Працюємо за Правилами

В обраному У обране
Друк
Савченко Олена, експерт з питань оплати праці
Податки та бухгалтерський облік Липень, 2019/№ 56
Маємо на увазі, звісно ж, Правила внутрішнього трудового розпорядку (далі — просто Правила). Навіщо вони потрібні? Щоб зафіксувати домовленості сторін з кадрових і інших питань, що стосуються організації праці на підприємстві, підвищення її продуктивності, зміцнення трудової дисципліни. Детальніше про те, що це за документ, як його складати, що важливо врахувати, — поговоримо далі.

Чи можна обійтися без Правил?

Може, для когось це буде несподіваним, але в наявності Правил передусім має бути зацікавлений роботодавець. Цей документ буде корисний йому й у разі спілкування з контролерами. Адже планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб’єкта господарювання, встановлений його правилами трудового розпорядку (ч. 3 ст. 4 «контрольно-наглядового» Закону України від 05.04.2007 р. № 877-V).

Зовсім не зайвими вони будуть і в можливих «розборах» із працівниками. Погодьтеся, притягнути працівника до дисциплінарної відповідальності, наприклад, за постійні запізнення на роботу, завчасний вихід з роботи, важко, якщо час початку та закінчення щоденної роботи ніде не зафіксований.

Саме тому ми радимо не нехтувати Правилами. Правила необхідні на кожному підприємстві. Підстава — ст. 29 КЗпП. І навіть якщо серед працівників підприємства один-єдиний директор, їх усе ж краще мати.

А як же ФОП? Останнім часом Мінсоцполітики наполягає на обов’язковості Правил і для ФОП* (див. листи від 21.11.2016 р. № 5907/0/10-16/06, від 21.06.2017 р. № 312/0/22-17/13, від 28.12.2017 р. № 568/0/22-17/134, від 21.05.2019 р. № 34/0/23-19/133). Але якщо у вас Правил немає, а інспектори праці хочуть їх бачити, апелюйте до того, що всі питання, для вирішення яких потрібні Правила, вже врегульовані в письмовому трудовому договорі з працівником.

* Хоча раніше відомство дотримувалося протилежної думки: ФОП Правила не потрібні (див. лист Мінсоцполітики від 04.06.2013 р. № 212/13/133-13).

До речі, про ціну питання. Відсутність Правил розцінюється інспекторами праці як інше порушення законодавства про працю, яке обійдеться роботодавцеві штрафом в одну мінімальну заробітну плату (абзац восьмий ч. 2 ст. 265 КЗпП).

При цьому посадові особи роботодавця можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності згідно зі ст. 41 КпАП. У загальному випадку розмір адмінштрафу становить від 510 до 1700 грн.

Що розписати в Правилах

Правила визначають трудовий розпорядок підприємств (ст. 142 КЗпП). Це досить детальний документ, в якому зафіксовані домовленості сторін трудового договору (працівників і підприємства) з цілої низки кадрових питань. Перерахуємо їх:

— прийняття на роботу і звільнення з роботи;

— основні права та обов’язки працівників;

— основні обов’язки власника або уповноваженого ним органу;

— встановлення робочого часу та часу відпочинку на підприємстві;

— надання відпусток;

— заохочення за успіхи в роботі;

— встановлення відповідальності за порушення трудової дисципліни;

— інші положення, що стосуються організації роботи на підприємстві.

Крім того, у Правилах конкретизують тривалість робочого тижня і щоденної роботи (ст. 52 КЗпП).

Зверніть увагу: Правила встановлюють час початку і закінчення роботи тільки тих категорій працівників, для яких цей час є постійним.

Якщо є потреба і якщо це не заборонено Правилами, на прохання працівника йому можуть змінити встановлений режим роботи.

Зміну режиму роботи оформляють наказом (розпорядженням) керівника підприємства

І ще в Правилах мають бути:

— порядок чергування працівників за змінами (ст. 58 КЗпП);

— час початку і закінчення перерви для відпочинку та харчування (ст. 66 КЗпП);

— види заохочень, що застосовуються на підприємстві (ст. 143 КЗпП);

— обов’язок працівників виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці (ст. 159 КЗпП);

— відповідальність працівників за порушення трудової дисципліни.

Ну й, нарешті, у Правилах можна прописати:

— необхідність присутності або відсутність працівників на роботі у разі простою (див. лист Мінсоцполітики від 23.10.2007 р. № 257/06/187-07);

— порядок харчування протягом робочого часу на тих роботах, де через умови виробництва не можна встановити перерву (див. лист Мінсоцполітики від 22.06.2007 р. № 199/13/116-07);

— зобов’язання адміністрації організувати облік явки на роботу та залишення роботи (див. лист Мінсоцполітики від 04.10.2013 р. № 179/06/186-13);

— порядок та умови застосування гнучкого режиму робочого часу, якщо він застосовується на підприємстві (див. п. 2.9 Методрекомендацій, затверджених наказом Мінпраці від 04.10.2006 р. № 359), тощо.

Під час розробки Правил орієнтуйтеся на КЗпП, Типові правила, затверджені постановою Держпраці СРСР від 20.07.84 р. № 213 (у частині, що не суперечить законодавству України).

До Правил не можна включати умови, що погіршують становище працівників порівняно з вимогами чинного законодавства

Примірну форму Правил ви можете знайти в спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 84, с. 27 і доопрацювати її під потреби свого підприємства.

Організаційні моменти

Вище ми з’ясували, що являють собою Правила.

Тепер можна розпочинати їх розробку — якщо Правил у вас на підприємстві ще немає, або доопрацьовувати — якщо Правила застаріли і потребують конструктивних змін.

Правила на кожному конкретному підприємстві розробляють роботодавець і виборний орган первинної профспілкової організації (профспілковий представник, представник трудового колективу). Затверджують Правила загальні збори трудового колективу (ст. 142 КЗпП).

Правила, затверджені одноосібно виконавчим органом (дирекцією, керівником) підприємства, без участі профспілки (збори трудового колективу) можуть визнати нелегітимними

Правила поширюються на всіх працівників підприємства та обов’язкові для виконання.

Кожен працівник-новачок має бути ознайомлений з діючими на підприємстві Правилами під підпис (ст. 29 КЗпП). Крім того, Правила вивішують в усіх підрозділах підприємства на видному місці.

У деяких галузях для окремих категорій працівників разом із Правилами діють статути і положення про дисципліну (ст. 142 КЗпП). Зазвичай такі документи містять підвищені вимоги щодо дисципліни та порядку порівняно з Правилами. Проте їх дотримання не виключає потреби виконувати діючі на підприємстві Правила.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити