Теми статей
Обрати теми

Податкова накладна з помилкою: чи допоможе покупцю скарга Д7 і що загрожує продавцю?

Казанова Марина, податковий експерт
ПКУ передбачений спеціальний штраф, який може бути застосований до продавця за помилки, допущені під час зазначення обов’язкових реквізитів податкової накладної (ПН). Коли продавцю загрожує цей штраф? Чи може він бути застосовний під час воєнного стану? Чи допоможе покупцю скарга Д7 вплинути на продавця, якщо він не виправляє помилки в обов’язкових реквізитах ПН? Розберемося з цими питаннями.

Правильно складена ПН — це запорука збереження податкового кредиту (ПК) покупця. А помилки в обов’язкових реквізитах ПН — це завжди ризик втратити ПК. Фактично ПК покупцю безпечніше відображати вже після того, як буде виправлена помилка в ПН (зареєстрований РК або перевиписана та зареєстрована нова ПН). Тож кожний покупець зацікавлений в тому, щоб помилки в обов’язкових реквізитах ПН були виправлені, і якомога швидше.

Здебільшого, покупцям вдається домовитися з продавцями про виправлення помилок в ПН. Але так буває не завжди. Чи є якісь заходи впливу на продавця в такому випадку?

Насправді, їх небагато. Це фактично:

— договірні санкції — передбачені договором положення, які передбачають санкції: штрафи/відшкодування контрагентом збитків у вигляді неотриманого ПК;

подання на контрагента заяви-скарги за формою додатку Д7 до декларації з ПДВ (п. 201.10 ПКУ). Нагадаємо, що цю скаргу можна подати не лише у випадку нереєстрації ПН продавцем, але й у випадку коли постачальник при складанні ПН допустив помилки в частині заповнення обов’язкових реквізитів. Скарга подається у складі декларації з ПДВ (додаток Д7 до декларації). Право подати її зберігається протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання декларації за звітний період, у якому контрагент допустив порушення (п. 201.10 ПКУ). При цьому на час воєнного стану відповідно до п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ перебіг цього строку зупиняється (тобто подовжується), бо формально то не є питанням «дотримання строків подання звітності».

Але що дає така скарга покупцю і чим вона може загрожувати продавцю?

Покупець. Він може подавати цю скаргу з надією, що на продавця вплинуть податківці, які зобов’яжуть його врешті-решт виправити помилку в ПН. Права на ПК сама по собі подана скарга не дає!

А як можуть вплинути податківці на продавця?

Пункт 201.10 ПКУ передбачає, що протягом 90 к.дн. з дня надходження заяви зі скаргою контролюючий орган зобов’язаний провести документальну перевірку такого платника (з урахуванням вимог, встановлених п. 78.1.9 ПКУ) для з’ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов’язань. А за результатами цієї перевірки застосувати штраф за п. 1201.3 ПКУ (170 грн) та зобов’язати продавця виправити помилку в ПН.

Але! Чи можуть під час воєнного стану проводитися документальні позапланові перевірки на підставі п. 78.1.9 ПКУ?

Зверніть увагу, що п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ дозволяє під час воєнного стану податківцям здійснювати документальні позапланові перевірки, що проводяться «на звернення платника податків». Втім за логікою самих же податківців, тут мається на увазі, що платник сам на себе подає звернення (заяву), а не на іншого платника. Таку позицію податківців можна зустріти у судовій практиці (див. постанову ВС від 11.05.2022 № 200/11917/20-а). Саме так можна зрозуміти і роз’яснення податківців щодо таких перевірок (за зверненням (заявою) платника) у категорії 130.03 (ср. ).

То ж перевірка, про яку йде мова у п. 201.10 ПКУ, то не є перевірка «на звернення платника податків». Фактично це є перевірка на іншій підставі (на звернення покупця), яка не підпадає під інші випадки звільнення від «воєнного» перевірочного мораторію.

Та навіть, якщо дотримуватися іншої думки, то п. 78.1.9 ПКУ говорить про строк у 15 робочих днів для надання продавцем пояснень та документального підтвердження на запит податківців. Але цей строк зараз через п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ не спливає, що фактично блокує такі перевірки (про це ми ще детально будемо казати пізніше).

Отже,

під час воєнного стану, поки діє мораторій на перевірки за п. 78.1.9 ПКУ, податківці не будуть застосовувати штрафи і заходи впливу на продавця за п. 1201.3 ПКУ.

А чи зупиняється перебіг «90 календарних днів», відведених податківцям на перевірку, на час воєнного стану? Призупинявся перебіг цих строків на період з 24.02.2022 по 27.05.2022.

Наразі п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ сформульований так, що перебіг строків проведення документальних позапланових перевірок (будь-яких) не призупиняється на час воєнного стану.

Тобто, з 27.05.2022 перебіг строку в «90 календарних днів» не зупиняється. Якщо ці дні сплинуть під час дії воєнного стану, то буде втрачено право податківців провести таку перевірку.

Отже, висновок для покупця поки що такий:

навіть у разі подання скарги (додатку Д7) ніякі заходи впливу до постачальника у разі допущення ним помилок в обов’язкових реквізитах ПН під час воєнного стану податківці застосувати не можуть.

Зважаючи й на те, що строк в 90 календарних днів, що відведені на перевірку продавця, на час воєнного стану не зупиняються, то й надія на те, що подана скарга стане приводом для податківців застосувати санкції пізніше — досить сумнівна. Хіба що 90 днів не встигнуть сплинути під час воєнного стану.

Наслідки для продавця. Що загрожує продавцю, якщо покупець подасть на нього заяву-скаргу за формою додатку Д7 за помилки в обов’язкових реквізитах ПН?

ПКУ передбачений спеціальний штраф за помилки в обов’язкових реквізитах в ПН — це штраф за п. 1201.3 ПКУ.

img 1

Штрафи за помилки в обов’язкових реквізитах ПН

Але звернемо увагу на те що штрафи за п. 12013 ПКУ можуть застосовуватися:

Умова 1 — тільки якщо на вас поскаржився покупець (вони можуть бути застосовні до тих ПН, які покупець зазначив у скарзі Д7). В інших випадках (якщо покупець не подавав скаргу) штраф за п. 1201.3 не застосовується навіть якщо є помилки в обов’язкових реквізитах ПН.

Умова 2 — тільки за результатами документальної позапланово перевірки, проведеної на підставі п. 78.1.9 ПКУ, яку податківці мають провести протягом 90 днів з дня надходження скарги від покупця.

Але, як ми зазначили вище документальні позапланові перевірки на цій підставі заборонені під час воєнного стану. Отже,

застосувати цей штраф під час воєнного стану (доти поки буде діяти мораторій на цей вид перевірок) податківці не можуть.

Зазначимо, що проведення документальної позапланової перевірки на підставі скарги-постачальника передбачає спочатку направлення податківцями запиту такому постачальнику (п. 201.10 ПКУ; п. 78.1.9 ПКУ). Теоретично, направити такий запит після отримання скарги від покупця податківці можуть навіть під час воєнного стану (бо сам запит — це не перевірка).

Але по-перше, перебіг строків надання відповіді на такий запит платником призупиняються на час воєнного стану (п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Тобто якщо до вас надійшов запит, то на нього можна не поспішати відповідати. А по-друге, навіть якщо податківці направлять вам такий запит, ви надасте на нього відповідь і виявиться, що дійсно є порушення — помилки в обов’язкових реквізитах ПН, то застосувати штраф під час воєнного стану вони все одно не можуть. Так як це порушення має фіксуватися саме актом документальної позапланової перевірки (а не камеральної). А така перевірка постачальника під час воєнного стану, як ми зазначили вище, заборонена. В ході камеральної перевірки таке порушення не може бути виявлено.

Отже, поки що (під час воєнного стану) за допущення/ не виправлення помилок в обов’язкових реквізитах ПН продавцю по суті з боку податківців нічого не загрожує. Ні прийти з перевіркою, ні застосувати штрафні санкції за це порушення податківці не можуть. Єдине — можуть направити запит, але цей запит також не містить в собі ніяких загроз.

Зважаючи на те, що строк в 90 к.дн., протягом яких податківці повинні прийти з перевіркою до постачальника у разі отримання скарги, не призупиняється на час дії воєнного стану, досить сумнівно, що податківці на підставі поданої зараз скарги, зможуть перевірити постачальника вже після закінчення мораторію на перевірки. Хіба що, якщо ці 90 днів не встигнуть сплинути під час воєнного стану.

Висновки

  • Якщо постачальник відмовляється виправити помилки в обов’язкових реквізитах податкової накладної, у покупця є фактично два засоби впливу на такого постачальника:
    — договірні санкції;
    — подання скарги за формою додатку Д7.
  • Скарга не дає права відобразити податковий кредит за дефектною ПН.
  • Під час воєнного стану, навіть у разі подання скарги Д7, ніякі заходи впливу до постачальника у разі допущення ним помилок в обов’язкових реквізитах ПН, застосовані не можуть бути.
  • За помилки в обов’язкових реквізитах ПН передбачені спеціальні штрафи за п. 1201.3 ПКУ. Але вони можуть бути застосовані тільки до тих ПН, які покупець зазначив у скарзі Д7 і тільки за результатами документальної позапланової перевір-ки, проведеною за скаргою покупця. На час воєнного стану такі перевірки заборонені. Тому, застосувати ці штрафи під час воєнного стану податківці не можуть.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі