Теми статей
Обрати теми

Як органи місцевого самоврядування роботодавців штрафують

Амброзяк Наталя, юрист
У боротьбу з неоформленими працівниками втягнута не лише Держпраці. Їм на допомогу законодавець відрядив представників органів місцевого самоврядування. Хто з «місцевих» проводить трудові інспектування? Що мають право перевіряти? Чи можуть штрафувати і за якою статтею? Які документи повинні пред’явити тому, хто перевіряється? Відповіді знайдете в цій статті.

У питаннях інспектування трудові інспектори з органів місцевого самоврядування (ОМС) керуються Порядком № 295. Проте в статусі «місцевих» є свої нюанси. Про них детально ви можете прочитати в листі Держпраці від 22.06.2017 р. № 6827/1/4-ДП-17 і в листі № 6827/1/4-ДП-17 від 19.09.2017 р. Тепер обговоримо основні особливості «місцевих» інспектувань.

Що перевіряють? Представники ОМС не можуть перевіряти все підряд. Для них предмет можливих інспекційних відвідувань звузили до «найдорожчих» питань:

— своєчасною і в повному обсязі оплати праці;

— дотримання мінімальних гарантій в оплаті праці;

— оформлення трудових відносин.

Враховуючи положення форми акта, затвердженої наказом Мінсоцполітики від 18.08.2017 р. № 1338 (далі — наказ № 1338), інспектори з ОМС можуть досліджувати питання, зазначені в цьому акті з приводу:

— оформлення трудових відносин (пп. 3.1 — 3.13 розд. 3 «Трудовий договір» частини І «Законодавство про працю» акта);

— своєчасності та повноти оплати праці й дотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці (розд. 6 «Оплата праці» частини І «Законодавство про працю», пп. 7.6, 7.19 розд. 7 «Особливості використання праці осіб, що потребують додаткового соціального захисту» і пп. 9.7 — 9.18 розд. 9 «Гарантії найманих працівників» частини II «Додаткові вимоги» акта).

Які документи повинні пред’явити об'єкту відвідування? Як ми сказали вище, перевіряючі також керуються Порядком № 295. Тому

інспектори праці з ОМС зобов’язані надати своє службове

посвідчення

Дійсність цього документа можна перевірити на сайті Держпраці в окремому переліку. Там же розміщені і фото кожного контролера*. Також можна перевірити дійсність посвідчень у телефонному режимі**. Когось з тих, хто завітали на інспектування, немає в списках на сайті Держпраці? У телефонному режимі повідомляють, що такого посвідчення немає? Ви маєте повне право не допустити такого «інспектора» на перевірку.

* Див. за посиланням: dsp.gov.ua/informatsiia-pro-sluzhbovi-posvidchennia-inspektoriv-pratsi-orhaniv-mistsevoho-samovriaduvannia/

** Див. контактний телефон за посиланням: dsp.gov.ua/derzhpratsi-vydala-pershi-posvidchennia-inspektoram-pratsi-orhaniv-mistsevoho-samovriaduvannia/

Що стосується обов’язкової наявності направлення в «місцевих» перевіряючих на проведення інспекційного відвідування, то тут питання спірне. Адже згідно з п. 9 Порядку № 295 під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці зобов’язаний пред’явити госпсуб’єктові або уповноваженій особі своє службове посвідчення. Про направлення тут не йдеться. Така сама проблема є й у Держпраці (див. детальніше на с. 5).

Проте на практиці перевіряючі ОМС ходять із направленнями. Також про необхідність направлень говорять у Методичних рекомендаціях «Здійснення органами місцевого самоврядування контролю за додержанням законодавства про працю», розроблених Асоціацією міст України спільно з Держпраці***.

*** Див. на офіційному сайті Асоціації міст України auc.org.ua/library в розділі «Бібліотека».

«Місцеві» інспектори та штрафи за ст. 265 КЗпП і за ст. 41 КУпАП?

Скажемо відразу, це питання також спірне. Положення абзацу першого п. 2 Порядку № 509 дозволяють представникам ОМС самостійно накладати штрафи за ст. 265 КЗпП. Про це нам говорить і ч. 3 ст. 34 Закону № 280.

Але ст. 265 КЗпП установлює, що штрафи, зазначені в цій статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. І таким центральним виконавчим органом є Держпраці. Представників органів місцевого самоврядування до штату останнього не зараховують.

КЗпП має вищу юридичну силу над Порядком № 509. Це означає, що в пріоритеті мають бути положення цього Кодексу.

Закон № 280 прямо не посилається на ст. 265 КЗпП. Тому ми вважаємо, що трудові інспектори ОМС штрафувати за КЗпП не можуть. За ними, хіба що, залишаються положення КУпАП.

«Місцеві» можуть скласти протокол за ст. 41 КУпАП (п. 2 ч. 1 ст. 255 КУпАП) та передати його на розгляд до суду (ст. 221 КУпАП). Суд і накладатиме адміністративні штрафи.

Проте

Держпраці вважає, що в інспекторів з ОМС достатньо повноважень для застосування штрафів за ст. 265 КЗпП

Це зрозуміло зі змісту листа Держпраці від 17.01.2019 р. № 470/1/4.3-ДП-19.

Хоча служба зазначає, що уповноважені посадові особи органів місцевого самоврядування при застосуванні штрафів повинні керуватися КЗпП, БКУ, Порядком № 509 і наказом № 1338.

При цьому рекомендує у формі постанови про застосування штрафу зазначати, що суми санкцій перераховуються до відповідних місцевих бюджетів.

Мінсоцполітики в листі від 26.04.2017 р. № 8830/0/2-17/28 доходив висновку про те, що вносити зміни до ст. 265 КЗпП не потрібно. Проте посилалися тільки на КУпАП, а про штрафи зі ст. 265 КЗпП не згадували.

Тут коротко нагадаємо про процедуру застосування штрафних санкцій за ст. 265 КЗпП. У разі виявлення правопорушень інспектор праці з ОМС:

1) складає акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю;

2) виносить припис про усунення порушень;

3) одночасно з приписом з п. 2 починає процедуру застосування штрафу за ст. 265 КЗпП, передбачену Порядком № 509.

Чому «місцеві» інспектори не дадуть виправитися?

Згідно з п. 29 Порядку № 295 за неоформлених працівників, несвоєчасну і не в повному обсязі виплату зарплати, недотримання мінімальних держгарантій притягнення до відповідальності відбувається одночасно з винесенням припису. Причому неважливо — виправилися ви чи ні.

Проблема в тому, що всі ці порушення є предметом інспекційного відвідування перевіряючих з ОМС.

Зверніть увагу: про розгляд справи обов’язково повідомляють роботодавця не пізніше ніж за 5 днів до дати розгляду. Таке повідомлення може направлятися рекомендованим листом, телеграмою, телефаксом, телефонограмою або вручатися представникам роботодавця.

Про те, що повідомлення направлене, робиться відмітка на його копії. Ця відмітка засвідчується підписом представника госпсуб’єкта. Саме такі правила встановлені п. 6 Порядку № 509.

Далі уповноважена посадова особа за результатами розгляду справи виносить постанову про застосування штрафу за ст. 265 КЗпП.

Хто уповноважений виносити постанови про застосування штрафу за ст. 265 КЗпП? Виходячи з усе того ж п. 2 Порядку № 509 — це керівники виконавчих органів міськрад міст обласного значення, сільських, селищних, міськрад, рад об’єднаних територіальних громад і їх заступники.

Що ж, наше бліц-опитування щодо трудових інспектувань з боку органів місцевого самоврядування добігло кінця. Але розслаблятися ще зарано. В інших матеріалах цього номера на вас чекають відповіді на не менш гострі запитання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі