Теми статей
Обрати теми

МСФЗ-перехід та оприлюднення фінзвітності: нова позиція Мінфіну

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Лист Мінфіну від 27.02.2018 р. № 35210-06-5/5570

висновок документа

МСФЗ-новачки, які обрали датою переходу на МСФЗ 01.01.2018 р., складають та подають фінансову звітність за 2018 рік (проміжну, річну та консолідовану) відповідно до вимог НП(С)БО

За оновленими вимогами ч. 2 ст. 121 Закону про бухоблік* ряди МСФЗ-зобов’язаних з 1 січня 2018 року поповнили:

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

великі підприємства та

— підприємства, які здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення**. Перелік корисних копалин загальнодержавного значення визначений постановою КМУ від 12.12.94 р. № 827.

** Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 89, с. 4.

При цьому щодо дати переходу на міжнародні стандарти для таких МСФЗ-новачків «пальму першості» Мінфін віддав 01.01.2018 р. (див. лист № 37175*** // «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 7, с. 4). Хоча за бажання ці підприємства можуть вибрати і більш ранню дату — 01.01.2017 р.

*** Лист Мінфіну від 29.12.2017 р. № 35210-06-5/37175.

Залежно від встановленої дати переходу перша фінзвітність за МСФЗ подається «крупняками» і «добувачами» або за 2019 рік, або вже за 2018 рік.

Для тих, хто обрав датою переходу 01.01.2018 р., Мінфін в листі № 37175 пропонував такий сценарій: вести облік за НП(С)БО, а якусь «попередню» фінзвітність за 2018 рік складати за МСФЗ, що будуть чинні на 31.12.2019 р. Причому в зазначеній фінзвітності взагалі не треба було наводити порівняльну інформацію за 2017 рік (крім Балансу).

Це від початку було ознакою невідповідності фінансової звітності МСФЗ. Більше того, порушувалися приписи п. 4 розд. III НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» щодо порівнянності фінзвітної інформації, а також норми його п. 11 розд. II. Останній якраз вимагає від новачків дотримуватися алгоритму МСФЗ-переходу, який висуває МСФЗ 1 «Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності».

Листом, що коментується, Мінфін підрихтував свою колишню точку зору. Тепер він чітко заявив: при виборі датою переходу 01.01.2018 р. проміжну, річну та консолідовану фінансову звітність за 2018 рік МСФЗ-новачки складають та подають, керуючись національними стандартами бухгалтерського обліку.

При цьому для забезпечення порівнянності показників таку фінзвітність вітчизняного штибу перераховують (трансформують) за МСФЗ згідно з вимогами МСФЗ 1, включаючи вступний Баланс на 01.01.2018 р.

А вже починаючи з 01.01.2019 р. «крупняки» та «добувачі» складають проміжну, річну та консолідовану фінзвітність за 2019 рік за вимогами МСФЗ.

Тоді при виборі дати переходу — 1 січня 2018 року МСФЗшникам-новобранцям слід:

1) скласти та подати фінзвітність за 2018 рік за НП(С)БО;

2) скласти першу МСФЗ-звітність (проміжну, річну та консолідовану) за 2019 рік за МСФЗ, що будуть чинні на 31.12.2019 р.;

3) подати у складі першої МСФЗ-звітності (проміжної, річної та консолідованої) за 2019 рік у якості порівняльної інформації дані фінзвітності за 2018 рік, перераховані згідно приписів МСФЗ. Відповідно фінансову звітність за 2018 рік (у тому числі і проміжну) треба буде трансформувати під вимоги МСФЗ. При цьому за МСФЗ підлягає перерахунку також вступний Баланс на 1 січня 2018 року.

У результаті перша МСФЗ-звітність за 2019 рік повинна включати три Баланси: на 01.01.2018 р., на 31.12.2018 р. і на 31.12.2019 р.

висновок документа

Річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність за 2017 рік оприлюднюють у порядку, встановленому Законом про бухоблік у редакції, яка діяла до 1 січня 2018 року

Нова редакція ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік, що запрацювала з початку поточного року, зобов’язує оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінзвітність:

1) підприємства, що становлять суспільний інтерес (крім великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів). До них належать:

— емітенти цінних паперів (ЦП), ЦП яких допущені до біржових торгів;

— банки;

— страховики;

— недержавні пенсійні фонди та інші фінустанови (крім тих, що належать до мікро- та малих підприємств);

— великі підприємства;

2) публічні акціонерні товариства;

3) суб’єктів природних монополій на загальнодержавному ринку;

4) підприємства, які здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення.

Названі підприємства повинні публікувати свою річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність (у повному обсязі) разом з аудиторським висновком не пізніше ніж до 30 квітня року, що настає за звітним періодом. Зробити це їм треба на власній веб-сторінці та в інший спосіб у випадках, визначених законодавством.

Крім того, оприлюднювати на своїй веб-сторінці річну фінзвітність разом з аудиторським висновком згідно з новою редакцією ст. 14 Закону про бухоблік зобов’язані:

— великі підприємства, які не є емітентами цінних папері;

— середні підприємства;

— інші фінустанови, що належать до мікро- або малих підприємств.

Для них крайній строк установлений до 1 червня року, що настає за звітним періодом. Правда, такий обов'язок виникне тільки з 1 січня 2019 року.

Але! Оскільки поправки до Закону про бухоблік діють з 01.01.2018 р., виникло запитання: чи повинні перелічені вище підприємства вже за 2017 рік оприлюднювати фінзвітність, керуючись зміненими правилами його ст. 14?

Як не дивно, Мінфін видав ліберальне роз’яснення — оприлюднення річної фінзвітності та річної консолідованої фінзвітності за 2017 рік здійснюється в порядку, встановленому Законом про бухоблік у редакції, яка діяла до 01.01.2018 р.!

А за старими правилами, нагадаємо, оприлюднювати таку фінзвітність Закон про бухоблік зобов’язував:

— публічні акціонерні товариства;

— підприємства — емітенти іпотечних облігацій, іпотечних сертифікатів, облігацій підприємств і сертифікатів фондів операцій з нерухомістю;

— професійних учасників фондового ринку, банки, страховиків та інші фінансові установи.

Саме їм треба буде не пізніше за 30 квітня 2018 року розмістити на власній веб-сторінці свою річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність за 2017 рік разом з аудиторським висновком і обов’язково опублікувати її в періодичних або неперіодичних виданнях.

Крім того, якщо діяти за рекомендацією Мінфіну, то по-старому оприлюднити фінзвітність за 2017 рік слід:

— державним і комунальним підприємствам;

— тим господарським товариствам, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належить державі/територіальній громаді;

— підприємствам, які на 100 % належать державі/територіальній громаді.

Їм треба розмістити свою квартальну та річну фінансову звітність (у тому числі консолідовану) за останні 3 роки до 30.04.2018 р. на власній веб-сторінці (веб-сайті) або на офіційному веб-сайті відповідного суб’єкта управління об’єктами державної або комунальної власності. Доступ до таких веб-сторінок та веб-сайтів є цілодобовим і безоплатним.

Якщо річна фінансова звітність (у тому числі консолідована) таких суб'єктів господарювання підлягає обов’язковому аудиту, то аудиторський висновок публікують разом із нею.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі