Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Туристичний збір — 2019: а місцевих рішень досі немає...

Ольховик Ольга, податковий експерт
Податки & бухоблік Січень, 2019/№ 06
Друк
Ви вже знаєте, що з початку 2019 року туристичний збір повинен стягуватися по-новому. Перелік платників, граничні ставки, база і порядок його сплати змінилися1. І усе б нічого, але ось рішень місцевих рад під ці ПКУшні новації досі немає. Як бути в такій ситуації? Стягувати чи не стягувати турзбір сьогодні?

1 Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 104-105, с. 24.

Нагадаємо, що платником турзбору є фізична особа — турист. А прийняти оплату (і перерахувати її до бюджету) повинен податковий агент. Згідно з п.п. 268.5.2 ПКУ ним може бути «розміщуюча» особа, посередницька організація або юрособа, уповноважена місцевою радою. Тому жодного податкового навантаження власне на розміщувачів/посередників/уповноважених турзбір не чинить.

Але розуміти, чи необхідно стягувати турзбір у ситуації, що склалася, їм треба. Адже отримати не сплачений вчасно збір у майбутньому (від уже вибулого туриста) навряд чи вдасться. Та і порядок повернення йому (туристові) помилково утриманої суми теж не зовсім зрозумілий. А наразитися на рівному місці на адмінштраф (у розмірі 1700 грн. згідно з ч. 2, 3 ст. 16317 КпАП) та інші штрафи (згідно зі ст. 120, 126, 127 ПКУ) аж ніяк не хочеться.

Але біда в тому, що старі рішення місцевих рад, які встановлюють ставки турзбору на 2019 рік і не враховують зміни в ПКУ, з 01.01.2019 р. не застосовні.

А нових рішень майже ніде досі немає. Тому визначити правильний порядок дій доволі складно. При цьому як місцеві ради, так і податківці із цього приводу, схоже, особливо не переймаються. В усякому разі, жодних офіційних роз’яснень з питання, що хвилює нас, ані від тих, ані від інших на сьогодні немає. ☹

Тож давайте міркувати самі...

Як згідно із законом?

Турзбір є місцевим збором. Та ще і необов’язковим (п. 10.21, 10.3 ПКУ). Тобто місцеві ради можуть, в принципі, турзбір і не встановлювати. Тож наявність відповідного рішення місцевої ради тут має визначальне значення.

А якщо такого місцевого рішення немає? Тоді турзбір на конкретній адміністративно-територіальній одиниці платити не треба.

Отже,

на наш погляд, за відсутності місцевих рішень, що відповідають вимогам ПКУ, турзбір можна не стягувати

При цьому врахуйте: акти органів місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набувають чинності з дня їх офіційної публікації, якщо органом не встановлений пізніший термін (п. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР). Тому рішення про встановлення місцевих податків/зборів не може набути чинності заднім числом. Тобто турзбір на певній адміністративно-територіальній одиниці в 2019 році запрацює тільки з дати публікації2 нового рішення місцевої ради (чи змін до старого), але ніяк не з 01.01.2019 р.

2 Чи з іншої, пізнішої, дати, встановленої в такому рішенні.

Що на практиці?

На сайті ДФСУ є інформація про ставки туристичного збору, встановлені місцевими радами станом на 01.01.2019 р., які не враховують останні ПКУшні зміни3. Але, як ми вже сказали, орієнтуватися на ці ставки наразі підстав немає.

3 http://sfs.gov.ua/podatki-ta-zbori/stavki-mistsevih-podatkiv-ta-zboriv/

Чи погодяться із цим місцеві ради?

Не факт. Наприклад, на сайті м. Южне зазначено, що до ухвалення оновленого рішення Южненської міськради діючою залишається ставка, прийнята її попереднім рішенням від 14.01.2015 р. № 1348-VI4. Тобто, місцева влада м. Южне пропонує стягувати турзбір у 2019 році за старою ставкою.

4 http://yuzhny.gov.ua/actual/47970

От тобі й маєш!

Це, мабуть, найнезаконніший варіант дій з усіх, що можна було б собі уявити.

Хоч би тому, що в цьому старому рішенні встановлена ставка у розмірі 1 % вартості усього періоду проживання. В той час, як п.п. 268.4.1 ПКУ сьогодні говорить про максимально допустимі ставки у розмірі 0,5 % і 5 % мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного року, для однієї людини за кожну добу тимчасового розміщення.

Тобто норми згаданого рішення явно суперечать вимогам ПКУ.

До речі, 10.01.2019 р. міськрада м. Кам’янець-Подільський ухвалила цілком адекватне рішення5, згідно з яким ставки турзбору в 2019 році складуть (у відсотках від мінзарплати на початок року) 0,5 % — для внутрішнього, 1 %/2 % — для в’їзного туризму.

5 http://kam-pod.gov.ua/novini/town-news/item/21879-na-vykonavchomu-komiteti-zaproponuvaly-novyi-rozmir-turystychnoho-zboru

Тож варіанти розвитку «турподій» на кожній адмінодиниці можуть бути різними...

Чи можна повернути?

А якщо податковий агент утримав з туристів суми турзбору (за максимальними ставками, встановленими ПКУ, або за ставками, затвердженими старим рішенням), а пізніше з’ясується, що нічого утримувати з них не треба було (чи слід було утримати менше)? Можна/чи треба повернути такі кошти туристові?

Звичайно,

суми турзбору, помилково/надмірно утримані з туриста, слід йому повернути

Щоправда, для того, щоб здійснити повернення, знадобиться заява туриста з реквізитами для перерахування коштів (адже повернути їх через касу, швидше за все, не вийде). А роздобути таку вже після вибуття туриста складно. Тому тут можна перестрахуватися і, пояснивши туристам неврегульованість ситуації, просити їх написати таку заяву заздалегідь (про всяк випадок).

Якщо ж повернути надмірно утриманий збір не вийде, в обліку податкового агента зависне заборгованість перед туристом, яку можна буде списати після закінчення термінів позовної давності.

Врахуйте: навіть якщо повернення не здійснене, декларувати помилкову суму і перераховувати її до бюджету не треба.

До речі, повернути турзбір, переплачений податківцям, теж можна.

І хоча діючі турправила передбачають можливість повернення тільки у разі, якщо особа, що сплатила збір, достроково покидає адміністративно-територіальну одиницю, на якій він встановлений (п.п. 268.6.3 ПКУ), у разі помилки повернення теж може бути здійснене.

Право на повернення в такому помилковому випадку гарантоване ст. 43 ПКУ.

Зверніть увагу: і при достроковому вибутті туриста, і при помилці повернення здійснюється в порядку, встановленому саме цією ст. 43. Адже жодного іншого механізму в ПКУ немає.

Що можна зробити?

Єдине, що можна тут порадити (якщо не стягувати турзбір і просто чекати оновленого рішення місцевої влади ви не готові), це звернутися за офіційними роз’ясненнями до податківців. А отримавши таке роз’яснення — діяти за обставинами. Чи то оспорювати його в судовому порядку, чи то виконувати його приписи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі