висновок документа
МСФЗ-новачки, які обрали датою переходу на МСФЗ 01.01.2018 р., складають та подають фінансову звітність за 2018 рік (проміжну, річну та консолідовану) відповідно до вимог НП(С)БО
За оновленими вимогами ч. 2 ст. 121 Закону про бухоблік* ряди МСФЗ-зобов’язаних з 1 січня 2018 року поповнили:
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
— великі підприємства та
— підприємства, які здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення**. Перелік корисних копалин загальнодержавного значення визначений постановою КМУ від 12.12.94 р. № 827.
** Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 89, с. 4.
При цьому щодо дати переходу на міжнародні стандарти для таких МСФЗ-новачків «пальму першості» Мінфін віддав 01.01.2018 р. (див. лист № 37175*** // «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 7, с. 4). Хоча за бажання ці підприємства можуть вибрати і більш ранню дату — 01.01.2017 р.
*** Лист Мінфіну від 29.12.2017 р. № 35210-06-5/37175.
Залежно від встановленої дати переходу перша фінзвітність за МСФЗ подається «крупняками» і «добувачами» або за 2019 рік, або вже за 2018 рік.
Для тих, хто обрав датою переходу 01.01.2018 р., Мінфін в листі № 37175 пропонував такий сценарій: вести облік за НП(С)БО, а якусь «попередню» фінзвітність за 2018 рік складати за МСФЗ, що будуть чинні на 31.12.2019 р. Причому в зазначеній фінзвітності взагалі не треба було наводити порівняльну інформацію за 2017 рік (крім Балансу).
Це від початку було ознакою невідповідності фінансової звітності МСФЗ. Більше того, порушувалися приписи п. 4 розд. III НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» щодо порівнянності фінзвітної інформації, а також норми його п. 11 розд. II. Останній якраз вимагає від новачків дотримуватися алгоритму МСФЗ-переходу, який висуває МСФЗ 1 «Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності».
Листом, що коментується, Мінфін підрихтував свою колишню точку зору. Тепер він чітко заявив: при виборі датою переходу 01.01.2018 р. проміжну, річну та консолідовану фінансову звітність за 2018 рік МСФЗ-новачки складають та подають, керуючись національними стандартами бухгалтерського обліку.
При цьому для забезпечення порівнянності показників таку фінзвітність вітчизняного штибу перераховують (трансформують) за МСФЗ згідно з вимогами МСФЗ 1, включаючи вступний Баланс на 01.01.2018 р.
А вже починаючи з 01.01.2019 р. «крупняки» та «добувачі» складають проміжну, річну та консолідовану фінзвітність за 2019 рік за вимогами МСФЗ.
Тоді при виборі дати переходу — 1 січня 2018 року МСФЗшникам-новобранцям слід:
1) скласти та подати фінзвітність за 2018 рік за НП(С)БО;
2) скласти першу МСФЗ-звітність (проміжну, річну та консолідовану) за 2019 рік за МСФЗ, що будуть чинні на 31.12.2019 р.;
3) подати у складі першої МСФЗ-звітності (проміжної, річної та консолідованої) за 2019 рік у якості порівняльної інформації дані фінзвітності за 2018 рік, перераховані згідно приписів МСФЗ. Відповідно фінансову звітність за 2018 рік (у тому числі і проміжну) треба буде трансформувати під вимоги МСФЗ. При цьому за МСФЗ підлягає перерахунку також вступний Баланс на 1 січня 2018 року.
У результаті перша МСФЗ-звітність за 2019 рік повинна включати три Баланси: на 01.01.2018 р., на 31.12.2018 р. і на 31.12.2019 р.
висновок документа
Річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність за 2017 рік оприлюднюють у порядку, встановленому Законом про бухоблік у редакції, яка діяла до 1 січня 2018 року
Нова редакція ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік, що запрацювала з початку поточного року, зобов’язує оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінзвітність:
1) підприємства, що становлять суспільний інтерес (крім великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів). До них належать:
— емітенти цінних паперів (ЦП), ЦП яких допущені до біржових торгів;
— банки;
— страховики;
— недержавні пенсійні фонди та інші фінустанови (крім тих, що належать до мікро- та малих підприємств);
— великі підприємства;
2) публічні акціонерні товариства;
3) суб’єктів природних монополій на загальнодержавному ринку;
4) підприємства, які здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення.
Названі підприємства повинні публікувати свою річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність (у повному обсязі) разом з аудиторським висновком не пізніше ніж до 30 квітня року, що настає за звітним періодом. Зробити це їм треба на власній веб-сторінці та в інший спосіб у випадках, визначених законодавством.
Крім того, оприлюднювати на своїй веб-сторінці річну фінзвітність разом з аудиторським висновком згідно з новою редакцією ст. 14 Закону про бухоблік зобов’язані:
— великі підприємства, які не є емітентами цінних папері;
— середні підприємства;
— інші фінустанови, що належать до мікро- або малих підприємств.
Для них крайній строк установлений до 1 червня року, що настає за звітним періодом. Правда, такий обов'язок виникне тільки з 1 січня 2019 року.
Але! Оскільки поправки до Закону про бухоблік діють з 01.01.2018 р., виникло запитання: чи повинні перелічені вище підприємства вже за 2017 рік оприлюднювати фінзвітність, керуючись зміненими правилами його ст. 14?
Як не дивно, Мінфін видав ліберальне роз’яснення — оприлюднення річної фінзвітності та річної консолідованої фінзвітності за 2017 рік здійснюється в порядку, встановленому Законом про бухоблік у редакції, яка діяла до 01.01.2018 р.!
А за старими правилами, нагадаємо, оприлюднювати таку фінзвітність Закон про бухоблік зобов’язував:
— публічні акціонерні товариства;
— підприємства — емітенти іпотечних облігацій, іпотечних сертифікатів, облігацій підприємств і сертифікатів фондів операцій з нерухомістю;
— професійних учасників фондового ринку, банки, страховиків та інші фінансові установи.
Саме їм треба буде не пізніше за 30 квітня 2018 року розмістити на власній веб-сторінці свою річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність за 2017 рік разом з аудиторським висновком і обов’язково опублікувати її в періодичних або неперіодичних виданнях.
Крім того, якщо діяти за рекомендацією Мінфіну, то по-старому оприлюднити фінзвітність за 2017 рік слід:
— державним і комунальним підприємствам;
— тим господарським товариствам, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належить державі/територіальній громаді;
— підприємствам, які на 100 % належать державі/територіальній громаді.
Їм треба розмістити свою квартальну та річну фінансову звітність (у тому числі консолідовану) за останні 3 роки до 30.04.2018 р. на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті відповідного суб’єкта управління об’єктами державної або комунальної власності. Доступ до таких веб-сторінок та веб-сайтів є цілодобовим і безоплатним.
Якщо річна фінансова звітність (у тому числі консолідована) таких суб'єктів господарювання підлягає обов’язковому аудиту, то аудиторський висновок публікують разом із нею.