СЕАРП і формула регліміту

Павленко Олексій, податковий експерт
Податки & бухоблік Липень, 2019/№ 59
В обраному У обране
Друк
У цьому матеріалі коротко обговоримо основні аспекти роботи нової Системи електронного адміністрування реалізації пального (далі — СЕАРП)* у тому вигляді, в якому вона повинна функціонувати починаючи з 1 липня цього року.

* Правильно з 1 липня ця система іменується: Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕАРП та СЕ). Але ми в цьому номері говоримо тільки про пальне і для полегшення сприйняття тексту скоротили цю абревіатуру до СЕАРП.

Основні питання, пов’язані з СЕАРП, регулюють норми ст. 232 ПКУ, а також — Порядку № 408 (передусім) і Порядку № 545.

Ще раз нагадаємо, що головним нововведенням у сфері «пального» акцизу є те, що з 1 липня облік і контроль, крім конкретних товарних підкатегорій пального згідно з УКТ ЗЕД, повинен вестись ще й за місцями «фізичного» перебування (місцями зберігання/засобами перевезення) пального. Тому в СЕАРП і старі, і нові платники акцизу мали зареєструвати всі (!) акцизні склади**, розпорядниками яких вони були станом на 1 липня 2019 року.

** Це не стосується акцизних складів пересувних, які фіскали повинні самі тимчасово «реєструвати», заносячи їх (на підставі АН) до спеціального Переліку транспортних засобів.... (див. про це нижче).

СЕАРП

Система працює цілодобово, крім періоду для її техобслуговування, яке повинне проводитися фіскалами в часові проміжки з незначною кількістю звернень до неї платників акцизу. Інформація про техобслуговування СЕАРП розміщується на сайті ДФС не пізніше ніж за 24 години до його початку (п. 30 Порядку № 408).

Порядок № 408 регулює, зокрема, питання відкриття, функціонування і закриття електронних рахунків платників. Рахунки, відкриті в СЕАРП до 1 липня, продовжують діяти й далі. Електронний рахунок платникові відкривається для перерахування сум акцизного податку, необхідних для реєстрації ним у СЕАРП заявок на поповнення залишків пального. Гроші, зараховані на такий рахунок, Казначейство того ж дня перекидає на бюджетний рахунок, призначений для сплати пального акцизу*** і не пізніше наступного дня подає про це ДФС інформацію (у розрізі платників). Як і раніше, при анулюванні реєстрації платника акцизу залишок коштів на його електронному рахунку надходить до бюджету (п. 23 Порядку № 408). Розрахунки з бюджетом теж здійснюються, як і раніше: доплата/сплата акцизу за декларацією — з поточного рахунку прямо до бюджету, сплата сум за УР і ППР фіскалів (донарахованого ПЗ, штрафу, пені) — аналогічно з поточного.

*** Тобто якщо у вас потім — за підсумками місячної декларації — не вилізе достатня сума ПЗ до сплати, то ці гроші зависнуть як переплата за «пальним» акцизом.

Якщо діючому платникові треба зареєструвати нові акцизні склади, він подає Заяву за формою № 1-АКПС (про внесення змін) у порядку, встановленому для реєстрації платником. Реєстрація платника/акцизного складу анулюється за умови, що обсяги пального за усіма акцизними складами/конкретним складом дорівнюють нулю (п. 12 Порядку № 408).

Транспортні засоби реєструються в СЕАРП як акцизні склади пересувні автоматично самими фіскалами на підставі АН, зареєстрованих в ЄРАН

Транспортний засіб, в якому міститься пальне, право власності на яке належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального, що міститься в такому транспортному засобі. Кожен такий акцизний склад пересувний реєструється фіскалами як окремий акцизний склад пересувний. Відомості про розпорядника такого складу змінюються в разі, коли право власності на пальне в цьому транспортному засобі переходить до іншого госпсуб’єкта і такий транспортний засіб вже вважається іншим акцизним складом пересувним*. У момент зазначеного переходу права власності на пальне складається АН (п. 14 Порядку № 408).

* А ось коли право власності переходить на пальне, що зберігається «без руху» на «стаціонарному» акцизному складі, таких наслідків формально не виникає, що викликає певні (важковирішувані) «пально-акцизні» проблеми — детальніше про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 50, с. 25.

Ввезене в Україну в липні. Обсяги ввезеного в Україну пального кожного коду УКТ ЗЕД, як і раніше, зараховуються в СЕАРП автоматично на підставі МД, а ось розподіл цих обсягів між акцизними складами пересувними, в яких пальне ввозиться в Україну, здійснюється на підставі АН, зареєстрованих в ЄРАН розпорядником такого складу (пп. 28 і 29 Порядку № 408).

Обсяги ввезеного на митну територію України з 1 до 15 липня (включно) пального згідно з п. 43 Порядку № 408 і п. 23 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ мають бути враховані в СЕАРП так: 16 липня 2019 ці обсяги зараховуються автоматично на підставі МД у розрізі платників акцизу та умов оподаткування пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД; з 16 до 22 липня (включно) вони розподіляються між акцизними складами пересувними (використаними під час їх ввезення) на підставі АН, зареєстрованих в ЄРАН розпорядником таких акцизних складів пересувних.

Облік пального в СЕАРП ведеться в літрах, приведених до температури 15 °C. Хоча в АН «обсяг» пального, як і раніше, повинен зазначатися і в кг (але цей реквізит АН за ПКУ — не обов’язковий)...

Формула регліміту

Формула розрахунку регліміту (обсягів, на які платник може зареєструвати АН в ЄРАН) дещо змінилася, і з 1 липня вона має такий вигляд:

∑АНакл = ∑АНаклОтр + ∑АМитн + ∑ЗаявкиПоповн - ∑КоригЗаявкиПоповн - ∑АНаклВид - ∑Втрат - ∑АМитнЕкспорт.

Детально розписувати показники формули — не будемо (хто «не в темі», прочитає про них сам у п. 232.3 ПКУ і п. 33 Порядку № 408), відзначимо лише основні зміни.

Показник ∑АНаклОтр — загальний обсяг пального за отриманими платником АН тепер повинен збільшуватися тільки після реєстрації в ЄРАН другого примірника АН. Тут ситуація ускладнена та «офіскалена». Адже показник ∑АНаклВид збільшиться (і регліміт зменшиться) вже відразу — у день реєстрації в ЄРАН першого примірника АН, а ось показник ∑АНаклОтр збільшиться тільки після реєстрації в ЄРАН другого примірника АН (який реєструє отримувач пального — розпорядник акцизного складу). Тобто втрата регліміту у постачальника відбудеться тепер набагато раніше, ніж його приріст у отримувача (особливо неприємно, коли такі «подвійні» АН складатимуться платником на внутрішні переміщення свого пального із складу на склад, коли склади дуже віддалені). Річ у тому, що на практиці часто постачальникові не дуже просто відправити АН (РК), а отримувачу — зареєструвати її ЄРАН в той же самий день...

Крім того, на обсяги пального, реалізованого платникові «пального» акцизу через «роздрібний» об’єкт (паливнороздавальні або маслороздавальні колонки), показник ∑АНаклОтр в отримувача пального не збільшується (останній абзац п. 232.3 ПКУ і п. 33 Порядку № 408). Чому ввели таку дивну норму — нам не зрозуміло. Адже АН при заправленні у такий спосіб повинна на отримувача складатися, але якщо ці обсяги зайдуть у СЕАРГ на отримувача, то йому знадобляться такі ж обсяги регліміту для того, щоб зареєструвати АН на списання пального для власних потреб. Поки з нормативів (у тому числі і наказу № 262) не зовсім зрозуміло, як будуть враховуватися АН на «роздрібні» заправлення в СЕАРП.

У формулі додався показник ∑АМитнЕкспорт — загальний обсяг пального, вивезеного за межі України, оформленого МД, на який складені АН, зареєстровані в ЄРАН.

Овердрафт виробників. Платникам акцизу — виробникам пального з 1 липня до суми овердрафту, що розраховується, застосовується коефіцієнт 1,2 (п. 39 Порядку № 408).

Залишки на 1 липня. Механізм розподілу обсягів пального, що значилися за платниками на 1 липня, між акцизними складами/акцизними складами пересувними викладений у п. 43 Порядку № 408 (детальніше про нього читайте в статті «Акцизна накладна» цього номера). Механізм введення в систему залишків пального, які були у нових платників акцизу (тобто зареєстрованих з 1 липня), викладений у п. 45 Порядку № 408 (детальніше — в тій же статті).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд