Теми статей
Обрати теми

Скарга на блокування ПН

Павленко Олексій, податковий експерт
Отримавши від комісії, що приймає рішення про реєстрацію ПН/РК, відмову в реєстрації, платник має право оскаржити таке рішення в адміністративному або судовому порядку. Це право «дароване» йому п. 56.23 ПКУ. Сьогодні ми поговоримо про проблеми на терені адміністративного оскарження таких рішень, у тому числі про ті «негаразди», що виникали при спробах платників подати в ДФСУ адмінскарги на рішення комісій.

Новий «оскаржувальний» механізм (теорія)

Спочатку — декілька слів про новий механізм адміноскарження рішень комісій про відмову в реєстрації ПН/РК. Він установлений у Порядку розгляду скарг, затвердженому постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 117* (далі — Порядок) і базується на нормах п. 56.23 ПКУ (які, до речі, з цього року не змінилися).

* Набула чинності з 22.03.2018 р.

Згідно з нормами цього Порядку Скарга на рішення комісії... (далі — Скарга) повинна подаватися виключно в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС (форма J(F) 1313201).

Скарги розглядаються спеціальною комісією при ДФСУ за участю представника Мінфіну.

Скарга подається окремо на кожне рішення комісії (тобто лише щодо однієї зупиненої ПН/РК)**. До Скарги додаються документи про підтвердження реальності операцій за відмовленими в реєстрації ПН/РК за формою J(F) 1312602. Кожен документ повинен подаватися окремим файлом у форматі PDF і не перевищувати обсягом 2 мегабайти (БЗ, категорія 101.17). Кількість документів, що додаються до Скарги, зазначається в ній числовим значенням.

** Минулого року, нагадаємо, фіскали дозволяли (у БЗ, категорія 133.01 — див. також «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 88, с. 3) у рамках однієї Скарги оскаржити декілька «відмовних» рішень, зараз вони поки такого не дозволяють…

При складанні Скарги обов’язково враховуйте п. 10 Порядку. У ньому зазначено, що Скарга повинна містити такі дані:

— найменування або П. І. Б. платника, що подає Скаргу, його податкову адресу;

— податковий номер або серію та номер паспорта;

— номер і дату оскаржуваного рішення комісії контролюючого органу про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН;

— інформацію про причини незгоди платника з рішенням комісії;

— відомості про оскарження рішення комісії в судовому порядку;

— вимоги платника, що подає Скаргу;

— електронну адресу, на яку надсилається рішення, прийняте за результатами розгляду Скарги.

Якщо щось із перерахованого не зазначите — фіскали можуть за формальними підставами проігнорувати вашу Скаргу.

До речі, оскільки в розділі Скарги «Інформація про причини незгоди платника податку з рішенням комісії…» доволі мало місця, то викладайте там тільки ключові моменти, а в розгорнутому вигляді пропишіть «незгоди», помістивши їх як окремий файл-додаток до Скарги у форматі PDF (у згаданому розділі Скарги бажано зробити до нього посилання).

На подання Скарги платникові дається 10 календарних днів з дня набуття чинності рішенням комісії про відмову в реєстрації ПН/РК. Рішення комісії вважається таким, що набуло чинності, за датою реєстрації такого рішення в електронному Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена (у періоді тестування цього Реєстру, рішення комісій набувають чинності з дня їх прийняття). Від цієї дати і відлічується 10 календарних днів, установлених для подання платником Скарги. Якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що йде за вихідним, неробочим або святковим днем.

Скарга не розглядається, якщо платник вже оскаржив рішення про відмову в реєстрації в судовому порядку.

Якщо платник хоче відкликати Скаргу до прийняття комісією ДФСУ рішення щодо неї, він може подати заяву про відмову від Скарги (за формою J(F) 1313301).

За інформацією фіскалів, електронні формати Скарги і Заяви розміщені на офіційному веб-порталі ДФС у розділі «Електронна звітність» / Платникам податків про електронну звітність / Інформаційно-аналітичне забезпечення / Реєстр електронних форм податкових документів.

ДФСУ зобов’язана забезпечити можливість подання «електронних» скарг через особистий електронний кабінет (нарешті, вже — див. нижче), а також через офіційний веб-портал ДФСУ. Для формування Скарги або Заяви в електронному вигляді платник на власний розсуд може вибрати будь-яке програмне забезпечення, що формує початковий файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).

Строк розгляду комісією Скарги теж складає 10 календарних днів з дня отримання її ДФСУ, і він не може бути продовжений (п.п. 56.23.3 ПКУ).

Якщо рішення за Скаргою не направляється платникові протягом 10-денного строку, така Скарга вважається повністю задоволеною на користь платника з дня, що йде за останнім днем зазначеного строку (п.п. 56.23.4 ПКУ)

Але — це лише теорія, а як же все складається на практиці?

Сумна практика

І, може, усе було б добре, та ось тільки механізм прийняття скарг в електронному вигляді відразу не запрацював — щось фіскали там (як завжди) «креативно» напрограмували і не могли ніяк дати цьому ладу. ☹

ДФСУ «урочисто» запустила цей механізм тільки до 20 квітня. Повідомлення про це розміщено на сайті ДФСУ*, там же можна ознайомитися з придуманим фіскалами зразком заповнення Скарги. Приділіть увагу тим графам/реквізитам Скарги, які позначені як такі, що підлягають обов’язковому заповненню (див. також вище про обов’язкові дані Скарги!).

* http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/334764.html.

У зв’язку з такою «ПЗ-затримкою» низка платників ПДВ, яким комісії в періоді електронної «імпотенції» ДФСУ виносили ухвали про відмову в реєстрації зупинених ПН/РК, потрапляли в «цікаве положення».

Ці платники (охоплені нервовим тремтінням) з огляду на те, що їх граничний 10-денний строк безнадійно-невблаганно наближався до кінця, напружувалися і «перли» скарги прямо в ДФСУ в паперовому вигляді з нарочним (багатьом навіть вдалося їх здати). Ті, хто чимдалі від столиці (або — не найнервовіші), — відправляли до закінчення 10-денного строку в ДФСУ поштою «з повідомленням». За інформацією від читачів, у ДФСУ аж до 20 квітня приймали скарги тільки в паперовому вигляді (в електронному вигляді — на флешках/накопичувачах — у прийнятті скарг фіскали відмовляли).

Причому, як нам відомо, навіть самі податківці на гарячій лінії ДФСУ частенько рекомендували платникам у випадках наближення закінчення 10-денного строку не чекати від їх ПЗ «милості», а направляти їм Скаргу (з документальними додатками) в паперовому вигляді поштою або доставляти з нарочним.

І яка ж доля цих «паперових» скарг? Наскільки нам відомо, такі скарги комісія не розглядала і розглядати не буде** — оскільки, мовляв, «паперовий» спосіб подання скарг уже нормативно не передбачений. Тобто ці папірці — і не скарги зовсім. Водночас факт їх подання до закінчення 10-денного строку для платника — свого роду гарантія від того, щоб його фіскали відразу «не відшили». Саме так усно (у телефонному режимі) пояснюють податківці з числа членів спеціальної комісії ДФСУ з розгляду скарг. ☹

** За винятком хіба що скарг за торішніми грудневими блокуваннями, які платники і в квітні (до 20-го) продовжували подавати в паперовому вигляді. Хоча не виключено, що фіскали і їх вимагатимуть подати повторно в електронному вигляді (див. далі)…

Ці члени радять тим платникам, хто подав Скаргу в паперовому вигляді, знову подати її в електронному вигляді.

І ми вважаємо, що тягнути з «електронним» поданням таким платникам (з урахуванням завислої над ними «примари 10 днів») не варто

При цьому фіскали обіцяють розглянути такі «прострочені» скарги, незважаючи на порушення граничного 10-денного строку, передбаченого для подання. Чи достатньо для цього буде додати до «електронної» Скарги копії документів, що підтверджують попереднє відправлення її в паперовому вигляді (чи зазначити в поясненні вхідний номер і дату передачі Скарги з нарочним)? Або ж вони вимагатимуть ще і скриншот квитанції, що підтверджує спробу відсилання цієї Скарги в межах дозволених 10 днів в електронному вигляді (див. про це нижче)? Сподіваємося, ні…

Зазначимо, що члени комісії обіцяють (поки лише на словах) розглянути також і скарги тих платників, які не подавали їх на папері, але намагалися направити в електронному вигляді, хоча з технічних причин і не змогли цього зробити. При цьому фіскали радять при наступній спробі направлення «електронної» Скарги на початку сторінки з поясненнями написати, що платник вже намагався подати Скаргу у рамках установленого 10-денного строку, і на підтвердження цьому необхідно в одному з додатків направити скриншот квитанції про неприйняття Скарги.

Проте при такому підході в частковому «прольоті» можуть опинитися ті платники, які мали декілька «відмовних» рішень комісій, але, спробувавши відправити Скаргу лише на одне рішення і отримавши від фіскалів «відмовну» квитанцію, по інших рішеннях подавати скарги і не намагалися. Адже вони до цих інших «прострочених» скарг ніяких скриншотів прикласти не зможуть!..

А ось напевно «пролетіти» можуть ті платники, хто, точно знаючи, що «електронні» скарги технічно не приймаються, навіть і не намагалися їх посилати, у тому числі, і в паперовому вигляді. До речі, з «паперовими» скаргами (як ми зазначили вище) — теж є свої нюанси…

Виходить, тим платникам, які нічим не зможуть підтвердити спробу подання Скарги в межах «10 днів», виходячи з цієї «усної» (і поки нічим не підкріпленої) позиції ДФСУшників, залишається лише один шлях — судове оскарження. ☹

Втім, не поспішайте опускати руки або готуватися до затяжних судових баталій. Подивимося, що іще офіційно роз’яснять фіскали, які самі винні в цих проблемах з поданням «електронної» Скарги. У принципі, вони можуть вчинити благородно і з урахуванням «форс-мажору» перенести усім «скривдженим» платникам терміни подання скарг. Хоча на особливі поблажки тут розраховувати не доводиться (швидше за все, вони спробують під будь-яким приводом залишити за бортом якомога більше «прострочених» скарг платників)… ☹

Скарга за «старими» блокуваннями

Не зовсім прозорою/врегульованою виявилася ситуація і для оскаржень за «старими» блокуваннями. Тобто за скаргами на рішення комісії у відмові в реєстрації ПН/РК, заблокованих у «першому акті блокувального спектаклю» (тобто — до 01.01.2018 р.).

Заблоковані в грудні-2017. Скарги на «відмовні» рішення комісії з таких ПН/РК до 20 квітня приймалися ДФСУ в паперовому вигляді. «Перехідний» п. 571 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ щодо ПН/РК, заблокованих у грудні минулого року, говорить, що такі ПН/РК реєструються в порядку, який діяв до 2018 року. Але навряд чи ця норма охоплює і порядок подання скарг. Водночас правомочність подання саме «паперової» Скарги за ПН/РК, заблокованими в грудні-2017, підтверджується дією до 22 березня цього року старого «оскаржувального» Порядку (затвердженого постановою КМУ від 04.07.2017 р. № 485).

Проте починаючи з цієї дати вже став діяти новий Порядок, що передбачає тільки електронну форму Скарги, хоча до 20 квітня фіскали і продовжували приймати їх у паперовому вигляді, зважаючи на відсутність можливості «електронного» подання. Але тепер, схоже (див. БЗ, 101.17), будь-які скарги приймаються в електронному вигляді — незалежно від того, коли була заблокована конкретна ПН/РК. Є ризик, що податківці не розглядатимуть «паперові» скарги також і за «грудневими» ПН/РК, поданими в згаданому періоді (з 22 березня до 20 квітня), і платникам доведеться їх теж «переподавати» в електронному вигляді (див. вище).

Між іншим, ходять злі чутки, що комісія ДФСУ з розгляду скарг досі не розібралася з величезною купою «паперових» скарг за торішніми ПН/РК. За багатьма з цих скарг вже дуже давно сплив 10-денний строк (установлений п.п. 56.23.3 ПКУ для їх розгляду), який, до речі, не може бути продовжений.

І зазначимо, що

низці платників вдалося змусити фіскалів виконувати норму п.п. 56.23.4 ПКУ, яка передбачає в таких ситуаціях після закінчення 10 днів вважати Скаргу задоволеною, і змусити їх розблокувати відповідні ПН/РК

Комусь допомогли просто дзвінки на сервіс «Пульс» ДФСУ, хтось зробив це через скаргу омбудсменові. А комусь навіть допоміг просто направлений в ДФСУ Запит на отримання публічної інформації (форма якого, нагадаємо, затверджена наказом Мінфіну від 10.03.2015 р. № 309).

Загалом, якщо комісія ДФСУ прострочила розгляд Скарги, не сидіть склавши руки, а намагайтеся змусити фіскалів виконувати закон («автоматом» задовольнити таку Скаргу) будь-якими можливими засобами.

Заблоковані до 01.12.2017 р. Трохи інакше складається ситуація щодо ПН/РК, заблокованих до 01.12.2017 р., за якими до цієї дати платники не встигли подати документи. Законодавці, вносячи зміни в ПКУ, цей момент просто «проґавили» (ми писали про цю проблему в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 5, с. 25), і долю таких ПН/РК вирішили тільки цього року — в п. 2 постанови КМУ від 21.02.2017 р. № 117*. А він, нагадаємо, в питанні розблокування таких ПН/РК орієнтує платників на новий механізм, «узаконений» цією постановою. З цього виходить, що і механізм оскарження «відмовних» рішень комісій за такими торішніми ПН/РК теж повинен застосовуватися новий. Тобто скарги на негативні рішення повинні подаватися виключно в електронному вигляді.

* Тобто тільки з 22 березня платники отримали можливість подати документи за ПН/РК, заблокованими до 01.12.2017 р., а технічно це стало можливо зробити лише на початку квітня.

Якщо хтось встиг подати таку Скаргу в паперовому, рекомендуємо з’ясувати у фіскалів щодо її розгляду і, можливо, терміново «подати» повторно її в електронному вигляді. І додати до неї відповідні підтвердження про подання «паперової» Скарги у рамках граничних «10 днів».

Що ж до ПН/РК, заблокованих до 01.12.2017 р., і за якими до цієї дати була отримана відмова комісії, то процедура адміноскарження повинна була закінчитися за ними ще в грудні 2017 року.

Загалом, скаржтеся багато, а головне — результативно!

висновки

  • Рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК оскаржується в ДФСУ тільки в електронному вигляді. Але до 20 квітня ДФСУ технічно не забезпечила таку можливість і скарги подавалися в паперовому вигляді.
  • За усними роз’ясненнями членів комісії ДФСУ, вони прийматимуть «електронні прострочені» скарги, які не змогли подати вчасно через техпроблеми з ПЗ ДФС, але — при підтвердженні спроби «електронного» подання (скриншотом «відмовної» квитанції), або — коли було подання в строк у паперовому вигляді (з копіями документів, що це підтверджують).
  • Якщо комісія протягом 10 днів не винесла ухвалу за Скаргою, вона повинна автоматично вважатися повністю задоволеною на користь платника (п.п. 56.23.4 ПКУ).
  • Вимагайте дотримання фіскалами правила про автоматичне задоволення Скарги будь-якими доступними засобами (звертайтеся на сервіс «Пульс» ДФСУ, шліть до ДФСУ Запит на отримання публічної інформації, залишайте скаргу омбудсменові тощо).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі