Теми статей
Обрати теми

Даруйте та обдаровані будете! (новорічні подарунки партнерам і клієнтам)

Павленко Олексій, податковий експерт
Новий рік уже на підході, і багато підприємців заклопотані питаннями, як привітати своїх улюблених контрагентів/клієнтів. Сьогодні ми приділимо увагу таким «вітальним» операціям у розрізі їх оподаткування і відображення у бухобліку.

Отже, ви бажаєте обдарувати новорічними подарунками ваших клієнтів, контрагентів, партнерів або ще якихось шанованих осіб, з чого ж розпочати?

Документальне

Вважаємо, що почати необхідно з організаційного документа. Тобто керівник видає розпорядження або наказ про проведення рекламно-маркетингових заходів, якими («з метою популяризації підприємства на ринку, серед контрагентів/покупців») буде роздача «потрібним» фірмам/людям новорічних подарунків. Тут же призначаються відповідальні особи, визначається примірний кошторис, наводяться джерела фінансування, можливо, вказується, чим кого обдаровувати, і т. п.

Відмітимо, що,

ублажаючи контрагентів у такий спосіб, підприємство формує (підтримує) у них позитивну думку про себе, зміцнює з ними господарські зв’язки і налагоджує довготривалу співпрацю

Вважаємо, що на цій підставі цілком допустимо розцінювати витрати на новорічні подарунки контрагентам як рекламно-маркетингові.

Передача товарів зазвичай оформляється видатковою накладною або актом приймання-передачі, складеними на відповідального за роздачу працівника (працівників). Такий варіант зазвичай застосовується, коли подарунки несуттєві (мають незначну цінність): наприклад, усілякі там сувеніри з символікою підприємства (календарі, ручки, кухлі) тощо.

Якщо ж роздаються якісь досить дорогі товари, то, можливо, не зайвим буде оформити на такі товари-подарунки окрему видаткову накладну або акт приймання-передачі вже на саму обдаровувану особу (юр- чи фіз-) і попросити її розписатися в отриманні.

Скажімо, безпосередньо директорові фірми-контрагента вручити подарунок «з помпою», але при цьому тихенько попросити іншу відповідальну особу цієї фірми «за кулісами» розписатися* в отриманні дорогого подарунка і вручити їй (якщо побажає) їх примірник накладної (чи акта приймання-передачі). Втім, таке не завжди доречно…

* Якщо розпишеться не директор, то від них буде потрібна довіреність…

Після (перед) новорічної роздачі подаровані товари списуються з балансу на підставі звітів відповідальних осіб за актом на списання матцінностей, складеним у довільній формі.

Податкове

Податок на прибуток. Об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінрезультат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінзвітності згідно з НП(С)БО або МСФЗ. Але — з урахуванням податкових різниць (у тих, хто їх застосовує). Звісно, вартість таких подарунків, списана у бухобліку на витрати, оподатковуваний фінрезультат зменшить. Податкові різниці при такій (рекламно-маркетинговій) роздачі подарунків у більшості випадків виникати не повинні.

Проте можуть бути й винятки. Нагадаємо, що п.п. 140.5.10 ПКУ передбачає збільшення бухфінрезультату на суму безкоштовно наданих товарів, робіт, послуг особам, що не є платниками податку на прибуток (окрім фізичних осіб) і платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 %*. Тому якщо новорічний подарунок був переданий (подарований) платникові податку на прибуток за ставкою 0 %, неплатникові-нерезиденту (окрім фіз-) або, наприклад, підприємству, що працює на ЄП (саме підприємству, а не фізичній особі — його директорові тощо), то дарувальникові щодо вартості таких подарунків доведеться застосовувати цю податкову різницю.

* Для подарунків неприбутковим організаціям є своя податкова різниця — див. п.п. 140.5.9 ПКУ.

З норми чітко не зрозуміло, яких фізичних осіб стосується виняток з п.п. 140.5.10 ПКУ. Ми вважаємо, що цей виняток повинен діяти при безкоштовних наданнях будь-яким фізичним особам, включаючи і будь-яких ФОП. На думку ГУ ДФС у м. Києві (див. лист від 24.10.2017 р. № 2349/ІПК/26-15-12-03-11), під податкову різницю з п.п. 140.5.10 ПКУ не потрапляють фізичні особи, що є платниками ПДФО. Вони обґрунтовують це введенням у ПКУ уніфікованої ставки у розмірі 18 % для оподаткування як податком на прибуток підприємств, так і ПДФО. Тобто якщо подарунок (згідно з документами!) буде виданий звичайній фізичній особі**, то податкової різниці бути не повинно. Не повинно її бути й при передачі подарунків ФОП (у тому числі — єдинникам) — навіть якщо за документами подарунок вручався ФОП, а не фізичній особі. Оскільки фіскали вважають, що дарування відбувається за рамками підприємницької діяльності, тому подарунок у будь-якому випадку є доходом звичайної фізичної особи (а не ФОП) та оподатковується ПДФО і ВЗ на загальних підставах (див., наприклад, «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 65, с. 17).

** Навіть коли вона при цьому ще зареєстрована і ФОП-єдинником.

Малодохідним підприємствам (з доходом за попередній календарний рік не більше 20 млн грн.), що прийняли рішення не застосовувати різниці, викладене вище не цікаво…

ПДВ. Операції з рекламно-маркетингових безкоштовних роздач товарів (надання послуг) податківці розцінюють як постачання таких товарів (послуг), посилаючись на визначення терміна «постачання товарів» з п.п. 14.1.191 ПКУ. І, звісно, вимагають від платників-дарувальників нарахування ПДВ за такими постачаннями-подарунками, виходячи з мінбази, визначеної в абзаці другому п. 188.1 ПКУ (тобто виходячи з ціни придбання подарунків або звичайної ціни — при даруванні готової продукції).

Тут важливо відмітити, що за придбаними для безкоштовної рекламної роздачі товарами суб’єкт господарювання відображає податковий кредит на загальних підставах (пп. 198.1 — 198.3 ПКУ).

Але при цьому, незважаючи на «безкоштовність» постачання, нараховувати «компенсуючі» ПЗ за п. 198.5 ПКУ йому не треба***

*** За винятком випадків, коли платник здійснює необ’єктні (ст. 196 ПКУ) або/та пільговані з ПДВ (ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ) операції.

Адже рекламно-маркетинговий характер таких заходів говорить про зв’язок подарунків з госпдіяльністю платника. Тобто умови для ПК не порушуються — товар використаний в оподатковуваних ПДВ операціях, пов’язаних з госпдіяльністю.

Це відповідає і підходу податківців (див. 101.06 БЗ). Вони також відмічають: якщо вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (у тому числі для проведення маркетингових/рекламних заходів), включається до складу вартості оподатковуваних ПДВ операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг і компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги слід вважати використаними в оподатковуваних операціях і додаткового (окремого) нарахування ПЗ з ПДВ за ними не відбувається. Тобто ці подаровані товари/послуги визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, у вартість якої вони були включені.

Але далі фіскали вказують: якщо вартість безкоштовно переданих платником товарів (послуг) не включається у вартість товарів (продукції), що виготовляються ним, то така операція є окремим постачанням і оподатковується ПДВ у зазначеному нами вище порядку.

Аналогічний підхід був викладений і в листі ДФСУ від 06.10.2016 р. № 21760/6/99-99-15-03-02-15. Проте щоб скористатися таким «послабленням» від фіскалів, доведеться ґрунтовно «документально» попрацювати, щоб підтвердити включення вартості рекламних подарунків (у бухобліку віднесених до складу витрат на збут) у калькуляцію продажної вартості (а не собівартості!) продукції (послуг), що реалізовуються. Але при збиткових продажах і навіть при низькій рентабельності це може бути нереальним…

Крім того,

дуже ймовірно, що податківці вимагатимуть нараховувати ПЗ з мінбази навіть на роздавані разом із подарунками (чи окремо) листівки, буклети, проспекти, плакати тощо, тобто на ті рекламоносії, які не мають самостійної цінності,

а якщо дарують календарі — і поготів (оскільки тоді вже якось і цінність проглядається).

Ми вважаємо, що поширення таких рекламних матеріалів не є операцією постачання. Така операція — швидше, донесення до споживача інформації про продукт, що реалізовується, ніж «постачання» цих матеріалів.

Раніше так думали і податківці (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26 і від 03.06.2002 р. № 3428/6/15-1215-26). Проте на сьогодні їх думка змінилася. Тепер вони вважають, що операція платника ПДВ з безоплатної роздачі в рекламних цілях буклетів, листівок, брошур, плакатів є об’єктом оподаткування ПДВ. Про це вони висловилися в листі від 03.11.2017 р. № 2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК (ср. ).

За підсумками таких роздач подарунків не забудьте скласти і зареєструвати в ЄРПН дві ПН:

— першу — на договірну вартість (з нульовими вартісними показниками);

— другу — на вартість придбання (звичайну ціну)*.

* Про заповнення ПН з мінбази читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 96, с. 36.

Цього вимагають і фіскали (див. у тій же БЗ 101.06).

Втім, думаємо, це не стосується вітальних листівок і т. п., що не мають самостійної цінності вітальних атрибутів, які розсилаються платниками своїм контрагентам.

ПДФО і ВЗ. Тут усе залежатиме від персоніфікації. Наприклад, у консультації (див. БЗ 101.23) податківці зазначають: якщо під час проведення рекламної акції здійснюється розповсюдження рекламного товару, а споживачами реклами є невизначене коло платників податків, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізичних осіб — споживачів таких рекламних заходів і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДФО. Але далі зроблено застереження: якщо в період проведення рекламної акції надаються подарунки, одержувачами яких є конкретні особи, то вартість таких подарунків оподатковується ПДФО (і ВЗ) з урахуванням обмежень, установлених п.п. 165.1.39 ПКУ. При цьому базу оподаткування ПДФО розраховують із застосуванням «натурального» коефіцієнта з п. 164.5 ПКУ.

Тобто за ситуації, коли персоніфікувати одержувача можливо, треба врахувати норми п.п. 165.1.39 ПКУ, згідно з якими не включають в оподатковуваний дохід фізичної особи вартість подарунків, якщо їх вартість не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року** (у 2018 році це — 930 грн. 75 коп., якщо дарувати будете у 2019 році, то межа має бути — 1043 грн. 25 коп.).

** Це стосується тільки негрошових подарунків, на грошові ця преференція не поширюється…

Зазначимо, що фіскали цього року змінили свій старий підхід до оподаткування ПДФО і ВЗ вартості подарунків. Якщо раніше вони писали, що ПДФО і ВЗ оподатковується тільки та частина вартості подарунка (подарунків), яка перевищує за місяць суму 25 % МЗП***, то тепер вони вимагають оподаткування усієї вартості подарунка (подарунків), а не тільки перевищення. Див. про це в листах ДФСУ від 24.05.2018 р. № 2306/5/99-99-13-02-03-16/ІПК, від 25.06.2018 р. № 2832/6/99-99-13-02-03-15/ІПК, від 30.07.2018 р. № 3318/5/99-99-13-02-03-16/ІПК і БЗ 103.02.

*** Див., наприклад, листи ДФСУ від 24.02.2017 р. № 2985/5/99-99-13-02-03-16 і від 14.12.2016 р. № 21695/5/99-99-13-02-03-16.

Тобто коли вартість подарунка(ків) фізичній особі, які будуть за документами передані у 2018 (!) році, перевищить 25 % МЗП (з розрахунку на місяць), то безпечніше буде усю вартість подарунка(ків) оподаткувати ПДФО і ВЗ як додаткове благо (на підставі п.п. «е» п.п. 164.2.17 і п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Ставка ПДФО в цьому випадку складає 18 %, а ВЗ — 1,5 %. При цьому «натуральний» коефіцієнт застосовується тільки для ПДФО, для цілей утримання суми військового збору він не враховується.

Важливо! У 2019 році ситуація повинна «реінкарнуватися» — законопроект від 05.11.2018 р. № 9260 (прийнятий ВРУ, але ще не підписаний і не опублікований) передбачає внести з 01.01.2019 р. зміни до п.п. 165.1.39 ПКУ, завдяки яким для негрошових подарунків ПДФО оподатковуватиметься тільки перевищення неоподатковуваної суми (25 % МЗП). Тому, можливо, варто почекати з роздачею фізичним особам дорогих подарунків (хоча б за документами) до січня Нового року, що дозволить трохи заощадити на ПДФО.

Ще проблема: як визначити вартість подарунків, від якої танцює і база оподаткування? Згідно з п. 164.5 ПКУ вартість негрошового подарунка для цілей оподаткування повинна визначатися за звичайними цінами. Водночас п.п. 14.1.71 ПКУ встановлює правила визначення звичайної ціни для ситуацій з продажем, а не з даруванням товарів.

На практиці для цілей обчислення ПДФО/ВЗ зазвичай орієнтуються на вартість придбання подарованих товарів або — коли обдаровують продукцією власного виробництва — на її середню ринкову ціну

Певну (якщо не визначальну) роль тут також може зіграти вартість, зазначена в накладній або в акті, які оформлені на безкоштовну передачу.

Про відображення вартості персоніфікованих подарунків у Звіті за формою № 1ДФ детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 24, с. 60 (див. про це також у листі ДФСУ від 24.05.2018 р. № 2306/5/99-99-13-02-03-16/ІПК).

Єдиний соціальний внесок (ЄСВ). ЄСВ на вартість подарунків не нараховують, оскільки у випадку, що розглядається, такі «новорічні» роздачі здійснюють особам, що не перебувають у трудових відносинах з підприємством-дарувальником.

Корисне

1. Не варто офіційно проводити як подарунки партнерам алкогольні напої і тютюнові вироби. Це може «агукнутися» вам штрафними санкціями за безліцензійну роздрібну торгівлю у розмірі 200 % вартості отриманої партії алкогольних напоїв/тютюнових виробів, але не менше 17000 грн. (абзац п’ятий ч. 2 ст. 17 Закону № 481*). Про такі наслідки безкоштовної роздачі алкоголю і тютюну податківці попереджають у БЗ 115.03. Крім того, особливо завзяті ще можуть спробувати за тією ж статтею оштрафувати «за реалізацію алкоголю за цінами нижче мінімальних» (на 100 % їх вартості, але не менше 10000 грн.).

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Тому замість дорогого алкоголю, сигар тощо краще, наприклад, презентувати потрібним людям подарункові сертифікати або т. п. документи, що надають право на придбання або пристойні знижки з магазинів, що торгують цим дорогим алкоголем та/або ще чимось «презентабельним». І краще ці подарункові сертифікати (особливо якщо їх сума перевищує 25 % МЗП «на одну особу») презентувати не персоніфіковано, а оформити як подарунок (подарунки) на фірму — щоб не було № 1ДФ (а також ПДФО і ВЗ при перевищенні «25 %-го» порога). На кшталт: зайшли до партнера на фірму, станцювали, хлопнули хлопавку, кинули подарункові сертифікати (картки на знижки, квитки на шоу і т. д., і т. п.) на столик у приймальні цієї фірми і пішли далі…

2. Оскільки у платників ПДВ все одно на цій справі втрачається податковий кредит від вартості подарунків (за рахунок нарахування ПЗ на безкоштовне постачання), то можна, наприклад, скласти з себе усі «роздавальні» проблеми (у тому числі і податкові), уклавши, наприклад, договір на рекламно-маркетингові послуги з якимось ФОП (якщо ви — не єдинник, то цей ФОП не має бути єдинником групи 2**). Перерахуйте йому необхідну суму для закупівлі подарунків і мінімальну суму в оплату його послуг, а він і «роздасть» (якщо потрібно — тільки на папері) подарунки «споживачам» такої реклами вашої фірми. При цьому обдаровувати фактично можете ви самі (за своїм списком, який, напевно, краще не «світити» в договорі з ФОП з метою неперсоніфікації розданого). Звісно, уся сума, сплачена вами ФОП для (і за) проведення такої рекламної новорічної роздачі, потрапить у вас до витрат на збут, і усі податкові питання, пов’язані з ПДФО/ВЗ і вашими клієнтами-контрагентами, вже ляжуть (чи не ляжуть — залежно від того, як буде документально оформлена роздача подарунків) на плечі ФОП. До речі, за необхідності це допоможе уникнути застосування податкових різниць за п.п. 140.5.10 ПКУ

** Оскільки ФОП групи 2 на ЄП заборонено надавати послуги, окрім як населенню або будь-яким платникам ЄП.

3. За узгодженням з контрагентом (якщо він виявить таке бажання) можна оформити дорогий подарунок йому як постачання товару — з виписуванням рахунка і ПН. Адже ПЗ з ПДВ у вас у будь-якому випадку виникне, а так відображення ПК з суми подарунка (і невідображення доходу відразу) — буде ще невеликим подарунком контрагентові (строком на три роки — поки висітиме заборгованість). Але через три роки (оскільки розрахунку за товар не буде) йому доведеться нарахувати ПДВ до бюджету, а, можливо, відобразити дохід на вартість подарунка — якщо строк розрахунків не буде перенесений ще далі..

Бухоблікове

Дохід від рекламної (чи не рекламної) безкоштовної роздачі товарів-подарунків партнерам збільшувати не треба, оскільки не дотримуються критерії виникнення доходу, визначені в п. 5 П(С)БО 15: немає збільшення активу і не відбувається зменшення зобов’язання. Якщо новорічна роздача подарунків оформлена як рекламно-маркетинговий захід, то собівартість розданих подарунків-товарів відноситься до складу витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16). Відображають такі витрати в тому періоді, в якому рекламні подарунки були роздані одержувачам і складено звіт про рекламну акцію (п. 7 П(С)БО 16).

Закуплені для цілей обдаровування товари обліковують на звичайних рахунках запасів. А в міру роздачі їх вартість згідно з актом про списання списується з балансу проводкою: Дт 93 — Кт 209, 281, 26. Якщо у вас будуть оподатковані персоніфіковані подарунки, то вони в обліку повинні проводитися через 685-й субрахунок, з утриманням на ньому ПДФО і ВЗ. У тому випадку, коли ви не змогли (не захотіли) оформити роздачу подарунків партнерам як рекламно-маркетинговий захід, списання вартості подарованих товарів (згідно з актом) здійснюється на рахунок інших операційних витрат (субрахунок 949).

Сума ПДВ з розданих подарунків, обчислена від мінбази, відображається у бухобліку в інших витратах операційної діяльності: Дт 949 — Кт 641/ПДВ (згідно з п. 1.3 Інструкції з бухобліку ПДВ і листом Мінфіну від 07.05.2013 р. № 31-08410-07/23-1524/2/1696). Тобто цей ПДВ з мінбази, потрапивши в інші витрати, зменшить фінрезультат.

висновки

  • Для цілей роздачі «потрібним» фірмам/людям новорічних подарунків бажано, щоб керівник видав розпорядження або наказ про проведення рекламно-маркетингових заходів.
  • Операції з безоплатної роздачі в рекламних цілях товарів (послуг) оподатковуються ПДВ виходячи з мінбази. При цьому ПК за ними залишається (п. 198.5 ПКУ не застосовується).
  • ПДФО і ВЗ утримуються, коли є персоніфікація і коли вартість негрошових подарунків перевищить 25 % МЗП (з розрахунку на місяць).
  • Замість дорогого алкоголю, тютюну краще на такий товар дарувати подарункові сертифікати, картки зі знижками тощо.
  • Оскільки при роздачі подарунків ПДВ все одно втрачається, то, можливо, варто цей тягар покласти за договором на якого-небудь ФОП…
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі