Насамперед нагадаємо: ОСББ — це не управитель, оскільки відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 2189 управителем може бути ФОП або юрособа — суб’єкт підприємницької діяльності. А об’єднання — непідприємницьке товариство (ч. 2 ст. 2 Закону про ОСББ). Тому нюанси, що стосуються управителів, до ОСББ не застосовуємо.
Загальнобудинкові лічильники
Тут зміни торкнулися двох моментів, пов’язаних із лічильниками на опалювання, гарячу і холодну воду.
Установка. Витрати операторів зовнішніх інженерних мереж (далі — оператор) на встановлення лічильників тепер включаються до тарифу (ч. 6 ст. 3 Закону № 2119). До внесення змін Законом № 1060 установка проводилася за рахунок спецвнесків від споживачів комунпослуг.
Якщо на момент, коли оператор надішле повідомлення про установку загальнобудинкових лічильників, вони вже будуть установлені, то плата за опалення, постачання гарячої і холодної води не повинна включати витрати на обладнання будинку/під’їзду лічильником.
Тобто мають бути два тарифи:
1) з урахуванням витрат на обладнання будинку лічильником;
2) без урахування таких витрат.
Якщо лічильник був установлений за рахунок співвласників, а з них усе ще стягувалася плата за тарифом з п. 1, то різниця між тарифами з п. 1 і п. 2 має відшкодовуватися за період з моменту установки лічильника до моменту узяття його на абонентський облік оператором. Різниця в тарифах зараховується до оплати майбутніх платежів.
Обладнати будинки загальнобудинковими лічильниками на опалення, гарячу і холодну воду оператори повинні до 01.08.2022*
* Цей обов’язок підкріплений штрафом для операторів, набуття чинності нормою про який перенесли на 01.08.2022.
Сюди потрапляють будинки, в яких не було таких лічильників станом на 02.08.2017 або вони на цю дату вийшли з ладу.
Увага! ОСББ може укладати договори про надання комунальних послуг, тільки якщо будинок обладнаний загальнобудинковими лічильниками (ч. 6 ст. 14 Закону № 2189 у новій редакції). Водночас договори про постачання і розподіл газу, а також про постачання і розподіл електроенергії можуть укладатися виключно безпосередньо з кожним із співвласників (ч. 2 ст. 14 Закону № 2189).
Крім того, раніше співвласники або ОСББ могли погоджувати умови встановлення загальнобудинкового лічильника з оператором, які відрізнялися б від запропонованих оператором.
Тепер же є тільки дві опції:
— за умовами, які пропонує оператор;
— самостійне оснащення лічильниками багатоквартирного будинку.
Обслуговування і повірка. Обслуговування і повірка загальнобудинкових лічильників відбувається тепер у двох варіантах:
— за рахунок абонентської плати — для співвласників, які уклали індивідуальні договори;
— за рахунок співвласників, якщо був укладений колективний договір на постачання комунпослуги або договір уклали з колективним споживачем (тобто з ОСББ), або до обслуговування і перевірки залучили не постачальника комунпослуги, а стороннього госпсуб’єкта (ч. 4 ст. 17 Закону № 1314 у новій редакції).
А для того щоб ОСББ змогло залучити стороннього госпсуб’єкта для обслуговування і повірки загальнобудинкових лічильників (а не оператора), треба, щоб дотримувалася одна з умов (ч. 1 ст. 6 Закону № 2119):
— є укладений колективний договір про надання комунальних послуг;
— є договір із колективним споживачем (тобто з ОСББ);
— є рішення співвласників про порядок обслуговування і заміни лічильників.
Обслуговування внутрішньобудинкових систем
Переважно зміни стосуються обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Договір на обслуговування цих систем може укласти один з таких суб’єктів:
— управитель;
— ОСББ;
— уповноважена особа співвласників.
Договір укладається з компанією, що займається розподілом газу, або з госпсуб’єктом, який може здійснювати обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Обслуговування відбувається за рахунок співвласників.
Якщо договір укладений, то відповідальність за техобслуговування і безпечну експлуатацію газових внутрішньобудинкових систем нестиме компанія-розподільник або інший госпсуб’єкт (тобто ті, хто є стороною договору).
Якщо договір про обслуговування укладається не з компанією-розподільником, а з іншим госпсуб’єктом, то такій компанії-розподільнику треба повідомити про укладення договору протягом 15 днів з дати його укладення.
Та якщо повідомлення не відправити і не звернутися із заявою про укладення договору до компанії-розподільника, то вважатиметься, що співвласники приєдналися до договору на техобслуговування з компанією-розподільником, на території ліцензійної діяльності якої розташований відповідний будинок.
Поточний і капремонт внутрішньобудинкових систем газопостачання проводиться за рахунок співвласників будинку відповідно до кошторису, який надає компанія-розподільник або госпсуб’єкт, з яким укладений договір на обслуговування (ч. 3 ст. 19 Закону № 2189).
Управителі
Рішення співвласників про вибір управителя. Уточнили деякі нюанси, пов’язані з вибором співвласниками управителя багатоквартирного будинку (не ОСББ). Тепер положення Закону № 2189 відповідають Закону № 417.
У ч. 9 ст. 10 Закону № 417 установлено, що протокол, в якому закріплено рішення співвласників про вибір управителя, складається у двох примірниках. Один залишається в управителя, а другий — передається до виконкому селищної, сільської або міської ради за місцем розташування будинку.
Тепер і в Законі № 2189 одним із повноважень органів місцевого самоврядування визначено зберігання таких протоколів.
Обслуговування прибудинкової території. У разі якщо прибудинкова територія не оформлена (не знаходиться офіційно у власності або користуванні співвласників), послуги після прибирання та іншого обслуговування території навколо будинку можуть уключатися в кошторис витрат управителя на утримання будинку і прибудинкової території. Але тільки за договором зі споживачами. Крім того, межі і площа території, яку співвласники згодні утримувати, треба погоджувати з органами місцевого самоврядування. Цим усім перейматиметься управитель.