Теми статей
Обрати теми

І знову про РК: відповіді на запитання

Солошенко Людмила, податковий експерт
Кількість запитань щодо розрахунку коригування (РК) з кожним днем наростає, мов снігова куля. Розглянемо ще низку ситуацій, які цікавлять читачів.

«Усунення неоднозначностей» (або РК після «старого» РК)

У 2017-му зробили покупцеві на частину товару знижку (РК оформили по-старому: «на дельту»). Тепер покупець частину цього товару повертає. Як нам зареєструвати РК?

Як діяти в такій ситуації, роз’яснили столичні податківці. Так, якщо у минулому до ПН вже оформляли РК по-старому («на дельту») і показники ПН частково коригувалися (частково змінювалися ціна з кількістю), то дані ПН — як роз’яснюють контролери — «втрачають однозначність». Тобто СЕА не розуміє, в якій кількості і за якою ціною товару залишається, і не дає «напряму» зареєструвати РК. Тому контролери пропонують проводити коригування в 2 кроки — через 2 РК. Для цього скласти:

перший (проміжний, допоміжний) РК з причиною (увага!) «Усунення неоднозначностей» (з коригуванням за кількістю в гр. 7, 8). З його допомогою «усунемо неоднозначноcті» — тобто фактично (з урахуванням нових вимог) перетворимо (переведемо) раніше проведені коригування з «дельт» у «розгорнутий» сучасний вигляд (рядками «-»/«+»). Тому

РК з причиною «Усунення неоднозначностей» буде «нульовим»

Тобто такий РК суму компенсації ніяк не змінює, тому його в ЄРПН реєструємо самостійно. Причому у нього є своя особливість (!), пов’язана із заповненням «мінусових» рядків. Оскільки ціна на частину товару у минулому змінювалася, то в «мінусових» рядках «цінову» гр. 8 РК не заповнюють (залишають порожньою), проте обсяги в гр. 13 відображають «скориговані» — вже з урахуванням (!) ціни, що змінилася (детальніше див. приклад). А далі в «плюсових» рядках ці обсяги розшифровують: в якій кількості стало товару і за якою ціною;

другий РК — для проведення безпосередньо коригування — в нашому випадку на часткове повернення товару з причиною «Зміна кількості» (детальніше про складання РК при поверненнях див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 29, с. 9). Такий РК реєструє покупець.

Приклад 1. У 2017-му поставили покупцеві 10 одиниць товару E за ціною 100 грн. за одиницю (без урахування ПДВ); у ПН у товару Е порядковий номер «3», усього в ПН було 5 позицій. Потім на частину товару Е (на 4 одиниці) зробили знижку: знизили ціну на 10 грн. (тобто до 90 грн. за одиницю, без урахування ПДВ). За старими правилами оформили «знижковий» РК на дельту «-40 грн.». Тепер після знижки покупець повертає 3 одиниці товару Е. Тоді коригування проведемо в 2 кроки:

— крок 1: усуваємо неоднозначності (складаємо проміжний РК з причиною «Усунення неоднозначностей»):

img 1

Рис. 1. Фрагмент першого РК на «Усунення неоднозначностей»

— крок 2: оформляємо часткове повернення товару (складаємо РК з причиною «Зміна кількості»):

img 2

Рис. 2. Фрагмент другого РК на часткове повернення товару

Додамо, що аналогічним чином через проміжний РК на «Усунення неоднозначностей» сьогодні вдається провести коригування, якщо змінювався код ПДВ-пільги (у гр. 9 ПН). Тоді в такому РК за допомогою двох рядків (з «-» і з «+») змінимо старий код ПДВ-пільги на новий (а якщо раніше коду не було, а потім він з’явився, то в першому «мінусовому» рядку цього РК в гр. 12 значення коду зробимо «нульовим», тобто запишемо «0», тоді РК зареєструється).

Загалом, візьміть на замітку, що «нульовий» РК з причиною «Усунення неоднозначностей» з’являється тоді, коли «за плечима» вже є коригування за старими правилами (на «дельти») або коли треба щось відрегулювати (як, наприклад, у ситуації з кодом ПДВ-пільги). Такий РК призначений привести «старі» коригування у сучасний вигляд. Тобто РК з причиною «Усунення неоднозначностей» актуальний тільки для коригувань «старих» ПН (у СЕА «рубіж» чомусь вибраний серединою березня і йдеться про можливість складання таких РК до ПН, складених раніше 15.03.2018 р.).

Щоправда, поки залишаються під питанням коригування старих «безкодових» ПН (коли товари/послуги не кодувалися) і «старих» ПН, в яких рядки не нумерувалися, — такі ситуації ось-ось повинні врегулювати.

Ну і щодо причин «Зменшення обсягу…»/«Зменшення кількості» доведеться почекати обіцяних офіційних роз’яснень.

Помилкова «зайва» ПН

Помилково склали і зареєстрували ПН повторно (за другою подією — відвантаженням). Як виправити ситуацію, як відмінити «зайву» ПН?

Офіційних роз’яснень, як «відкликати» зайву ПН, поки що немає. Ну а проблема виникає через те, що

серед «дозволених» причин коригування більше немає причини «Виправлення помилки»

А тому, якщо необхідно відмінити помилкову «зайву» ПН, то поки що це можна зробити через причину «Повернення товару або авансових платежів» (з коригуванням за кількістю в гр. 7, 8 РК). Хоча вона, насправді, і не відповідатиме суті операції, проте дозволить обнулити ПН (і вирівняти ліміт). Ну і оскільки РК з такою причиною буде «зменшуючим», зареєструвати його повинен покупець.

Втім, особливо обережні платники, бажаючи зайвий раз перестрахуватися і захиститися від нападок перевіряючих (що, мовляв, РК не з тією причиною), можуть зробити так: спершу направити на реєстрацію РК з причиною «Виправлення помилки» (і зберегти відмовну квитанцію, що підтверджує неможливість його реєстрації), після чого зареєструвати РК вже з одним із дозволених видів причини.

Приклад 2. Після передоплати (першої події) відвантаження товару А (100 одиниць за ціною 200 грн. за одиницю без урахування ПДВ) помилково склали і зареєстрували ще одну ПН.

Тоді виправляючий РК (на відміну «зайвої» помилкової ПН) заповнимо так:

img 3

Рис. 3. Фрагмент РК на відміну «зайвої» помилкової ПН

ПН з неправильною датою (ІПН)

Помилково склали ПН не тією датою (не за першою подією). Як усунути помилку? Чи складати нову ПН?

У такому разі ПН, складену не за першою подією, як помилкову треба обнулити, після чого скласти правильну ПН датою першої події.

Для цього доведеться провести виправлення в 2 крокичерез:

виправляючий («зменшуючий») РК — з його допомогою обнулимо неправильну ПН. Причиною коригування в ньому зазначимо «Повернення товару або авансових платежів» (оскільки саме вона, як відзначалося, сьогодні дозволяє «відмінусувати» дані ПН і ніякої іншої причини для помилок немає); його заповнимо за аналогією з РК, фрагмент якого наведений вище (див. рис. 3), і

нову ПН. Врахуйте (!): нову ПН треба оформити датою виникнення податкових зобов’язань (тобто правильною датою першої події). При її запізнілій реєстрації (тобто через 15 календарних днів з дати першої події) за прострочення реєстрації застосують штраф за п. 1201.1 ПКУ (ср. ).

До речі, схожим чином вийде виправити помилки в ІПН (у тому числі на неплатника) Для цього:

— виправляючим РК (з причиною «Повернення товару або авансових платежів» — раз іншої причини немає) обнулимо неправильну ПН, складену на помилкового покупця. Такий РК повинен зареєструвати помилковий покупець, після чого

— складемо нову ПН (датою першої події) на справжнього покупця (з правильним ІПН).

Таким же способом виправляти помилки в ІПН радять і податківці у БЗ 101.16. Щоправда, про найцікавіше — яку причину коригування записувати при цьому в гр. 2 РК — контролери чомусь умовчують. Поки відмінусувати дані неправильної ПН, повторимо, вдається за допомогою причини «Повернення товару або авансових платежів».

Сумові помилки в ПН

При складанні ПН помилилися в сумах (ПН склали на суму більше, ніж належить). Як бути?

При сумових помилках дані в ПН доведеться уточнювати (коригувати/змінювати у більший або менший бік) за допомогою РК. Ще раз повторимо, що якихось спецпричин для ПН-помилок немає. Тому залежно від помилки, якої припустилися, в сьогоднішніх умовах провести такі «уточнення» вдається, скориставшись одним з таких типів причини: «Зміна кількості» (наприклад, при помилках у кількості), «Зміна ціни» (при помилках у ціні), «Зміна номенклатури» (при помилках і в ціні, і в кількості). Хоча, насправді, вони і не відповідатимуть суті операції.

Тоді, використовуючи будь-яку із зазначених причин, до помилкової ПН складемо виправляючий РК. У такому РК заповнимо два рядки:

— першим рядком (з «-») повністю знімемо увесь рядок ПН з помилковими даними, а

— другим рядком (з «+» з новим (!) порядковим номером) наведемо за товарною позицією правильні дані.

Уявимо, що причиною сумової помилки в ПН стало завищення ціни.

Приклад 3. У ПН на товар Д (50 одиниць за ціною 18 грн. за одиницю, без урахування ПДВ) помилково зазначили завищену ціну 19 грн. (у ПН у товару Д порядковий номер «5», усього в ПН було 7 позицій). Тоді виправляючий РК (на виправлення сумової «цінової» помилки в ПН) заповнимо так:

img 4

Рис. 4. Фрагмент РК на виправлення сумової помилки в ПН у ціні

Несумові помилки в ПН (у кодах/номенклатурі)

При заповненні ПН помилилися в номенклатурі (зазначили не той товар). Як це виправити?

На щастя, контролери вже пролили світло на ситуацію і роз’яснили, як виправляти несумові помилки (у номенклатурі товарів/послуг або їх кодів за УКТ ЗЕД/ДКПП), у БЗ 101.16.

Їх виправляють за допомогою РК, в якому заповнюють два рядки:

— першим рядком (з «-») відмінусовують рядок ПН з неправильною номенклатурою (кодом);

— другим рядком (з «+» з новим порядковим номером) додають рядок з правильною номенклатурою (кодом).

Увага (!): при виправленні несумових помилок (у кодах/номенклатурі) причиною коригування в кожному (!) рядку РК зазначають: «Зміна номенклатури». Таким чином,

несумові помилки в ПН (у кодах/номенклатурі) податківці радять виправляти як зміну номенклатури

Приклад 4. У ПН помилка в номенклатурі: помилково зазначили товар Б замість товару С (ціну/кількість показали правильно). У ПН у товару Б порядковий номер «2», усього було 5 позицій.

Тоді виправляючий РК заповнимо так:

img 5

Рис. 5. Фрагмент РК на виправлення несумової помилки в номенклатурі

У цілому порядок виправлення несумових помилок схожий на той, що був раніше, з тією лише різницею, що плюсові рядки в РК тепер треба нумерувати по-новому і замість колишньої причини «Виправлення помилки» зазначати причину «Зміна номенклатури».

Хоча, якщо забули поставити імпортну відмітку «х» у гр. 3.2 ПН, можна не виправляти, оскільки це не заважає ідентифікувати операцію і «не відміняє» ПК у покупця (лист ДФСУ від 30.01.2018 р. № 345/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Помилка в шапці ПН (окрім дати/ІПН)

При заповненні заголовної частини («шапки») ПН помилилися в найменуванні покупця (проте ІПН зазначили правильно). Як виправити?

Приємно, що податківці роз’яснили і цю ситуацію у БЗ 101.16. Рецепт залишився тим же. Помилки в найменуванні продавця/покупця (чи номері філії) виправляються за допомогою РК, в заголовній частині (шапці) якого:

— усі правильно заповнені реквізити повторюються, а

— реквізит, в якому припустилися помилки, записується правильно (тобто заповнюється без помилок).

При цьому табличну частину в такому РК (розділ А і гр. 1 — 14 розділу Б) залишають порожньою — не заповнюють. Таким чином,

підхід до виправлення помилок в шапці не змінився: їх виправляють «порожнім» РК з переписаною шапкою

Втім, помилки в шапці (якщо не в даті і не в ІПН) не занадто вже критичні, оскільки, за великим рахунком, не заважають ідентифікувати операцію (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 34, с. 3).

Невидимі символи в РК (нулі, пропуски, перенесення)

Заповнили РК на повернення товару (у тому числі «кількісні» гр. 7, 8). Прийшла квитанція, що одночасне заповнення в РК граф «Коригування кількості» і «Коригування вартості» не допускається. Як це може бути, адже «цінові» гр. 9, 10 в РК не заповнювали?

«Сюрпризи» можуть приходити з неочікуваного боку: на рівному місці їх може видавати саме програмне забезпечення. Наочним підтвердженням тому якраз і стало поставлене запитання.

Порожні комірки. Проблема виникала через те, що у порожніх (незаповнених) комірках РК програмне забезпечення автоматом ставило «нулі», які ставали видимими, тільки якщо «стати» курсором на комірку. Тому якщо коригували кількість (тобто у РК заповнювали «кількісні» гр. 7, 8), то в незаповнених «цінових» гр. 9, 10 «завдяки ПЗ» опинялися невидимі «нулі». А отже, ПЗ сприймало ці графи як заповнені і розцінювало як помилку (одночасне заповнення).

Щоб виправити ситуацію, доводилося «чистити» комірки і в ручному режимі прибирати з них «нулі» (видаляти нулі, ставши курсором на комірку). Після таких маніпуляцій РК безпроблемно реєструвався.

Номенклатура. Ще причиною відмови в реєстрації РК могли стати «некоректні символи» в номенклатурі. Тому при заповненні РК важливо правильно (точнісінько з ПН) переписати номенклатуру. Краще за все її копіювати з ПН, щоб не виникало розбіжностей. Інакше зайвий символ (пропуск, перенесення, розбиття на два рядки тощо) на рівному місці може стати перешкодою до реєстрації РК.

Тож врахуйте: якщо в причині відмови йдеться про «одночасне заповнення граф РК» або «некоректні символи», перевірте заповнення номенклатури (щоб не було зайвих знаків) або порожніх комірок (щоб не було нулів).

І до речі, причину коригування в гр. 2 РК пишемо без лапок — наводимо формулювання повністю (!), в точній відповідності з тим, як зазначено в квитанції, не скорочуємо і не обриваємо.

На кожну причину коригування — окремі РК

Відвантажили покупцеві декілька позицій. Одну покупець повертає, на іншу робимо знижку. Не виходить провести усі коригування одним РК з різними причинами. Як бути?

Дійсно, програмне забезпечення на сьогодні налаштоване таким чином, що пропускає РК тільки з якоюсь однією причиною (а ось із двома причинами і більше РК не реєструє). У результаті якщо треба провести коригування за різними підставами (як у поставленому запитанні: на повернення і на знижку), то

об’єднати відразу декілька причин в одному РК не можна

Тому у вашому випадку доведеться скласти і зареєструвати два РК — під кожен (!) тип причини:

— один — на повернення товару — з причиною «Повернення товару або авансових платежів»;

— інший — на знижку — з причиною «Зміна ціни».

Хоча хтозна, можливо, з часом ПЗ переналаштовуватимуть. Ну а детальніше про РК ми поговоримо в одному з найближчих тематичних номерів.

висновки

  • Якщо раніше до ПН вже складали РК за старими правилами, то провести коригування вийде через проміжний РК з причиною «Усунення неоднозначностей».
  • Помилково складену ПН поки що можна обнулити за допомогою причини «Повернення товару або авансових платежів».
  • Сумові помилки в ПН можна усунути за допомогою причин: «Зміна кількості», «Зміна ціни», «Зміна номенклатури», а несумові помилки (у номенклатурі, коді УКТ ЗЕД/ДКПП) — за допомогою причини «Зміна номенклатури». Помилки в шапці ПН, як і раніше, виправляють порожнім РК.
  • Причиною відмови в реєстрації можуть бути невидимі символи в РК (нулі, пропуски, перенесення), тому перевірте, щоб їх не було в РК.
  • В одному РК не вдається поєднати дві і більше причини коригування. Тоді на кожну причину складають окремий РК.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі