Теми статей
Обрати теми

Подаємо розблокувальні документи

Ольховик Ольга, податковий експерт
Новий Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації заблокованих ПН/РК був затверджений наказом Мінфіну № 520 ще 12.12.2019 р. Але легітимізується Порядок № 520 тільки з 01.02.2020 р. — пунктом 26 Порядку № 1165*. Як тепер відбувається розблокування ПН/РК і чи є щось нове в Порядку № 520? Давайте поглянемо.

* Щоправда, податківці на легітимізацію не чекали і стали застосовувати його відразу після затвердження.

Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації заблокованих ПН/РК (п. 1 Порядку № 520) незалежно від причини їх блокування. Тобто Порядок № 520 працює як для ПН/РК, заблокованих з причини ризиковості відображених у них операцій, так і для ПН/РК, заблокованих через ризиковість самого платника.

Щоправда, якщо ПН/РК заблоковані з причини ризикового статусу платника, йому необхідно ще й позбутися свого ризикового статусу. Для цього потрібно діяти в порядку, визначеному п. 6 Порядку № 1165**. Але ці дії допоможуть тільки скасувати ризиковий статус (а отже, й уникнути майбутніх блокувань із цієї причини) (детальніше про це див. «Критерії ризиковості платника» цього номера). А ось щоб розблоковувати вже заблоковані ПН/РК, усе одно доведеться подати ще й розблокувальні документи згідно з Порядком № 520. До речі, формально податківці повинні розблоковувати ПН/РК ризикового платника на підставі розблокувальних документів навіть у тому випадку, якщо документів про невідповідність ризиковому статусу він ще не подавав (у них просто немає причин для відмови, вичерпний перелік яких наведений у п. 11 Порядку № 520). Але на практиці, схоже, податківці не квапляться розблоковувати ПН/РК у такому разі, чіпляючись до переліку наданих платником розблокувальних документів.

** Раніше порядок дій у такому разі не був затверджений на нормативному рівні, а податківці рекомендували звертатися до податкового органу за місцем обліку з проханням (і підтвердними документами) розглянути питання про виключення з переліку ризикових суб’єктів (див. лист ГУ ДФС у Київській обл. від 14.06.2019 р. № 2758/ІПК/10-36-12-01 і роз’яснення ГУ ДФС у Чернівецькій обл. // cv.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/384945.html).

Хто подає і в які строки?

Про факт зупинення реєстрації ПН/РК просигналізує квитанція. Вона прийде протягом операційного дня, і в ній буде зазначена причина блокування — критерій(-ї) ризиковості платника та/або операцій, якому(-им) відповідає платник з розрахованим показником за кожним таким критерієм (пп. 10, 11 Порядку № 1165). Цю відмовну квитанцію направлять в автоматичному режимі одночасно як постачальникові, так і покупцеві (п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246). Тільки після отримання відмовної квитанції (у межах 365 календарних днів, що йдуть за датою виникнення податкових зобов’язань (ПЗ), відображених у ПН/РК (п. 6 Порядку № 520)) постачальник може подати розблокувальні документи.

Зверніть увагу:

розблокувальні документи завжди подає постачальник — навіть у разі зупинення РК на зменшення ПЗ, поданого на реєстрацію покупцем

Незважаючи на те що відповідне роз’яснення з БЗ 101.18 втратило чинність з 01.02.2020 р., жодних змін у цій частині не відбулося. Тому підстав для зміни позиції немає (як немає підстав і для зміни позицій щодо всіх уже не діючих БЗ, згаданих в цій статті далі).

Той же п. 6 Порядку № 520 дозволяє платникові подати письмові пояснення та копії документів до декількох ПН/РК. Але тільки за умови, що такі ПН/РК складені на:

— одного покупця — платника ПДВ за одним і тим же договором або

— однотипні операції (з однаковими кодами товарів за УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Тут теж усе без змін.

Чи можна продовжити 365-денний строк подання розблокувальних документів?

Раніше податківці на це запитання відповідали негативно, посилаючись на відсутність у скасованому Порядку № 117 процедур зупинення/продовження строку подання таких документів (див. лист ДФСУ від 08.04.2019 р. № 1504/6/99-99-29-02-02-15/ІПК). Оскільки в Порядку № 520 такої процедури теж немає, позиція податківців із цього приводу навряд чи зміниться.

Які документи?

Для розблокування ПН/РК, реєстрація яких зупинена, п. 4 Порядку № 520 пропонує подати:

1) письмові пояснення і

2) копії документів, необхідних для прийняття податківцями рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК.

Перелік розблокувальних документів наведений у п. 5 Порядку № 520, і він повністю відповідає тому, що діяв раніше, з п. 14 Порядку № 117

Тож, як і раніше, доведеться подавати всі документи, що підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Відбутися тільки продажними документами не вийде. Потрібно висвітлити і процес придбання, і складське життя товарів на підприємстві*.

* Із детальним переліком обов’язкових розблокувальних документів ви можете ознайомиться в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 82, с. 2.

Щоправда, іноді зібрати повний комплект документів не вийде з об’єктивних причин. Наприклад, якщо зупинені ПН/РК виписані на передоплату і на дату подання пояснень постачання товарів/послуг ще не здійснене (а можливо, що й придбання ще не було). Тоді повинно вистачити документів, які підтверджують події, що вже відбулися: договору і банківської виписки та/або платіжки.

Хоча раніше фіскали іноді необґрунтовано відмовляли в розблокуванні передоплатних ПН/РК з причини відсутності документів, що підтверджують реалізацію. Виходить, або потрібно чекати, поки відбудуться всі події, і тільки потім подавати повний розблокувальний пакет документів, або оспорювати відмову фіскалів в адміністративному або судовому порядку (що думають суди із цього питання, див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 82, с. 4). Щоправда, варіант «почекати» і спокійніше, і надійніше, і, скоріше за все, швидше приведе до позитивного результату.

Раніше податківці разом із розблокувальними документами хотіли отримати від платника пояснення про його господарську діяльність. А саме відомості про те, де він здійснює госпдіяльність (наявність виробничих потужностей, обладнання, приміщень) і хто це робить (трудові ресурси, підрядники). Тобто інформацію про госпдіяльність, аналогічну тій, яка подається у вигляді пояснень до Таблиці даних платника (про неї детальніше читайте «Уникаємо блокування — подаємо Таблицю» цього номера). Особливо в тому випадку, якщо Таблицю він не подав раніше і не подає разом із розблокувальними документами. Думаємо, що ці їх вимоги залишаться й сьогодні.

Куди і в якому вигляді?

Розблокувальні документи разом із поясненнями подають податківцям (регіональним) в електронній формі (п. 7 Порядку № 520). Направляють їх у вигляді Повідомлення про подання пояснень і копій документів щодо зупинених ПН/РК за формою J(F)1312603 (незважаючи на зміну останньої цифри, сама форма Повідомлення не змінилася).

У Повідомленні заповнюють усі поля. Табличну частину — згідно з табличною частиною ПН/РК. А в полі «Пояснення» зазначають причини, з яких, наприклад, операція могла потрапити під ризикову (якщо із цієї причини зупинили реєстрацію ПН/РК).

Якщо розміру поля «Пояснення» недостатньо для викладу всієї інформації, то пояснення можна подати окремо за формою J(F)1360102. Про це в полі «Пояснення» Повідомлення роблять відповідний запис, наприклад: «Пояснення, викладені в окремому документі на ___ аркушах, що додається».

Копії документів теж подають у вигляді окремих додатків за формою J(F)1360102.

Важливо! При підготовці розблокувального пакету копії знімають з оригіналів документів. Тобто скановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше їх можуть забракувати. А ось

посвідчувати копії документів не потрібно

Адже їх подають у сканованому вигляді у форматі PDF додатками до Повідомлення і скріплюють кваліфікованим електронним підписом, а за наявності — ще й електронною печаткою (див. БЗ 101.18, officevp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-382821.html).

А чи можна подати навздогін додаткові письмові пояснення та/або копії документів до заблокованих ПН/РК після відправлення основного пакету розблокувальних документів? Податківці раніше говорили, що чинним законодавством така можливість не передбачена. Тому, якщо платник уже подав на розгляд комісії відповідні розблокувальні документи до зупиненої ПН/РК, то надати додаткові документи не можна (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.). Підстав для зміни цієї позиції сьогодні немає.

Також не можна виправити помилки в Повідомленні про подання пояснень і копій документів. Водночас при отриманні квитанції про неприйняття документа платник має право направити Повідомлення з правильними даними (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.).

Як бути із зайвою (помилковою) ПН/РК? До неї можна подати тільки письмові пояснення. Надавати розблокувальні документи до таких ПН/РК зовсім не обов’язково, оскільки це право, а не обов’язок ПДВ-платника (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.). Та і що тут подаси, якщо операція не здійснювалася.

Як діють податківці?

Подані розблокувальні документи розглядає регіональна комісія протягом 5 робочих днів, що йдуть за днем їх отримання, і направляє рішення платникові в порядку згідно зі ст. 42 ПКУ (пп. 3, 9 Порядку № 520). Жодних застережень щодо розмежування платників за обсягом постачань у Порядку № 520 немає (раніше рішення щодо платника з обсягом постачань більше 30 млн грн та/або щодо ризикового додатково узгоджувалося центральною комісією).

Винесене комісією рішення набирає чинності в день його прийняття.

Якщо у встановлений 5-денний строк рішення не буде прийнято, ПН/РК вважатимуться зареєстрованими наступного дня (п. 19 Порядку № 1246).

Рішення регіональної комісії про відмову в реєстрації ПН/РК може бути оскаржене в адміністративному або в судовому порядку (п. 13 Порядку № 520). При цьому звернутися до суду платник може (БЗ 101.18):

1) якщо не проводилася процедура адміністративного оскарження — протягом 1095 днів із дня отримання рішення;

2) якщо рішення контролерів оскаржувалося в адміністративному порядку:

— у тримісячний строк — якщо рішення за результатами розгляду скарги було прийняте і вручене платникові у строки, встановлені ПКУ;

— у шестимісячний строк — якщо таке рішення не було прийняте та/або вручене платникові у встановлені строки.

Детальніше про строки оскарження див. «Виживає найсильніший! або Оскаржуємо відмову в реєстрації ПН/РК» цього номера.

Причини, з яких податківці можуть відмовити в розблокуванні, залишилися колишніми (п. 11 Порядку № 520):

— не надав письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної в заблокованих ПН/РК;

— та/або не надав копій документів згідно з п. 5 Порядку № 520;

— та/або надав документи, оформлені з порушенням вимог законодавства.

висновки

  • Платникові, ПН/РК якого заблоковані з причини його ризиковості, передусім необхідно позбавитися від ризикового статусу, а потім уже займатися розблокуванням ПН/РК.
  • Перелік розблокувальних документів залишився тим самим — жодних змін тут немає.
  • Розблокувальні документи разом із поясненнями та копіями документів подають в електронному вигляді за формами J(F)1312603, J(F)1360102.
  • Подані розблокувальні документи розглядає регіональна комісія протягом 5 робочих днів, що йдуть за днем їх отримання.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі