(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
11/14
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Вересень , 2017/№ 74

На роботі як удома: організовуємо робоче місце в офісі

Говорять, офіс без комп’ютера — що людина без голови. Дійсно, зараз неможливо уявити офісного працівника без персонального комп’ютера. Тобто приміщення і робоче місце, де використовуються такі девайси, повинні відповідати певним вимогам. Що це за вимоги? Розбираємося!

Уявляєте, у цюріхському офісі компанії Google є масажна кімната, акваріум і гірка, за якої працівники можуть швидко спуститися до їдальні! А компанія Lego дозволяє співробітникам кожного разу обирати собі нове робоче місце залежно від свого настрою або виду діяльності. Це може бути тиха бібліотека, велика зала з фоновою музикою, зручні глибокі крісла в кутах або «суперстоли», де можна працювати поруч відразу із сотнею колег.

На жаль, подібні вишукування в наших офісах — рідкість ☹, але українські роботодавці через свої можливості теж намагаються забезпечити персоналу гідні умови праці для ефективної роботи. Тим більше, до цього їх зобов’язують ст. 2 і 21 КЗпП, а також ст. 6 і 13 Закону про охорону праці.

Там чітко зазначено, що роботодавець зобов’язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці, необхідні для виконання роботи, згідно з положеннями нормативно-правових актів, а також забезпечити дотримання вимог законодавства стосовно прав працівників у сфері охорони праці.

Конкретні ж вимоги, які пред’являються до офісних приміщень, обладнаних персональними комп’ютерами (далі — ПК), закріплені, передусім, у Правилах № 7 і Правилах № 65 (ср. 025069200). І хоча вказані документи не такі вже свіжі, ігнорувати їх не варто, інакше можна поплатитися штрафом за порушення законодавства про охорону праці. Ми не бажаємо, щоб з вами це сталося, а тому пропонуємо намотати на вус такі важливі правила.

Приміщення

Площа приміщення й інтер’єр. Площа приміщення, у якому використовуються ПК, з розрахунку на одне робоче місце, обладнане ПК, повинна складати не менше 6 кв. м, а об’єм — не менше 20 куб. м (п. 2.3 Правил № 7).

Не можна розміщувати робочі місця з ПК у підвальних приміщеннях і на цокольних поверхах

Поверхня підлоги в приміщенні з ПК має бути рівною, неслизькою, з антистатичними властивостями.

Для декорування приміщення не можна застосовувати полімерні матеріали, що виділяють шкідливі хімічні речовини (п. 2.12 Правил № 7).

Освітлення. Приміщення, призначене для роботи на ПК, повинне мати природне і штучне освітлення.

Природне світло повинне падати на робоче місце з ПК збоку, бажано ліворуч (п. 4.3 Правил № 7). При цьому віконні отвори обладнують регульованими пристосуваннями (жалюзі, завіси, зовнішні козирки).

Для штучного освітлення приміщення використовують систему загального рівномірного освітлення.

При роботі з документами допускається використовувати систему комбінованого освітлення, тобто на додаток до загального освітлення встановити світильники місцевого освітлення. При цьому такі світильники встановлюють так, щоб вони не створювали відблисків на поверхні екрана.

Джерелом штучного освітлення можуть служити люмінесцентні лампи. Їх використовують для системи загального освітлення у вигляді суцільних або переривчастих ліній світильників, які розташовують збоку від робочих місць (зазвичай, ліворуч) паралельно лінії погляду працюючих. У світильниках місцевого освітлення допускається використовувати лампи розжарювання.

Сучасніше і поширеніше джерело штучного освітлення завдяки низькому енергоспоживанню — світлодіодні лампи.

Рівень освітленості на поверхні робочого столу в зоні розміщення документів повинен складати 300 — 500 лк, а рівень освітленості екрана за допомогою світильників місцевого освітлення — не більше 300 лк.

Правильно зорієнтуватися в питаннях освітлення в офісному приміщенні, обладнаному ПК, вам допоможуть ДБН В.2.5-28-2006 «Природне і штучне освітлення», затверджені наказом Мінрегіону від 15.05.2006 р. № 168.

Мікроклімат. Приміщення з ПК має бути обладнане системами опалювання, кондиціонування повітря або припливно-витяжною вентиляцією.

В офісному приміщенні, де використовують ПК, мають бути забезпечені такі оптимальні значення параметрів мікроклімату:

— температура повітря. Вона має бути в теплу пору року — у межах 22 — 25 °С, у холодну — 21 — 24 °С;

— відносна вологість. Вона має бути в межах 40 — 60 %;

— рухомість повітря. Швидкість руху повітря має бути в теплу пору року не більше 0,2 м/с, у холодну — 0,1 м/с.

У приміщенні, де використовуються ПК, слід дотримувати:

— допустимі рівні шуму і вібрації. Для цього застосовують засоби звукопоглинання, які обирають відповідно до спеціальних інженерно-акустичних розрахунків (п.п. 3.3.3 Правил № 7). Гранично допустимі значення рівнів шуму і вібрації для цього випадку ви знайдете в додатку 5 до Правил № 7;

— рівень неіонізуючих електромагнітних випромінювань, електростатичних і магнітних полів, а також значення напруженості електростатичного поля на робочих місцях (у зоні екрана дисплея, на поверхнях устаткування, клавіатури, друкувального пристрою). Гранично допустимі значення таких параметрів наведені в додатку 6 до Правил № 7, Вимогах № 99 і ДСанПіН 3.3.6.096-2002.

Для підтримки вказаних допустимих значень мікроклімату і концентрації позитивних та негативних іонів роботодавець передбачає установки або прилади зволоження та/або штучної іонізації, кондиціонування повітря (детальніше про це читайте на с. 12).

Безпека. Приміщення, у яких використовуються ПК, мають бути обладнані системами автоматичної пожежної сигналізації і переносними вогнегасниками (пп. 1.14 — 1.17 Правил № 65).

Також у приміщенні, де використовуються ПК, має бути медична аптечка першої допомоги (п. 2.16 Правил № 7). Вміст аптечки роботодавець визначає самостійно залежно від специфіки своєї діяльності (див. лист Держпраці від 18.11.2016 р. № 11506/1/4.4-ДП-16).

Запам’ятайте: допустити працівника, який використовує ПК, до роботи ви можете тільки після того, як провели його навчання і перевірили знання з питань охорони праці (п. 3.1 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженої наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 р. № 15).

Осіб, які не пройшли в установленому порядку навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці і пожежної безпеки, до роботи допускати не можна

Про це нагадує ГУ Держпраці у Львівській області (див. http://lviv.dsp.gov.ua/?p=9165).

Комфорт. Потурбуйтеся про побутове приміщення для відпочинку під час роботи і про кімнату психологічного розвантаження (п. 2.17 Правил № 7).

Зазначимо, що відповідно до вимог підрозділу 5.2.2 «Санітарно-побутові приміщення» ДБН В.2.2-28:2010 «Будівлі адміністративного і побутового призначення» в багатоповерхових побутових, адміністративних і виробничих будівлях на кожному поверсі мають бути туалети. Причому загальний туалет для чоловіків і жінок допускається передбачати при чисельності працівників у зміну не більше 15 чоловік.

Один унітаз (пісуар) у туалеті в адміністративній будівлі призначений для використання 45 чоловіками і 30 жінками.

Вхід у туалет повинен передбачатися через тамбур з дверима, що самі зачиняються.

Відстань від робочих місць до туалетів і приміщень для паління має бути не більше 50 м, а від робочих місць на майданчику підприємства — не більше 150 м.

У кімнаті психологічного розвантаження ви маєте право встановити електрочайник, кулер, мікрохвильову піч. Завдяки цьому в працівників буде можливість підкріпитися чаєм, кавою, вітамінізованою напоями, киснево-білковими коктейлями й іншими коржиками (детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 41, с. 28) і зробити фіззарядку. ☺

Робоче місце

Конструкція робочого столу повинна відповідати сучасним вимогам ергономіки і забезпечувати оптимальне розміщення на робочій поверхні використовуваного устаткування (дисплея, клавіатури, принтера) і документів (п. 4.5 Правил № 7).

Робоче місця співробітника, що використовує ПК, повинно забезпечувати підтримку його оптимальної робочої пози.

Розміщуючи робочі столи з ПК, дотримуйте таких відстаней:

— між бічними поверхнями моніторів — 1,2 м;

— від тильної поверхні одного монітора до екрана іншого — 2,5 м.

Якщо потрібна особлива концентрація уваги при виконанні робіт, суміжні робочі місця з ПК відділяйте один від одного перегородками заввишки 1,5 — 2 м (п. 5.5 Правил № 65).

Режим роботи і відпочинку

Щоб зберегти здоров’я працівників, що використовують ПК, роботодавець повинен передбачити для них регламентовані перерви для відпочинку (пп. 5.1 і 5.2 Правил № 7).

Згідно з п. 5.8 Правил № 7 тривалість таких перерв при роботі на ПК при 8-годинному робочому дні складає:

— 15 хвилин через кожну годину роботи — для розробників програм і операторів;

— 10 хвилин після кожної години роботи — для операторів комп’ютерного набору.

Якщо немає можливості застосовувати регламентовані перерви, тривалість безперервної роботи на ПК не повинна перевищувати 4 години

А ще не забувайте, що працівники, які фактично зайняті безпосередньою роботою на ПК не менше половини тривалості робочого дня, мають право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці, встановлену п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону про відпустки.

Причому вигляд монітора, на якому працює працівник, для цілей надання такої відпустки значення не має (див. листи Мінсоцполітики від 24.12.2013 р. № 152/13/82-13 і від 11.08.2014 р. № 348/13/166-14).

Максимальна тривалість щорічної додвідпустки за роботу з ПК — 4 календарні дні за відпрацьований робочий рік. А ось її конкретну тривалість указують у колективному або трудовому договорі.

Детальніше про право на «комповідпустку» читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 71, с. 27.

висновки

  • Конкретні вимоги, які висуваються до офісних приміщень, обладнаних ПК, закріплені, насамперед, у Правилах № 7 і Правилах № 65.
  • Приміщення, призначене для роботи на ПК, повинне мати природне і штучне освітлення.
  • Допустити працівника, який використовує ПК, до роботи ви можете тільки після того, як провели його навчання і перевірку знань з питань охорони праці.
робоче місце, робота на ПК, офісне приміщення, відповідність вимогам, охорона праці додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті