Теми статей
Обрати теми

Проблеми власного бензовозу

Павленко Олексій, податковий експерт
Підприємство використовує пальне тільки для власних потреб, але має у своєму розпорядженні техніку (автонавантажувачі, коток, екскаватори), яка не може самостійно заправлятись на АЗС. Для заправки спецтехніки підприємство планує придбати бензовоз (варіант: вже ним користується), в який наливатиметься пальне на АЗС. Бензовоз буде їздити і заправляти таку техніку та/або стояти у відведеному на території підприємства місці, куди буде під’їжджати і заправлятись згадана та інша техніка. Чи буде такий бензовоз вважатись пересувним акцизним складом і чи потрібно буде підприємству реєструватись платником акцизного податку? Чи потрібно йому придбавати ліцензію на зберігання пального в бензовозі? Шукаємо відповіді.

Подібні питання від читачів ми вже одержували. А місцеві податківці здебільшого консультують, що в таких ситуаціях потрібно реєструватись платником пального акцизу. Але чи це правильно? Давайте разом подивимось.

Споживання = «реалізація»?

Платником пального акцизу зобов’язана зареєструватись особа, яка реалізує пальне (п.п. 212.1.15 ПКУ). Тому тут у першу чергу треба звернутись до терміна «реалізація пального», який визначений у п.п. 14.1.212 ПКУ.

У цьому терміні, серед інших, згадуються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на пальне чи без переходу, за плату чи без такої на митній території України з акцизного складу пересувного (чи з акцизного складу) для власного споживання чи промислової переробки.

Але є застереження, що не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального, зокрема при використанні пального госпсуб’єктами, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб’єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки. До речі,

фраза про розпорядника акцизного складу пересувного з’явилась у цій нормі з 01.01.2020 р.*

* Вона була внесена у п.п. 14.1.212 ПКУ Законом України від 18.12.2019 р. № 391-ІХ (далі — Закон № 391).

(До цього тут був тільки «розпорядник акцизного складу».) На цю фразу і посилаються місцеві фіскали, щоб фіскалити в цих питаннях.

Отже, щоб наше підприємство не потрапило під «реалізацію пального» і відповідно в нього не виник обов’язок реєструватись платником пального акцизу, йому потрібно:

— не бути розпорядником акцизного складу пересувного;

— не бути розпорядником акцизного складу («стаціонарного» ☺);

— пальне придбавати/одержувати тільки у платників акцизного податку.

Чи платник акцизу?

Оскільки в нас мова йде про бензовоз, який потенційно може вважатись пересувним акцизним складом, то нам потрібно з’ясувати: чи не буде в цьому випадку в термінах ПКУ бензовоз пересувним акцизним складом, а підприємство відповідно розпорядником такого акцизного складу пересувного?

Спочатку звернемося до терміна «розпорядник акцизного складу пересувного». ПКУ (див. п.п. 14.1.2241) до такого відносить госпсуб’єкта — платника акцизу, який є власником пального та який з використанням транспортного засобу (не має значення, чийого), зокрема реалізує або зберігає пальне. А як ми вже згадали, до реалізації належить фізична передача пального з акцизного складу пересувного (чи «стаціонарного»), у тому числі, й для власного споживання.

Хоча в цій дефініції (і в терміні «розпорядник акцизного складу») і згадано, що цей суб’єкт — платник акцизу, це для наших цілей не має значення. Адже ця фраза повинна розумітися у тому числі як: «повинен бути платником». І от тут уже нам потрібно звернутись до визначення терміна «акцизний склад пересувний», наведеного у п.п. 14.1.61 ПКУ.

Так от, звертаємо увагу читачів (і особливо фіскалів), що тим же Законом № 391 у це визначення було внесене застереження, яке також застосовується з 01.01.2020 р. Не є акцизним складом пересувним, зокрема, транспортний засіб, що використовується госпсуб’єктом, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Тобто у цей виняток, вважаємо, вписується і наш бензовоз. І хоча тут формально можна причепитися до того, що бензовоз використовується не тільки для переміщення пального, але й для його зберігання, але ми вважаємо такі фіскальні інсинуації безперспективними. Оскільки «пересувне» має пересуватися ☺, тому тут законодавець і згадав тільки «переміщення» пального. І від того факту, що в ньому пальне ще й зберігається, бензовоз не стане пересувним акцизним складом**. Отже,

** Хіба що «стаціонарним», якщо з нього знімуть колеса… ☺

щоб у цьому випадку ваш бензовоз став пересувним акцизним складом, ви повинні спочатку бути розпорядником акцизного складу («стаціонарного»)

Тобто відповідати визначенням термінів, наведених у пп. 14.1.224 та 14.1.6 ПКУ.

Отже, щоб вважатись розпорядником акцизного складу та мати акцизний склад у тих випадках, коли пальне використовується госпсуб’єктом тільки для власних потреб, у такого суб’єкта (див. п.п. 14.1.6 ПКУ) об’єм ємностей для зберігання пального у конкретному приміщенні/на території повинен перевищувати 200 м3 або обсяг отриманого протягом року пального (окрім з АЗС) має перевищувати 1000 м3. (Для платників ЄП групи 4 тільки 1000 м3.)

Якщо ж підприємство ці параметри не перевищує, то воно — не розпорядник акцизного складу (а також і пересувного!) і, звісно, його бензовоз не є пересувним акцизним складом.

Тобто таке підприємство не здійснює операцій з реалізації пального у розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ і йому не потрібно реєструватись платником пального акцизу.

От такі виходять термінологічні шаради.

Чи потрібна ліцензія?

Що ліцензія на зберігання пального в бензовозі потрібна, податківці роз’яснюють вже з кінця минулого року***. І ми щодо цього попереджали наших читачів (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 24). Наприклад, у листі ДПСУ від 20.12.2019 р. № 2062/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, а також у БЗ 113.04 податківці пишуть, що треба придбавати ліцензію на місце (територію), де знаходиться паливозаправник «як ємність, що використовується для зберігання пального». Але ж бензовоз — річ пересувна, і тут не зрозуміло, на яке місце треба придбавати ліцензію? Може, на місце нічного паркування такого транспортного засобу? Але воно теж може не бути постійним…

*** Нагадаємо, що спочатку вони в цьому питанні логічно орієнтувались тільки на стаціонарні об’єкти, але потім розвернули все у фіскальний бік. Адже бюджету потрібні гроші, а тут штраф чималий…

Ліцензію хоч на якесь місце паркування бензовоза краще придбати. Адже нарватися на чималий (0,5 млн) штраф і потім судитися з податківцями вийде дорожче за 780 грн на рік. Ну, а якщо фактична перевірка виявить відсутність бензовозу на «ліцензійному» місці, то він щойно від’їхав у виробничих справах…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі