Теми статей
Обрати теми

ПК-коригування раніше, ніж ПН: чи можливо?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Як бути, якщо червневу ПН (складену на початку місяця) продавець зареєстрував із запізненням у липні. Але до неї у кінці червня був складений зменшуючий РК (зареєстрований своєчасно). У якому періоді (червні чи липні) покупцеві показувати ПК і його коригування? (м. Харків)

Спершу нагадаємо загальні правила відображення ПК і його коригування.

ПК. Можливість відобразити ПК у покупця з’являється тільки після реєстрації ПН. І якщо ПН зареєстрована продавцем:

— своєчасно, то право на ПК у покупця виникає в періоді складання ПН;

— несвоєчасно, то право на ПК виникає в періоді реєстрації ПН.

Хоча ПК можна відобразити і пізніше з урахуванням 1095 днів (п. 198.6 ПКУ; БЗ 101.13). Щоправда, у планах у законодавців такий 3-річний строк відображення ПК урізати до 180-денного або 365-денного (детальніше про це див. «Податки & бухоблік», 2021, № 47, с. 5 і новину на buhgalter911.com/news/news-1059682.html).

Оскільки в даному випадку червнева ПН була зареєстрована із запізненням у липні, то місяцем виникнення права на ПК у покупця є липень. Тому червневу ПН можна відобразити у ПК у липневій декларації — не раніше.

Коригування ПК. А ось коли заходить мова про коригування ПДВ, то за загальними правилами покупець повинен зменшити (відкоригувати) ПК саме в періоді проведення перерахунку ПДВ, незалежно від періоду отримання РК від продавця і періоду його реєстрації (п.п. 192.1.1 ПКУ, п. 17 Порядку електронного адміністрування ПДВ, затвердженого постановою КМУ від 16.10.2014 р. № 569). Таким періодом перерахунку в даному випадку є червень. Але чи можна покупцеві у ситуації, що виникла (при запізнілій реєстрації ПН і у зв’язку з цим липневому відображенні ПК) відкоригувати ПК заздалегідь — у червні? Тобто, по суті, ще до того, як виникло право на ПК?

Якщо РК раніше, ніж ПН. Правду кажучи, проводити ПК-коригування у червні зарано. Адже коригувати в червні просто нема чого! Судіть самі: у червні ПК не відображали, оскільки на той момент на нього ще не мали права. А як, питається, можна відкоригувати (зменшити) той ПК, якого і зовсім не було? Тому проводити ПК-коригування у червні — ще до відображення ПК — неправильно.

Отже, однієї умови про проведення ПК-коригування в періоді перерахунку недостатньо. А для коригування ще важливе само відображення ПК. Оскільки відкоригувати можна тільки відображений ПК, на який у покупця виникло право.

Причому аргументи на користь такого висновку знаходимо і в самому коригувальному п.п. «б» п.п. 192.1.1 ПКУ. Дивіться: він вимагає від покупця при проведенні перерахунку і зменшенні суми компенсації зменшити ПК за результатами такого податкового періоду за умови, що покупець на дату проведення такого коригування зареєстрований як платник ПДВ і збільшив податковий кредит у зв’язку з отриманням товарів і послуг. Тобто норми цього підпункту передбачають, що відкоригувати можна тільки показаний ПК, на який у покупця виникло право.

Тому у ситуації, що виникла, покупцеві доведеться усі операції провести в декларації за липень і відобразити в ній і ПК (у ряд. 10), і ПК-коригування (у ряд. 14).

Що у продавця? А ось у продавця у такому разі усі операції пройдуть червнем. Оскільки задекларувати ПЗ продавцеві треба в періоді першої події, тобто у червні (не важливо, коли зареєстрована ПН: своєчасно/несвоєчасно). Та й відкоригувати (зменшити) ПЗ продавцеві треба чітко в тому періоді, в якому виникло право на таке зменшення: тобто при своєчасній реєстрації РК — у періоді складання РК (а таким періодом є червень). Тому продавцеві в червні слід було показати і ПЗ (у ряд. 1 декларації), і їх коригування (у ряд. 7 декларації).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі