Теми статей
Обрати теми

Роздача носіїв рекламної інформації

Костенко Ніна, експерт з питань оплати праці
Рекламні буклети, візитки, прайс-листи, каталоги та інший подібний рекламний асортимент не мають самостійної цінності, а використовуються лише як носій інформації. Для більшості суб’єктів господарювання розповсюдження таких рекламних матеріалів є важливою частиною їх господарської діяльності. І це логічно, адже це один із продуктивних способів донести інформацію про себе і свій товар потенційному покупцю. Про те, як ці операції відображаються в обліку, і йтиметься в цій статті.

Рекламуй себе сам

Досить часто суб’єкти господарювання у сторонньої організації замовляють тільки створення рекламних матеріалів. А займаються їх розповсюдженням самостійно. Що відбувається в такому разі в обліку рекламодавця?

ПДВ. Придбаваючи рекламний матеріал (буклети, листівки тощо) із вхідним ПДВ, підприємство (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН) має право відобразити ПК на загальних підставах (п. 198.3 ПКУ). При цьому жодних компенсуючих ПДВ-зобов’язань за п. 198.5 ПКУ в будь-якому разі, вважаємо, нараховувати не треба. Адже рекламна роздача спрямована на збільшення обсягу продажів, тобто безпосередньо пов’язана з госпдіяльністю підприємства. Не відкрутитися від компенсуючих ПЗ хіба що у разі реклами безПДВшної, пільгової або звільненої від ПДВ діяльності (див. п. 198.5 ПКУ). І то тут є винятки — безоплатна передача пільгових товарів з п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, які законодавець прямо звільнив від компенсуючих ПЗ за п. 198.5 ПКУ.

При цьому, вважаємо, операції з безоплатної роздачі рекламних матеріалів, які можна використати виключно як носії інформації, не можна вважати постачанням товару. Адже рекламні матеріали, які виконують одну лише інформаційно-рекламну функцію, самостійної цінності не мають. Відтак розповсюдження таких носіїв інформації не вписується у визначення постачання товарів (п.п. 14.1.191 ПКУ). А отже, немає й об’єкта оподаткування ПДВ (ст. 185 ПКУ) і, відповідно, не виникає база оподаткування ПДВ (п. 188.1 ПКУ).

А ось безоплатну роздачу в рекламних цілях матеріальних носіїв, які можна використати не лише з метою отримання інформації (канцтовари, посуд тощо), цілком можна вважати постачанням товару. Хоча є судові рішення*, в яких підприємства відстоювали неоподаткування ПДВ операцій з безоплатної роздачі і такої рекламної продукції (зокрема, кухлі, брелоки тощо) (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 57, с. 12).

* reyestr.court.gov.ua/Review/44798868

Але зауважте: податківці наполягають на застосуванні загальнорекламних ПДВ-правил** навіть до безоплатних роздач рекламного «мотлоху» (листи ДПСУ від 17.06.2021 р. № 2470/ІПК/99-00-21-03-02-06, від 04.09.2020 р. № 3705/ІПК/99-00-05-06-02-06). Тобто, на думку фіскалів, якщо вартість рекламних безоплатностей не включена до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, то операції з їх роздачі слід оподатковувати як окрему операцію постачання товарів (див. лист ГУ ДПС у Львівській обл. від 30.06.2020 р. № 2607/ІПК/13-01-04-01-10).

** Хоча раніше податківці справедливо вважали, що ці операції під ПДВ-оподаткування не підпадають (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26 і від 03.06.2002 р. № 3428/6/15-1215-26).

Податок на прибуток. Для цілей визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток рекламні операції обліковують виключно за правилами бухобліку. Причому в бухгалтерському обліку, як ми знаємо, витрати визнають незалежно від зв’язку з господарською діяльністю. Важлива лише наявність правильно оформлених первинних документів, що підтверджують факт здійснення операції.

Жодних коригувань фінрезультату ПКУ в цьому випадку не передбачає, у тому числі для «прибутківців», зобов’язаних застосовувати податкові різниці. Ба більше, не має значення статус одержувача* таких рекламних матеріалів. Адже розповсюдження рекламних матеріалів не пов’язане з передачею товарів, тобто, як ми говорили вище, не відбувається постачання матеріального активу третім особам.

* Нагадаємо: пп. 140.5.9 і 140.5.10 ПКУ передбачають застосування коригування фінрезультату залежно від статусу одержувача безоплатностей.

Бухоблік. У бухобліку придбання рекламних матеріалів відображаємо на субрахунку 209 «Інші матеріали», оскільки такі ресурси відповідають визначенню запасів (п. 6 НП(С)БО 9). Обліковуємо такі активи за первісною вартістю.

У зв’язку з тим, що безоплатна роздача матеріалів носить рекламний характер, у момент вибуття (безпосередньої роздачі) списуємо їх собівартість до складу витрат на збут і відображаємо проводкою Дт 93 — Кт 209 (п. 19 НП(С)БО 16). А ось доходи підприємство не відображає — не дотримуються критерії їх визнання (п. 5 НП(С)БО 15).

Реклама через сторонню організацію

Згідно з умовами договору на надання рекламних послуг виконавець зобов’язаний роздати рекламні буклети, брошури та інші рекламні носії інформації. Облік таких операцій залежить від того, (1) сам виконавець придбаває рекламні матеріали або (2) його ними забезпечить рекламодавець.

(1) Зазвичай виконавець самостійно придбаває рекламні матеріали, які він повинен за договором безоплатно роздавати. У такому разі вартість рекламних матеріалів виконавець включає до вартості своїх рекламних послуг.

При цьому сума ПДВ від усієї вартості наданих рекламних послуг включається рекламодавцем на загальних підставах до податкового кредиту. А ось якщо рекламувалися не оподатковувані ПДВ (у тому числі пільговані) товари/послуги, тоді рекламодавцю доведеться з усієї (чи з певної частини) вартості рекламних послуг нарахувати компенсаційні ПЗ за п. 198.5 ПКУ (ср. ).

(2) Буває так, що рекламодавець забезпечує виконавця рекламними носіями інформації. У такому разі, вважаємо, в частині операції з розповсюдження таких рекламних матеріалів жодних ПДВ-наслідків виникати не повинно (лист ГУ ДПС у м. Києві від 03.03.2021 р. № 788/ІПК/26-15-04-02-16).

У бухобліку списання рекламних матеріалів до складу витрат на збут у рекламодавця відбувається на дату роздачі товару, яка зазначена у звіті виконавця. При цьому доходи не відображають, оскільки не дотримуються критерії їх визнання. У податковоприбутковому обліку повністю орієнтуємося на бухоблік.

Нижче покажемо в проводках відображення в бухгалтерському обліку операції з придбання і розповсюдження рекламних матеріалів.

Облік розповсюдження рекламних матеріалів

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за рекламні брошури

371

311

24000

2

Відображено суму ПДВ (до реєстрації ПН в ЄРПН)

644/1

644

4000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

4000

4

Оприбутковано брошури

209

631

20000

5

Відображено суму ПДВ

644

631

4000

6

Здійснено залік заборгованостей

631

371

24000

7

Надано звіт про роздані рекламні брошури

93

209

20000

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі