Теми статей
Обрати теми

Новорічні акції: знижки і подарунки покупцям

Свіриденко Алла, податковий експерт
Під Новий рік потрібно порадувати подарунками не лише працівників та їх дітей, але, звичайно ж, і своїх покупців. А що для них найкращий подарунок? Звісно, різного роду акції з наданням знижок на товари і роздачею подарунків. Як показати результати таких акцій в обліку продавця, давайте розбиратися разом.

Новорічні знижки

Бухоблік. Надання покупцям знижок при проведенні новорічних акцій і розпродажів передбачає зменшення ціни товару ще до або в момент його продажу. Тобто акційний товар продається за вже зниженою ціною. Саме тому жодних спеціальних записів для відображення знижки в бухобліку не існує. Просто на дату відвантаження товарів відображають дохід від їх реалізації за мінусом знижки (Кт 702 «Дохід від реалізації товарів»). Одночасно з визнанням доходу списують собівартість реалізованих товарів (Дт 902 «Собівартість реалізованих товарів»).

Трохи складніше з обліком знижок справи йдуть на підприємствах роздрібної торгівлі, які ведуть облік товарів за продажними цінами. Вони передають товари на реалізацію за продажною вартістю, яка включає суму торгової націнки. У результаті надання знижки товар реалізується за меншою вартістю, а отже, буде реалізована не вся нарахована торгова націнка.

У цьому випадку суму націнки, яка припадає на реалізований товар, визначають за формулою:

ТНреал = (Треал + Сзн) х Сер. % ТН : 100 %,

де ТНреал — сума торгової націнки, яка припадає на реалізовані у звітному місяці товари;

Треал — фактична вартість проданих у звітному місяці товарів (у розмірі виручки, що надійшла);

Сзн — сума знижок;

Сер. % ТН — середній відсоток торгової націнки.

Списання суми знижки показують у загальній сумі реалізованої торгової націнки записом: Дт 282 — Кт 285 методом «червоне сторно» або зворотним записом: Дт 285 — Кт 282.

Податок на прибуток. Абсолютно всі підприємства (і малодохідники, і высокодохідники) відображають надання знижки за бухобліковими правилами. Тобто сума доходу за мінусом знижки збільшує фінрезультат до оподаткування, а собівартість реалізованих товарів зменшує фінрезультат. Жодних додаткових коригувань на податковоприбуткові різниці робити не потрібно.

ПДВ. При продажу товарів зі знижкою ПДВ-зобов’язання нараховують у загальному порядку.

Базою оподаткування є продажна вартість товарів з урахуванням знижки

Саме тому в графі 7 податкової накладної (ПН) на постачання товарів зі знижкою зазначають кінцеву ціну вже з урахуванням знижок. Окремо суму знижки в ПН не наводять (див. 101.16 БЗ).

Але все-таки не забувайте, що база оподаткування ПДВ не має бути нижча ціни придбання товарів (звичайної ціни — для самостійно виготовлених товарів/послуг) (абзац другий п. 188.1 ПКУ). Тобто при нарахуванні ПДВ обов’язково порівнюйте ціну реалізації товарів із ціною їх придбання.

Якщо раптом вищою виявляється ціна придбання, на суму перевищення потрібно донарахувати ПДВ-зобов’язання записом: Дт 949 «Інші витрати операційної діяльності» — Кт 641/ПДВ. На цю суму продавець виписує окрему податкову накладну (ПН) з типом причини «15».

ПДФО і ВЗ. Дохід, отриманий як додаткове благо у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для платника податку, потрапляє до оподатковуваного доходу фізособи на підставі п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ.

Виходить, сума знижки є об’єктом оподаткування ПДФО (і відповідно ВЗ), тільки якщо вона є індивідуальною і поширюється на конкретного платника податків.

Зрозуміло, що при проведенні новорічних акцій і розпродажів знижки поширюються абсолютно на всіх покупців на рівних умовах (тобто вони не мають індивідуального характеру). А отже,

суми новорічних знижок не збільшують оподатковуваного доходу фізосіб-покупців, а тому не є об’єктом оподаткування ПДФО і ВЗ

Дозволяють не оподатковувати знижки, що надаються необмеженому колу осіб, і податківці (див. лист ДФСУ від 08.04.2016 р. № 3614/Ф/99-99-17-03-03-14, 103.02 БЗ). Відповідно в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за IV квартал 2020 року суму новорічних знижок покупцям не показують.

Приклад 1. Магазин у грудні 2020 року проводить передноворічну рекламну акцію, під час якої з 25 по 31 грудня всім покупцям надається знижка на весь асортимент товарів у розмірі 10 %.

Вартість залишків товарів на початок місяця становить 358600 грн (Дт 282). Сума торгової націнки в залишках товарів (Кт 285) — 107580 грн.

У грудні 2020 року магазин придбав товари на суму 150120 грн (у тому числі ПДВ 20 % — 25020 грн). Продажна вартість придбаного товару — 178714,29 грн.

Вартість реалізованого товару за роздрібними цінами (без урахування знижки) — 296000 грн, у тому числі вартість товарів, проданих у період проведення акції, з 25 по 31 грудня — 65500 грн. Сума знижки становить 6550 грн.

Середній відсоток торгової націнки — 30 %.

До каси надійшла виручка в сумі 289450 грн (296000 - 6550).

Таблиця 1. Облік продажу товарів зі знижкою в роздрібній торгівлі

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Відображено дохід від реалізації товарів (з урахуванням знижки)

301

702

289450

2

Нараховано ПДВ-зобов’язання

702

641/ПДВ

48241,67

3

Відображено суму наданої знижки

285

282

6550*

4

Списано суму реалізованої торгової націнки

285

282

82250**

5

Відображено собівартість реалізованих товарів

902

282

207200***

* Цю суму відображено окремим рядком, щоб показати розмір знижки. На практиці, зазвичай, знижку окремо на рахунках бухгалтерського обліку не відображають, а списують у загальній сумі реалізованої торгової націнки.

** Суму торгової націнки, що відноситься до реалізованих товарів, розраховуємо так:

(289450 грн + 6550 грн) х 30 % : 100 % = 88800 грн.

Оскільки сума знижки вже відображена в рядку 3 таблиці, у рядку 4 зазначаємо різницю: 88800 грн - 6550 грн = 82250 грн.

*** Собівартість реалізованих товарів визначаємо як різницю між продажною вартістю реалізованих товарів (без урахування знижки) і торговою націнкою, що відноситься до реалізованих товарів: 296000 грн - 88800 грн = 207200 грн.

До речі, подібний «знижковий» облік працює, наприклад, при проведенні таких популярних новорічних (і не лише) акцій, як «1 + 1 = 3» (три за ціною двох), «1 = 2» (два за ціною одного), або «2 + 1» (купіть 2 товари й отримайте 1 у подарунок). Зазвичай, у таких випадках додаткову одиницю товару не просто дарують, а показують продаж усіх товарів (двох, трьох, залежно від умов проведення акції) зі знижкою в розмірі вартості додаткової (подарункової) одиниці.

Ну що ж, облік знижок ми з вами розібрали, а зараз коротко нагадаємо правила обліку різного роду подарунків і безоплатних роздач.

Подарунки та безоплатні роздачі

Бухоблік. При безоплатній роздачі товарів виконуються критерії визнання бухвитрат з пп. 5, 6 НП(С)БО 16 (ср. ). Ну а оскільки проведення таких акцій — не що інше, як рекламний захід, то собівартість подарунків списують до складу витрат на збут (Дт 93 «Витрати на збут»). Крім того, на наш погляд, у цьому випадку можна також використовувати субрахунок 949.

А ось доходів безоплатна роздача подарунків не приносить (п. 5 НП(С)БО 15).

Податок на прибуток. Податковоприбутковий облік операцій з безоплатної передачі товарів фізособам — платникам ПДФО зводиться до їх відображення в бухобліку. Причому при потраплянні до бухвитрат собівартість подарункових товарів автоматично зменшує об’єкт оподаткування податком прибуток.

Жодних податковоприбуткових різниць за операціями безоплатної передачі фізособам ПКУ не передбачає.

ПДВ. Розглядаючи порядок нарахування ПДВ при проведенні різного роду рекламних заходів, податківці зазвичай роз’яснюють так (див. лист ДПСУ від 04.09.2020 р. № 3705/ІПК/99-00-05-06-02-06, 101.06 БЗ тощо):

— якщо вартість товарів (послуг), які безоплатно роздаються в рекламних цілях, включається до вартості товарів (послуг), що реалізовуються, то ПДВ-зобов’язання за п. 188.1 ПКУ нараховувати не потрібно. Адже в такому разі немає окремої операції постачання;

— якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення не включається до вартості продажу товарів (послуг), що підлягають оподаткуванню, то така передача оподатковується ПДВ у загальному порядку, тобто виходячи з мінбази, визначеної п. 188.1 ПКУ.

Виходить, не нараховувати ПДВ-зобов’язання при роздачі новорічних подарунків можна тільки за умови документального підтвердження, що їх вартість потрапляє до продажної вартості продукції (послуг), які реалізовується. За роз'ясненнями податківців, підтверджуючим документом може бути калькуляція ціни товарів/послуг, в якій окремою статтею виділено вартість безоплатно переданих у рамках рекламних акцій товарів/послуг. Ну або будь-який інший документ, визначений обліковою політикою підприємства (див. лист ДПСУ від 25.05.2020 р. № 2183/6/99-00-07-03-02-06/ІПК).

Наприклад, не потрібно нараховувати ПДВ на вартість подарунків, якщо підприємство-продавець роздає їх у межах рекламної акції, яку проводить за договором на надання рекламних послуг з постачальниками цих товарів (див. лист ДПСУ від 30.10.2020 р. № 4497/ІПК/99-00-05-06-02-06).

У протилежному випадку, нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за п. 188.1 ПКУ все ж доведеться. Причому визначати їх потрібно виходячи з мінбази, тобто: (1) ціни придбання (для покупних товарів/послуг) або (2) звичайної ціни (для самостійно виготовлених товарів/послуг).

Ну і, звичайно ж, не забувайте: при нарахуванні мінбазних ПДВ-зобов’язань за безоплатною передачею складають дві ПН: одну — нульову, а другу — на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над фактичною (нульовою) ціною*.

* Детальніше про нарахування ПДВ-зобов’язань при безоплатній передачі див. «Податки & бухоблік», 2020, № 71, с. 7.

Турбуватися про компенсуючі ПДВ-зобов’язання за п. 198.5 ПКУ в будь-якому випадку не варто

Адже самі податківці заявляють, що подвійних податкових зобов’язань бути не повинно (див. лист ДПСУ від 03.07.2020 р. № 2676/6/99-00-05-06-02-06/ІПК, ГУ ДПС у Львівській обл. від 30.06.2020 р. № 2607/ІПК/13-01-04-01-10).

ПДФО і ВЗ. ПДФО і ВЗ — це податки, які утримують з доходу, отриманого конкретною фізособою. Тому-то для їх утримання принципове значення має можливість визначити конкретних одержувачів безоплатних товарів і точну суму отриманих ними доходів, тобто персоніфікація. Якщо персоніфікувати одержувачів доходу неможливо, тоді загроза ПДФО/ВЗ не виникає.

І в БЗ із цього приводу є цілком адекватна консультація, в якій податківці говорять про відсутність бази для утримання ПДФО/ВЗ при проведенні рекламних акцій серед невизначеного кола платників податків (див. 103.23 БЗ).

Водночас якщо в період проведення акції надаються подарунки, одержувачами яких є конкретні особи, їх вартість підлягає оподаткуванню ПДФО і ВЗ. Звичайно ж, у такому разі прийде на допомогу і зменшить податкове навантаження «подарунковий» п.п. 165.1.39 ПКУ (див. «Як стати Дідом Морозом, або Даруємо подарунки дітям співробітників» цього номреа). Навряд чи ви роздаватимете направо і наліво подарунки вартістю понад 1180,75 грн. Але тут є й інший мінус: вартість подарунка доведеться показати в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за 4 квартал 2020 року. А отже, продавцеві слід отримати в обдарованого покупця реєстраційний номер облікової картки платника податків. А це доволі клопітка справа.

ЄСВ. Його на вартість новорічних подарунків покупцям не нараховують, оскільки у випадку, що розглядається нами, їх роздають фізособам, які не перебувають у трудових відносинах з підприємством-дарувальником.

Приклад 2. Магазин проводить новорічну акцію: кожному покупцеві бездротових навушників чохол у подарунок. Первісна вартість чохла 60 грн (у тому числі ПДВ 20 % — 10 грн). За період проведення акції в грудні 2020 року як подарунок передані 50 чохлів для навушників.

Таблиця 2. Облік роздачі подарунків покупцям

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Списано собівартість подарункових чохлів (50 грн х 50 шт.)

93

281

2500*

2

Нараховано ПДВ на вартість подарунків

(2500 грн х 20 % : 100 %)

949

641/ПДВ

500

* Оскільки вартість кожного подарованого чохла окремо не перевищує не оподатковувану за п.п. 165.1.39 ПКУ величину (у 2020 році1180,75 грн), то ні ПДФО, ні ВЗ із неї не утримуємо. Проте ідентифікувати покупців, а відповідно одержувачів подарунків у цьому випадку не буде важко, а отже, подарунковий дохід кожного щасливчика доведеться показати в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за IV квартал 2020 року.

висновки

  • У бухгалтерському обліку суму знижки, наданої до або в момент продажу, не показують.
  • ПДФО і ВЗ утримують із суми знижки, наданої індивідуально конкретному покупцеві-фізособі. Новорічні знижки, які не мають індивідуального характеру, не є об'єктом оподаткування ПДФО і ВЗ.
  • При безоплатних роздачах ПДФО і ВЗ утримують, якщо є персоніфікація, а вартість негрошових подарунків перевищує 1180,75 грн (у розрахунку на місяць).
  • Операції з безоплатної роздачі новорічних подарунків покупцям оподатковують ПДВ за п. 188.1 ПКУ виходячи з мінбази. Компенсуючі ПДВ-зобов’язання за п. 198.5 ПКУ не нараховують.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі