Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Заправляємося без акцизного складу

Павленко Олексій, податковий експерт
Податки & бухоблік Листопад, 2019/№ 92
Друк
До нас звертаються читачі, що не торгують пальним, але мають чималі автопарки, із запитаннями, як їм краще працювати, щоб не мати проблем із пальним акцизом і ліцензуванням?

Для відповіді викладемо схему, за якою працюють деякі госпсуб’єкти, споживаючи навіть більше 1 млн л (1000 м3) пального на рік для власних потреб. «Техопис». Суб’єкт «А» (юрособа або ФОП) має великий парк техніки, а суб’єкт «Б» має ємності для зберігання пального, забезпечені у тому числі і паливороздавальними колонками. Пальне закуповується «А» великими партіями, але при цьому постачальники доставляють і зливають пальне безпосередньо в ємності «Б». Ці ємності «А» в оренду не бере (!), він сплачує «Б» за послуги зі зберігання, приймання і відпуску пального. Відпуск пального «Б» здійснює щодня за відомостями (тощо) шляхом заправлення через свої паливороздавальні колонки транспортних засобів (ТЗ) «А».

При цьому «А» у себе пальне не зберігає і свої ТЗ сам не заправляє — інакше він би «заробив» від фіскалів «акцизний» склад і статус платника акцизу! Його ТЗ заправляються тільки у «Б», а також (за необхідності) — на АЗС інших суб’єктів.

Документи на постачання пального, що придбавалося «А» для власних потреб, рухаються таким чином: постачальники видаткові накладні на пальне виписують на «А»*, при цьому акцизні накладні (АН) ними оформляються і реєструються на «Б» (оскільки саме на його склад фізично передають пальне). Безумовно, ці моменти чітко прописуються в договорах на постачання пального з постачальниками, що укладаються «А».

* «А» одразу ж виписує «видаткові» на «Б» — як передачу пального на зберігання.

Важливі нюанси, що стосуються цієї схеми:

1) cуб’єкту «А» пальне передавати фізично (!) не можна навіть на зберігання (оскільки така операція може розцінюватися як реалізація пального згідно з п.п. 14.1.212 ПКУ), тому пальне, минаючи «А», одразу завозиться на склад (у ємності) «Б»;

2) суб’єкту «А» небажано отримувати пальне самому, а також при цьому і самому заправляти свою техніку. Якщо перше може спричинити проблему з ліцензією на зберігання, то заправлення «А» своїх ТЗ буде напевно прирівняне фіскалами до реалізації пального (на підставі пп. 14.1.212 і 14.1.6 ПКУ, оскільки річний об’єм споживання у «А» — понад 1 млн л). Адже податківці наріжним каменем тут ставлять саме наявність у суб’єкта акцизного складу**.

** Детально про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 76, с. 10.

Теоробґрунтування. Платником пального акцизу згідно з п.п. 212.1.15 ПКУ є особа, що реалізує пальне. Але «А» не здійснює операцій з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ, оскільки фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального робить саме компанія «Б» — шляхом заправлення ТЗ «А». Отримане ж «А» пальне далі вже нікуди фізично не передається, а, згораючи в двигунах ТЗ, споживається «А» в його госпдіяльності. Абзац десятий п.п. 14.1.212 ПКУ, в якому вказано, що не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального виключно для потреб власного споживання госпсуб’єктами, які не є розпорядниками акцизного складу, суб’єкта «А» не стосується, оскільки передачу пального для потреб «А» здійснює не сам «А», а «Б». І оскільки у «А» взагалі немає фізичної передачі пального ні собі, ні ще комусь, то не має значення той факт, що пального ТЗ споживають на рік більше 1 млн л. Тобто у «А» в такій ситуації акцизного складу все одно не буде. Це підтверджує і термін «акцизний склад» з п.п. 14.1.6 ПКУ, адже у «А» в розпорядженні (і навіть в користуванні) немає ні приміщення, ні території, і операцій із пальним, згаданих у цьому терміні, «А» теж не здійснює.

Факт, що «А» не потрібна ліцензія на зберігання пального, підтверджується тим, що фактичне зберігання пального здійснює «Б» — за договором зберігання***, ось у нього і має бути ліцензія. А ось якби «А» взяв у «Б» ємності в оренду, то все було б навпаки…

*** Див. визначення термінів «зберігання пального» і «місце зберігання пального» в Законі України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць