Теми статей
Обрати теми

Оплата за QR-кодом: з РРО/ПРРО чи без них?

Вишневський Михайло, податковий експерт
ФОП здійснює роздрібну торгівлю непродовльчими товарами в спеціалізованому магазині та в мережі Інтернет. Має договір з банком про приймання банком платежів від населення на його користь. Каналом приймання платежів визначено Інтернет-банк. Чи має ФОП використовувати РРО/ПРРО при перерахуванні оплати за допомогою плакату з QR—кодом, отриманого від банку?

Що таке QR-код. Це матричний код (двовимірний штрих-код), який містить інформацію щодо отримувача коштів і призначений для сканування за допомогою мобільного пристрою, сканера штрих-коду з метою швидкого та безпомилкового передавання реквізитів операції переказу коштів. (п.п. 4 п. 5 Правил № 68*).

* Правила формування та використання QR-коду для здійснення кредитових переказів, затверджені постановою Правління НБУ від 28.05.2020 № 68.

QR-код може друкуватися (відображатися в електронному вигляді) на рахунку (інвойсі) разом із рештою платіжної інформації або окремо від рахунку (інвойса) (п. 14 Правил № 68). Наприклад, як у запитанні читача, на плакаті, розміщеному в загальнодоступному для огляду місці.

Як відбувається платіж. Інформація, що міститься в QR-коді, сканується за допомогою камери пристрою, платіжного застосунку або універсального сканера QR-кодів. Дані розкодовуються як пропозиція щодо здійснення платежу, яка відобразиться в застосунку або інших інформаційних системах (програмному забезпеченні) (п. 18 Правил № 68). Намір здійснення переказу коштів за реквізитами отримувача переказу, що містяться в QR-коді, має бути підтверджений платником (п. 19 Правил № 68).

Ми навмисно обмежилися витягом із НБУшної нормативки, а не стали розповідати деталі оплати за QR-кодом, бо в кожному банку вони різні. Якщо продавець вже застосовує цю технологію, то йому і так все відомо. Якщо покупець сплачує за її допомогою, то йому зайві подробиці ні до чого. Головне, що об’єднує їх обох: порозумітися з видачею фіскального чека, якщо його треба видавати, або іншого документа, якщо без чека можна обійтись. Першому це важливо щоб уникнути РРОшних штрафів, другому — щоб захистити свої права як споживача.

Утім, до закінчення воєнного стану фінсанкції за невидачу фіскального чека не загрожують, але тільки при продажу непідакцизних товарів (п. 12 розд. ІІ Закону про РРО). Адмінштрафу ж не уникнути в будь-якому разі (подробиці — в «Податки & бухоблік», 2022, № 54).

Чек РРО/ПРРО — за загальними правилами. Саме так підійшли до відповіді на запитання, чи має продавець проводити через касовий апарат оплату за QR-кодом, податківці (див. лист ДПСУ від 25.01.2021 № 270/ІПК/99-00-07-05-01-06). І ми цілком схвалюємо такий підхід. Отже,

Необхідність застосування РРО/ПРРО залежить від того, яку саме інформацію зашито в QR—код

Із Правил № 68 дізнаємося (див. п. 13 додатку 1), що елемент QR-коду «Рахунок отримувача» містить номер рахунку отримувача, причому довжина значення цього елемента не повинна перевищувати 29 символів. А це якраз кількість символів у номері поточного рахунку в форматі IBAN.

Таким чином, розрахунок за товари за допомого QR-коду, який містить в собі реквізити поточного рахунку в форматі IBAN, не буде вважатись розрахунковою операцією у розумінні Закону про РРО та не потребуватиме застосування РРО/ПРРО (листи ДПСУ від 17.02.2022 № 352/ІПК/99-00-07-05-01-06, від 16.05.2022 № 519/ІПК/99-00-07-05-01-06).

Разом з тим не забувайте, що суб’єкти господарювання зобов’язані надавати в паперовій та/або електронній формі покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек, накладну або інший розрахунковий документ, що засвідчує передання права власності на них від продавця до покупця з метою захисту прав останнього як споживача (п. 15 ст. 3 Закону про РРО).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі