Теми статей
Обрати теми

Обдаровуємо ЗСУ через благодійний фонд: витрати без різниць

Децюра Сергій, податковий експерт
За матеріалами категорії 102.12 Бази знань*

* zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques

Висновок документа

Якщо високодохідник надає неприбутковій організації гуманітарну допомогу, яка буде використана для потреб забезпечення оборони держави, то податкової різниці не застосовуються.

Загальні правила. На час дії ВС законодавці вирішили дати право високодохідникам, які обдаровують (грошовими коштами і товарами) певні категорії неприбуткових організацій, включати до витрат усю суму наданої благодійної допомоги, а не як у мирний час, уключати до витрат тільки 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). Тобто законодавці дозволили високодохідникам не застосовувати в цьому випадку різницю з п.п. 140.5.9 ПКУ.

Але щоб вона не діяла, потрібно дотриматися певних вимог:

— надавати у вигляді благодійної допомоги кошти чи товари, що перелічені у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ,

— отримувачами такої допомоги мають бути лише конкретні неприбуткові організації (серед таких організацій згадуються і ЗСУ та інші військові формування тощо).

Крім того, якщо підприємство обдаровує ЗСУ та інші військові формування, то щоб отримати звільнення від дії п.п. 140.5.9 ПКУ, кошти і товари слід надавати вищезгаданим суб’єктам для потреб забезпечення оборони держави та у вигляді гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією рашистів.

Здавалося, що кожен високодохідник, який обдаровує ЗСУ, як напряму, так і через будь-яку неприбуткову організацію (у тому числі ті, що утримуються не за рахунок коштів держбюджету, тобто благодійні фонди), до витрат має право включити всю суму подарунку.

Фіскальний підхід. Але фіскали мали з цього приводу іншу думку. Про це вони заявили у БЗ 102.12 (нечинна з 03.08.2022). Фіскали почали наполягати, що для того щоб не коригувати фінрезультат на різницю із п.п. 140.5.9 ПКУ, потрібно, щоб на безповоротній основі кошти і товари надавалися саме неприбутковим установам або організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій, які до того ж обов’язково мають утримуються за рахунок коштів державного бюджету (ними є в тому числі ЗСУ та інші військові формування), або закладам охорони здоров’я державної та комунальної власності.

Отже, на думку фіскалів, різниця із п.п. 140.5.9 ПКУ не діє, тільки коли високодохідник обдаровує безпосередньо ЗСУ чи інші військові формування або інші неприбуткові організації, які фінансуються за рахунок коштів державного бюджету.

Якщо ж високодохідник дарує кошти чи певні товари благодійному фонду (такі фонди не утримуються за рахунок держбюджету), то незалежно від того, чи будуть такі кошти і товари далі передаватися для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з агресією рашистів, на звільнення від різниці із п.п. 140.5.9 ПКУ розраховувати не слід.

Ми з таким підходом фіскалів не могли погодитися. Про що сказали у «Подарунок ЗСУ через благодійний фонд: чи є право на всю суму витрат?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 51.

Аргументували ми це тим, що у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, який звільняє від використання різниці із п.п. 140.5.9 ПКУ, говориться, що під це звільнення потрапляє і надання ЗСУ та військовим формуванням допомоги у вигляді гуманітарної допомоги, тобто з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу.

А якщо проаналізувати вимоги Закону № 1192*, то за ним виходить, що надавати ЗСУ гуманітарну допомогу можна не лише напряму (з рук у руки), а і через неприбуткову організацію. Адже за Законом № 1192, коли говорять про надання гуманітарної допомоги, то також мають на увазі схему, за якою підприємство передає кошти чи товари благодійному фонду (який точно не утримується за раунок коштів держбюджету), а потім він передає товари чи кошти як гуманітарку ЗСУ. Детально про хід роздумів читайте у вищезгаданій консультації у «Податки & бухоблік», 2022, № 51 (ср. ).

* Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.

Новий ліберальний підхід. І от не минуло й місяця, як фіскали змінили свою позицію з цього приводу. Так, вони заявили, що у разі надання високодохідником гуманітарної допомоги для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з агресією рашистів застосовувати різницю з п.п. 140.5.9 ПКУ не слід. Щоб діяло це звільнення, отримувачем допомоги має виступати благодійна організація чи фонд, які внесені в Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги. що передасть її набувачу гуманітарної допомоги, яким виступають ЗСУ чи інші військові формування.

Що спонукало їх змінити свій підхід, не зрозуміло. Може, вони надихнулися нашою критикою їх консультації. Але факт лишається фактом. Попередню фіскальну консультацію вони скасували 03.08.2022 і відразу видали нову ліберальну.

Отже, якщо високодохідник хоче без втрат допомогти армії через благодійний фонд, то може сміливо надавати її не напряму ЗСУ, а через благодійну організацію чи фонд, які внесені в Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги.

Але якщо надавати допомогу через благодійну організацію чи фонд, які не внесені в цей Реєстр, то можна розраховувати на витрати тільки у сумі, що дорівнює 4 % від оподатковуваного прибутку минулого року, оскільки в цьому випадку не буде дотримано вимог законодавства України про гуманітарну допомогу. Тому будьте уважні, щоб ненароком не витратити свої витрати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі