Теми статей
Обрати теми

Нові двері в офіс: як облікувати?

Ольховик Ольга, податковий експерт
В офіс купили нові двері. За встановлення сплатили окремо — третій особі. Як відобразити в обліку?

Двері є невід’ємною частиною будь-якого приміщення. Тому заміну дверей найчастіше розглядають як ремонт приміщення, в якому їх установили. Хоча, в принципі, нові двері можна визнати і окремим(и) об’єктом(ами) основних засобів (ОЗ). Розглянемо обидва варіанти обліку.

Заміна дверей — ремонт приміщення

Порядок відображення витрат, понесених у зв’язку із заміною дверей (сюди входить як вартість самих дверей, так і витрати на демонтаж/монтаж, доставку тощо), залежить від того, на що направлені здійснювані ремонтні роботи. Якщо заміна дверей здійснюється з метою:

підтримки роботоздатності об’єкта ОЗ, то це витрати поточного періоду (п. 15 П(С)БО 7 «Основні засоби»);

поліпшення об’єкта ОЗ (очікується збільшення майбутніх економічних вигод від його використання) — витрати підлягають капіталізації і після закінчення робіт збільшують первісну вартість об’єкта ОЗ (п. 14 П(С)БО 7).

Як визначити, чи є заміна дверей поліпшенням?

У п. 31 Методрекомендацій № 561* сказано: підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов’язаних з поліпшенням ОЗ, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об’єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об’єктом. Враховують і суттєвість понесених витрат (п. 29 Методрекомендацій № 561). Тому якщо заміна дверей очікувано приведе до збільшення терміну корисного використання приміщення та/або поліпшить умови праці працюючих у ньому людей та/або збільшить ринкову вартість будівлі, таку заміну слід розглядати як поліпшення.

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. № 561.

Наприклад, говорити про поліпшення доречно у разі заміни усіх дверей в офісі на якісніші (замість фанерних ставимо дубові). Така заміна, безумовно, приведе до поліпшення теххарактеристик будівлі. Підвищиться захист приміщення від шуму, краще збережеться тепло взимку, що продовжить термін корисного використання приміщення і приведе до економії витрат на теплоносії. Ринкова вартість будівлі теж збільшиться.

Важливо! Якщо визнаєте ремонт поліпшенням, нараховувати амортизацію по-новому (виходячи з нової (збільшеної) вартості) розпочинайте з наступного місяця після місяця завершення поліпшувальних робіт (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 64, с. 14).

Якщо ж тотальної заміни дверей не відбувається, а замінюються тільки одні двері (чи декілька дверей) унаслідок їх непридатності до подальшої експлуатації, причому нові двері приблизно того ж рівня, що і старі, то жодного поліпшення тут, швидше за все, немає. Це звичайний ремонт, відображуваний у витратах періоду.

До речі, згідно з п.п. 1.2.8, п. 2.8 Переліку № 150** встановлення дверей може бути віднесене як до поточного ремонту (який завжди здійснюється тільки з метою підтримки роботоздатності об’єкта), так і до капітального (який може бути таким, що підтримує, і таким, що покращує). Тож жодного універсального рецепту тут бути не може. Є поліпшення або ні — вирішувати виключно вам на підставі вдумливого аналізу очікуваних від здійсненого ремонту результатів і з урахуванням суттєвості понесених витрат.

** Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Держжитлокомунгоспу від 10.08.2004 р. № 150. Саме цей Перелік для класифікації ремонтів рекомендує використовувати Мінрегіонбуд (див. лист від 15.05.2015 р. № 8/15-232-15).

Рішення про характер і спрямування ремонтних робіт (на підтримку або поліпшення) приймає керівник підприємства (п. 29 Методрекомендацій № 561). Хоча техвисновок про спрямування планованих заходів керівникові, як правило, надає фахівець відповідного профілю.

Приклад 1. Підприємство придбало нові двері в офіс вартістю 15000 грн. (у тому числі ПДВ 2500 грн.). Вартість установлення з демонтажем — 3000 грн. (у тому числі ПДВ 500 грн.). Вирішено, що заміна дверей — капітальний ремонт, здійснюваний з метою підтримання приміщення в робочому стані.

Таблиця 1. Заміна дверей в обліку

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за нові двері

371

311

15000

644/1

644/ПДВ

2500

2

Відображено податковий кредит (ПК) на підставі зареєстрованої податкової накладної (ПН)

641/ПДВ

644/1

2500

3

Отримано двері

205

631

12500

644/ПДВ

631

2500

631

371

15000

4

Встановлено двері:

— відображено витрати на встановлення дверей

92

631

2500

644/1

631

500

— списано вартість дверей на витрати

92

205

12500

5

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

500

6

Перераховано оплату за встановлення дверей

631

311

3000

Двері — окремий об’єкт ОЗ

Як ми вже сказали, нові двері можна визнати і окремим об’єктом ОЗ. Так чинити дозволяє п. 4 П(С)БО 7, згідно з яким об’єктом ОЗ може бути не лише актив у цілому, але й його частина, якщо така частина має інший термін корисного використання.

Очікуваний термін корисного використання дверей напевно менше, ніж термін корисного використання офісного приміщення. Тому двері як окремий об’єкт ОЗ мають повне право на існування. Обліковують їх на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар».

Визнавати двері окремим об’єктом може бути вигідно у разі, якщо ремонтні роботи явно є покращенням і включати їх у поточні витрати ви не наважуєтеся.

Якщо термін корисного використання приміщення, що залишився, більший, ніж очікуваний термін експлуатації дверей, то двері, що обліковуються окремо, замортизуються швидше. Отже, швидше потраплять у бухгалтерські витрати, а разом з ними зменшать і прибутковий об’єкт оподаткування.

А якщо двері відносять до складу МНМА, то витрати зіграють ще швидше (звичайно, якщо підприємство амортизує МНМА прискореними методами — 50 % / 50 % або 100 % у першому місяці використання).

Якщо ж ремонтні роботи із заміни дверей носять підтримуючий характер або термін експлуатації приміщення, що залишився, менше терміну корисного використання дверей, визнання їх окремим об’єктом, навпаки, «подовжить» період потрапляння у витрати.

Приклад 2. Візьмемо умови з прикладу 1 і уявимо, що на підприємстві було прийнято рішення визнати нові двері окремим об’єктом ОЗ з терміном експлуатації 4 роки.

Таблиця 2. Двері як окремий об’єкт ОЗ в обліку

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за нові двері

371

311

15000

644/1

644/ПДВ

2500

2

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

2500

3

Отримано двері

152

631

12500

644/ПДВ

631

2500

631

371

15000

4

Відображено витрати на встановлення дверей

152

631

2500

644/1

631

500

5

Введено двері в експлуатацію

106

152

15000

6

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

500

7

Перераховано оплату за встановлення дверей

631

311

3000

8

Нараховано амортизацію (у місяці, що йде за місяцем введення в експлуатацію дверей) (15000 грн. : 4 роки : 12 місяців)

92

131

312,50

Замінюємо двері в орендованому приміщенні

Якщо ви замінили двері в орендованому офісі, порядок обліку залежить не лише від того, чи є заміна дверей поліпшенням, а й від того, чи буде орендодавець відшкодовувати понесені витрати.

Врахуйте! Поточний ремонт — прямий обов’язок орендаря, якщо сторони не передбачили в договорі інше (ч. 1 ст. 776 ЦКУ). Тому в загальному випадку орендар несе витрати на поточний ремонт за свій рахунок і без отримання компенсації. А ось капітальний ремонт — це вже обов’язок орендодавця і проводиться за його рахунок (якщо в договорі сторони не прописали інше — ч. 2 ст. 776 ЦКУ). Поліпшення орендар може здійснювати тільки з дозволу орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Інакше він не має права вимагати компенсацію витрат від орендодавця (ч. 5 ст. 778 ЦКУ). Водночас якщо такі поліпшення можна відокремити від орендованого об’єкта без його ушкодження або істотного знецінення (ст. 187 ЦКУ), орендар має право на їх вилучення (ч. 2 ст. 778 ЦКУ).

Витрати на ремонт орендодавець не компенсує. Їх орендар відносить на витрати періоду (Дт 92 — Кт 20, 63). У податковоприбутковому обліку усе за бухгалтерськими правилами. Жодних ПДВ-особливостей теж немає — ПДВ з вартості придбаних дверей (і послуг з їх установлення) орендар уключає в ПК у загальному порядку.

Витрати на ремонт орендодавець компенсує після закінчення дії договору оренди. Витрати на ремонт орендар відображає як поліпшення об’єкта оренди (Дт 117) (див. нижче).

Витрати на ремонт/поліпшення орендодавець компенсує одразу. У такому разі капремонт/поліпшення:

— у бухобліку — орендареві слід відображати як продаж робіт (послуг). Дохід від їх реалізації відображають за кредитом субрахунку 703, а ремонтні витрати — як собівартість (дебет рахунка 23 з подальшим списанням проводкою Дт 903 — Кт 23);

у податковому обліку усе за бухправилами;

ПДВ — на суму компенсації орендар нараховує зобов’язання з ПДВ. ПДВ з вартості придбаних для ремонту товарів/послуг орендар включає в ПК у загальному порядку.

Витрати на поліпшення орендодавець не компенсує/компенсує після закінчення дії договору оренди. Витрати з поліпшення орендованого об’єкта орендар обліковує як капітальні інвестиції на створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів (Дт 153) (п. 8 П(С)БО 14 «Оренда»). А при введенні таких поліпшень в експлуатацію орендар робить проводку: Дт 117 — Кт 153. Отриманий об’єкт у загальному порядку підлягає амортизації протягом терміну корисного використання. Цей термін зазвичай прив’язують до терміну дії договору оренди, хоча можна встановити й інший термін. До інших необоротних матеріальних активів застосовують прямолінійний або виробничий метод амортизації (п. 27 П(С)БО 7).

Нараховану амортизацію списують на ті ж рахунки витрат, на яких обліковують орендну плату.

Передачу поліпшень на баланс орендодавця, що відшкодовує їх вартість після закінчення дії договору оренди, орендар відображає як продаж об’єкта інших необоротних матеріальних активів. Якщо компенсація відсутня, то такий об’єкт списують з балансу орендаря як при безоплатній передачі.

Податковий облік залежить від вартості поліпшень орендованого об’єкта. Якщо вона не перевищує 6000 грн., такі витрати не є об’єктами ОЗ в розумінні ПКУ. Це означає, що їх не враховують у розрахунку амортизаційних різниць, установлених пп. 138.1 і 138.2 ПКУ. При цьому суми нарахованої у бухобліку амортизації включаються у фінрезультат і впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток без будь-яких коригувань. А ось дорогі (понад 6000 грн.) поліпшення об’єкта оренди в податковому обліку зараховують до складу ОЗ. Для них призначена податкова група 9 «Інші основні засоби» (див., наприклад, лист ДФСУ від 19.03.2018 р. № 1092/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, а також 102.05 БЗ). Таким чином, за поліпшеннями вартістю понад 6000 грн. високодохідники (і малодохідники-добровольці) визначають амортизаційні різниці, передбачені пп. 138.1 і 138.2 ПКУ.

Приклад 3. Візьмемо умови з прикладу 1 і уявимо, що заміна дверей здійснена в орендованому офісі. Орендодавець відразу компенсував витрати орендареві.

Таблиця 3. Ремонт орендованого приміщення з компенсацією

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за нові двері

371

311

15000

644/1

644/ПДВ

2500

2

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

2500

3

Отримано двері

205

631

12500

644/ПДВ

631

2500

631

371

15000

4

Встановлено двері

23

631

2500

644/1

631

500

5

Списано вартість дверей на ремонтні витрати

23

205

12500

6

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

500

7

Відображено реалізацію послуг з ремонту орендованого приміщення орендодавцеві

377

703

18000

8

Нараховано ПЗ з ПДВ

703

641/ПДВ

3000

9

Списано собівартість ремонтних робіт

903

23

15000

10

Перераховано оплату за встановлення

631

311

3000

11

Отримано компенсацію від орендодавця

311

377

18000

висновки

  • Заміну дверей, найчастіше, розглядають як ремонт приміщення. Але можна визнати двері й окремим об’єктом основних засобів.
  • Порядок відображення в обліку ремонту приміщення залежить від спрямованості здійснюваних робіт — на підтримку роботоздатності або поліпшення об’єкта.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі