Теми статей
Обрати теми

Змінено «касове» Положення: Z-звіт = оприбуткувати

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Постанова Правління НБУ від 24.05.2018 р. № 54

«З коли» працює? Згідно з п. 5 постанови, що коментується, вона набуває чинності з наступного дня за днем її офіційного опублікування. Таке опублікування відбулося 31.05.2018 р.

Відповідно зміни до Положення № 148* діють з 1 червня 2018 року.

* Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148.

висновок документа

До 30 червня 2018 року можна використовувати старі форми касових документів і користуватися лімітом, установленим до 01.06.2018 р.

«Старі» форми і ліміт каси. Як і обіцяв свого часу регулятор, він увів перехідний період для використання старих форм касових документів. Тож можете не хвилюватися, якщо з певних причин ви не перейшли на нові, затверджені Положенням № 148. До 30 червня 2018 року (включно) НБУ дозволив використовувати старі форми:

— відомості на виплату грошей;

— прибуткового касового ордера (ПКО);

— видаткового касового ордера (ВКО);

— журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів;

— касової книги;

— книги обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей;

— акта про результати інвентаризації наявних коштів.

Виходить, нові форми касових документів обов’язково треба застосовувати лише з 1 липня 2018 року. Відповідно до цієї дати можна використати старі бланки і ні про яке застосування п’ятикратного штрафу за неоприбуткування готівки за ст. 1 Указу Президента від 12.06.95 р. № 436/95, яким лякають податківці у разі використання старих форм, мови йти не може. А ось якщо вам не пощастило і в період з 5 січня по 31 травня ви втрапили на штраф, то його, на жаль, оспорити не вдасться.

До речі, зверніть увагу на змінений реквізит касової книги: раніше в старій формі було — «Записи у касовій книзі перевірив і документи в кількості…», а у формі з Положення № 148 стало — «Залишок у касовій книзі перевірив і документи в кількості…».

До 30 червня 2018 року (включно) суб’єкти господарювання використовують ліміти каси, які були встановлені і затверджені до 1 червня 2018 року — моменту набуття чинності постановою, що коментується.

Також до цієї дати — до 30.06.2018 р. (включно) підприємства повинні розробити і затвердити:

1) порядок оприбуткування готівки в касі — зразок див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 15, с. 8;

2) порядок розрахунку ліміту каси — шаблон див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 17, с. 5.

Зверніть увагу! З 1 липня 2018 року обов’язкові саме ці порядки.

висновок документа

Оприбуткуванням готівки відокремленого підрозділу, який проводить готівкові розрахунки через РРО та/або КОРО без касової книги, є підклеювання фіскальних звітних чеків у КОРО

«Відокремлена» касова книга при РРО-розрахунках. Завдяки постанові, що коментується, по-новому зазвучав термін «оприбуткування готівки» з п.п. 18 п. 3 Положення № 148. Відтепер під оприбуткуванням готівки, що надійшла до каси, розуміють її облік у повній сумі в:

1) касовій книзі;

2) Книзі обліку доходів і витрат/Книзі обліку доходів;

3) фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції (РК).

Тобто для цілей оприбуткування готівки тепер призначені також Z-звіт і РК, а не лише касова книга.

Підкоригований також п. 11 Положення № 148. Тепер тут чітко записано, що вважати оприбуткуванням готівки в касі підприємства, відокремленого підрозділу і фізособи-підприємця.

Так, оприбуткувати готівку означає для:

підприємства і його відокремлених підрозділів, що ведуть касову книгу, — внести запис до касової книги на підставі ПКО;

фізосіб-підприємців, які оформляють товарні чеки/квитанції, — зробити запис в Книгу обліку доходів і витрат/Книгу обліку доходів;

відокремлених підрозділів без (!) касової книги і фізосіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки через РРО та/або КОРО, — сформувати, роздрукувати Z-звіт і підклеїти його до відповідних сторінок КОРО/занести дані РК у КОРО.

Таким чином, питання про необхідність «відокремленої» касової книги при РРО-розрахунках зняте з порядку денного — з 1 червня 2018 року відокремленим підрозділам, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК з КОРО, але не приймають і не видають готівку за касовими ордерами, касова книга не потрібна. Для підтвердження факту оприбуткування готівки їм достатньо вклеїти Z-звіт до КОРО.

А ось з 05.01.2018 р. і до 01.06.2018 р. «відокремлена» касова книга у них, виходить, все-таки мала бути…

Суто технічну правку внесли до п. 29 Положення № 148 щодо документа, який свідчить про передачу готівки інкасаторові, — зараз це примірник (а не копія, як було раніше) супровідної відомості до сумки з готівкою з підписом і відбитком печатки інкасатора-збирача.

При здаванні готівки до банку самостійно документом-підтвердженням, як і раніше, буде:

— квитанція до прибуткового документа банку, підписана відповідальними особами банку і завірена відбитком печатки банку;

— квитанція/чек банкомату або програмно-технічного комплексу самообслуговування;

— чек платіжного термінала при проведенні інкасації коштів у режимі реального часу з використанням платіжних терміналів.

Тільки ось тепер усі ці документи (квитанції, чеки, супровідні відомості) слугують ще і підтвердженням оприбуткування (!) готівки в касі суб’єктів господарювання. Так, принаймні, записано в оновленому п. 29 Положення № 148.

висновок документа

Фізичні особи мають право розраховуватися готівкою з суб’єктами господарювання протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами в розмірі до 50000 грн. включно

Розрахунки фізичних осіб із суб’єктами. У новій редакції викладений п. 7 Положення № 148. Нічого екстраординарного тут не відбулося — просто додали порядок здійснення розрахунків готівкою фізичних осіб із суб’єктами господарювання. Власне, він один в один відповідає настановам із п. 6 Положення № 148.

Тобто розрахунки готівкою фізичних осіб — громадян із суб’єктами господарювання (підприємствами і фізичними особами — підприємцями) протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами так само допускаються в розмірі до 50 тис. грн. включно.

Платежі, які перевищують 50 тис. грн., проводять через банки/небанківські фінустанови шляхом:

— переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок

чи

— внесення коштів у банк/небанківську фінустанову для подальшого їх переказу на поточні рахунки у банку.

Що стосується розрахунків готівкою суб’єктів господарювання між собою, то тут теж нічого не змінилося — межа 10 тис. грн. (включно).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі