Теми статей
Обрати теми

Відсутність квитанції & реєстрація ПН

Амброзяк Наталя, юрист
Усім знайоме правило «квитанції протягом операційного дня немає — ПН зареєстровано» з п. 201.10 ПКУ працює далеко не так гладко, як хотілося б. Особливо яскраво проявляються проблеми в «граничні» дати реєстрації ПН. У цій статті розберемося з тим, як же насправді функціонує такий механізм.

Ситуація, яка зазвичай виникає в останні дні реєстрації ПН, обурює до глибини душі. І добре, якщо у разі направлення на реєстрацію накладної квитанція, що запізнилася, сповіщає нас про успішну реєстрацію в ЄРПН. Але буває і так, що в реєстрації відмовляють, або ж квитанція зовсім губиться «у нетрях» шлюзу ДФС.

В одному з недавніх матеріалів можливі ситуації обговорювалися детально, з алгоритмами дій (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 10, с. 16). Проте ми вирішили все ж коротко освітити механізм (не)реалізації процедури реєстрації ПН/РК за п. 201.10 ПКУ.

Нагадаємо: згідно з положеннями цього пункту, якщо протягом операційного дня не направлена квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН/РК, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

При цьому датою і часом подання ПН та/або РК в електронному вигляді у ДФСУ є дата і час, зафіксовані у квитанції.

Усе начебто прозоро. Проте є декілька «але»...

Хитро виписано

Учитавшись уважно в положення п. 201.10 ПКУ, можна побачити такі важливі моменти.

По-перше,

упор у п. 201.10 ПКУ йде не на дату отримання квитанції платником податків, а на дату її направлення фіскалами

Тобто те, що ви не бачите цього документа в себе, ще не означає, що податківці його не направили.

По-друге, момент надання ПН/РК у ДФСУ — це дата і час, зафіксовані у квитанції.

Це означає, що формальна відсутність останньої свідчить про те, що ПН або РК не направлялися в ДФСУ. А раз податківці ПН не отримують, то, отже, і квитанцію сформувати і направити не можуть. Ось таке замкнуте коло виходить ☹.

По-третє, не зовсім ясно, про яку саме квитанцію йдеться в абзаці дев’ятому п. 201.10 ПКУ. У цій нормі використано лише слово «квитанція», хоча далі по тексту у ПКУ поряд із ним завжди зазначається уточнення: «про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації ПН/РК». До того ж на практиці платник отримує «повідомлення про прийняття звітності», яке фіксує дату і час отримання ПН або РК фіскалами. А вже потім приходить квитанція № 1 (тобто про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації ПН/РК).

Із цього всього доходимо висновку: ПКУ виписано на користь фіскалів. Але не варто зневірятися!

Поради фіскалів

Після закінчення практично місяця* з моменту виникнення «січневих» проблем з ЄРПН** податківці в категорії 101.17 БЗ розмістили свій алгоритм дій платника у разі, коли ПН або РК направлені на реєстрацію, проте квитанція № 1 (про реєстрацію/відмову в реєстрації/зупинення реєстрації ПН/РК) не надходить.

* Роз’яснення з’явилося у БЗ 12.02.2019 р.

** Тут маємо на увазі перебої в роботі ЄРПН 15.01.2019 р.

Отже, з метою з’ясування обставин, за якими протягом операційного дня не надіслана квитанція, фіскали пропонують платникові:

1. Через Електронний кабінет шляхом перегляду в режимі реального часу проглянути дані ЄРПН щодо складених ним або його контрагентами ПН та/або РК.

2. Звернутися до Центру обслуговування платників податків (ЦОП) за своїм місцезнаходженням або на гарячу лінію по телефону 0-800-501-007 (напрям 0) з детальним описом ситуації.

3. Якщо після направлення ПН або РК через 2 години не отримана квитанція, в Електронному кабінеті відсутні дані про реєстрацію й інспектор по телефону підтвердив відсутність надходження документа, то необхідно направити документ повторно на реєстрацію.

Варто зазначити, що в контексті положень про реєстрацію ПН/РК відповідно до п. 201.10 ПКУ цей алгоритм навряд чи допоможе. Адже телефонну розмову з інспектором або в ЦОП до позову не додаси, та і перевіряючому потім не пред’явиш. Тим більше, при проведенні камеральної перевірки.

А якщо не можна гаяти й години і ви направили ПН або РК у «граничну» дату? Так можна з повторною реєстрацією не встигнути! І де гарантія, що повторно направлену ПН/РК не спіткає та ж доля? Та й навіщо її/його взагалі направляти повторно? Питання риторичні.

Невизначеність, що виникає стосовно ПН/РК, погана як для продавця, так і для покупця. Продавцеві загрожують штрафи за нереєстрацію (несвоєчасну) реєстрацію за ст. 1201 ПКУ, а покупцеві — неможливість включити суми до податкового кредиту.

Користуючись положеннями п. 201.10 ПКУ, достатньо складно обстоювати кредит, не менш складніше відбитися від штрафів. У цьому випадку

залишається сподіватися на «повідомлення про прийняття звітності», яке (судячи із судової практики) податківців не дуже влаштовує

І справ, що дійшли до Верховного Суду, предостатньо. Причому як до функціонування СМКОР, так і після.

Якщо ж не надходить навіть «повідомлення про прийняття звітності», то довести що-небудь, схоже, можна тільки через суд.

Готові до боротьби за ПН/РК та проти штрафів за несвоєчасну їх реєстрацію за допомогою п. 201.10 ПКУ? Тоді пропонуємо вам підготуватися заздалегідь. Отже...

Як підготувати докази для суду?

Основне завдання постачальника — підтвердити своєчасне направлення ПН/РК для реєстрації в ЄРПН. Виходячи ж із судової практики, факт неотримання квитанції № 1 платники не доводять (постанова ВС від 17.04.2018 р. у справі № 820/6330/16*).

* Див. за посиланням: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/73596516.

З урахуванням позиції судів, пропонуємо такий алгоритм дій.

1. Вивантажуємо «повідомлення про прийняття звітності».

2. Якщо немає повідомлення з п. 1, то робимо скриншот або іншим чином вивантажуємо інформацію про маніпуляції з ПН/РК (коли сформували, коли направили тощо). Суди часто приймають цей документ як один з доказів направлення ПН/РК у встановлений ПКУ строк.

3. Направляємо запит про доступ до публічної інформації в ДФСУ**. Запитуємо про статус ПН (зареєстрована/не зареєстрована). Цей крок може скоригувати вашу аргументацію в позові.

** Про те, як направити такий запит, див. за посиланням: http://sfs.gov.ua/priymalnya-gromadyan/dostup-do-publichnoi-inform/.

4. Подаємо письмовий інформаційний запит адміністраторові бухПЗ з таким проханням: «просимо підтвердити надання податкової накладної № <...> від <...> до Державної фіскальної служби України (вказати дату та час)». Цей крок пропускаємо, якщо відправляли ПН через Електронний кабінет. Відповідь на такий запит додатково підкріплює аргумент про своєчасне направлення ПН/РК. Особливо за ситуації, коли «повідомлення про прийняття звітності» не прийшло.

Позовні вимоги пропонуємо формулювати так:

«1. Визнати протиправними дії відповідача щодо неприйняття податкової накладної від <...> № <...> для реєстрації протягом операційного дня (зазначаємо дату).

2. Визнати податкову накладну від <...> № <...> прийнятою та зареєстрованою (зазначаємо дату).

3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від <...> № <...> про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від <...> № <...>».

Сподіваємося, що проблема відсутності квитанції вас обійде стороною. А якщо ні, то наша стаття допоможе вийти із цієї скрутної ситуації ☺.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі