Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Якщо гроші наперед: завдаток чи послуга?

Амброзяк Наталя, юрист
Податки & бухоблік Грудень, 2019/№ 96
В обраному У обране
Друк
Чи бувало так, що ви або ваші знайомі записувалися на якусь процедуру (наприклад, масаж, стрижку, косметологічні процедури) і не приходили? Думаємо, один-два випадки точно згадаєте... З точки зору клієнта, нічого страшного. А для госпсуб’єкта — упущена вигода. Адже замість порушника міг прийти інший, добросовісніший клієнт. Як застрахуватися від подібних непорозумінь? Як оформити усе це документально? І чи треба? Давайте розберемося разом.

Звісно, госпсуб’єкт хоче якимось чином зменшити можливі втрати. Наприклад, клієнт, який записується до майстра на прийом, залишає (чи перераховує) певну суму. Якщо клієнт не приходить у призначений час — внесені кошти не повертають, а якщо прийшов, то ця сума включається в плату за послугу. Які варіанти можна запропонувати?

Варіант 1 — завдаток. Завдаток — це гроші або рухоме майно, які передані боржником (замовником) кредиторові (виконавцеві) в рахунок належних з боржника платежів, і:

— підтверджують існування зобов’язання;

— забезпечують виконання цього зобов’язання.

Так, опис близький до нашого прикладу ☺. Проте виходячи з ч. 2 ст. 547 і ч. 1 ст. 570 ЦКУ внесену суму можна назвати завдатком, якщо:

1) був укладений договір про надання послуг — основний договір (він може бути усним або письмовим);

2) у письмовій угоді закріплено, що передані гроші — це завдаток. Може бути окремий договір або згадка в основному договорі з п. 1 (якщо він письмовий).

Якщо ви не дотрималися хоча б однієї з умов, то завдаток перетворюється на аванс.

Чому важливо обізвати сплачені кошти завдатком? Аванс у разі порушення договору боржником (у нашому випадку — замовником) доведеться повернути, а ось завдаток повертати не треба (ч. 1 ст. 571 ЦКУ).

Звісно, у більшості випадків немає жодної письмової угоди, яка б закріплювала за внесеними сумами статус завдатку. Тому, як ми сказали вище, завдаток тут стане авансом.

Якщо до вас із вимогами повернути внесену суму звернеться грамотний клієнт (що знає різницю між авансом і завдатком), то є два варіанти:

— повернути гроші;

— не повертати гроші, а якщо справа дійде до суду, посилатися на ч. 2 ст. 218 ЦКУ і вимагати визнати угоду в частині завдатку дійсною (хоча шансів у госпсуб’єкта в цьому випадку мало).

Тим, хто хоче дотриматися вимог ЦКУ і піти шляхом завдатку, нагадаємо: письмовим вважається також договір в електронному вигляді (ч. 1 ст. 207 ЦКУ).

Тож можна спростити цей процес і хоча б не морочитися з паперовими документами.

Варіант 2 — плата за послугу. Суть у тому, щоб підводити ці платежі під надання додаткової послуги клієнтові. Скажімо, послуги з бронювання конкретного часу для отримання якоїсь процедури. Навіть якщо клієнт не прийде, послуга з бронювання часу буде надана, отже, гроші не повертаються.

Госпсуб’єкти в цій сфері, як правило, спрощенці. А отже, треба додати в ЄДР і Реєстр платників єдиного податку відповідний код КВЕД.

Спеціального коду для подібних послуг в КВЕД немає. Відповідно має підходити код 96.09 «Надання інших індивідуальних послуг, н.в.і.у». Але враховуючи нетиповість послуги й іноді вільне тлумачення контролерами змісту кодів КВЕД, єдинник може отримати негативні наслідки. На кону — перебування на єдиному податку і для платників груп 1, 2 — застосування ставки 15 % до сум, отриманих від таких «послуг».

Тож добре подумайте, перш ніж застосовувати ту чи іншу схему. Зважте усі за і проти.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно