Теми статей
Обрати теми

Держдивіденди по-новому: що змінилося?

Ольховик Ольга, податковий експерт
4 грудня 2019 року Кабмін ухвалив постанову № 1015, якою підкоригував ставку дивідендів для підприємств з державною власністю. Причому нова ставка зачіпає й минулі періоди. Давайте детальніше розберемося у змінах, а заразом згадаємо й держдивідендні правила, що не змінилися.

Чинне законодавство виокремлює три групи платників держдивідендів:

1) державні унітарні підприємства та їх об’єднання (ДП) (ч. 1 ст. 111 Закону № 185*). Виняток — ДП, перераховані в ст. 111 Закону № 185, які при дотриманні певних умов звільнені від сплати держдивідендів;

* Закон України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V.

2) господарські товариства, у статутному капіталі яких є частка держави. До них належать у тому числі госптовариства, 50 % і більше акцій (часток) яких перебуває в статутних капіталах госптовариств, частка держави в яких становить 100 % (ч. 5 ст. 11 Закону № 185);

3) комунальні унітарні підприємства та їх об’єднання (КП) (п. 9 ч. 1 ст. 69 БКУ).

Розглянемо особливості виплати держдивідендів для кожної з перерахованих категорій платників.

Державні унітарні підприємства

Дивідендна ставка. Закон № 185 установлює нижній поріг держдивідендів на рівні 30 % чистого прибутку (доходу) і відсилає до порядку, визначеного КМУ. У свою чергу, кабмінівський Порядок № 138** проголошує, що для ДП починаючи з 01.01.2019 р. розмір держдивідендів у загальному випадку становить 90 %.

** Порядок відрахування до державного бюджету частини прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджений постановою КМУ від 23.02.2011 р. № 138.

Зверніть увагу! Раніше Порядок № 138 передбачав такий відсоток тільки для підприємств, обсяг чистого прибутку яких становить більше 50 млн грн. А для інших підприємств цей показник становив 50 %.

Але з урахуванням змін, унесених грудневою постановою № 1015, ставка 90 % діє для усіх ДП незалежно від суми прибутку

Причому ця ставка діє з 01.01.2019 р.!

Безумовно, з цього правила існує чимало винятків, коли ставка держдивідендів нижча. Проте у межах цієї статті зазначені винятки ми розглядати не будемо.

База нарахування держдивідендів. Базою нарахування держдивідендів є чистий прибуток (дохід) підприємства (ч. 1 ст. 111 Закону № 185). А чистий прибуток для цілей розрахунку держдивідендів для ДП складається з (п. 1 Порядку № 138 та лист Мінфіну від 17.02.2015 р. № 31-11410-07-10/4907):

1) власне отриманого фінрезультату;

2) суми капіталу в дооцінках, що підлягає перенесенню в нерозподілений прибуток;

3) частини нерозподіленого прибутку (Кт 44) або невикористаних фондів, створених унаслідок розподілу прибутку, у розмірі, визначеному рішенням органу управління та за наявності у ДП фінресурсів.

Розраховану таким чином суму чистого прибутку показують у рядку 01 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), який підлягає сплаті до держбюджету державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями (далі — Розрахунок)*. А в рядку 09 Розрахунку зазначають частину чистого прибутку, що підлягає перерахуванню до бюджету.

* Форма Розрахунку затверджена наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285.

Зауважте: оскільки держдивіденди сплачуються до бюджету щокварталу на підставі даних щоквартальної звітності, складеної наростаючим підсумком, рядок 09 Розрахунку може мати як додатне, так і від’ємне значення. Мінус вилізе у тому випадку, якщо збитки поточного звітного періоду перевищують прибуток попередніх звітних періодів поточного року (див. БЗ 102.09).

Строки подання Розрахунку. У п. 3 Порядку № 138 зазначено, що Розрахунок разом із фінансовою звітністю ДП подають податківцям у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток. Але податківці наполягають, що всі платники (як квартальники, так і річники) повинні подавати Розрахунок за квартал, півріччя, три квартали і рік (див., наприклад, листи ДФСУ від 14.08.2018 р. № 3533/6/99-99-15-02-01-15/ІПК, від 07.06.2017 р. № 12238/6/99-99-15-02-02-15). При цьому Розрахунок за 1 квартал, півріччя і три квартали подають у квартальні строки — протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного кварталу (п.п. 49.18.2 ПКУ). А Розрахунок за рік — протягом 60 календарних днів (п.п. 49.18.6 ПКУ).

Як бути із вже поданими квартальними Розрахунками за 2019 рік?

Адже у зв’язку з обговорюваними змінами ДП з прибутком не більше 50 млн грн. квартальні суми держдивідендів доведеться перерахувати. Чи потрібно уточнювати показники Розрахунків за перераховані квартали?

Ми вважаємо, що такої потреби немає. На наш погляд, цілком достатньо відобразити правильну суму дивідендів у річному Розрахунку. А ось що стосовно цього думають фіскали, поки не зрозуміло — жодних роз’яснень від них досі немає. Можливо, вони порекомендують уточнитися, як робили це у зв’язку з держдивідендними змінами у квітні 2019 року (лист ДФСУ від 08.05.2019 р. № 14809/7/99-99-15-02-01-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 40, с. 6).

Утім, навіть якщо усупереч таким порадам платник уточненку так і не подасть, жодних штрафів за це йому не загрожує.

Пам’ятайте: держдивіденди хоча й бюджетний, але не податковий платіж (див. лист ДФСУ від 03.08.2017 р. № 1483/6/99-99-12-02-04-15/ІПК). Тобто відображена в Розрахунку сума не є податковим зобов’язанням, а сам Розрахунок не є податковою декларацією в розумінні п. 46.1 ПКУ** (БЗ 102.22). Тож ДП за несвоєчасне подання Розрахунку і несвоєчасну виплату держдивідендів не загрожують ані штрафи згідно зі ст. 120 і 126 ПКУ, ані пеня згідно зі ст. 129 ПКУ. Схоже, що сьогодні не сперечаються з цим і податківці (див. лист ДФСУ від 20.04.2018 р. № 1798/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, БЗ 102.09, 102.22). До речі, самоштрафи, передбачені ст. 50 ПКУ, при виправленні помилок у Розрахунку теж не застосовуються. А порядок їх виправлення роз’яснений у листі ДПСУ від 19.04.2012 р. № 11361/7/15-1217 (БЗ 102.09).

** В усякому разі, поки. У законопроєкті № 1210 розрахунок за держдивідендами хочуть прирівняти до податкової декларації.

Строки сплати. У п. 2 Порядку № 138 зазначено, що ДП сплачують держдивіденди наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, установлений для сплати податку на прибуток. Ну а за роз’ясненнями податківців, держдивіденди платять протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем строку подання Розрахунку (див. лист ДФСУ від 13.03.2017 р. № 5061/6/99-99-15-02-02-15 і «Вісник. Офіційно про податки», 2018, № 4, с. 32). Враховуючи те, що Розрахунок подають у прибуткові строки, ця їхня вимога цілком законна.

Щодо сум дивідендів, донарахованих за 9 місяців 2019 року у зв’язку із здійсненням перерахунку, у п. 2 Порядку № 138 є окреме застереження: центральні органи виконавчої влади повинні були забезпечити надходження цих коштів до бюджету в строк до 13.12.2019 р.

Зверніть увагу також: оскільки держдивіденди не є податковим платежем, їх не можна сплатити за рахунок наявної переплати з податку на прибуток чи інших податків або зборів. І розстрочити сплату держдивідендів так само не вийде (див. лист ДФСУ від 13.03.2017 р. № 5061/6/99-99-15-02-02-15). Отже, держдивіденди у будь-якому разі доведеться платити відразу і живими грошима.

Повернути переплачену суму держдивідендів в порядку, передбаченому ст. 43 ПКУ, так само не вийде (БЗ 102.09). Детальніше про це див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 102, с. 19.

Дивідендний авансовий внесок. ДП разом з іншими юрособами, які виплачують дивіденди, є платниками дивідендного авансового внеску (абзац восьмий п.п. 57.11.2 ПКУ). Але

на відміну від інших, ДП не можуть розраховувати авансовий внесок за принципом перевищення

Адже платять держдивіденди за поточний, а не за минулий рік. І на момент виплати дивідендів державі об’єкт оподаткування за цей рік ще не відомий. А отже, ДП вимушені щокварталу сплачувати авансовий внесок у розмірі 18 % з усієї суми держдивідендів (БЗ 102.09).

Зменшити базу для розрахунку авансового внеску вийде тільки за підсумками останнього, IV кварталу року. І то якщо виплата дивідендів відбудеться після сплати податкових зобов’язань за річною прибутковою декларацією. Тоді суму держдивідендів за IV квартал 2019 року можна буде зменшити на пропорційний об’єкт оподаткування, розрахований як річний об’єкт оподаткування х х 3 місяці : 12 місяців. І заплатити авансовий внесок тільки із суми такого перевищення. Іншу переплату за авансовим внеском ДП мають право зарахувати у зменшення податку на прибуток, нарахованого за звітний період.

Пам’ятайте: авансовий внесок має бути сплачений до бюджету до або одночасно з виплатою дивідендів. У разі ненарахування та/або несвоєчасної сплати, несплати авансового внеску при виплаті дивідендів (на відміну від невиплати самих дивідендів) до платника застосовуються штрафи згідно зі ст. 127 ПКУ (ср. ). А податківці загрожують ще й нарахувати пеню згідно зі ст. 129 ПКУ (див. БЗ 102.22). При самовиправленні такої помилки необхідно нарахувати штраф згідно з п. 50.1 ПКУ, і без пені, на думку фіскалів, тут теж не обійтися (див. БЗ 102.20.02).

Заповнюємо додаток АВ. Суму виплачених держдивідендів ДП показують у рядках 1 і 1.4 додатка АВ. У рядках 4 і 5 вони відображають суму виплачених держдивідендів, з якої сплачується авансовий внесок. А сума самого авансового внеску потрапить до рядка 6 додатка АВ і до рядка 20 декларації. Перезарахування сплачених авансових внесків у зменшення податкового зобов’язання з податку на прибуток відображають у рядках 16.3 і 16.4 додатка ЗП.

Зверніть увагу: у додатку АВ дивіденди відображаються за виплатою. Тому в додатку АВ до декларації за 2019 рік необхідно відобразити всі дивіденди, виплачені протягом 2019 року (дивіденди за IV квартал 2018 року, за І — ІІІ квартали 2019 року, сума дивідендів, донарахована за три квартали 2019 року у зв’язку з перерахунком, — якщо вона сплачена в 2019 році). Причому так заповнити додаток АВ потрібно навіть у тому випадку, якщо за підсумками року підприємство задекларує збиток.

Виправляємо помилки в додатку АВ. Податківці у БЗ 102.20.02 розповідають, як виправити помилку, що занизила суму авансового внеску:

— у разі виправлення помилок у декларації за звітний період, що настає за періодом, в якому виявлена помилка, у рядках 20 АВ — 22 додатка ВП платник відображає правильні показники і, порівнюючи їх з відповідними рядками уточнюючої декларації, визначає суму збільшення податкового зобов’язання, суму штрафу та пені і переносить ці суми в частину «Виправлення помилок» (рядки 27 — 29 декларації);

— якщо виправлення здійснюється в уточнюючій декларації (УД), то додаток ВП не заповнюється, а правильні показники нарахованого авансового внеску зазначаються в рядках 20 АВ — 22 декларації і додатку АВ до неї. Сума збільшення зобов’язань, штрафу та пені відображається в частині «Виправлення помилок» УД (рядки 27, 29, 30). Разом з УД платник має право подати пояснення проведених виправлень.

Такі донараховані та сплачені суми авансового внеску можуть бути враховані у зменшення зобов’язання з податку на прибуток у цих же виправляючих звітах (у рядку 16 ЗП додатка ВП або в рядку 16 ЗП УД і додатку ЗП до неї) або в наступних звітних періодах до повного погашення (уточненого показника 16.4.2 додатка ЗП, який переноситься до рядка 16.3 додатка ЗП до декларації за звітні періоди наступного року).

Зверніть увагу: якщо виправленню підлягає останній звітний період року, перенести суми донарахованого авансового внеску для зменшення зобов’язань майбутніх періодів (так само як і зменшити перехідний залишок — у разі виправлення помилки, що завищила авансовий внесок), вийде тільки за допомогою УД (заповнивши рядок 16.4.2 додатка ЗП). Тому через додаток ВП у таких випадках виправлятися не варто. Якщо ж виправляється один з проміжних періодів поточного року, то правильні показники відобразяться в додатку ЗП декларації, до якої додано виправляючий додаток ВП. Тож у такому разі використовувати додаток ВП з метою виправлення помилки цілком можливо.

Госптовариства з держчасткою

Дивідендна ставка. Згідно з ч. 5 ст. 11 Закону № 185 госптовариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, зобов’язані сплачувати держдивіденди на рівні не менше 30 % чистого прибутку. Конкретну ставку затверджує Кабмін. На дату написання статті норматив відрахувань за 2019 рік, який застосовуватимуть госптовариства з держчасткою при виплаті дивідендів у 2020 році, ще не встановлений. А ось

дивіденди за 2018 рік, розраховані та сплачені у 2019 році згідно із ставками, затвердженими постановою КМУ від 24.04.2019 р. № 364, госптовариствам з прибутком менше 50 млн грн. доведеться перерахувати

Згідно з постановою № 1105 ставка дивідендів за 2018 рік тепер єдина для всіх госптовариств з держчасткою незалежно від суми прибутку і становить 90 %. За ставкою 90 % повинні будуть перерахувати дивіденди за 2018 рік і ПАТ «Укргідроенерго», АТ «Укрзалізниця» та «Об’єднана гірничо-хімічна компанія».

Раніше в постанові № 364 для них була встановлена пільгова ставка у розмірі 30 %. Зараз же ця пільга збереглася тільки в Ощадбанку.

База нарахування держдивідендів. Держдивіденди госптовариства з держчасткою виплачують у відсотках від чистого прибутку. Показник чистого прибутку для розрахунку своїх дивідендів такі госптовариства беруть з рядка 2350 Звіту про фінансовий результат (Звіту про сукупний дохід). Ну і, зрозуміло, якщо за підсумками року ви отримали збитки, сплачувати держдивіденди вам не потрібно.

Строки сплати. Рішення про виплату держдивідендів госптовариство повинне прийняти до 1 травня року, що настає за звітним (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Тобто

рішення про виплату дивідендів за 2019 рік має бути прийнято до 01.05.2020 р.

Конкретного строку для сплати дивідендів, донарахованих за 2018 рік, не встановлено.

Суму держдивідендів розраховують пропорційно розміру держчастки (акцій, паїв) у статутному капіталі (абзац шостий ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Тобто спочатку визначається загальна сума дивідендів відповідно до базового нормативу, а потім розраховується частка дивідендів, які належать державі (відповідно до розміру держчастки в корпоративних правах підприємства). Наприклад, якщо госптовариство з держчасткою 70 % має за 2018 рік прибуток у сумі 100000 грн., то сума держдивідендів становитиме: 100000 грн. х 90 % (базовий норматив) х 70 % (держчастка) = 63000 грн.

Зауважте: Фонд держмайна схильний «викручувати руки» підприємствам з держчасткою, які до 1 травня року, що настає за звітним, не прийняли рішення про виплату держдивідендів. На думку Фонду, такі підприємства за базу розрахунку держдивідендів повинні брати загальний розмір чистого прибутку, отриманого у звітному році, тобто без зменшення відповідно до держчастки (див. лист ФДМ від 14.07.2016 р. № 10-51-13533).

Сплатити держдивіденди до бюджету потрібно не пізніше 1 липня (ч. 5 ст. 11 Закону № 185).

Дивідендний авансовий внесок. Госптовариства з держчасткою виплачують дивіденди щорічно, за підсумками минулого року. Тобто

дивіденди за 2019 рік госптовариствам з держчасткою треба виплатити до 01.07.2020 р.

Звісно, до цієї дати річна прибуткова декларація подана, а зазначене в ній податкове зобов’язання вже сплачене. Тому якщо не виникло суми перевищення, дивідендний авансовий внесок можна не сплачувати. Якщо ж сума держдивідендів виявиться більше об’єкта оподаткування, то авансовий внесок із суми перевищення потрібно буде сплатити ще до або одночасно з виплатою дивідендів.

Зауважте: навіть не оподатковувану авансовим внеском суму держдивідендів потрібно показати довідково в рядку 1 додатка АВ (лист ДФСУ від 16.08.2019 р. № 3852/6/99-99-15-02-01-15/ІПК, а також «Вісник. Офіційно про податки», 2018, № 4, с. 29). А ось у рядку 1.4 додатка АВ такі суми не показують, оскільки він призначений тільки для держдивідендів, які виплачуються ДП.

Комунальні підприємства

Для КП розмір держдивідендів та правила їх сплати встановлюють місцеві органи влади — сільські, селищні і міські ради (п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР). Тож тут усе залежатиме від рішення вашої місцевої влади.

Єдине, що можна сказати напевно: всі КП обчислюють суми держдивідендів зі свого чистого прибутку (який беруть з рядка 2350 Звіту про фінансовий результат (Звіту про сукупний дохід)).

Інші ж дивідендні правила для КП можуть бути різними.

Найнесприятливіший варіант — це коли для них установлена щоквартальна сплата держдивідендів. Тоді у КП виникнуть ті ж проблеми, що й у ДП, зокрема сплата авансового внеску не із суми перевищення, а з усієї суми дивідендів.

Набагато вигідніше, якщо держдивіденди виплачуватимуться щорічно. Тоді порядок сплати буде схожим на встановлений для госптовариств з держчасткою.

Ну й просто чудово, якщо орган місцевого самоврядування нормативи та порядок сплати держдивідендів взагалі не встановив.

Це дає КП законне право взагалі не платити держдивіденди до місцевого бюджету

Фіскали також звертали увагу на ту обставину, що відсутність відповідного рішення місцевих органів влади звільняє КП від сплати держдивідендів і подання дивідендної звітності, а також від відповідальності за таку несплату. Про це вже протягом доволі тривалого часу свідчать їх роз’яснення (див., наприклад, лист Міндоходів від 13.11.2013 р. № 24082/7/99-99-19-03-02-17, лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 09.02.2017 р. № 911/10/20-40-12-03-14).

Щоправда, є й інший варіант. У листі ДФСУ від 14.08.2018 р. № 3533/6/99-99-15-02-01-15/ІПК податківці говорять: у разі відсутності затверджених органами місцевого самоврядування порядку, нормативів сплати і Форми розрахунку чистого прибутку, що підлягає сплаті до місцевого бюджету, КП може керуватися порядком та використати форму Розрахунку, затверджені для ДП. Вже не знаємо, чи знайдуться такі добровольці...

висновки

  • Державні унітарні підприємства сплачують держдивіденди щокварталу — за попередній квартал у розмірі 90 % чистого прибутку.
  • Госптовариства з часткою держави в корпоративних правах сплачують держдивіденди щорічно, виходячи з базового нормативу відрахувань та розміру держчастки.
  • Комунальні підприємства виплачують держдивіденди в порядку, встановленому органами місцевого самоврядування. Якщо такого порядку немає — «комунальні» держдивіденди не сплачуються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі