. 6 Критеріїв № 567. І тут найбільша кількість нестикувань. Незважаючи на те, що в цьому питанні від платника особливо нічого не залежить, проте розуміти, як, у принципі, працює кожен критерій, необхідно. Про це наша стаття.

Як ми вже сказали, на другому рівні блокування ПН/РК підлягають автоматизованому моніторингу на предмет відповідності умовам, переліченим у п. 6 Критеріїв № 567. Якщо операція потрапила в ці критерії, то будьте готові до того, що реєстрація ПН/РК буде призупинена. Давайте їх розглянемо.

Зверніть увагу: в п. 6 Критеріїв № 567 усього два підпункти. Водночас у першому підпункті відразу три критерії, які повинні застосовуватися одночасно. Описувати детально кожен з них не будемо (про це ми писали в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 53, с. 2 і 5), а коротко згрупуємо їх у таблиці.

Умови, за яких реєстрація ПН/РК буде призупинена

Підпункт п. 6 Критеріїв № 567

Критерії 2-го рівня блокування

Пояснення

1*

Обсяг постачання товару/послуги в 1,5 раза перевищує різницю між обсягами придбання й обсягами постачань

Для розрахунку враховуються тільки дані за ПН/РК з 1 січня 2017 року, тобто операція з продажу товару, придбаного до цієї дати, ризикує опинитися під ковпаком цього критерію. У розрахунку не враховується кількісний показник, а беруться до уваги тільки вартісні обсяги придбань і продажів у розрізі кодів товару. В обсязі придбання не враховуються також операції, звільнені від ПДВ або оподатковувані за нульовою ставкою. Крім того, не беруть участі придбання товарів/послуг у неплатників ПДВ, оскільки такі товари/послуги, в принципі, не проходять через СЕА

Залишок «ризикового» товару на «віртуальному» складі більше 75 %

Залишок товарів визначається в розрізі кодів УКТ ЗЕД та за правилами, за якими розраховується попередній критерій. Перелік таких «ризикових» товарів затверджений наказом ДФСУ від 30.06.2017 р. № 461

Перевірка кодів товарів ПН/РК, наявних у Таблиці

Відсутність у Таблиці товару/послуги, вказаних у поданій на реєстрацію ПН, як товару/послуги, що постачаються на постійній основі

* Якщо всі вищеперелічені умови виконуються, то для призупинення реєстрації ПН/РК система перевіряє виконання ще одного критерію. А саме сумарне значення ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих у звітному періоді, має бути більше середнього значення сплати ЄСВ, податків, зборів (окрім «імпортного» ПДВ) за останні 12 місяців. Тільки при виконанні одночасно всіх цих умов ПН/РК підлягає блокуванню.

2**

Відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, що засвідчують право на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією) стосовно товарів, які вказані в представленому ПН/РК

Тут усе зрозуміло. Немає ліцензії — немає права на постачання. Тобто блокування ПН/РК, у принципі, виправдане.

Інша справа, коли, наприклад, застосовується касовий метод нарахування ПЗ з ПДВ. Якщо відвантаження товару відбулося в періоді дії ліцензії, а грошові кошти зайшли пізніше (коли ліцензія була анульована). Для «розблокування» такої ПН потрібно буде подати документи згідно з Вичерпним переліком

** Цей критерій самодостатній і не потребує виконання якихось додаткових умов. Тобто за відсутності дозвільних документів, незалежно від відповідності іншим критеріям 2-го рівня, реєстрація ПН/РК призупиняється.

Звернемо увагу на деякі відверто абсурдні моменти критеріїв 2-го рівня блокування ПН/РК.

Критерій «1,5 націнки». Блокування «чіпляє» ті ПН/РК, у яких обсяг постачання конкретного товару/послуги в 1,5 раза перевищує різницю між його обсягами придбання й постачань (раніше — «між обсягами постачань і обсягами придбання»). Іншими словами: це перевірка невідповідності обсягів постачання конкретного товару/послуги обсягам його придбання. Нагадаємо: обсяги рахуються за значенням гр. 10 зареєстрованих ПН.

За допомогою цього критерію податківці, мабуть, планують відстежити, чи не продає платник більше, ніж купує. До того ж фіскали вирішили, що 50 % націнки цілком достатньо для ведення чесного бізнесу.

Проте при розрахунку критерію «1,5 націнки» облік обсягів придбань і продажів здійснюється в різних (непорівнянних) цінах (покупних/продажних) і без урахування (!) їх кількості. Зверніть увагу: товари, придбані до 01.01.2017 р., в принципі, в розрахунку не беруть участі, хоча в обсяги продажів вони, безумовно, потрапляють. До того ж

очевидно, що віднімання з вартості купленого товару вартості проданого, рано чи пізно неминуче надасть від’ємне значення

Ось і виходить повна нісенітниця. Дивіться самі.

Найпростіший приклад. Купивши товар на загальну суму 120 грн., продати його (без ризику блокування ПН) ви можете не дорожче за 180 грн. (120 х 1,5). При реєстрації ПН на більшу суму вам загрожує блокування ПН. Як бачимо, розмір націнки фактично обмежений 50 %. До того ж після продажу отримаємо від’ємний залишок: «мінус» 60 грн. (120 - 180). Природно, цей «мінус» погіршить ситуацію з майбутніми постачаннями товару цього ж коду.

А якщо товар отримувався в неплатника ПДВ, то ПН, складена на його постачання, відразу опиниться в зоні ризику, адже інформація про такий товар у СЕА просто відсутня. Аналогічні наслідки чекають на ПН, складені на товар, який значився в платника в залишку на 01.01.2017 р. Адже враховуються тільки придбання до 01.01.2017 р., тобто із цієї причини цілком може відбутися перевищення обсягів постачань над обсягами придбань.

І ще одна ситуація. Припустимо, продаємо товар різними партіями, дотримуючись 50 %-нормативу націнки (тобто не вище 50 %). Куплені 20 одиниць товару по 1000 грн. (без ПДВ) за кожну. На загальну суму 20000 грн.

Продаємо: 10 одиниць по 1400 грн. (14000). У цьому випадку ПН у зону ризику не потрапляє ((20000 - 14000) х 1,5 < 14000), тому реєструємо її без проблем. Залишок на «віртуальному» складі складає 6000 грн. (20000 - 14000). Отже, продати другу партію без ризику блокування ПН можна тільки на суму 9000 грн., (6000 х 1,5) або 900 грн. за одиницю товару (9000 грн. : 10 од.). Виходить, що другу частину партії товару можна реалізувати тільки за ціною нижче (!) ціни придбання, інакше є ризик потрапити під блокування!

До речі, в обсягах придбання тепер не враховуються обсяги придбання товарів/послуг за пільговими і нульовими операціями*.

* Зміни внесені в Критерії № 567 наказом Мінфіну від 21.07.2017 р. № 654 (набрав чинності 12.08.2017 р.).

Тобто такі «пільгові» покупки не збільшуватимуть показник обсягів придбань

Як говорять податківці: так вони хочуть установити додатковий контроль над звільненими і пільговими операціями. Це, у свою чергу, дозволить зупинити подальше використання схем фіктивного ПК з ПДВ (див. http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/306680.html). Наприклад, у ситуації, коли в «поставочних» ПН спливає ПДВ за товарами/послугами, які отримувалися раніше «без ПДВ».

Стосовно «передоплатної» ПН (коли надходить передоплата за товари/послуги, які ще не придбані продавцем і не значаться в нього в залишках) податківці зазначили (див. 101.17 БЗ), що в такому разі платник податків має право надати в Таблиці інформацію про товари, за якими отримана передоплата. Мабуть, у такій ситуації в підприємств-торговців у Таблиці двома різними рядками — «на вході» (із заповненою графою 3) і «на виході» (із заповненою графою 4) фігуруватиме одна і та ж (ті ж) позиція(ї) товарів, робіт або послуг, які були передоплачені контрагентом. Природно, таку Таблицю необхідно буде супроводжувати Поясненням. А ось виробники продукції і послуг зазначають у Таблиці «на вході» і «на виході» різні коди і додають Пояснення іншого змісту.

Словом, радує в цьому критерії одне: під блокування потрапляють ПН/РК, які при цьому одночасно відповідають ще іншим умовам, указаним у п. 6 Критеріїв № 567 (див. таблицю).

Наявність у залишку 75 % «ризикових» товарів. Перелік таких «ризикових» товарів затверджений наказом ДФСУ від 30.06.2017 р. № 461, і він достатньо значний. Для того щоб звернутися по його допомогу, не завадило б спочатку зрозуміти — як розраховувати цей самий залишок товару. Як ми вже писали раніше (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 53, с. 2 і 5), п.п. 2 п. 6 Критеріїв № 567 прописаний не коректно і не надає чіткого розуміння, яким чином розраховується залишок товару. Але, як показала практика,

розрахунок залишку здійснюють за правилами п. 6 Критеріїв № 567, тобто розраховується залишок товару у «віртуальному» складі

Цей залишок товару не має нічого спільного з фактичним залишком товару. Адже «віртуальний» залишок не враховує:

— залишки товарів на 01.01.2017 р.;

— придбання в неплатників ПДВ;

— придбання до реєстрації суб’єкта господарювання платником ПДВ.

Водночас «зависають» у залишках товари, які не були реалізовані третім особам, а були спожиті платником у процесі власної господарської діяльності. Якщо такі товари належать до групи ризику, то, ясна річ, що вони збільшуватимуть відсоток «ризикового» товару в загальному обсязі товарів на «віртуальному» складі.

До того ж на 75 %-показник «ризикових» товарів чинять вплив обсяги неоподатковуваних ПДВ і оподатковуваних за нульовою ставкою операцій, оскільки вони виключаються з розрахунку обсягу придбань, але враховуються в обсягах постачань (п.п. 1 п. 6 Критеріїв № 567).

Цікавий момент для роздрібних торговців. При складанні підсумкової ПН (тип причини «11») за роздрібними продажами, зазвичай, продавець не морочиться із зазначенням кодів кожної групи товарів. І це зрозуміло. По-перше, жодної відповідальності за таке порушення продавцеві не загрожує, а по-друге, на такі ПН поширюється «блокувальний» імунітет (п. 5 Критеріїв № 567). Тобто, по суті, це зайва морока для бухгалтерії.

Водночас

відсутність інформації про коди фактично реалізованого товару позначатиметься на віртуальному залишку товару — відповідно на 75 %-показнику «ризикового» товару

Торкнутися ця проблема може тих платників, які, окрім роздробу, здійснюють інші операції з постачання товарів платникам ПДВ. Тобто коли продавцеві доведеться, окрім підсумкових ПН, реєструвати в ЄРПН податкові накладні, що підлягають моніторингу (детальніше див. статтю на с. 31).

Таблиця і пояснення до неї. Це, по суті, ще один критерій. Навіть якщо ваші ПН/РК відповідають критеріям «1,5» і «75 %», то вони не будуть призупинені, якщо ви подасте Таблицю із зазначенням відповідних кодів УКТ ЗЕД/ДКПП, яка буде прийнята.

До цієї Таблиці також додається пояснення, в якому відзначається специфіка господарської діяльності, яка має незмінний характер, з можливим посиланням на податкову й іншу звітність платника податків.

Зверніть увагу: можливість подати Таблицю ще до призупинення реєстрації ПН/РК з’явилася завдяки набранню чинності з 13.10.2017 р. змінами в Критерії № 567 (див. наказ Мінфіну від 18.09.2017 р. № 776).

Нагадаємо: раніше платник податків мав право надати Таблицю тільки після отримання квитанції про зупинку реєстрації ПН/РК.

Відразу зазначимо, що вищезгаданими змінами була викладена в новій редакції Таблиця. Відтепер її доповнює відмітка «Сільськогосподарський товаровиробник…» і всі нововведення пов’язані саме із цим (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 75, с. 2). Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному сайті податківців (див. http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/313681.html), приймати Таблицю (J/F1312302) з урахуванням вимог наказу № 776 повинні були починаючи з 23.10.2017 р.

І ще одне: в разі якщо контролерам надійде інформація, яка свідчить про надання платником недостовірної інформації в Таблиці, то комісія ДФС має право прийняти рішення про її неврахування. Тобто в ході моніторингу допускається суб'єктивна оцінка фіскалами конкретного платника.

Якщо навіть так склалося, що ПН/РК відповідає одночасно всім трьом вищепереліченим критеріям, то і це ще не вирок. Система порівнює сумарне значення ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих у звітному періоді, і середнє значення сплати ЄСВ, податків, зборів (окрім «імпортного» ПДВ) за останні 12 місяців. Якщо сумарне значення ПДВ звітного періоду перевищить середній показник сплачених податків, то блокування вже не минути.

А ось у разі відсутності дозвільних документів реєстрація ПН/РК призупиняється незалежно від відповідності операції іншим критеріям ризику.

висновки

  • Відсутність дозвільних документів на операцію постачання є самостійним критерієм, відповідність якому призводить до блокування ПН/РК.
  • За умови, що суми ПДВ у ПН/РК за звітний період не зашкалюють за «середньомісячні податки і ЄСВ», то система їх моніторить ще за трьома критеріями одночасно.
  • Критерій «75 % залишку ризикових товарів» нічого спільного не має з реальними залишками товарів на складі. А критерій «1,5 націнки», без сумніву, викривляє реальну картину з формуванням продажної ціни товару.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі