Теми статей
Обрати теми

Норми витрати пального для особливої техніки

Децюра Сергій, податковий експерт
Суб’єкти господарювання у своїй діяльності використовують не тільки легкові та вантажні автомобілі, а й особливу техніку, при експлуатації якої спалюється різне пальне. Мова йде про сільгосптехніку (трактори, комбайни тощо), про малу техніку для господарських потреб (бензопили, косарки тощо), будівельну техніку (крани, навантажувачі тощо). Щоб без проблем списувати пальне на роботу такої техніки, її власникам слід мати для неї норми витрат пального. Де взяти такі норми, з’ясуємо далі.

Де взяти норми

Норми витрат пального для роботи різних агрегатів потрібні як для контролю за використанням пального за призначенням і уникненням розкрадання, так і для уникнення нарахування компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ за наднормативні витрати пального. Але про це ви вже знаєте із попередніх статей цього тематичного номера.

Щоб контролювати витрату пального на основі норм, ці норми слід десь узяти. На думку фіскалів (лист ДПСУ від 02.10.2018 р. № 4265/Є/99-99-13-01-02-14/ІПК) та інших органів влади (див. лист Мінінфраструктури від 29.01.2018 р. № 900/25/10-18): при списанні пального на роботу різних агрегатів норми слід шукати у нормативно-правових актах, затверджених певним органом влади.

Для деяких видів агрегатів компетентні органи влади уже давно розробили такі норми. Так, наприклад, норми витрати пального для:

— автотранспорту (легкових і вантажних автомобілів) затверджені наказом Мінтранспорту від 10.02.98 р. № 43 (далі — Норми № 43);

— техніки в будівництві (автонавантажувачі, трактори, тягачі та інші спецмашини) містяться у ДБН В.2.В-12-2000, які затверджені наказом Держбуду від 12.01.2000 р. № 9;

— на роботу дорожніх машин та механізмів (СОУ 42.1-37641918-094:2017) — наказом Державтодору від 22.09.2017 р. № 365.

У вищенаведених нормах можна відшукати норми витрати пального для великої кількості техніки, але не для всієї можливої.

Тому відразу виникає запитання: де ж брати норми витрат пального для техніки, машин і обладнання (наприклад тракторів та сільгосптехніки, бензопил, газонокосарок тощо), для яких у вищезгаданих актах ви норми не відшукаєте?

На наш погляд, такі норми можна розробити самостійно. Про те, як це зробити, далі.

Самостійні норми

Суб’єкт може розробити норми витрат пального для своїх агрегатів. Адже норми витрати пального, які затверджені певним органом влади, не є останньою інстанцією при визначенні норм витрат конкретним агрегатом.

Так, наприклад, суди (див. постанову ВСУ від 03.04.2018 р. у справі № 817/1429/16* // «Податки & бухоблік», 2018, № 54, с. 26, або постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 03.02.2020 р. у справі № 320/5188/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/87361035 тощо) вважають, що безпосереднім призначенням затверджених компетентним органом влади норм (наприклад, Норм № 43) є планування витрат палива з метою його раціонального використання. А тому вони переконані, що

* reyestr.court.gov.ua/Review/7319450

норми списання палива можуть бути врегульовані внутрішніми наказами і підтверджені розрахунками, з урахуванням технічних характеристик, експлуатаційних норм тощо

Звичайно, якщо є затверджені норми витрат пального, то краще спиратися на них, але якщо їх немає, то самостійно розроблені — саме те, що лікар прописав.

Якогось установленого алгоритму розробки норм не існує. Кожен суб’єкт має сам розробити алгоритм розрахунку таких норм. На наш погляд, щоб розробити норми витрати для вашого агрегата, слід узяти його техдокументацію і подивитися, які норми витрати пального для агрегата передбачив виробник. Маючи їх, ви з легкістю визначите норми витрати палива.

Але не всі виробники вказують такі норми і не завжди вони є достовірними (виробник зазвичай наводить або середню норму витрат, або за базових умов використання, які сильно відрізняються від реальності).

Тому якщо у вас немає даних про норми витрати пального у техдокументації або їх не можна застосувати до умов використання агрегата (наприклад, виробник навів норми витрат пального трактором при виконанні транспортних робіт (перевезенні вантажів), а він у вас буде використовуватися, наприклад, для оранки у тандемі з іще одним механізмом), то тоді вам слід розробити свої реальні норми. Це можна зробити, провівши контрольні заміри. Для цього слід затвердити комісію, яка буде проводити дослідження (заміри) витрат палива та хронометраж роботи машин і механізмів.

Для проведення досліджень візьміть три справних агрегати (якщо ви маєте таку кількість агрегатів однієї моделі) і проведіть заміри при температурі навколишнього середовища не нижче 10 °С (крім агрегатів, які використовують лише взимку — снігоочисники тощо). На основі замірів визначають норми витрати палива на одну технологічну операцію.

Проводити такі дослідження власник агрегата може як самостійно, так і залучивши сторонню організацію. Так, наприклад, податківці (лист ГУ ДПС у м. Києві від 17.04.2020 р. № 1585/ІПК/26-15-04-04-11) та Мінінфраструктури (лист від 14.09.2017 р. № 9080/25/10-1) радять для визначення норми витрат пального звертатися до ДП ДержавтотрансНДІпроект. На наш погляд, це може бути й інший суб’єкт, який компетентний у розробці норм витрат пального. Звичайно, ця справа не безкоштовна.

До відома! Якщо хочете зекономити або вам проводити дослідження ліньки, то, як варіант, можна пошукати норми у довідниках, виданих різними науковими установами. У таких довідниках ви можете відшукати норми втрат, які були визначені на основі дослідів при здійсненні різних робіт, у комплексі з різними машинами та обладнанням тощо.

Так, наприклад, для роботи сільгосптракторів у комплексі з різними агрегатами норми витрати пального можна відшукати у довідниках, розроблених НДІ «Украгропромпродуктивність» (www.uapp.kiev.ua). Деякі довідники з нормами витрат безкоштовно викладені на їх вебсайті, а за деякими слід звернутися до них. Також цей інститут за плату розробить норми і для вашої конкретної техніки при роботі у парі з конкретним агрегатом.

Після визначення норм витрат пального і оформлення цього процесу відповідним чином (якщо ви самі розробляєте норми, то ваша комісія має оформити акт про проведену роботу, а якщо для розробки залучали сторонню організацію, то вона має надати акт виконання послуг) слід, щоб керівник підприємства своїм наказом дав добро на застосування розроблених норм. І тоді можна списувати пальне, спираючись на розроблені вами норми.

Правила списання

Списувати витрачене пальне на витрати (як у межах норм, так і понад норму) підприємство буде на основі оформленого первинного документа, який підтверджуватиме фактичне витрачання палива.

Що це буде за первинний документ, залежить від агрегата і виду робіт. Але щоб списання відбулося успішно, в цьому документі слід зазначити: затверджену норму витрачання палива на одиницю роботи, обсяг виконаної роботи, нормативну та фактичну витрату палива за виконану роботу за зміну, а також дані про рух палива (залишок палива на початок зміни, витрата, залишок на кінець зміни) тощо.

На підставі таких даних первинного документа буде легко відобразити обсяг використаного пального в обліку і довести фіскалам, яка частина витрат пального нормативна, а яка ні.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі