Законотворці скасували не тільки Книги обліку для ФОП — спрощенців груп 1, 2 та групи 3, які не є платниками ПДВ, а й (увага!) для ФОП — спрощенців групи 3 — платників ПДВ.
Про скасування книг для останніх у проєкті закону не йшлося (були тільки послаблення). Але коли відкриваємо текст закону, то (о, диво!) і для ФОП-спрощенців, які є платниками ПДВ, з 01.01.2021 р. Книги обліку скасовують. Новина чудова. Та чи всім ФОП вона принесе щастя? Давайте розберемося.
Що є на сьогодні
Інформацію про розмір отриманих доходів ФОП:
1) платники ЄП:
— груп 1 — 2 та групи — 3, які не є платниками ПДВ (ставка 5 %), відображають у Книзі обліку доходів (п.п. 296.1.1 ПКУ);
— групи 3, які є платниками ПДВ (ставка 3 %), — у Книзі обліку доходів і витрат (п.п. 296.1.2 ПКУ);
2) ФОП-загальносистемники — у спеціально затвердженій для них Книгу обліку доходів і витрат (п. 177.10 ПКУ).
У Книгах всі ФОП відображають щоденно за підсумками робочого дня розмір отриманих доходів (а платники ЄП, які є платниками ПДВ, і загальносистемники — ще і витрат). Немає доходу — немає і запису.
Але щоб ці Книги можна було використовувати для обліку доходів (доходів і витрат), їх слід було зареєструвати у податковій.
При цьому усі ФОП, як платники ЄП груп 1 — 3, так і ФОП-загальносистемники, мають право вести Книгу як в класичній паперовій, так і в сучасній — електронній формі. Хоча можливість реєстрації та ведення Книг в електронній формі ще не реалізована.
Книга для ФОП виконує на сьогодні дві основні функції:
— дає змогу підрахувати розмір отриманого доходу (прибутку) і заповнити звітність;
— дозволяє ФОП оприбутковувати отриману готівку на основі даних, записаних у такій Книзі.
Новововведення для ФОП — платників ЄП груп 1 — 3
Для всіх ФОП — платників ЄП груп 1, 2 та 3 (незалежно від того, є вони платниками ПДВ чи ні) з 01.01.2021 р.:
1) скасовується обов’язок реєструвати Книгу обліку доходів (доходів і витрат);
2) ведення обліку з початком 2021 року продовжується, але не у типовій формі (наприклад, як зараз — у Книзі обліку доходів чи Книзі обліку доходів і витрат). Тобто
з 01.01.2021 р. вести облік доходів (доходів та витрат) ФОП-спрощенці можуть у довільній формі
Про яку довільну форму ідеться — не ясно. На наш погляд, це може бути будь-який зошит (книга, журнал), в який ФОП заноситиме інформацію про розмір отриманого ним доходу, а ФОП — платник групи 3 з ПДВ — і про витрати. При цьому обов’язку повідомляти фіскалів про те, де саме ФОП веде такий облік, немає.
Чи можна буде вести облік у старій формі Книги?
Так, будь ласка. Ваше право вибрати таку довільну форму обліку. Але таку Книгу з 01.01.2021 р. реєструвати у податковій не потрібно;
3) вести облік доходів (доходів та витрат) можна і у паперовому, і в електронному вигляді. При цьому можливості вести облік у електронному вигляді через Електронний кабінет для спрощенців, немає. Тому, на наш погляд, можна, наприклад, створити на своєму комп’ютері файл і заносити в нього розмір отриманого доходу (доходу та витрат). Чим це не довільна форма?;
4) ведення записів у вибраній для обліку доходів (доходів і витрат) формі здійснюється шляхом помісячного, а не щоденного відображення отриманих доходів (доходів і витрат). Отже,
за рік у вашій Книзі (журналі чи зошиті), чи де ви там будете вести облік, має бути принаймні 12 записів — один запис за один місяць
Чи можна робити записи щоденно? Та на здоров’я. Це ваша довільна форма. Тому ви самі встановлюєте правила відображення в ній даних. Головне, щоб у ній фіскали при перевірці змогли відшукати місячні обороти;
5) не застосовуватиметься до ФОП-спрощенців адмінштраф за неправильне ведення вибраної форми обліку (за ст. 1641 КпАП у розмірі від 51 до 136 грн). Бо де ж він візьметься, якщо не існуватиме затвердженого порядку ведення цієї форми? На наш погляд, штрафу не буде і у випадку, коли ви візьмете на озброєння як форму обліку затверджену на сьогодні форму Книги обліку. Це буде по суті ваша довільна форма обліку, тільки схожа на діючу зараз. А тому порушити порядок її заповнення не можна.
Наслідки скасування Книги для всіх спрощенців
Здається, з 01.01.2021 р. — свобода в усьому. Але, на жаль, це не зовсім так. По суті, скасування Книги обліку — це лише скидання пут, які не давали ФОП нічого, крім головного болю. Після того як з 01.01.2021 р. для більшості ФОП — платників ЄП груп 2-3, а з 01.04.2021 р. для всіх платників ЄП груп 2-3 застосування РРО стане обов’язковим, фіскали і без Книг зможуть самостійно підбити розмір отриманого ФОП доходу.
Про класичні безготівкові операції вони довідаються із виписок банку, а про готівкові чи ті безготівкові, що здійснені із застосуванням платіжних карток, — із чеків РРО та ПРРО та Z-звітів, що лежатимуть на сервері фіскалів.
Водночас скасування Книг для ФОП — платників ЄП все одно не вирішує всіх їх проблем, а саме:
1) їх це не звільнить від заповнення звітності з ЄП. І от тут на допомогу прийде доморощена форма обліку. Простіше ж кожний місць рахувати дохід (доходи та витрати) і записувати їх на клаптику паперу чи вносити в файл на комп’ютері, ніж рахувати всі надходження одним махом за квартал чи рік;
2) у фіскалів і далі буде підстава вимагати первинні документи, на основі яких слід розраховувати такий дохід і записувати у звітність. Хоча за великим рахунком у всіх ФОП така первинка буде необов’язковою. По суті, саме даних обліку, які ви занесете до вашої довільної форми обліку, буде достатньо для визначення доходу.
Хоча у тих ФОП, які використовують РРО, документи для підтвердження розміру доходу будуть і так. Шукайте їх у виписках банку і Z-звітах. Виняток становить тільки період з 01.01.2021 р. по 01.04.2021 р., коли ще не всі ФОП груп 2 і 3 будуть зобов’язані використовувати РРО. От тут тоді, щоб підтвердити суму отриманого доходу, слід мати товарні чеки, що складають при відпуску товару. Це ж саме стосується ФОП групи 1, які взагалі РРО не ведуть;
3) не будуть скасовані вимоги п. 44.3 ПКУ щодо наявності у кожного ФОП первинних документів на придбання товару (БЗ 107.05). Тому, якщо не хочете доводити фіскалам, що товар, який лежить у вас на складі, куплений не у фізосіб-громадян (що робить вас податковим агентом і змушує сплатити з виплаченого їм доходу ПДФО і ВЗ), такі документи вам слід мати і з 01.01.2021 р. Крім того, Закон про РРО вимагає від ФОП-загальносистемників, ФОП — платників ЄП, які є платниками ПДВ, та ФОП-спрощенців, не платників ПДВ, які торгують ТСПТ, ліками, медвиробами та ювеліркою, вести облік товарних запасів, а також надавати податківцям під час перевірки паперові або електронні документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (про це див. «Податки & бухоблік», 2020, № 61, с. 22, а також статтю «Документи на товар для ФОП» цього номера);
4) перед цими ФОП постане проблема з оприбуткуванням готівки. На сьогодні (і по суті, до внесення змін у Положення, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148, оприбуткуванням готівки для більшості ФОП — платників ЄП є запис отриманої суми доходу в Книзі обліку. Якщо Книгу з 01.01.2021 р. не вести, то по суті вся ваша готівкова виручка не вважатиметься оприбуткованою. Але оскільки на сьогодні 5-кратний штраф за неоприбуткування готівки скасований, то і перейматися не варто;
5) виникнуть питання у ФОП-спрощенців, які є комісіонерами, агентами тощо, а саме: чи їм вказувати у своїй довільній формі обліку всю суму виручки, чи тільки свій дохід (комісійну винагороду)? Відповідь очевидна: тільки винагороду.
На сьогодні у Книзі показують всю виручку, а не тільки дохід лише для оприбуткування готівки, отриманої для перерахування комітенту. Після скасування Книги вся виручка все одно стане неоприбутковуваною, тому у вашій формі обліку — місце тільки винагороді.
І наостанок про те, чи слід скасовувати з 01.01.2021 р. реєстрацію діючих на сьогодні Книг кожному ФОП самостійно, чи це зроблять фіскали автоматично. Відповіді на це запитання поки що немає. Напевно, все відбудеться автоматом, оскільки у фіскалів рук не вистачить приймати заяви на скасування реєстрації Книг ☺.
ФОП-загальносистемники
Для них також відбудеться скасування реєстрації Книги з 01.01.2021 р. Але сам принцип обліку для таких ФОП не зміниться. Тобто з 01.01.2021 р.:
1) ФОП-загальносистемники вже не будуть реєструвати Книгу обліку, а реєстрація діючих Книг на цю дату буде скасована. Сподіваємося, автоматично;
2) ці ФОП, як і раніше, повинні будуть вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. При цьому такий облік вони мають вести за типовою формою, затвердженою Мінфіном.
На сьогодні Мінфін таку форму ще не затвердив. Але час до 01.01.2021 р. ще є. Якщо Мінфін встигне її затвердити, тоді починати 2021 рік загальносистемники зможуть з новою Книгою;
3) ФОП-загальносистемники отримають право на вибір: вести облік у паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет. Так, вести облік — це ноу-хау. Але коли це буде реалізовано, поки що неясно.
висновки
- З 01.01.2021 р. всі ФОП — платники ЄП зможуть вести облік своїх доходів (доходів і витрат) не у Книзі обліку, а у довільній формі.
- До внесення змін у Положення № 148 і коригування правил оприбуткування готівки всі ФОП, які вестимуть облік не в Книзі, не зможуть оприбуткувати отриману готівку. Утім, штрафів за це наразі немає.
- ФОП-загальносистемники з 01.01.2021 р. облік вестимуть у Книзі, яку не слід реєструвати у податковій. Форму такої Книги ще має затвердити Мінфін.