Теми статей
Обрати теми

Повернення. РК з кодом «103»

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Спочатку розберемося з тим, коли складати РК, використовуючи код причини «103». Згідно з алгоритмом, прописаним фіскалами (лист ДФСУ від 22.06.2018 р. № 18983/7/99-99-15-03-02-17), тільки за умови повернення в повному обсязі (усього постачання або в частині конкретної позиції) товару покупцем або суми отриманої передоплати постачальником використовується причина коригування «Повернення товару або авансових платежів» (з 01.12.2018 р. — код «103»). У який же момент постачальник повинен складати такий РК?

Момент складання РК

Відразу скажемо, що ПКУ не встановлює чіткої дати складання «коригувального» РК. Очевидне одне: якщо покупець повернув товар (або постачальник повернув аванс) — отже, правочин не відбувся і, дотримуючись вимог ст. 192 ПКУ, нараховані раніше ПЗ та сформований ПК слід перерахувати. Причому в цій статті ПКУ йдеться тільки про період проведення такого перерахунку, проте п. 21 Порядку № 1307 зазначає, що порядок складання РК аналогічний порядку складання ПН.

Звідси випливає загальне правило: при складанні продавцем «коригувального» РК орієнтуватися потрібно на дату першої події — повернення товару або грошових коштів.

Загалом, податківці з цим погоджуються (див. лист ДФСУ від 31.08.2017 р. № 1768/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Але, водночас наголошують (див. 104.04 БЗ): якщо після повернення товарів сума оплати за них підлягає поверненню покупцеві, то РК слід складати на дату повернення коштів. Тобто тут контролери вимагають спиратися не на першу подію, а на дату завершальної події — на дату повернення грошей. Тож якщо повернення товару або повернення оплати за нього припадають на різні дати, то безпечніше орієнтуватися все-таки на дату останньої з подій.

Крім того, РК — «103» також може використовуватися при виправленні помилки, а саме при анулюванні помилкової ПН. Такий «виправляючий» РК слід складати на дату виявлення помилки.

Згрупуємо в таблиці (на с. 16) основні випадки складання РК — «103» при поверненні товару/передоплати.

Випадки складання РК (причина «103») при поверненні товару/передоплати

Випадки

коригування

Дата коригування

Пояснення

Дії

Товар відвантаженооплати не було. Повертаємо товар

Дата повернення товару*

Перша (вона ж єдина) подія повернення товару

(п. 21 Порядку № 1307)

Складаємо «зменшуючий» РК

Товар відвантажено та оплачено.

Товар постачальникові повертається, оплата покупцеві (!) — ні (відбувається заміна товару або залік у рахунок сплати за іншим договором)

Сторони вже в момент повернення товару повинні вирішити (підписати додаткову угоду), куди надійдуть гроші: у рахунок оплати іншого постачання чи підлягають поверненню покупцеві.

Оскільки в нашому випадку оплата не повертається, то вона стає передоплатою за новим постачанням. Тут мають місце дві окремі операції (див. лист ДФСУ від 23.05.2018 р. № 2283/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, БЗ 101.04):

— повернення товару;

— отримання авансу в рахунок іншої номенклатури

Складаємо:

1) «зменшуючий» РК;

2) нову ПН на іншу номенклатуру**.

Зауважте: фіскали хочуть бачити нову ПН на ту ж дату, що і «зменшуючий» РК (101.04 БЗ). Адже саме повернення товару, а не укладення додаткової угоди, є ПДВ-«коригувальною» подією***

* Постачальник має право зменшити ПЗ при поверненні товару (або авансу) від неплатника ПДВ. Схоже, податківці не проти (див. 101.15 БЗ). Такий РК реєструє в ЄРПН постачальник.

** При заліку авансу в рахунок іншого постачання нова ПН складається тільки в тому випадку, якщо заліковувана сума буде першою подією (тобто за новим договором ще не було постачання товару).

*** Раніше визначальною фіскали називали дату додаткової угоди про переорієнтацію оплати на інший товар (див. лист ДФСУ від 10.05.2016 р. № 10328/6/99-99-15-03-02-15 і «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 92, с. 19).

Товар відвантажено та оплачено.

Повертаємо товар і гроші

Дата повернення грошей*

Якщо перша «коригувальна» подія – повернення грошей, то складаємо РК на дату першої події –‑ повернення грошей.

А ось, якщо перша «коригувальна» подія – повернення товару, то, враховуючи позицію фіскалів (див. 104.04 БЗ), продавцеві безпечніше скласти РК на дату завершальної події (повернення грошей)*

Складаємо «зменшуючий» РК

* На наш погляд, якщо перша «коригувальна» подія — повернення товару, то вже на дату такого повернення постачальник має право відкоригувати ПЗ. Адже із цієї миті гроші тимчасово «зависли» в екс-постачальника і не можуть вважатися передоплатою за договором постачання.

Отримано аванс, товар не відвантажувався. Повертаємо аванс

Дата повернення авансу

Перша (вона ж єдина) подія повернення авансу

(п. 21 Порядку № 1307)

Складаємо «зменшуючий» РК

Алгоритм складання РК

Повне повернення товару/авансу передбачає заповнення РК з коригуванням в один рядок, тобто повністю знімаємо позицію, яка повертається, і новий рядок не додається.

Алгоритм складання РК з кодом причини «103» буде таким. У табличній частині розділу Б «зменшуючого» РК:

— у гр. 1.1 зазначаємо порядковий номер запису;

у гр. 1.2 — номер рядка ПН, що коригується;

— у гр. 2.1 — причину коригування: «103»;

— у гр. 2.2 зазначаємо порядковий номер групи коригування;

— до гр. 7 і гр. 8 переносимо показники з гр. 6 і гр. 7 рядків ПН, які коригуються, відповідно, (зі знаком «-» у гр. 7 і з урахуванням РК, поданих раніше до такого рядка);

гр. 9 і гр. 10 залишаються незаповненими;

— до гр. 13 переносять загальний обсяг постачань (без ПДВ), зазначений у гр. 10 ПН, що коригується (зі знаком «-» і з урахуванням РК, поданих раніше до такого рядка);

— у гр. 14 — суму ПДВ до шести знаків після коми, зазначену в гр. 11 ПН, що коригується (у РК до ПН, складених до 01.12.2018 р., цю графу «на мінус» не заповнюємо).

При цьому до граф 3, 4.1 — 4.3, 5, 6, 11 і 12 переносять показники з ПН, що коригується, без змін.

Заповнимо «зменшуючий» РК, виходячи з умовного прикладу.

Приклад. Поставлено 10 пачок паперу для принтера за ціною 60 грн. (без урахування ПДВ) за одиницю і 40 упаковок кулькових ручок за ціною 30 грн. (без урахування ПДВ) за одиницю (у ПН товари мали відповідно порядкові номери «1» і «2»). Покупець повертає обидві позиції повністю.

Тоді РК на повне повернення товару заповнимо так, як показано.

img 1

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі