Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Подарували алкоголь партнерам: що тепер?

Ольховик Ольга, податковий експерт
Податки & бухоблік Січень, 2019/№ 08
В обраному У обране
Друк
Керівник оплатив за безготівковим розрахунком алкогольні напої на суму 15000 грн. та роздав їх на корпоративному заході постачальникам і покупцям з метою подальшої співпраці. Чим загрожує підприємству такий крок?

Акциз і ліцензія

У БЗ 116.02 зазначено: якщо суб’єкт господарювання (СГ) безоплатно розповсюджує підакцизні товари (алкогольні напої, тютюнові вироби) під час проведення рекламних акцій, презентацій тощо без проведення розрахункової операції, то база оподаткування акцизним податком відсутня. Але!

Такий СГ повинен мати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями/тютюновими виробами

На думку фіскалів, безоплатна передача алкогольних напоїв прирівнюється до їх продажу, оскільки право власності на алкоголь переходить до його одержувача. А така операція цілком вписується у визначення продажу товарів з п.п. 14.1.202 ПКУ.

Аналогічний висновок знаходимо й у БЗ 115.03.

А якщо підприємство не має такої ліцензії?

Тоді до нього можуть застосувати фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн. (ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР). Крім того, особливо завзяті контролери ще можуть за тією ж статтею оштрафувати «за реалізацію алкоголю за цінами нижче мінімальних» (на 100 % їх вартості, але не менше 10000 грн.). Утім, про такі наслідки ви вже знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 99, с. 12. Звісно, з таким підходом податківців можна посперечатися. Адже посилатися на ПКУшне визначення продажу товарів, класифікуючи здійснювану операцію з метою визначення її ліцензованості, підстав немає. Тут потрібно відштовхуватися від загальних норм ЦКУ. А з них випливає, що роздрібна купівля-продаж відбувається коли:

1) продавець, який здійснює підприємницьку діяльність з продажу товарів, зобов’язується передати товар;

2) покупець зобов’язується прийняти та оплатити його (ч. 1 ст. 698 ЦКУ).

Очевидно, що при безоплатній передачі алкоголю партнерам немає ані підприємницької діяльності з його продажу, ані зобов’язання партнерів здійснити оплату. Тому, на наш погляд, вважати таку операцію роздрібною торгівлею алкогольними напоями (для цілей визначення її ліцензованості) не можна.

Щоправда, вступати в суперечки з фіскалами у вашій ситуації, можливо, й не варто. Адже озвучених негативних наслідків можна уникнути й іншим — простішим способом. Наприклад, не світити роздачу алкоголю в обліку, а просто списати його на проведений корпоративний захід. У такому разі ліцензованої діяльності податківці не вбачають (БЗ 115.03). Але тоді доведеться забезпечити себе документами, що підтверджують факт проведення корпоративного заходу, а краще — і його господарську спрямованість.

Далі поговоримо про податкові наслідки та відображення в бухгалтерському обліку обох операцій: і безоплатної роздачі, і споживання алкоголю під час корпоративного заходу.

Податок на прибуток

Безоплатна роздача. Жодних коригувань фінансового результату щодо операцій безоплатної роздачі алкоголю фізичним особам у ПКУ не передбачено. Тож усі платники податків відображають їх у податковоприбутковому обліку за бухгалтерськими правилами.

А ось при передачі «алкопрезентів» юридичним особам — єдинникам або прибутківцям — «нульовикам» включається п.п. 140.5.10 ПКУ. Згідно з цією нормою високодохідники і малодохідники-добровольці мають збільшити бухфінрезультат на суму безоплатно наданих таким юрособам товарів, робіт, послуг.

Але для вас «юр-варіант» оформлення подарунків навряд чи буде цікавий. І не лише через те що в такому разі може спрацювати згадана збільшуюча різниця. Передусім через те, що обдаровані «юрики» такому документальному супроводу, швидше за все, не зрадіють. А навіть якщо й погодяться підписати видаткову накладну, ліцензійну проблему таким чином не розв’язати (просто податківці тоді вимагатимуть вже не роздрібну, а оптову ліцензію).

Споживання на корпоративі. Проводити коригування фінрезультату до оподаткування на витрати, що виникають у зв’язку з проведенням корпоративу (у тому числі й на алкоголь, спожитий на такому заході), розд. III ПКУ не вимагає. Отже, такі операції відображаються при формуванні фінрезультату до оподаткування за правилами бухобліку. І господарська спрямованість зазначених витрат тут жодної ролі не відіграє.

ПДВ

Безоплатна роздача. Операції з рекламно-маркетингових безоплатних роздач* зазначених товарів (надання послуг) податківці розцінюють як постачання таких товарів (послуг), посилаючись на визначення терміна «постачання товарів» з п.п. 14.1.191 ПКУ. Тож підприємству доведеться нарахувати ПДВ за своїми «алко-постачаннями-подарунками» виходячи з ціни придбання алкоголю (абзац другий п. 188.1 ПКУ).

* А роздачі партнерам і клієнтам, як випливає із запитання читача, носили саме рекламно-маркетинговий характер.

Щоправда, виробничі підприємства таких негативних наслідків можуть уникнути. У разі якщо вартість розданих спиртних напоїв буде включена до складу вартості** оподатковуваних ПДВ операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг і компенсується їх споживачами, то нараховувати ПЗ при роздачі не доведеться (див. 101.06 БЗ). Але таке включення можливе не завжди. Наприклад, при нульовій рентабельності місця для вартості спиртного в ціні реалізації товарів/послуг просто немає. Якщо ж вам вдасться їх туди помістити — обов’язково підтвердіть це документально.

** На наш погляд, тут мається на увазі кінцева ціна, а не бухгалтерська собівартість самостійно виготовлених товарів/послуг. Адже витрати на рекламні роздачі до бухгалтерської собівартості, у принципі, не потрапляють, їх списують на витрати періоду (рах. 93).

Зверніть увагу: підприємство має повне право на податковий кредит (ПК) за придбаними для безоплатної роздачі спиртними напоями (пп. 198.1 — 198.3 ПКУ). При цьому,

незважаючи на «безоплатність» постачання, нараховувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ не потрібно

Причому незалежно від того, визнана безоплатна передача окремим ПДВ-оподатковуваним постачанням або її вартість включена до операції з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг (див. вже згадане роз’яснення з БЗ 101.06).

Споживання на корпоративі. Як і при безоплатній роздачі, за спожитим спиртним підприємство теж має право відобразити ПК. Але тут виникає питання про необхідність нарахування «компенсуючих» ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Адже спожитий працівниками підприємства алкоголь навряд чи можна вважати використаним у господарській діяльності підприємства. Хоча якщо ваш корпоратив проводився з господарською метою (налагодити/зміцнити ділові контакти) і це підтверджено документально (наказом керівника, звітом про проведення заходу тощо), на нього запрошено не лише працівників, а й ваших партнерів/клієнтів, то й спожитий на такому заході алкоголь можна вважати використаним в господарській діяльності. А отже, нараховувати «компенсуючі» ПЗ у такому разі не потрібно.

ПДФО і ВЗ

Безоплатна роздача. Якщо одержувачем «чогось потрібного» є фізична особа (а не контрагент — підприємство), то традиційно постає питання з можливістю персоніфікації одержувача і вартості презента. При цьому чим дорожче подарунки і вужче коло їх одержувачів, тим важче буде довести контролерам, що об’єктивної можливості персоніфікувати обдаровуваних фізичних осіб не було.

Якщо ж відштовхуватися від того, що подарунки надані конкретним людям, то їх вартість може потрапити до бази оподаткування ПДФО (і ВЗ). Щоправда, тут спрацює «визвольний» п.п. 165.1.39 ПКУ. Згідно з ним вартість негрошового подарунка в частині, що не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року (у 2019 році це 1043,25 грн.), не включається до оподатковуваного доходу обдаровуваної фізособи.

Якщо ж вартість ваших подарунків перевищить неоподатковувану межу, то із суми перевищення доведеться сплатити ПДФО і ВЗ як з доходу у вигляді додаткового блага (ознака доходу — «126»). Зверніть увагу, до бази оподаткування ПДФО оподатковуваний вершок подарунка потрапить з урахуванням натурального коефіцієнта, а до бази оподаткування ВЗ — без.

Але навіть якщо подарунок (його частина) неоподатковуваний на підставі п.п. 165.1.39 ПКУ, все одно його доведеться відобразити у формі № 1ДФ (ознака доходу — «160»). А отже, потрібно буде вирішувати питання з реєстраційним номером фізичної особи — одержувача доходу. Адже без цього номера внести дохід до Податкового розрахунку ніяк не вийде. Загалом, одна проблема порушує іншу.

Споживання на корпоративі. Якщо корпоратив закритий (тільки для працівників підприємства), то є вірогідність, що контролери наполягатимуть на отриманні доходу усіма працівниками підприємства (див. детальніше «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 95, с. 10). Тому для цілей відходу від персоніфікації корпоративний захід має бути відкритим із запрошеними особами. Тоді коло тих, хто «споживає», розмивається і можливість персоніфікації випаровується.

ЄСВ

Безоплатна роздача. На вартість подарунків ЄСВ не нараховують, оскільки в цьому випадку такі роздачі роблять особам, які не перебувають у трудових відносинах з підприємством-дарувальником.

Споживання на корпоративі. Якщо персоніфікації немає, то й питання з ЄСВ не виникне. Рецепт відходу від персоніфікації в попередньому розділі.

Бухгалтерський облік

Без оплат на роздача. Закуплене для цілей обдаровування спиртне обліковують на субрахунку 209 «Інші матеріали». А у міру роздачі його вартість згідно з актом про списання списують з балансу проводкою: Дт 93 — Кт 209. Якщо одержувач подарунка персоніфікований, то вартість подарунка «проганяють» через 685-й субрахунок з утриманням на ньому ПДФО і ВЗ (якщо дохід оподатковуваний). У тому випадку, коли ви не змогли (не захотіли) оформити роздачу подарунків партнерам як рекламно-маркетинговий захід, списання вартості подарованих товарів (згідно з актом) здійснюється на рахунок інших операційних витрат (субрахунок 949). Сума ПДВ з розданих подарунків, обчислена від мінбази, відображається в бухобліку в інших витратах операційної діяльності: Дт 949 — Кт 641/ПДВ (див. п. 1.3 Інструкції з бухобліку ПДВ, затвердженої наказом Мінфіну від 01.07.97 р. № 141, і лист Мінфіну від 07.05.2013 р. № 31-08410-07/23-1524/2/1696).

Споживання на корпоративі. Витрати на проведення корпоративу відносять до складу інших операційних витрат (субрахунок 949), якщо персоніфікації немає.

Підбиваючи підсумок, зауважимо: враховуючи позицію податківців щодо ліцензованості безоплатних роздач спиртних напоїв, а також проблеми з їх оподаткуванням ПДФО, краще «спожити» придбаний директором алкоголь на корпоративі.

висновки

  • На думку податківців, суб’єкт господарювання, який безоплатно передав алкогольні напої під час проведення рекламних акцій, презентацій тощо, повинен мати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
  • Споживання спиртного у межах організованого суб’єктом господарювання корпоративу для працівників та/або партнерів не вимагає наявності ліцензії.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно