Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Неприбуткові організації: види та їх реєстрація

Адамович Наталія, податковий експерт
Податки & бухоблік Лютий, 2021/№ 12
В обраному У обране
Друк
Є чимало організацій, діяльність яких не передбачає отримання прибутку. Про такі — неприбуткові — організації і йтиметься в нашому сьогоднішньому тематичному номері. У цій статті розглянемо, хто такі неприбутківці та який порядок їх реєстрації в податкових органах.

Неприбутківці: хто вони?

Згідно з п. 38 розд. I Закону № 361 неприбутковими організаціями (НПО) вважаються: (1) юрособи (крім держорганів, органів держуправління й установ державної та комунальної власності), які не є фінустановами; (2) створені для ведення наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної тощо діяльності в цілях задоволення потреб та інтересів громадян; (3) без мети отримання прибутку.

Проте для цілей ПКУ неприбутковими є тільки ті НПО, які відповідають одночасно всім таким вимогам (п.п. 133.4 ПКУ):

1) створені і зареєстровані в порядку, визначеному профільним законом, що регулює діяльність відповідної НПО. В установчих документах посилання на конкретний закон не обов’язкове (див. лист ДФСУ від 25.05.2017 р. № 360/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);

2) внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі — Реєстр НПО);

3) установчі документи передбачають:

заборону на розподіл отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (окрім оплати їх праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Не вважаються розподілом доходу виплати у зв’язку з фінансуванням витрат НПО, визначених п.п. 133.4.2 ПКУ (детальніше про напрями використання доходів НПО див. «Доходи і витрати неприбутківця» цього номера);

передачу активів одній або декільком НПО відповідного виду, іншим юрособам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення згідно із законом (для недержавних пенсійних фондів) або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юрособи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюються на ОСББ і ЖБК.

Вимоги щодо наявності статутних документів на бюджетні установи не поширюються.

І ще: якщо згідно з профзаконом НПО має право розподіляти прибуток між учасниками та передавати їм активи при ліквідації (наприклад, згідно із Законом № 1087 такі права є в обслуговуючих кооперативів), але статутні документи робити це забороняють, установа має право отримати неприбутковий статус у цілях оподаткування (див. лист Мінфіну від 02.09.2019 р. № 11210-09-63/21886);

Види НПО

Види НПО перелічені в п. 4 Порядку № 400. Податківці серед них бачать (БЗ 102.04):

— бюджетні установи (у тому числі навчально-виховні заклади, див. лист ДФСУ від 04.01.2017 р. № 101/5/99-99-15-02-02-16);

— громадські об’єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні і благодійні організації, пенсійні фонди (у тому числі недержавні, див. лист ДФСУ від 03.08.2019 р. № 7471/7/99-99-12-02-04-17);

— спілки, асоціації, інші об’єднання юросіб;

— ЖБК (з першого числа місяця, що настає за місяцем уведення в експлуатацію (придбання) житлового будинку). У разі початку будівництва ЖБК втрачає неприбутковий статус (див. лист ДФСУ від 05.04.2019 р. № 1454/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);

— дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);

— ОСББ, асоціації власників житлових будинків;

— профспілки, їх об’єднання й організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об’єднання;

— обслуговуючі сільгоспкооперативи та їх об’єднання (згідно із Законом № 819 причин невизнання їх у складі неприбуткових уже немає // «Податки & бухоблік», 2020 № 70, с. 25);

— інших юросіб, діяльність яких відповідає вимогам п. 133.4 ПКУ (наприклад, органи самоорганізації населення, які входять до системи місцевого самоврядування, див. лист ДФСУ від 21.11.2017 р. № 2680/З/99-99-15-02-02-14/ІПК); товарні біржі, див. лист ДФСУ від 30.06.2017 р. № 924/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Не зареєструють НПО: кредитні спілки (лист ДФСУ від 30.06.2017 р. № 930/6/99-99-15-02-02-15/ІПК); організації без статусу юрособи; відокремлені підрозділи НПО без статусу юрособи (див. лист ДФСУ від 29.12.2016 р. № 28492/6/99-99-15-02-02-15) і представництва нерезидента (БЗ 102.04).

Порядок реєстрації НПО

Для внесення до Реєстру НПО слід подати контролюючому органу за основним місцем обліку (п. 6 Порядку № 440, БЗ 102.04):

1) реєстраційну заяву за формою 1-РН (додаток 1 до Порядку № 440);

2) копії статутних документів НПО (крім тих, які оприлюднені на порталі електронних сервісів згідно із Законом № 755).

Додатково до цих документів: ЖБК повинні надати документи, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію житлового будинку, факт спорудження або придбання такого будинку ЖСК; НПО, які діють на підставі статутних документів організації вищого рівня, — копію документа, який підтверджує приєднання до організації вищого рівня і надає право діяти на підставі її статутних документів.

Усі копії мають бути засвідчені підписом керівника або представника НПО і скріплені печаткою за її наявності.

Подати заяву і документи можна: (1) особисто керівником/представником (з документальним підтвердженням особи та повноважень) або уповноваженою особою; (2) поштою з повідомленням про вручення й описом вкладення; (3) засобами е-зв’язку е-поштою з дотриманням умов про реєстрацію е-підпису, якщо статутні документи оприлюднені на порталі е-сервісів; (4) держреєстраторові як додаток до заяви про держреєстрацію зміни відомостей про юрособу.

А ось при держреєстрації створення юрособи в заяві держреєстраторові достатньо зробити позначку про включення до Реєстру НПО (заява за формою 1-РН сформується автоматично). Або подати її протягом 10 календарних днів з дня держреєстрації до контролюючого органу за основним місцем реєстрації.

За результатами розгляду поданих документів контролери повинні прийняти рішення протягом 3 робочих днів

Якщо приводу для відмови в реєстрації немає, то в цей же строк організацію буде внесено до Реєстру НПО. Врахуйте: рішення про включення до Реєстру контролери не видають (лист ДФСУ від 25.06.2019 р. № 20139/7/99-99-15-02-01-17). З переліком НПО, включених до Реєстру, платник може ознайомитися в е-кабінеті (cabinet.tax.gov.ua) (див. БЗ 102.04).

Відмовити в реєстрації фіскали можуть, якщо НПО: подала неповний пакет документів або не відповідає вимогам з п. 133.4 ПКУ.

Отримавши рішення про відмову, НПО може усунути недоліки і повторно подати документи на реєстрацію, не змінюючи положення статутних документів, до яких у контролерів не було зауважень (п. 9 Порядку № 440).

Новачків, що подали документи під час або протягом 10 днів з дня держреєстрації і внесені до Реєстру НПО, вважають НПО з дня держреєстрації (див. БЗ 102.04). Якщо ж у 10-денний строк укластися не вдалося (або з першого разу податківці не зареєстрували), то НПО отримає неприбутковий статус з дати включення до Реєстру.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно