Теми статей
Обрати теми

Так, проте ні, або Не прийняли декларацію після квитанції № 2

Солошенко Людмила, податковий експерт
Здали декларацію з ПДВ за червень, надійшла квитанція про прийняття № 2. Але незабаром отримали повідомлення про відмову в прийнятті декларації, оскільки неправильно зазначили контролюючий орган: «ДФС» замість «ДПС». Оскільки граничний строк подання декларації минув, фіскали пропонують перездати декларацію зі штрафом. Наскільки це правомірно?

Підхід податківців

Розпочнемо з позиції фіскалів. На їх думку, після квитанції № 2 про прийняття декларації платнику може бути направлено повідомлення про відмову в прийнятті декларації із зазначенням причин цієї відмови (БЗ 129.03).

Тоді платник має право (п. 49.12 ПКУ):

— подати повторно декларацію. І якщо граничні строки подання минули — зі сплатою штрафу 340 грн за несвоєчасне подання за п. 120.1 ПКУ. Нагадаємо, що від ПДВ-штрафів на карантині звільнень немає (див. п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). При цьому повторну декларацію подають з відміткою «Звітна», оскільки відмовній декларації присвоюють ознаку документа «Вважається неподаним», або

— оскаржити відмовне рішення за правилами ст. 56 ПКУ (тобто в адміністративному та/або судовому порядку).

Подивимося, що про це говорить ПКУ.

Що в нормативці

Назва контролюючого органу, до якого подається звітність, — обов’язковий реквізит податкової декларації (п. 48.3 ПКУ). Що буде, якщо в нього закралася прикра помилка? ☹

Порядок подання податкової звітності контролюючим органам урегульований ст. 49 ПКУ. І нею окремо обумовлені наслідки подання платником декларації з помилками в обов’язкових реквізитах.

Фактично виявити неточність фіскали повинні були одразу при отриманні декларації. Оскільки згідно з п. 49.8 ПКУ під час прийняття податкової звітності податківці зобов’язані перевірити наявність і достовірність заповнення в ній усіх обов’язкових реквізитів з пп. 48.3, 48.4 ПКУ. І якщо в них допущені помилки (п. 49.11 ПКУ) — направити платникові податків письмове повідомлення про відмову в прийнятті податкової декларації (із зазначенням причини цієї відмови) протягом 5 робочих днів з дня отримання декларації (зверніть увагу: отримання (!), а не прийняття декларації, як це подають податківці).

Причому у відмовному випадку роль такого письмового повідомлення якраз і виконує квитанція № 2. Тому відмова в прийнятті декларації повинна фіксуватися в другій квитанції! Поготів, що це прямо передбачено п. 12 розд. II Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557. Ним визначено, що друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття електронного документа контролюючим органом. І в ній, зокрема, зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, дата і час прийняття (реєстрації) або неприйняття. Тим самим позначена двоїстість квитанції: вона фіксує прийняття або відмову.

До речі, про те, що документ вважають прийнятим тільки після перевірки наявності/достовірності обов’язкових реквізитів і в разі відсутності зауважень до його оформлення, говорить і п.п. 2 п. 2 розд. IV Порядку ведення органами ДФСУ оперативного обліку податків і зборів.., затвердженого наказом Мінфіну від 07.04.2016 р. № 422. Інакше якщо документ оформлений із порушеннями, його реєструють в інформаційній системі органів ДПС з ознакою «Вважається неподаним» і зазначенням причин.

Усе це тільки підтверджує, що перед прийняттям (тобто ще до відправлення другої квитанції) документ, що надійшов, повинен пройти попередню перевірку на наявність і коректність відображених у ньому обов’язкових реквізитів. І якщо перевірка пройдена і звітність прийнята (отримана друга квитанція), надалі у контролерів відсутні підстави, щоб не визнавати її. Проте податківці, як бачимо, трактують норми ПКУ по-своєму і допускають проведення такої перевірки вже постфактум — після відправлення другої квитанції. На незаконність цього підходу ми вже звертали увагу в «Податки & бухоблік», 2019, № 32, с. 27.

Що говорять суди

Суди, на щастя, стоять на боці платників і звертають увагу на те, що:

— направляючи повідомлення про неприйняття декларації після квитанції № 2 контролюючий орган діяв усупереч положенням ст. 48, 49 ПКУ. Оскільки квитанція № 2 фактично підтверджує відповідність поданої звітності вимогам пп. 48.3, 48.4 ПКУ і повторна перевірка податкової звітності після її прийняття на відповідність таким вимогам податковим законодавством не передбачена (постанова ВС від 02.04.2019 р. у справі № 826/608/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/80894443);

— саме друга квитанція в розумінні п. 49.11 ПКУ є тим документом, яким податковий орган повідомляє про прийняття або відмову в прийнятті декларації і повідомляє про причини цієї відмови (постанова Донецького апеляційного адмінсуду від 07.08.2018 р. у справі № 805/246/18-а // reyestr.court.gov.ua/Review/75755495);

під час прийняття декларації уповноважена особа контролюючого органу згідно з п. 49.8 ПКУ зобов’язана перевірити наявність і достовірність заповнення всіх обов’язкових реквізитів з пп. 48.3, 48.4 ПКУ. Тобто контроль за заповненням обов’язкових реквізитів відбувається на стадії прийняття декларації. І оскільки були отримані квитанція № 1 з квитанцією № 2 про прийняття декларації, то це означає, що у момент перевірки причини для неприйняття-невизнання декларації були відсутні. Інакше платникові податків слід було направити квитанцію № 2 про неприйняття декларації (постанова Херсонського окружного адмінсуду від 13.12.2017 р. у справі № 821/1804/1715 // reyestr.court.gov.ua/Review/70997773).

Як бути?

Як діяти платникові в такій ситуації? На жаль, вибір варіантів невеликий.

У такому разі залишається або заплющити очі на самовольство контролерів і подати повторно «Звітну» декларацію (якщо граничні строки збігли — зі штрафом 340 грн). Або йти шляхом оскарження. Можна розпочати з адміністративного, звернувшись до вищого контролюючого органу — ДПСУ (п. 56.2 ПКУ).

Нагадаємо, що скарга подається протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання повідомлення про відмову в прийнятті декларації. Щоправда, через карантин строки оскарження (адміністративного/судового) продовжені (пп. 522, 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 38-39). Тому поскаржитися можна навіть і після закінчення карантину. А також за захистом можна звернутися до суду.

А щоб уникнути подібних ситуацій, краще перед відправленням здійснювати автоматичну перевірку декларації (якщо програмне забезпечення це дозволяє). Ну а ще, пам’ятаючи, що у фіскалів на відмову є 5 робочих днів, з поданням декларацій краще не зволікати і не відкладати на останній день, а подавати їх завчасно.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі