Теми статей
Обрати теми

«Старі» ІПК: що з ними буде?

Амброзяк Наталя, юрист
Індивідуальні податкові консультації (ІПК), «народжені» до 31 березня 2017 року, доживають свого віку. І як у казці про Попелюшку, чари розвіються 1 січня 2018 року. Свої «захисні властивості» старі ІПК втратять. Які підводні камені несе в собі така епохальна подія? Розбираємося в проблемі.

Спершу детальніше про те, як і на якій підставі ІПК втратять свою силу.

«Прощай, моя люба, прощай, моя мила!..»

Нагадаємо, що чергові глобальні зміни до ПКУ, які потрапили нам «під ялиночку» цього року, не обійшли стороною ні ІПК, ні узагальнюючі податкові консультації.

Ми вас уже попереджали, що старі консультації, надані платникам податків до 31 березня 2017 року, мають обмежений «термін придатності»*.

* Детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 16; 2017; № 19, с. 39.

Отже, п. 39 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ каже: ІПК, надана контролюючим органом у письмовій або електронній формі до 31.03.2017 р. (включно), звільняє платника податків (податкового агента та/або його посадову особу) від відповідальності, включаючи фінансову (штрафні санкції та/або пеню), за діяння, які містять ознаки податкового правопорушення, вчинені до 31.12.2017 р. (включно).

З 01.01.2018 р. ІПК, надана податківцями до 31.03.2017 р. (включно) в письмовій або електронній формі, застосуванню не підлягає

На перший погляд, тлумачення тієї чи іншої норми не може втратити силу, якщо сама норма, яку тлумачать, діє.

Проте «маємо те, що маємо». ПКУ в Перехідних положеннях гамузом відміняє величезну кількість ІПК.

З якою метою введена така норма в ПКУ? Якщо це зроблено для того, щоб уніфікувати позиції з усіх розтлумачених питань до 01.04.2017 р., то навіщо відміняти всі ІПК? Адже можна просто видати узагальнюючі податкові консультації, які матимуть пріоритет відповідно до нової редакції п. 53.1 ПКУ.

І підстав зробити це в Мінфіну було б вдосталь. Все ж мінфінівці аналізують обставини, які свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого «підконтрольного» фіскалам законодавства, шляхом надання саме узагальнюючих податкових консультацій (п. 52.6 ПКУ).

Хоча, дійсно, законодавцеві простіше було відмінити усі старі ІПК. Цей фокус вимагав менше зусиль.

Тільки для платників податків така зміна не зовсім зручна. Доводиться звертатися за новою ІПК.

І тут вже як Фортуна до вас обернеться. Податківці не пов’язані своїми попередніми тлумаченнями. Можуть надати і протилежну за змістом консультацію ☹.

Один з таких потенційно небезпечних випадків — «вугільно-пільгове» питання. Проблема в тому, що в нових і старих ІПК норми ПКУ трактуються зовсім по-різному. І нова позиція фіскалів далеко не на користь платника податків.**

** Детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 93, с. 9.

По суті, будь-яке роз’яснення може змінитися навіть при «живій» нормі, яку це роз’яснення тлумачить. Проте таке «рокірування» має бути обґрунтованим.

Цікаві в цьому ключі висновки ЄСПЛ* у рішенні у справі «Сєрков проти України». Щоправда, стосувалися вони правових позицій Верховного Суду України. Але вважаємо, що їх цілком можна застосувати до ситуації зі зміною тлумачення держорганами тієї чи іншої норми відносно однієї і тієї ж самої ситуації у платника податків.

* Європейський суд з прав людини.

Зокрема, у п. 40 рішення у справі «Сєрков проти України» суд не угледів жодного виправдання для зміни юридичного тлумачення, з яким зіткнувся заявник. Насправді ВСУ не навів жодних аргументів, щоб пояснити відповідну зміну тлумачення. Така відсутність прозорості повинна була обов’язково вплинути на довіру суспільства і віру в закон. З урахуванням обставин справи ЄСПЛ визнав, що спосіб, у який національні суди тлумачили відповідні положення законодавства, негативно вплинув на їх передбачуваність.

Крім того, п. 53.1 ПКУ говорить нам про те, що до відповідальності не може притягуватися госпсуб’єкт, який діяв на підставі письмової податкової консультації, зокрема на підставі того, що надалі така податкова консультація була змінена або скасована.

І п. 39 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ чудово вписується в ці положення. Адже госпсуб’єкта за дії в попередніх, захищених «старою» ІПК, періодах карати після 01.01.2018 р. не будуть. Навіть якщо «нова» консультація матиме протилежну позицію.

Що робити?

Основних варіантів виходу із ситуації, коли «хорошу» ІПК, що втратила силу, замінила нова, «погана» ІПК, може бути два:

1) звертатися до суду і відміняти нову «нехорошу» ІПК;

2) просто не підкорятися «нехорошій» ІПК (а підкорятися їй ви не зобов’язані) і постфактум скасовувати результати перевірки (тобто ППР або вимогу).

До речі, такі моделі поведінки можна застосовувати тоді, коли ви отримали ІПК, яка вам не до вподоби. Незалежно від того, чи пов’язана ця подія із втратою сили старою консультацією.

Звичайно, в сьогоднішніх реаліях швидкого результату від Феміди чекати не доводиться ☹. Причин тому багато, у тому числі і колосальне навантаження на судові інстанції. При цьому звернення до «найгуманнішого» органу з кожним разом обходиться все дорожче і дорожче.

Проте частенько ті, хто все-таки наважуються звернутися до суду, не діючи, несуть більші втрати.

Чи можна за допомогою ситуації з різними підходами до тлумачення норм у старій та новій ІПК посилити свою позицію в суді? Вважаємо, що можна.

Тут, на нашу думку, цілком дозволено застосувати положення про презумпцію правомірності рішень платника податків (п.п. 4.1.4, п. 56.21 ПКУ).

Нагадаємо: презумпція правомірності рішень платника податків діє в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів або різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Простіше кажучи, якщо норма припускає неоднозначне тлумачення, то вважається, що дії платника податків були правомірними.

Можна провернути такий фокус. Якщо у вас є «хороша» стара і «нехороша» нова консультації з одного і того самого питання, а податківці намагаються вас притягнути до відповідальності за дії з «хорошої» ІПК (нехай навіть і тієї, що втратила силу), то цілком реально оскаржити дії податківців. При цьому посилатися ви будете саме на п.п. 4.1.4 ПКУ (принцип презумпції правомірності).

Окрім цього аргументу, на суд можна впливати і практикою ЄСПЛ. Особливо цінною в цьому ключі вважаємо згадану вище справу «Сєрков проти України». У п. 43 рішення Європейський суд вказав, що суд не може не враховувати норми, які передбачають презумпцію правомірності дій платника податків. При цьому ЄСПЛ засудив дії держорганів, які обрали тлумачення національного законодавства менш сприятливе для платників.

Для аргументації підійдуть і висновки з п. 9 рішення ЄСПЛ у справі «Щокін проти України». Зокрема, Європейський суд визнав, що тлумачення і застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Проте суд зобов’язаний переконатися в тому, що спосіб тлумачення і застосування національного законодавства приводить до наслідків, сумісних з принципами Європейської конвенції з прав людини з точки зору тлумачення їх у світлі практики ЄСПЛ.

Якщо зібралися до суду, готуйтеся доводити, що конкретно у вашій ситуації правильним є те тлумачення, яке вигідне вам

Один лише факт суперечності позицій податківців — це, на жаль, ще не 100 % гарантія отримати результат на вашу користь.

Декілька слів з приводу нових ІПК…

Нагадаємо основні моменти, що стосуються нових ІПК.

1. Консультації у письмовій формі надаються за письмовим зверненням платника податків, яке повинне містити:

а) найменування для юрособи (П. І. Б. — для фізичної особи), податкову адресу, а також номер засобу зв’язку та адресу електронної пошти, якщо такі є;

б) код за ЄДРПОУ (для юросіб) або ідентифікаційний код (для фізичних осіб) або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які відмовилися від прийняття ідентифікаційного коду і мають відповідну відмітку в паспорті);

в) зазначення, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації;

г) підпис платника податків;

д) дату підписання звернення.

Увага! На звернення, яке не відповідає вимогам (див. вище), податкова консультація не надається, а надсилається відповідь у порядку та строки, передбачені Законом України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

2. ІПК має бути надана протягом 25 календарних днів з дня отримання контролюючим органом звернення (за загальним правилом). Цей строк може бути продовжений до 30 календарних днів.

Важливо! Про продовження строків розгляду звернення податківці повинні повідомити письмово, уклавшись при цьому в 25-денний строк, про який ми сказали вище.

3. Консультація може надаватися як в письмовій, так і в усній формі. Оскаржити в суді можна тільки (!) консультацію в письмовій формі.

4. Письмові ІПК надають тільки податкові в АРК, містах Києві і Севастополі, областях, міжрегіональні територіальні органи і ДФСУ.

5. ІПК у письмовій формі повинна містити:

а) назву — податкова консультація;

б) реєстраційний номер в єдиній базі ІПК;

в) опис запитань, які ставляться платником (з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні);

г) обґрунтування застосування законодавчих норм і висновок з питань їх практичного використання.

6. Кожна ІПК, надана після 01.04.2017 р., має бути зареєстрована в єдиному реєстрі ІПК.

7. Податківці повідомляють тільки (!) про направлення ІПК на реєстрацію до ДФСУ. Факт реєстрації ІПК вам необхідно контролювати самостійно, за допомогою єдиного реєстру ІПК (п. 52.5 ПКУ, п.п. 3.2.3 Порядку організації роботи органів доходів і зборів із надання ІПК, затвердженого наказом ДФСУ від 24.05.2017 р. № 293).

Хоча напевно ви можете дізнатися про те, що ІПК зареєстрована в єдиному реєстрі ІПК, з тексту самої консультації, оскільки вона повинна містити реєстраційний номер.

Але для того, щоб отримати ІПК на руки, звичайно, потрібен час.

висновки

  • З 01.01.2018 р. ІПК, надана податківцями до 31.03.2017 р. (включно) в письмовій або електронній формі, застосуванню не підлягає.
  • Можна спробувати як оскаржити нову ІПК, так і просто не підкорятися її положенням.
  • Зміна тлумачення норми має бути обґрунтованою.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі