Теми статей
Обрати теми

Якщо у контрагента нове найменування…

Амброзяк Наталя, юрист
Досить типова ситуація: у контрагента змінилися найменування, учасники (власники), директор, місцезнаходження тощо. Незважаючи на всю її буденність, в іншої сторони договору виникає безліч запитань. Що робити? Чи потрібно вносити зміни до договору? Чи зобов’язані контрагенти повідомляти один одного про такі зміни? Ці запитання й обговоримо в нашій статті.

Якщо змінилися учасники (власники), місцезнаходження, найменування, директор тощо, то юрособа все одно залишається тією ж самою юрособою. Правонаступництва тут не виникає. Тобто немає потреби передавати права та обов’язки від юрособи з попередньою назвою і учасниками до нібито нового суб’єкта.

Крім того, не всякі зміни у юрособи зачіпають права та обов’язки її контрагентів. Наприклад, останніх не повинні хвилювати зміни у складі учасників (власників) або бенефіціарів юрособи. А ось найменування, банківські реквізити, місцезнаходження і директор — важливі деталі для контрагента, а отже, про них йому бажано знати.

Тож що ж у такому разі слід зробити?

1. Повідомлення контрагента про зміни. Немає жодної норми, яка зобов’язувала б юрособу зі змінами в найменуванні (з новим директором тощо) повідомляти про це. Хоча раніше ч. 4 ст. 90 ЦКУ зобов’язувала повідомляти про зміну в найменуванні юридичної особи. З 01.01.2016 р. норма була виключена з цього Кодексу.

Проте в такій ситуації все-таки про цю подію повідомляють. Причому письмово. Адже те, що контрагент не знає про такі зміни (особливо в частині нових банківських реквізитів і найменування), створює ризики для юрособи, що «змінилася», щодо виконання договору. Хоча, звичайно ж, довести виконання зобов’язань навіть у цьому випадку можна, а договір буде так само мати юридичну силу, навіть якщо одна сторона не повідомлена про будь-які зміни реквізитів іншої сторони.

До речі, досить часто в самих договорах фігурує обов’язок сторони, у якої відбулися такого роду зміни, повідомити іншу сторону про це. У такому разі про зміни повідомити контрагента потрібно обов’язково. Причому в тому вигляді та порядку, в якому це передбачено договором. Адже положення договору обов’язкові для сторін (ст. 629 ЦКУ).

2. Внесення змін до договору через додаткову угоду. Як ми сказали вище, не всі зміни в даних про юрособу впливатимуть на права та обов’язки її контрагентів. Відповідно не всі з них призводитимуть до змін у договорі.

Директор.

Заміна директора не вимагає укладення додаткових угод про внесення змін до договору

Річ у тім, що «уповноваженість» особи, яка підписала той чи інший договір, важлива лише на момент укладення правочину (ч. 2 ст. 203, ч. 2 ст. 207 і ч. 1 ст. 215 ЦКУ). На момент підписання договору у директора були повноваження діяти від імені юрособи? Були. Відповідно після вступу на посаду нового керівника договір не втрачає свою силу.

Проте перевірити повноваження особи, яка підписує, наприклад, первинну документацію надалі, ви маєте право.

Зробити це можна в ЄДР* за посиланням: usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch. Також можна запитати в контрагента витяг із статуту, щоб упевнитися у відсутності обмежень у повноваженнях нового директора. Особливо якщо в ЄДР поряд з даними про директора значиться запис «обмеження відповідно до статуту» або «відповідно до статуту».

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Найменування, місцезнаходження і банківські реквізити. Ані ЦКУ, ані ГКУ не зобов’язують у цьому випадку вносити зміни до договору. У ч. 1 ст. 651 ЦКУ закладено саме право сторін змінювати умови угоди. У більшості випадків це навіть умовами договору назвати складно.

Хоча іноді банківські реквізити можуть стати частиною способу виконання договірного зобов’язання. Наприклад, коли в договорі зазначено, що зобов’язання з оплати товару (роботи, послуги) за договором вважаються виконаними у момент зарахування грошових коштів на поточний рахунок продавця, зазначений у розділі «Реквізити сторін».

У будь-якому випадку положення ч. 1 ст. 651 ЦКУ означають, що необхідність внесення змін до чинних договорів віддається на відкуп сторонам. У більшості випадків достатньо письмового повідомлення з п. 1 і додаткової угоди укладати не потрібно. Але

часто на практиці зміни в частини реквізитів (де згадуються місцезнаходження і банківські реквізити сторін договору) вносять

Іноді навіть удаються до внесення змін до договору у частині найменування.

Хоча, великою мірою, навіть невнесення змін до договору автоматично його не припинить. Звичайно, якщо інше не передбачено в договорі.

У якій формі укладаємо додаткову угоду?

Пам’ятайте: зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (ст. 654 ЦКУ).

Таким чином, за загальним правилом якщо договір у письмовій формі, то ми укладаємо письмову додаткову угоду. Якщо договір нотаріально посвідчений, то додаткова угода повинна також посвідчуватися нотаріально.

Хочете перевірити дату проведення змін, пов’язаних з ЄДР (найменування, місцезнаходження, директор)? Інформація про реєстраційні дії доступна, тільки якщо ви замовите платний витяг із ЄДР. На сайті з ЄДР в розділі «безкоштовний запит» ця інформація не відображається.

Для того щоб у витязі була інформація про реєстраційні дії, потрібно в п. 31 розд. VI запиту на витяг (якщо запит в паперовому вигляді)** або п. 30 (якщо запит в електронному вигляді) поставити відповідну позначку.

** Форма запиту затверджена наказом Мін’юсту від 10.06.2016 р. № 1657/5.

Зауважте: у шапці додаткової угоди зазначатиметься підприємство вже з новим найменуванням, а підписуватиме її новий директор або інша уповноважена особа.

Пункти додаткової угоди можна сформулювати так:

1. У зв’язку із внесенням змін до відомостей про Продавця у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, а також у зв’язку зі зміною банківських реквізитів Продавця Сторони дійшли згоди щодо внесення змін до Договору №__ від____.

2. Викласти реквізити Продавця у розділі ___ Договору № __ від ___ у такій редакції…

висновки

  • Про зміну найменування, директора, місцезнаходження та банківських реквізитів слід повідомити письмово.
  • Якщо письмове повідомлення про зміни у сторін передбачено в договорі, то воно є для них обов’язковим.
  • Сторони мають право внести зміни до договору у частині найменування, місцезнаходження та банківських реквізитів.
  • У разі зміни директора вносити зміни до договору не потрібно.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі