Теми статей
Обрати теми

Запити: правила поведінки

Костенко Ніна, експерт з питань оплати праці
Запити від податківців — це те, що часто стає передвісником позапланової перевірки. Але боятися їх не потрібно. У цій статті розберемося, на що слід звертати увагу в запитах, як на них краще відповісти і як вплинув на запити карантин.

Чому приходять запити?

Нагадаємо: у контексті перевірок запит від податківців — це передвісник позапланових документальних перевірок за пп. 78.1.1, 78.1.4 і 78.1.9 ПКУ. Тим не менш принаймні перевірки за п.п. 78.1.1 ПКУ є одними з найпопулярніших. Ідеться про отримання податківцями інформації, яка свідчить про порушення платником валютного, податкового та іншого підконтрольного податківцям законодавства.

В усіх перелічених вище випадках перевірка може проходити, тільки коли платник не відповів у встановлений у ПКУ строк на запит

Також запит ви можете отримати у зв’язку із зустрічною звіркою (п. 73.5 ПКУ). Це спосіб отримання інформації, наприклад, від контрагентів юрособи або ФОП, щодо якого проходить перевірка.

В який строк потрібно відповісти?

На запити, не пов’язані із зустрічною звіркою, платник зобов’язаний відповідати протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо це зустрічна звірка, то відповісти потрібно протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Важливо! У зв’язку з карантином ці строки були зупинені до останнього календарного дня місяця (включно), в якому закінчиться карантин* (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

* Поки діє до 30.06.2021 р.

Таке зупинення не поширюється тільки на запити, пов’язані з декларуванням заявленого до відшкодування ПДВ та/або від’ємним значенням цього податку.

Це означає, що якщо до вас прийшов запит під час карантину, то на нього можна не поспішати відповідати. 15 (10) робочих днів почнуть спливати з дня закінчення зупинення. Наприклад, якщо припустити, що карантин завершиться 30.06.2021 р., а до вас прийшов запит 02.10.2020 р., то відповісти на нього можна аж до 21.07.2021 р.

При цьому відповідь у «карантинні» строки не повинна призвести до перевірки. Причому не мають права перевіряти навіть на підставі пп. 78.1.1 і 78.1.4 ПКУ юросіб за постановою № 89 (див. детальніше «План перевиконаємо, або Позапланові перевірки»). Адже, ще раз повторимося, перевірка на цих підставах можлива, якщо платник не відповів на запит у встановлені в ПКУ строки. У нашому випадку хоча такі перевірки щодо юросіб і дозволені, але порушення строку відповіді на запит немає.

Зверніть увагу: всі строки відлічуються від дати отримання платником запиту. А тут нагадаємо: лист повинен зберігатися на пошті протягом 1 місяця. До того ж можна продовжити цей строк до 2 місяців (послуга платна). Про це говорить п. 116 Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.2009 р. № 270.

Але будьте обережні! На практиці буває так, що строки зберігання листів не дотримуються і ваш запит може просто відправитися назад до податківців. А в такому разі вважається, що запит був вам вручений датою, зазначеною в повідомленні про вручення з причиною такого невручення (пп. 73.3 і 42.5 ПКУ).

Що робити, якщо прийшов запит?

Як тільки до вас приходить «лист щастя», потрібно не панікувати, а проаналізувати його і зрозуміти, чи відповідає такий запит нормам ПКУ.

Це важливо, оскільки, по-перше, незаконний запит не може призводити до перевірки, по-друге, формально на незаконний запит можна не відповідати (п. 73.3 ПКУ).

Аналізувати запит потрібно на наявність усіх необхідних реквізитів, а також підстав для його надсилання.

Реквізити. У запиті мають бути:

— підстави для направлення запиту відповідно до п. 73.3 ПКУ, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;

— перелік інформації, що запитується, та документів, які потрібно надати;

— підпис керівника (заступника керівника) податкової;

— печатка податкової.

Якщо це зустрічна звірка, то запит повинен відповідати формі, затвердженій наказом ДПСУ від 29.01.2020 р. № 47 (п. 73.5 ПКУ).

Підстави. Підстави для запиту — наріжний камінь. При направленні запиту саме з ними у податківців найчастіше і виникають проблеми. Так, їх перелік не вичерпний, але часто податківці забувають про те, що звичайного посилання на п. 73.3 ПКУ недостатньо. Потрібно ще й вказати на інформацію, яка ці підстави підтверджує.

Отже, запит можна відправляти платникові в разі, коли:

— за результатами аналізу податкової інформації, яку податківці отримали законним шляхом, виявлені факти, що свідчать про порушення платником валютного законодавства, законодавства у сфері відмивання доходів та іншого підконтрольного податківцям законодавства;

— потрібно визначити відповідність контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або визначити рівень звичайних цін, у випадках, установлених ПКУ;

— виявлені недостовірні дані в податкових деклараціях, поданих платником;

— проводяться зустрічні звірки тощо.

Усі ці підстави перелічені в п. 73.3 ПКУ.

Чи відповідати? По суті, є декілька стратегій роботи із запитами:

1) відповідати по суті й відправляти всі документи. Стратегія підходить більшою мірою для законних запитів. В інформації, що надається, і документах ви маєте бути впевнені на всі 100 %. Відповідь у повному обсязі може вас захистити від перевірки (див. постанову ВС від 21.06.2019 р. у справі № 820/420/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/82541872). Але оскаржити наказ про її проведення доведеться вже в суді. І пам’ятайте: отриману інформацію фіскали можуть використовувати проти вас надалі;

2) зовсім не давати відповіді. Це можливо, якщо запит не відповідає вимогам ПКУ. Як ми вже сказали вище, на такі запити платник має повне право не відповідати. А ідеальний запит — це рідкість. До того ж Верховний Суд часто говорить про те, що в запиті мають бути конкретні підстави, тобто наявність чітко окреслених обставин, які говорять про порушення платником законодавства (постанова ВС від 06.10.2020 р. у справі № 280/1475/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/92051715). Частіше за все цього в запитах немає.

Але з боку фіскалів відсутність відповіді — це явний привід прийти до вас на перевірку. Вони-то вважають, що запит законний, а незаконність перевірки доведеться оскаржувати вже в суді;

3) давати відписку на запит. Найбільш оптимальна, на наш погляд, стратегія. Підходить для запитів, що не відповідають вимогам ПКУ. У цій відповіді ви не відповідаєте по суті, але звертаєте увагу фіскалів на «косяки» в запиті. Буває так, що фіскали потім на перевірку вже й не приходять;

4) давати часткову відповідь і частину документів. Так, є рішення Верховного Суду, в яких говориться про те, що навіть часткова, на думку податківців, відповідь не може стати підставою для перевірки (постанова ВС від 22.01.2019 р. у справі № 520/10085/18 // «Податки & бухоблік», 2019, № 97, с. 13). Але, по-перше, швидше за все, часткова відповідь не захистить вас від перевірки. Податківці вважають, що в такому разі вони мають право провести перевірку. А по-друге, ви надасте їм частину документів, які вони потім зможуть використовувати проти вас же. Якщо не в процесі поточної перевірки, так у майбутньому.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі