Теми статей
Обрати теми

Мінімальні ціни підвищено

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Постанова КМУ від 13.01.2021 р. № 17

Висновок документа

Підвищено мінімальні ціни на вина ігристі з 89 грн до 109 грн. Крім того, до цієї ж «ігристої» категорії віднесено окремі види виноробницької продукції з кодами УКТ ЗЕД 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 39 00

Одразу заспокоїмо: по міцному алкоголю (горілка, коньяк, інші спиртні напої) нічого не міняється. Новації торкаються тільки виноробницької продукції. Чиновники вирішили подбати про вітчизняного виновиробника і про споживачів цього продукту. По суті, маємо дві новації: перекласифікація окремих видів виноробницької продукції і підвищення мінімальних цін на ігристі вина з урахуванням цієї перекласифікації.

Перекласифікація. Про маніпуляції з назвами алкогольної продукції знає багато хто. Останнім часом все частіше з’являється продукт, який зовні схожий на ігристе вино (а іноді виглядає навіть ефектніше), але таким, по суті, не є. Це так звані винні напої, якість яких дуже відрізняється від вина, найчастіше в гіршу сторону. Як правило, цей товар відноситься до коду 2206 00 39 00 згідно з УКТ ЗЕД. Свого часу розробники мінімальних цін, мабуть, вважаючи цей продукт дешевим замінником ігристого вина, віднесли його до категорії напоїв з дуже низькою мінціною (29,8 грн).

Проте, вже досить давно на нього встановлений такий же акциз, як і на ігристі вина. Чиновники запевняють: на сьогодні мінціна на цей напій не відповідає реальним витратам на виробництво та реалізацію і вимагає коригування.

Тому постановою, що коментується, його переводять в одну категорію з винами ігристими. Це останній рядок в таблиці з найбільшим розміром мінцін.

Правду кажучи, рішення уряду викликає запитання. Чи не вийде так, що турбота про споживача обернеться тим, що він купуватиме той самий сурогат, але за більш високою ціною? Уявляється, що поставлену задачу краще вирішувати через посилення захисту прав споживача, а не за допомогою збільшення ціни.

Крім того, до цієї ж ігристої категорії переносять деякі вермути та інше виноградне вино з додаванням рослинних або ароматичних речовин (коди 2205 10 10 00, 2205 90 10 00). Це напої з концентрацією спирту 18 об. % чи менше. Раніше на них мінціна була на рівні 49 грн, тепер — врівень з ігристими.

Зміна опису товару. Але це ще не все. Опис останньої, ігристої, позиції міняється: в ній тепер вказані лише ті напої, які закупорені грибоподібною пробкою та/або мають надмірний тиск (судячи з усього, це різного роду шипучки).

Чи приведе це до якихось наслідків? Адже в подібних випадках орієнтуватися треба не лише на код УКТ ЗЕД, але й на опис. Пам’ятаєте, скільки галасу наробила історія з оливами і мастилами в середині минулого року при зміні ставки акцизу (див. лист ДПСУ від 04.06.2020 р. № 8944/7/99-00-17-03-01-07 // «Податки & бухоблік», 2020, № 48, с. 28). Аналогічний підхід (орієнтуємося не лише на код, але й на опис) відносно коду 2206 00 39 00 податківці сповідували в листі від 01.07.2019 р. № 3010/6/99-99-15-03-03-15/ІПК (йшлося про пивний напій). Щоправда, то було тлумачення ПКУ, тут — інший документ. Але підхід має бути аналогічним.

Що вийшло у результаті. З напоями з коду 2206 00 39 00 більш-менш зрозуміло. Під цей код підпадають ігристі вина. Вони відповідають новому опису останнього рядка таблиці і повністю переносяться в цю ігристу позицію.

А ось з вермутами та іншими винами (2205 10 10 00, 2205 90 10 00) трохи по-іншому. У останній рядок перенесли тільки ті з них, які відповідають його опису, тобто тільки шипучки. Що ж до звичайних, не ігристих вермутів і вин з рослинними та ароматичними добавками, то, схоже, вони випадають із сфери застосування мінімальних цін. Адже їх виключили зі спеціального рядка (з мінціною 49 грн) і не включили в «ігристий» рядок.

Принаймні, суто формально можна зробити такий висновок. Але для остаточних висновків, звичайно, слід дочекатися детального роз’яснення.

Збільшення мінціни. Це другий момент змін.

На вина ігристі вона була встановлена на рівні 89 грн. Буде 109 грн

У зв’язку зі зміною нагадаємо три важливі моменти.

1. Мінімальна ціна — це остаточна ціна, в яку включаються усі податки, у тому числі акциз (лист ДФСУ від 15.01.2016 р. № 668/6/99-95-42-01-16-01). Тобто накручувати акциз зверху не треба.

2. Ціна на алкогольні напої має бути новою, навіть за залишками товару, що числяться станом на дату набуття чинності постановою, що коментується. Адже жодних перехідних положень у таких випадках не передбачається.

3. Мінімальну ціну потрібно враховувати при проведенні різного роду акцій, знижок, зменшення ціни і тому подібне. Ну і, само собою, безкоштовна передача буде порушенням (БЗ 113.05).

І не забудьте перепрограмувати РРО під нову ціну.

Перевірки. На жаль, мораторій на проведення перевірок, встановлений в п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на час карантину, не поширюється на перевірки обігу алкогольних напоїв. Тому вже з дати набуття чинності цією постановою контролери можуть перевіряти відповідність цін новим умовам.

Штрафи. За оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями за цінами нижче мінімальних ст. 17 Закону № 481 встановлена дуже серйозна санкція — у розмірі 100 % вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних цін, але не менше 10000 грн. Тобто розрахунок не від вартості проданої пляшки алкоголю, а від мінціни усієї партії отриманого товару, в яку входить пляшка, продана з порушенням мінціни. А партія визначається за кількістю товару, отриманого одночасно за одним товаросупровідним документом (ТТН).

Крім того, згідно зі ст. 1652 КУпАП за порушення порядку формування та застосування цін і тарифів може бути застосований адмінштраф. Причому його розмір минулого року значно збільшився. Наприклад, для посадових осіб суб’єкта господарювання він становить 2250 грн. За повторне порушення протягом року — 3400 грн.

Дата набуття чинності. Це традиційний камінь спотикання. Як і в попередніх випадках, постанова, що коментується, набуває чинності через 10 днів з дня публікації (опублікована в газеті «Урядовий кур’єр» № 10 від 16.01.2021 р.). Взагалі-то, відлік днів повинен розпочинатися з наступної дати (тобто з 17 січня), а слово «через» припускає, що усередині мають бути повні 10 днів (такий принцип закладений в розрахунок строків при набутті чинності нормативно-правовими актами з питань митної справи, див. п. 4 ст. 2 МКУ).

Проте в попередніх випадках держоргани рахували строк інакше. Упевнені, цього разу буде так само. Згідно з їх підходом, постанова набуває чинності 26.01.2021 р. Така інформація вже розміщена на сайті Верховної Ради України.

Детальніше про усі тонкощі застосування мінімальних цін (розрахунок по різних видах напоїв, відповідальність, судова практика тощо) ви можете прочитати в «Податки & бухоблік», 2018, № 79, с. 6. Зрозуміло, зробіть поправку на нові норми.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі