Теми статей
Обрати теми

Документація при перевезенні вантажу

Децюра Сергій, податковий експерт
Щоб перевезення вантажу відбулося без проблем, здійснення такої операції потрібно належним чином оформити, тобто правильно задокументувати. Про те, які основні документи потрібно мати при здійсненні перевезення, для чого вони потрібні і що буде за їх відсутність, поговоримо далі.
Зміст статті:

ТТН

Загальні правила. При перевезенні вантажів автомобільним транспортом на договірних умовах завжди оформляється товарно-транспортна накладна (ТТН). Річ у тому, що цей документ на сьогодні є (розд. 1 Правил № 363):

1) єдиним для всіх учасників транспортного процесу документом, який призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. Тобто

тільки ТТН дає змогу підтвердити здійснення транспортних витрат

2) одним із документів, що може використовуватися для списання та оприбуткування ТМЦ і відображення операцій у складському, оперативному та бухгалтерського обліку.

Для перевезення різних вантажів суб’єкти господарювання мають використовувати різні форми ТТН. Найпоширенішою є форма № 1-ТН, наведена у додатку 7 до Правил № 363. Цю загальну форму ТТН, як свідчать Правила № 363, мають право застосовувати усі суб’єкти господарської діяльності, які здійснюють вантажні перевезення на замовлення. ЇЇ можна складати як у паперовій, так і в електронній формі.

Водночас якщо підприємство забажає, то може оформити ТТН у довільній формі, головне, щоб вона мала усі обов’язкові реквізити, прийманні ТТН, що наведені у абз. другому п. 11.1 Правил № 363. Щоб використовувати самостійно розроблену форму ТТН, потрібно ввести її в обіг на підприємство наказом керівника або іншим розпорядчим документом по підприємству.

Винятком є перевезення окремих видів товарів (спирту, високооктанових кисневмісних домішок, алкогольних напоїв, молочної сировини, нафтопродуктів, хлібобулочних виробів та деревини), для яких різними органами влади затверджені специфічні (індивідуальні) форми ТТН.

При здійсненні міжнародних перевезень оформлюють міжнародну автодорожну ТТН (типова форма CMR). Її застосування передбачено Конвенцією про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.56 р.

Оформлення перевезень вантажів ТТН здійснюється незалежно від умов оплати за роботу автомобіля і незалежно від того, чи відбувається перевезення вантажів власним чи орендованим транспортом.

Складати ТТН за ф. № 1-ТН слід обов’язково тільки при перевезенні вантажів на договірних умовах. Не обов’язково складати ТТН тільки у випадку, коли вантаж перевозять для власних цілей (з цим згодний і Мінінфраструктури у листі від 28.05.2014 р. № 5615/25/10-14).

Водночас у випадку перевезення особливих товарів (хліба, етилового спирту, молока, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв) немає різниці, для яких цілей відбувається перевезення таких товарів. Використовують тільки затверджені форми.

Схема руху ТТН. На сьогодні загальну форму ТТН, оформлену у паперовому вигляді, виписує замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках (п. 11.5 Правил № 363). Більше ТТН знадобиться, наприклад, якщо в ланцюжку вантажовідправник — перевізник — вантажоодержувач з’являється ще одно ланка — експедитор, якому теж потрібний свій примірник ТТН.

Схема руху виписаних вантажовідправником ТТН, коли у перевезенні приймає участь експедитор, виглядає так:

— перший екземпляр ТТН залишається у вантажовідправника і є підставою для списання ТМЦ. Другий, третій і четвертий примірники передають водію (експедитору);

— другий екземпляр ТТН водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, він є підставою для оприбуткування ТМЦ;

— третій і четвертий екземпляри ТТН водій (експедитор) передає перевізнику. При цьому третій примірник є підставою для розрахунків за виконання транспортних послуг, а тому перевізник надсилає його замовнику автотранспорту (експедитору) для оплати за перевезення, а четвертий примірник додається до подорожнього листа і є підставою для обліку транспортної роботи та нарахування заробітної плати водію.

До відома! Загальну ТТН можна складати і в електронній формі. Водночас, використовуючи е-ТТН, повністю відмовитися від паперової форми не вдасться. Оскільки замовник (вантажовідправник) при складанні е-ТТН повинен роздрукувати її для водія (експедитора перевізника) в одному примірнику. Це потрібно для підтвердження того, що водій (експедитор перевізника) прийняв вантаж для перевезення і він міг пред’явлення ТТН дорожній поліції.

Деталі про е-ТТН шукайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 64, с. 22.

Наслідки. Якщо перевезення не оформлювані ТТН, то податківці можуть висувати претензії:

1) покупцю товарів з приводу нереальності операції купівлі товарів. Хоча оскільки ТТН підтверджує здійснення операції з надання послуг перевезення, а не факт придбання товарів, то відбитися від нападок фіскалів можна, використовуючи інші документи;

2) замовнику перевезення з приводу нереальності операції перевезення. А тому за відсутності ТТН фіскали можуть позбавити платника права відобразити витрати на придбання автотранспортних послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) і реалізованих товарів (категорія 102.02 БЗ). При цьому оскільки ТТН визнано документом, що підтверджує факт перевезення вантажу, то довести протилежне може бути дуже складно.

Тому радимо завжди оформляти ТТН при перевезеннях, щоб не було зайвих претензій контролерів.

Подорожні листи

Ще одним документом, який практично завжди складають при здійсненні перевезень вантажів, є подорожній лист вантажного автомобіля. Він зазвичай потрібний для того щоб перевізник мав право підтвердити виконання перевезення й списати на витрати пальне, використане при здійсненні такої операції.

Відразу скажемо, що

на сьогодні затвердженої форми подорожніх листів не існує

Тому, на наш погляд, підприємство має право використовувати самостійно розроблену форму подорожнього листа. Щоб ваш розроблений подорожній лист був первинним документом, він повинен мати всі обов’язкові реквізити, притаманні первинному документу. Їх перелік шукайте у ст. 9 Закону про бухоблік та п.п. 2.4 Положення № 88.

З цим погоджуються і фіскали (листи ДФСУ від 09.06.2015 р. № 1999/6/99-99-19-01-01-15 та від 02.11.2015 р. № 23178/6/99-99-19-02-02-15),

До речі, за основу при розробленні власної форми подорожнього листа нам нічого не заважає взяти старі форми, що втратили чинність. При цьому ви можете прибрати з них зайві, на ваш погляд, реквізити і додати свої, нові. Так дозволяють чинити і контролюючі органи (див. лист Мінінфраструктури від 23.04.2013 р. № 4492/25/10-13 та лист ДФСУ від 09.06.2015 р. № 11999/6/99-99-19-01-01-15).

Щоб почати використовувати власний подорожній лист, його слід ввести в обіг наказом керівника підприємства. У такому документі можна поставити і відмітку лікаря про проходження передрейсового медогляду і тим самим виконати вимогу ст. 34 Закону про автотранспорт.

Подорожній лист вантажного автомобіля виписує перевізник в одному примірнику зазвичай на один робочий день (зміну) за умови здачі водієм такого листа за минулий день роботи (зміну). Якщо перевезення здійснюється на строк більше ніж один день (наприклад при міжміських перевезеннях чи міжнародних), то подорожній лист видається на термін виконання поставленого завдання.

За наявності у підприємства належним чином оформленого подорожнього листа він зможе без проблем списати на витрати пальне, використане на здійснення такої роботи, нарахувати заробітну плату водієві і підтвердити виконання перевезення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі