Теми статей
Обрати теми

POS-термінал: як працюємо зараз, які зміни і коли очікуються?

Казанова Марина, податковий експерт
На час воєнного стану немає ніяких послаблень від використання платіжних терміналів. Крім того, незабаром нас очікують серйозні зміни щодо їх використання. Ці зміни планувалися з 01.08.2022. Але цього не сталося. Як працюємо зараз, коли будуть введені в дію зміни і що вони передбачають — про це зараз і піде мова.

Наразі, при визначенні кола суб’єктів господарювання (СГ), які мають використовувати POS-термінал, ми й досі керуємось:

Законом № 2346* (ст. 14);

ст. 17 Закону про захист прав споживачів;

архаїчною постановою КМУ № 878**.

* Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III.

** Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 № 878.

За вимогами цих нормативних актів, мати платіжний (POS) термінал повинні СГ, які провадять діяльність у сфері продажу товарів, громадського харчування та послуг і які відповідно до закону використовують реєстратори розрахункових операцій (РРО).

Тобто

зараз обов’язково мати платіжний термінал повинні ті СГ, які за законом зобов’язані використовувати РРО/ПРРО.

Щоправда, за деяким виключенням. Хто звільнений від використання POS-терміналу сказано в п. 2 постанови № 878 (дивіться таблицю нижче).

Виключення / звільнення від застосовування POS-терміналів (п. 2 постанови № 878)

суб’єкти господарювання, що провадять діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб

підприємства торгівлі з торговельною площею до 20 кв. м (крім автозаправних станцій)

заклади громадського харчування закритого типу, які обслуговують певний контингент споживачів, зокрема особовий склад Збройних Сил та інших військових формувань, студентів, учнів та викладачів вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, працівників промислових підприємств

Кількість платіжних терміналів при цьому повинна становити не менше ніж 50 відсотків кількості РРО/ПРРО. А у разі наявності одного РРО/ПРРО «суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити приймання спеціальних платіжних засобів».

Якщо ж СГ не використовує РРО/ПРРО, оскільки за законом звільнений від обов’язку їх застосування, то зараз мати платіжний термінал йому теж не обов’язково.

«З коли» відбудуться зміни?

Незабаром зміняться правила щодо того, хто з СГ має використовувати платіжні термінали. Такі зміни пов’язані із Законом про платіжні послуги*, який прийде на заміну Закону № 2346.

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Взагалі то Закон про платіжні послуги мав би запрацювати з 01.08.2022. Але ні. Нещодавно прийнятим Законом № 2463* введення його в дію відклали до 01.12.2022.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей діяльності фінансового сектору у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні» від 27.07.2022 № 2463-IX. Його ще має підписати Президент. Але в тому що він буде підписаний (а отже і відкладено введення в дію норм Закону про платіжні послуги) сумнівів практично не має.

Також є проект постанови КМУ «Про встановлення термінів, до настання яких торговці мають забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» .

Ця постанова має замінити діючу постанову № 878. Розроблена вона під вимоги нового Закону про платіжні послуги і має набути чинності одночасно з введенням його в дію (але не раніше дня офіційного опублікування постанови).

Отже:

як мінімум до 01.12.2022 ми ще будемо працювати за старими правилами. При визначенні кола суб’єктів господарювання, у яких має бути POS-термінал, керуємось Законом № 2346 та постановою № 878.

А ось після 01.12.2022 правила зміняться (якщо, звісно, знову не буде відкладено введення в дію Закону про платіжні послуги).

Що зміниться?

Як ми зазначили вище з 01.12.2022 року буде введений в дію Закон про платіжні послуги. Одночасно набуде чинності і названа вище постанова КМУ.

Що зміниться з зазначеної дати?

Момент 1. За нинішніми правилами СГ має забезпечити приймання від покупців ЕПЗ (електронних карток). Тобто ви маєте забезпечити можливість розрахуватися покупцю саме карткою (без будь-яких додаткових умов для покупця, таких наприклад, як наявність смартфону у покупця чи спеціального додатку).

Закон про платіжні послуги містить дещо іншу вимогу. В ньому сказано, що СГ має забезпечити можливість покупцю розрахуватися безготівково. Тобто вже НЕ йде мова про те, що торговець має забезпечити можливість покупцю розрахуватися саме ЕПЗ. А можлива альтернатива. В Законі сказано:

«торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв».

Конструкція «та/або» фактично означає, що торговцю достатньо буде забезпечити тільки якийсь один з перерахованих способів безготівкових розрахунків для покупця. Тобто достатньо буде забезпечити тільки якийсь один зі способів безготівкових розрахунків для покупця:

(1) за допомогою картки/ЕПЗ,

(2) або за допомогою платіжного застосунку,

(3) або за допомогою платіжного пристрою.

Момент 2. Хто з торговців має забезпечити покупцю можливість безготівкового розрахунку?

За нинішніми правилами (які діють до 01.12.2022) наявність платіжного терміналу обов’язкова саме для суб’єктів господарювання, які за законом зобов’язані використовувати РРО/ПРРО.

Відповідно ж до проекту постанови КМУ, про який ми згадували вище, забезпечувати можливість покупцю розрахуватися безготівково мають всі торговці (суб’єкти господарювання, які приймають оплату за товари/послуги від покупців/замовників), в т.ч. і ті, які реалізують товари/надають послуги дистанційним способом.

Це означає, що:

забезпечити можливість покупцю/замовнику розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі слід незалежно від того, зобов’язані ви мати РРО/ПРРО чи ні.

Тобто ви можете бути звільнені від РРО/ПРРО, але це не звільняє вас від обов’язку забезпечити покупцю розрахунок в безготівковій формі.

Також не важливо буде скільки населення проживає в місці, де суб’єкт господарювання здійснює діяльність або площа торговельного залу в якому суб’єкт господарювання здійснює діяльність.

Звільнені від обов’язку забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково будуть:

— новостворені торговці — протягом шести місяців з дати їх державної реєстрації;

— підприємці — платники єдиного податку першої групи;

— торговці, які здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власновирощеної або відгодованої продукції;

— торговці, які надають послуги в закладах громадського харчування, що не мають залу для обслуговування споживачів.

Але! Планується певна відстрочка по запровадженню цих норм (це передбачено проектом постанови КМУ).

Так, одразу виконувати норми щодо забезпечення покупцю розрахуватися в безготівковій формі повинні будуть СГ, які здійснюють діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тисяч.

Ті ж, хто працює у населених пунктах, з чисельністю населення до 25 тисяч будуть мати як мінімум рік відстрочки (тобто ще впродовж року з дня введення в дію Закону про платіжні послуги можуть працювати без терміналу).

Висновки

  • Введення в дію Закону про платіжні послуги, який передбачає обов’язок торговців забезпечити споживачу можливість розрахунку за товари/послуги в безготівковій формі, перенесли з 01.08.2022 на 01.12.2022. Тож до 01.12.2022 зможемо жити за тими правилами, що діють зараз.
  • Хто саме з торговців з 01.12.2022 має забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково (зокрема, шляхом встановлення платіжного терміналу) має визначити Кабмін.
  • Проект постанови Кабміну передбачає, що забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково зобов’язані всі суб’єкти господарювання, які продають товари/надають послуги, роботи. Тобто незалежно від того зобов’язані вони використовувати РРО/ПРРО чи ні, та незалежно від розміру населених пунктів в яких вони здійснюють діяльність. Але буде відстрочка по строках для тих, хто здійснює діяльність в населених пунктах з чисельністю населення до 25 тис. осіб. А також ряд додаткових виключень.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі