Питання розблокування ПН та РК переважно регулює Порядок № 520*. Відповідно до п. 6 цього документа письмові пояснення та копії документів, необхідні для розблокування ПН/РК (перелік яких наведений в п. 5 Порядку № 520), платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, відображеного в ПН/РК.
Письмові пояснення та копії розблокувальних документів платник подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв’язку з урахуванням вимог Закону № 851**, Закону № 2155*** та Порядку № 557****. Відповідно до п. 2 розд. ІІ Порядку № 557 створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності). Причому, зрозуміло, що йдеться про електронний підпис, який є діючим на дату його накладання.
** Закон «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV.
*** Закон «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII.
Згідно з роз’ясненням у БЗ 101.18 згадані письмові пояснення (а також скарги на рішення комісії) та копії документів при зупиненні реєстрації ПН/РК в ЄРПН подаються до контролюючого органу в електронному вигляді за спеціальними формами: Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено (код форми J/F1312603), Скарга щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (код форми (J/F1313203). До Повідомлення (та Скарги) можна додати необхідну кількість Документів довільного формату (код форми J/F1360102), до яких можна завантажити копії необхідних підтверджуючих документів у форматі PDF, PNG або JPG. Податківці в БЗ 101.18 також пояснили, що платнику не потрібно засвідчувати копії документів, визначених переліком у п. 5 Порядку № 520, оскільки документи подаються у сканованому вигляді як окремі додатки до Повідомлення.
А, як вже згадано, на Повідомлення про подання пояснень (Скаргу) та Документи довільного формату щодо зупинених ПН/РК накладається кваліфікований електронний підпис (КЕП) та печатка (за наявності). І зазначимо, що тут йдеться про накладання КЕП, який діє саме на момент подання Повідомлення (або Скарги) з відповідним комплектом документів, а не на момент складання (чи блокування) ПН/РК. Тобто для цих цілей не має значення, ким і коли були підписані ПН/РК, які розблоковуються. І податківці не мають права не прийняти від вас підписаний КЕП нового директора пакет документів щодо розблокування ПН/РК, підписаних старим директором.
Тут не треба плутати підписання ПН/РК, яке чітко прив’язане до дати її складання, з підписанням різних розблокувальних документів щодо ПН/РК (про підписання саме ПН див. «Податки & бухоблік», 2021, № 57, с. 28). Адже останнє, як ми зазначали, прив’язане до дати подання таких документів. І їх підписання повинно проводитись КЕП, який діє саме на цю дату.
Тому ви можете спокійно, без метушні (але в рамках згаданих 365 днів!) підібрати пакет необхідних для розблокування ПН/РК документів, почекати, коли новий директор вступить на посаду та отримає ключі для свого КЕП. А потім вже з його підписами відправити згаданий пакет до ДПС.