Право платника обрати електронне листування з податківцями через Електронний кабінет закріплене, зокрема, п. 421.5 ПКУ.
При цьому одразу зауважимо, що слід відрізняти електронне листування з податківцями від поданням їм звітності в електронній формі.
Для подання звітності в електронній формі платнику лише потрібно мати кваліфіковані електронні підписи осіб*, які будуть її підписувати, та приєднатися договору про електронний документообіг.
* Нагадаємо, що КМУ відтермінував КЕП на токенах на період воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення/скасування (постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 300» від 24.05.2022 № 617).
Нагадаємо, приєднуватися до цього договору потрібно щоразу наново, коли змінюються ключі керівника підприємства (див. п. 5 розд. III Порядку № 557). Приєднання до договору здійснюється шляхом надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа з підписом керівника. Щоправда, це має бути документ, який передбачає лише підпис керівника, Тобто першим документом не може бути, документ, який передбачає ще й підпис, наприклад, головного бухгалтера. Першим електронним документом може бути, наприклад, «Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису» (електронна форма J1391103).
Тепер щодо листування з податківцями через Електронний кабінет. Це дещо інша гілка взаємодії з податківцями. Під листуванням розуміється отримання від податківців запитів/індивідуальних податкових консультацій/копій наказів про проведення перевірок/ ППР/актів перевірок/ і т. п.
У платника податків є право вибору (пп. 421.5, 42.4 ПКУ):
1. Отримувати такі документи «на папері». Листування податківців з платником податків у такому випадку здійснюється шляхом надсилання йому документа поштою за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків. Або шляхом вручення документа особисто платнику податків (його представнику).
При цьому
«паперове» листування з податківцями не обмежує можливість користуватися приватною частиною Електронного кабінету та відправляти податківцям звітність в електронній формі.
2. Або отримувати такі документи в електронній формі через Електронний кабінет. Якщо вам подобається цей варіант, то окрім договору про приєднання до електронного документообігу з контролюючим органом, вам також потрібно
подати Заяву про бажання отримувати документи від податкової через Електронний кабінет (код форми — J/F1391602).
Якщо ви не подавали таку Заяву, то за замовчуванням вважається, що ви обрали «паперове» листування з податківцями.
Що треба врахувати, якщо обираєте електронне листування з податківцями:
1) листування з податківцями в такому разі відбуватиметься в електронній формі шляхом надіслання документа в Електронний кабінет з одночасним надісланням на вашу електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату і час його відправлення до кабінету;
2) документ, направлений податковим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику. Дата вручення = дата, зафіксована у квитанції про доставку документа платнику податку. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем. І,
відповідно, з цього дня (дня вручення) почнуть відлік строки, пов’язані з цим документом (або строки відповіді, наприклад, на запит, або строки оскарження ППР і т. п.).
3) якщо ви обираєте електронне листування за податківцями через Електронний кабінет, то це зовсім не означає, що і податкову звітність ви маєте теж подавати в такому разі через Електронний кабінет. Саме формулювання п. 421.5 ПКУ — платник податків самостійно визначає спосіб взаємодії з контролюючим органом, а саме в загальному порядку або в електронній формі через Електронний кабінет — свідчить про те, що тут явно йдеться не про звітність;
4) перехід на електронну форму листування ще не означає повну відмову від використання паперових документів при взаємодії з податківцями. На вимогу платника податків, що отримав документ в електронній формі, податковий орган надає йому відповідний документ у паперовій формі протягом 3 робочих днів з дня надходження відповідної вимоги (п. 42.5 ПКУ).
Від електронного листування з податківцями можна відмовитися і повернутися до «паперової» форми взаємодії. Для цього потрібно подати Заяву про відмову отримувати документ через ЕК (J/F 1391702).
Відмовитися від електронної форми листування з податківцями платник має право раз на рік. Датою завершення листування платника податків через ЕК при цьому буде дата, зазначена у квитанції про доставку податківцям такої заяви.
Висновки
- Платник податків за власним бажанням може обрати електронне листування з податківцями через Електронний кабінет. У такому разі копії наказів на перевірку, ППР, запити від податківців і т. п. будуть надходити в Електронний кабінет.
- Для того, щоб обрати електронне листування з податківцями, потрібно подати Заяву про бажання отримувати документи від податкової через Електронний кабінет. Якщо ви не подавали таку Заяву, то за замовчуванням вважається, що ви обрали «паперове» листування з податківцями.
- Електронне листування ≠ електронний документообіг.
- Від електронного листування з податківцями можна відмовитися і повернутися до «паперової» форми взаємодії.