Теми статей
Обрати теми

Нові правила для ОСББ: лічильники, тарифи і не тільки

Амброзяк Наталя, юрист
Діяльність ОСББ завжди викликала багато питань і живий інтерес. І не дивно, адже стосується це практично всіх нас. Тому цей номер ми вирішили присвятити саме ОСББ. А почнемо із Закону № 1060, який набув чинності з 1 травня 2021 року. Він вносить різні зміни до житлово-комунальної нормативки. Здебільшого нововведення стосуються установки загальнобудинкових лічильників, урегулювання питань із техобслуговування внутрішньобудинкових систем (у тому числі систем газопостачання), а також діяльності управителів. Подробиці читайте в цій статті.

Насамперед нагадаємо: ОСББ — це не управитель, оскільки відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 2189 управителем може бути ФОП або юрособа — суб’єкт підприємницької діяльності. А об’єднання — непідприємницьке товариство (ч. 2 ст. 2 Закону про ОСББ). Тому нюанси, що стосуються управителів, до ОСББ не застосовуємо.

Загальнобудинкові лічильники

Тут зміни торкнулися двох моментів, пов’язаних із лічильниками на опалювання, гарячу і холодну воду.

Установка. Витрати операторів зовнішніх інженерних мереж (далі — оператор) на встановлення лічильників тепер включаються до тарифу (ч. 6 ст. 3 Закону № 2119). До внесення змін Законом № 1060 установка проводилася за рахунок спецвнесків від споживачів комунпослуг.

Якщо на момент, коли оператор надішле повідомлення про установку загальнобудинкових лічильників, вони вже будуть установлені, то плата за опалення, постачання гарячої і холодної води не повинна включати витрати на обладнання будинку/під’їзду лічильником.

Тобто мають бути два тарифи:

1) з урахуванням витрат на обладнання будинку лічильником;

2) без урахування таких витрат.

Якщо лічильник був установлений за рахунок співвласників, а з них усе ще стягувалася плата за тарифом з п. 1, то різниця між тарифами з п. 1 і п. 2 має відшкодовуватися за період з моменту установки лічильника до моменту узяття його на абонентський облік оператором. Різниця в тарифах зараховується до оплати майбутніх платежів.

Обладнати будинки загальнобудинковими лічильниками на опалення, гарячу і холодну воду оператори повинні до 01.08.2022*

* Цей обов’язок підкріплений штрафом для операторів, набуття чинності нормою про який перенесли на 01.08.2022.

Сюди потрапляють будинки, в яких не було таких лічильників станом на 02.08.2017 або вони на цю дату вийшли з ладу.

Увага! ОСББ може укладати договори про надання комунальних послуг, тільки якщо будинок обладнаний загальнобудинковими лічильниками (ч. 6 ст. 14 Закону № 2189 у новій редакції). Водночас договори про постачання і розподіл газу, а також про постачання і розподіл електроенергії можуть укладатися виключно безпосередньо з кожним із співвласників (ч. 2 ст. 14 Закону № 2189).

Крім того, раніше співвласники або ОСББ могли погоджувати умови встановлення загальнобудинкового лічильника з оператором, які відрізнялися б від запропонованих оператором.

Тепер же є тільки дві опції:

— за умовами, які пропонує оператор;

— самостійне оснащення лічильниками багатоквартирного будинку.

Обслуговування і повірка. Обслуговування і повірка загальнобудинкових лічильників відбувається тепер у двох варіантах:

— за рахунок абонентської плати — для співвласників, які уклали індивідуальні договори;

— за рахунок співвласників, якщо був укладений колективний договір на постачання комунпослуги або договір уклали з колективним споживачем (тобто з ОСББ), або до обслуговування і перевірки залучили не постачальника комунпослуги, а стороннього госпсуб’єкта (ч. 4 ст. 17 Закону № 1314 у новій редакції).

А для того щоб ОСББ змогло залучити стороннього госпсуб’єкта для обслуговування і повірки загальнобудинкових лічильників (а не оператора), треба, щоб дотримувалася одна з умов (ч. 1 ст. 6 Закону № 2119):

— є укладений колективний договір про надання комунальних послуг;

— є договір із колективним споживачем (тобто з ОСББ);

— є рішення співвласників про порядок обслуговування і заміни лічильників.

Обслуговування внутрішньобудинкових систем

Переважно зміни стосуються обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Договір на обслуговування цих систем може укласти один з таких суб’єктів:

— управитель;

— ОСББ;

— уповноважена особа співвласників.

Договір укладається з компанією, що займається розподілом газу, або з госпсуб’єктом, який може здійснювати обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Обслуговування відбувається за рахунок співвласників.

Якщо договір укладений, то відповідальність за техобслуговування і безпечну експлуатацію газових внутрішньобудинкових систем нестиме компанія-розподільник або інший госпсуб’єкт (тобто ті, хто є стороною договору).

Якщо договір про обслуговування укладається не з компанією-розподільником, а з іншим госпсуб’єктом, то такій компанії-розподільнику треба повідомити про укладення договору протягом 15 днів з дати його укладення.

Та якщо повідомлення не відправити і не звернутися із заявою про укладення договору до компанії-розподільника, то вважатиметься, що співвласники приєдналися до договору на техобслуговування з компанією-розподільником, на території ліцензійної діяльності якої розташований відповідний будинок.

Поточний і капремонт внутрішньобудинкових систем газопостачання проводиться за рахунок співвласників будинку відповідно до кошторису, який надає компанія-розподільник або госпсуб’єкт, з яким укладений договір на обслуговування (ч. 3 ст. 19 Закону № 2189).

Управителі

Рішення співвласників про вибір управителя. Уточнили деякі нюанси, пов’язані з вибором співвласниками управителя багатоквартирного будинку (не ОСББ). Тепер положення Закону № 2189 відповідають Закону № 417.

У ч. 9 ст. 10 Закону № 417 установлено, що протокол, в якому закріплено рішення співвласників про вибір управителя, складається у двох примірниках. Один залишається в управителя, а другий — передається до виконкому селищної, сільської або міської ради за місцем розташування будинку.

Тепер і в Законі № 2189 одним із повноважень органів місцевого самоврядування визначено зберігання таких протоколів.

Обслуговування прибудинкової території. У разі якщо прибудинкова територія не оформлена (не знаходиться офіційно у власності або користуванні співвласників), послуги після прибирання та іншого обслуговування території навколо будинку можуть уключатися в кошторис витрат управителя на утримання будинку і прибудинкової території. Але тільки за договором зі споживачами. Крім того, межі і площа території, яку співвласники згодні утримувати, треба погоджувати з органами місцевого самоврядування. Цим усім перейматиметься управитель.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі