Запитання щодо «пальних» ліцензій (і бонус — про бартер пальним)

Павленко Олексій, податковий експерт
У цій статті розглянемо деякі «точкові» питання, що стосуються прийдешнього (з 1 липня) «пального» ліцензування, а також питання, пов’язане з нововведеннями в області постачань пального з розрахунками в негрошовій формі.

Ліцензування експорту-імпорту пального

Експорт і імпорт пального не вимагають наявності окремих ліцензій, проте в ст. 15 Закону № 481 зазначено, що імпорт або експорт пального здійснюється за наявності (!) у госпсуб’єкта, який імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва, або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

Тож будьте упевнені, що з 1 липня імпортерам — експортерам пального на митницю без наявності хоча б якоїсь із «пальних» ліцензій поткнутися буде непросто…

Зберігання при виробництві, опті або роздробі

Госпсуб’єкт має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях його виробництва, в місцях оптової або роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії (ст. 15 Закону № 481, лист ДФСУ від 12.04.2019 р. № 1572/6/99-99-12-01-01-15/ІПК).

Якщо місце зберігання інше, ніж місце, зазначене у відповідній ліцензії (а також коли «використовується» оптова ліцензія «без місця» — за 10000 грн.), то ліцензію на зберігання придбавати (на кожне таке місце зберігання) обов’язково.

Виробники і торгівля

Виробникам для оптової реалізації виробленого пального ліцензія на оптову торгівлю при нефіскальному підході не потрібна. Такий висновок випливає зі змісту терміна «оптова торгівля пальним» (див. його в табл. 1 у статті на с. 10: у цьому терміні згадано одночасно і «придбання», і «продаж»). Щоправда, поки не відомо, що із цього приводу буде прописане в підзаконних нормативах або в роз’ясненнях відповідних органів…

Що ж до роздрібної торгівлі пальним власного виробництва, то в терміні «роздрібна торгівля пальним» така діяльність визначена як «з придбання або отримання і подальшого продажу або відпуску». Тому при фіскальному трактуванні слова «отримання» ліцензію на роздріб від виробників цілком можуть вимагати.

Опт і роздріб: скільки ліцензій?

Що стосується оптової торгівлі пальним, то окрема ліцензія повинна отримуватися на кожне місце оптової торгівлі, а за відсутності місць оптової торгівлі отримується одна ліцензія на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням госпсуб’єкта (див. нижче про торгівлю «з коліс»).

Ліцензія на роздрібну торгівлю пальним видається на кожне місце роздрібної торгівлі. Таким місцем у свою чергу (див. відповідний термін у попередній статті на с. 10) визначені тільки АЗГ, АГЗС та інші подібні місця, в яких пальне реалізується саме через паливо-/оливороздавальні колонки.

Торгівля «з коліс»*

* Нагадаємо, що під торгівлею «з коліс» ми розуміємо торгівлю, коли товар, оминаючи склади продавця, відразу направляється до його покупця.

Тут, на відміну від «пального» акцизу, начебто, усе гранично зрозуміло — торговцям пальним «з коліс» необхідно придбавати ліцензію на «опт», але без місця зберігання, тобто ту, яка за 10000 грн. на рік.

Одна — на все, «мы за ценой не постоим» …

«Продажно-тарний» нюанс

Зазначимо, що до ліцензійних питань не має відношення визначення «реалізація пального» з п.п. 14.1.212 ПКУ, згідно з яким, нагадаємо, з 1 липня не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України в споживчій тарі місткістю до 5 літрів (включно), окрім операцій з реалізації такого пального його виробниками. Тобто

для цілей ліцензування операції вважатимуться оптовою або роздрібною торгівлею пальним незалежно від об’єму тари і кількості пального, що реалізовується

Тому будьте обережні, оскільки, наприклад, продаж півлітрової банки чистого уайт-спіриту* при дуже формальному (!) підході вимагає наявності «пальної» ліцензії на «роздріб» (якщо продаж буде на АЗС або АГЗС і т. п.) або на «опт». А штрафи ой як кусаються!..

* Пробачте вже нас, дорогі читачі, за таку «гіперболу» (навмисне перебільшення)…

Ми все ж сподіваємося на неформальний підхід і ліберальні роз’яснення з цього приводу.

«Радощі» зберігання

Схожі проблеми можуть виникнути і зі зберіганням пального. Якщо широко трактувати терміни «зберігання пального» і «місце зберігання пального», то місце, де зберігається пальне у будь-якій кількості/тарі — та ж півлітрова банка чистого уайт-спіриту* — може вважатися місцем зберігання пального, а зберігання таких субстанцій (у будь-якому вигляді і фасовці) — зберіганням пального. А тому, мовляв, придбавай ліцензію на зберігання!..

Але, що стосується уайт-спіриту: якщо реалізується/зберігається не чистий уайт-спірит, а розчинник на його основі (код 3814 00 90 УКТ ЗЕД), то це вже не пальне, оскільки в переліку з п.п. 215.3.4 ПКУ такого коду немає, і «пальні» ліцензії не потрібні.

Дуже хотілося б вірити, що тут ми згущуємо барви (не «додаючи» в них уайт-спірит ☺)…

Сподіваємося, ці і ще ціла низка не позначених нами запитань незабаром урегулюють у відповідних «підзаконних» нормативах, які зі слів ДФСУ (див. її лист від 08.04.2019 р. № 1502/6/99-99-12-01-01-15/ІПК) проходять зараз процес узгодження і незабаром повинні побачити світ.

Бонус 1. Податки при бартері (і т. п.)

Зазначимо, що Закон № 481 (див. останній абзац ст. 15) поширив і на пальне особливості оподаткування операцій продажу (та інших видів відчуження) пального за бартером і іншими видами операцій, коли передбачені негрошові розрахунки (у тому числі векселями тощо). Згідно з цією нормою, нагадаємо, одержувач пального зобов’язаний суму акцизу і ПДВ, що «сидять» у вартості такого пального, сплатити постачальникові виключно в грошовій формі! У такому ж порядку здійснюється оплата вартості виготовлення (переробки, обробки) підакцизної продукції на давальницьких умовах, що корелює з пп. 222.1.4 і 222.1.5 ПКУ (ср. ).

Зауважимо, що недотримання цього правила (про грошову оплату частини вартості пального — у вигляді суми акцизу і ПДВ) загрожує штрафом, передбаченим у ст. 17 Закону № 481, у розмірі вартості відвантаженого пального! До кого конкретно застосовується цей штраф, чітко не зрозуміло, але слово «відвантаженого» наводить на думку про постачальника пального.

Бонус 2. Норми втрат

У ст. 13 Закону № 481 тепер чітко прописано, що норми втрат пального затверджуються КМУ**. Сподіватимемося, що цей факт прискорить тривалий процес розробки і затвердження згаданих норм, оскільки через їх відсутність є/можуть бути проблеми у багатьох госпсуб’єктів, що мають справу з пальним***. ☹

** Там же зазначено, що за наднормативні втрати, не виправдані згідно з чинним законодавством, і за незабезпечення виходу продукції госпсуб’єкти сплачують акцизний податок у розмірі, визначеному законом.

*** Як працювати в умовах відсутності затверджених норм убутку, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 45, с. 13.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі