Теми статей
Обрати теми

Платні пакети: вже штрафують?

Амброзяк Наталя, юрист
Уже з 10 грудня ми мали попрощатися з безкоштовними пластиковими пакетами в магазинах, на ринках, у закладах громадського харчування та сфері послуг. Штрафи за безоплатне розповсюдження цього забороненого товару відчутні. Це більш-менш зрозуміло, бо за кожним обов’язком у нас зазвичай стоїть саме покарання. Але виникають запитання: як і хто повинен виявляти порушення? На них ми й надамо відповідь у цій статті.

Чим, що та з коли заборонили?

Чим? Ідеться про Закон України «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України» від 01.06.2021 № 1489-IX (далі — Закон № 1489).

З коли та що заборонили? Із 10 грудня поточного року забороняється безоплатне розповсюдження пластикових пакетів. До винятків потрапили пластикові пакети:

біорозкладні;

надтонкі шириною до 255 мм (без бічних складок), глибиною до 345 мм (з урахуванням бічних складок), довжиною до 450 мм (з урахуванням ручок), призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса, продуктів із них, сипучих продуктів (наприклад, круп), льоду тощо, що використовуються як первинна упаковка, яка розповсюджується в об’єктах роздрібної торгівлі.

При цьому КМУ має установити мінімальні ціни! Чого на момент написання статті так і не зробив. Є тільки проєкт. Але цей факт усе ж таки не скасовує того, що безоплатне розповсюдження пакетів (крім винятків) заборонено.

Тому на практиці кожен виконував вимоги по-своєму. Наприклад, деякі супермаркети ціни встановили (поряд із пакетами є цінник). Але в чеку пакет не відображається.

А вже з 9 березня 2022 року набуде чинності заборона на розповсюдження надтонких, тонких і оксорозкладних пакетів. Тобто це не можна буде робити ані платно, ані безоплатно.

Винятки:

— біорозкладані пакети;

— усе ті ж надтонкі пакети, використовувані як первинна упаковка в роздробі (діє до 01.01.2023).

А якщо порушити? За порушення заборони на безоплатне розповсюдження пакетів (окрім винятків) загрожує адмінгоспсанкція — штраф від 1700 до 3400 грн.

Якщо порушення вчинити повторно протягом 3 років, то доведеться заплатити вже більше — від 3400 до 8500 грн (абз. 3 ч. 2 ст. 6 Закону № 1489).

Із 9 березня 2022 року зможуть також накладати штрафи за порушення заборони на розповсюдження надтонких, тонких і оксорозкладних пакетів.

Обійдеться цей проступок уже дорожче: сума штрафу — від 8500 до 17000 грн.

За повторне протягом 3 років подібне порушення — від 17000 до 34000 грн.

Зверніть увагу: ці санкції застосовуються до юросіб/ФОП у цілому, а не, скажімо, до продавця.

Щодо штрафів є ще один нюанс. Радимо госпсуб’єктам пильно стежити за появою мінцін на пакети.

Нагадаємо: порушення порядку встановлення та застосування цін і тарифів призводить до адмінштрафів, які застосовують уже до посадових осіб, а не до госпсуб’єкта загалом (наприклад, до директора).

Санкція становитиме 2550 грн. Повторне порушення протягом року коштуватиме вже 3400 грн.

Ці санкції встановлені у ст. 1652 КУпАП.

Хто та як накладає штрафи?

Хто? Як адмінштраф за ст. 1652 КупАП, так і «поліетиленові» штрафи за Законом № 1489 можуть накладати:

— керівники (заступники керівника) Держпродспоживслужби;

— інші уповноважені керівником Держпродспоживслужби посадові особи. Уповноваженими, найімовірніше, стануть керівники територіальних управлінь цієї служби.

Протоколи за ст. 1652 КУпАП мають право складати як представники Держпродспоживслужби, так і органи Нацполіції. Але очевидно, що в частині недотримання «пакетних» цін найчастіше стикатися госпсуб’єкти будуть саме з Держпродспоживслужбою.

Як? Зверніть увагу: санкції застосовуються за результатами перевірки на підставі акта та інших матеріалів, з нею пов’язаних. При цьому акт повинен складатися окремо на кожне виявлене порушення. Про це нам говорить ч. 4 ст. 6 Закону № 1489.

І тут одне велике «але»! Порядок проведення перевірок, у межах яких виявляються «пакетні» порушення, повинен визначатися постановою КМУ. І поки такої немає.

Здавалося б, у Держпродспоживслужби є інші види перевірок. Але для кожної з них існують свої форми актів. У них закладені конкретні питання. І в жодному з таких актів не порушується питання про платність/безоплатність розповсюдження пластикових пакетів.

Єдиний ризик — перевірки у межах контролю за держрегульованими цінами. Тут форма акта є (див. наказ Мінекономіки від 26.08.2020 № 1637). Але застосувати в межах цих перевірок, вважаємо, можуть тільки адмінштраф за ст. 1652 КУпАП, але ніяк не фінсанкції за Законом № 1489. І то тільки коли мінціни затвердить КМУ! До речі, такого роду перевірки (якщо вони позапланові або планові, а госпсуб’єкт з високим ступенем ризику) Держпродспоживслужба може проводити й у період карантину.

Хоча схему складання акта Закон № 1489 у собі містить. Цей документ складається у 2 примірниках, підписується перевіряючим і керівником госпсуб’єкта або уповноваженою ним особою. Зауважте, що тут забули про ФОП...

Відмова від підписання акта — не панацея. У цьому випадку перевіряючий лише вносить відповідний запис до такого акта. А далі він усе одно передається для ухвалення рішення про застосування штрафу.

Потім усі матеріали (включаючи акт) розглядаються протягом 15 календарних днів і виноситься постанова про застосування санкції.

Штраф необхідно сплатити протягом знову ж таки 15 календарних днів з дня отримання порушником копії постанови. Ба більше, доведеться ще й копію завіреної банком платіжки відправити до Держпродспоживслужби або її територіального органу (залежно від того, хто конкретно виніс постанову) (абз. 2 ч. 7 ст. 6 Закону № 1489). Ось вам і «держава у смартфоні...» ☹

Постанову можна оскаржити. Але тільки до суду (ч. 9 ст. 6 Закону № 1489).

Якщо проґавити строки сплати штрафу, то постанова відразу передається до виконавчої служби для примусового стягнення

Це означає:

— до суми штрафу додасться ще й, як мінімум, виконавчий збір;

— ризик отримати арешт на банківські рахунки госпсуб’єкта;

— інші «радощі», установлені в Законі України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII.

Тобто в перспективі будуть два варіанти: платити або оскаржити. Причому, щоб не виникало проблем із виконавчим провадженням, при поданні позову краще подати ще й заяву про забезпечення позову з вимогою призупинити виконання рішення (гл. 10 розд. І КАСУ).

А поки чекаємо від КМУ порядку проведення перевірок, у межах яких Держпродспоживслужба могла б застосувати штрафи за безоплатне розповсюдження пакетів. І пам'ятаймо, що карантин від них, на жаль, не врятує... ☹

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі