Торговельна точка: чи потрібна КК?

В обраному У обране
Друк
Войтенко Тетяна, податковий експерт, Голенко Олександр, шеф-редактор
Податки та бухгалтерський облік Серпень, 2018/№ 64
На нашому підприємстві є торговельна точка. Обов’язково вести касову книгу в такому підрозділі чи достатньо однієї в касі підприємства?

У «готівковому» плані торговельна точка є відокремленим підрозділом підприємства. Адже за вимогами п.п. 2 п. 3 Положення № 148 відокремленими визнають як власне відокремлені підрозділи в розумінні ЦКУ та ГКУ (інформація про них потрапляє до ЄДР), так і інші структурні підрозділи підприємства.

А отже, всі торговельні об’єкти, які здійснюють операції з готівкою (у тому числі розрахунки з покупцями з використанням РРО), для цілей Положення № 148 є відокремленими підрозділами.

За правилами п. 39 Положення № 148 усі надходження і видачу готівки в національній валюті відображають у касовій книзі. Її типова форма № КО-4 наведена в додатку 5 до Положення № 148. Саме цю форму касової книги обов’язково слід застосовувати з 1 липня 2018 року (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 47, с. 3). При цьому

кожне підприємство, що має касу, веде тільки одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремених підрозділів)

Що стосується касової книги у відокремлених підрозділах, то питання її наявності п. 39 Положення № 148 вирішує так:

зобов’язані вести — відокремлені підрозділи, які приймають готівку за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням прибуткових касових ордерів (ПКО), а також видають готівку (на виплати, пов’язані з оплатою праці, на виробничі/господарські потреби та інші операції) за видатковими касовими ордерами і відомостями;

можуть не вести — відокремлені підрозділи, які здійснюють готівкові розрахунки через РРО/РК з КОРО, але не приймають і не видають готівку за касовими ордерами. Для підтвердження факту оприбуткування готівки таким «відокремленцям» достатньо роздрукувати та підклеїти Z-звіт/занести дані РК до КОРО. Щоправда, це послаблення для них працює тільки з 1 червня 2018 року. А ось у період з 05.01.2018 р. і до 01.06.2018 р. «відокремлену» касову книгу підрозділи, які здавали виручку безпосередньо до банку, повинні були мати. Детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 47, с. 3 та № 15, с. 8.

Виходить, у відокремленому підрозділі обов’язково має бути касова книга тільки в тому випадку, коли він приймає/видає готівку за касовими ордерами. Інакше торговельній точці «відокремлена» касова книга не потрібна. Солідарні із цим і податківці (див. БЗ 109.15). Щоправда, у консультації вони згадують «торговельні об’єкти, які не є відокремленими підрозділами підприємства». Хоча для готівково-касових цілей, як ми з’ясували, всі торговельні точки — це ті ж відокремлені підрозділи. Тому на них повною мірою поширюються всі правила, встановлені Положенням № 148 для відокремлених підрозділів.

Відповідно ні до чого касова книга торговельній точці, якщо вона:

1) проводить готівкові РРО-розрахунки з КОРО;

2) не приймає / не видає готівку за касовими ордерами.

При цьому якщо відокремлений підрозділ здає виручку:

1) до «центральної» каси — головне підприємство оприбутковує в себе в касі цю готівку: складає ПКО і на його підставі вносить запис до своєї касової книги;

2) до банку самостійно, через банківських інкасаторів або програмно-технічні комплекси самообслуговування — головне підприємство в себе в касовій книзі цю готівку не показує, оскільки вона безпосередньо до його каси не надходить (вона потрапить на банківський рахунок підприємства в безготівковій формі).

І в тому, і в іншому випадку для повного оприбуткування виручки достатньо того, щоб відокремлений підрозділ у день її одержання роздрукував Z-звіт і вклеїв його до КОРО.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити