Теми статей
Обрати теми

Залік авансу в рахунок іншого договору: причина в РК?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Хочемо зарахувати отриманий від покупця аванс за товари, відвантажені йому за іншим договором. Раніше у такому разі в РК писали «Залік попередньої оплати…». Яку причину зараз зазначати в РК?

Передусім, декілька слів щодо коригування.

За одним договором (№ 1) підприємство отримало передоплату (склало «передоплатну» ПН). А за іншим договором (№ 2) відвантажило цьому ж покупцеві товари (склало «відвантажувальну» ПН). Потім за додатковою угодою було вирішено зарахувати передоплату за договором № 1 в рахунок оплати товарів, поставлених за договором № 2.

Тоді якщо договір № 1 розірваний (постачання за ним так і не відбудеться), то «передоплатну» ПН треба обнулити. Для цього складають «зменшуючий» РК на дату підписання додаткової угоди. Адже саме такою датою дія договору № 1 припиняється, і передоплата за ним зараховується в рахунок оплати товарів за договором № 2. Ну а оскільки на відвантаження товарів за договором № 2 (перша подія) вже складена ПН, то ніякої нової додаткової ПН складати не треба (детальніше про цю ситуацію див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 43, с. 10).

Про складання РК на дату підписання додаткової угоди заявляють і контролери (листи ДФСУ від 17.01.2018 р. № 196/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, від 02.03.2017 р. № 4341/6/99-99-15-03-02-15, лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 20.03.2018 р. № 1116/ІПК/20-40-12-01-11).

При цьому раніше (до весняних змін, що торкнулися РК) податківці радили причиною в гр. 2 цього РК так і зазначити «залік». Точніше, «Залік попередньої оплати в рахунок оплати поставлених товарів/послуг за іншим договором № __ від __ » (див. БЗ 101.15, що діяла до 23.04.2018 р.).

Ну а навесні закрутилася карусель навколо РК — ввели 7 «дозволених» причин коригування. І серед них «залікової» причини більше немає (як немає і низки інших причин, наприклад «Виправлення помилки»). Тому зареєструвати РК з «заліковою» причиною більше не вийде. Ось і виходить, що в РК можемо вказати тільки якусь одну з дозволених причин. Яку? Податківці поки що (у «свіжій» БЗ 101.15) вагаються з відповіддю на таке запитання, радячи платникам звертатися за індивідуальними податковими консультаціями (ІПК).

Проте, на наш погляд, у ситуації, що виникла, нічого не залишається, окрім як

у «зменшуючому» РК вказати «сторнуючу» причину «Повернення товару або авансових платежів»

Адже окрім застосування «за основним призначенням» (при поверненнях товарів/авансів) цією причиною ПДВ-платники вимушені користуватися ще і «не за профілем» (тобто у «неповоротних» випадках). Ну, наприклад, коли треба обнулити якусь ПН, скажімо, через помилки. Причому в умовах, що склалися, дають «добро» на таке її «широке» використання і самі контролери. Вони визнають, що нею доцільно користуватися:

— для обнулення «помилкової» ПН з неправильним ІПН (БЗ 101.16);

— для обнулення зайвої «помилкової» ПН (БЗ 101.15, лист ДФСУ від 05.06.2018 р. № 2461/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Тож хоча насправді ніякого повернення товару/авансів немає, а є залік, в РК доведеться вказати саме причину «Повернення…» з наявних.

Щоправда, особливо обережні платники, щоб захиститися від нападок перевіряючих (що, мовляв, РК не з тією причиною), можуть вчинити так: спершу направити на реєстрацію РК з причиною «Залік…» (і зберегти відмовляючу квитанцію, що підтверджує неможливість реєстрації РК), після чого зареєструвати РК з причиною «Повернення…».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі