Теми статей
Обрати теми

Звітність до військкомату про транспорт: подання й штрафи

Павленко Олексій, податковий експерт
Чи потрібно в грудні цього року подавати до військкомату Відомість про наявність транспортних засобів і техніки?.. Чи відбулися у зв’язку з відомими подіями якісь зміни в питаннях подання цієї звітності? Чи потрібна зараз довідка військкомату для постановки на облік (зняття з обліку) автомобіля в МВС? Ці питання від читачів під кінець року отримуємо все частіше. Отже, відповідаємо.

Подання Відомості

Спочатку нагадаємо, що наприкінці минулого року ми писали на цю тему в матеріалі «Є авто на балансі? Військовий облік!» // «Податки & бухоблік», 2021, № 95.

Незважаючи на підступне вторгнення росіян і триваючу війну, змін у цих питаннях було не надто багато. Звісно, ніхто не відміняв для юросіб обов’язковість подавити згадану Відомість про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях на таких транспортних засобах і техніці (далі — Відомість)!

Нагадаємо основні моменти стосовно цієї «військово-транспортної» звітності. Відповідно до ст. 6 Закону № 3543* для органів влади, а також підприємств, установ, організацій (далі — підприємства) та громадян — власників транспортних засобів зараз продовжує діяти військово-транспортний обов’язок. Там же зазначено, що порядок виконання такого обов’язку визначає КМУ. Для цього постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 було затверджене Положення про військово-транспортний обов’язок (даліПоложення).

* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.

«Військкомати» і строки. У цьому році ще до початку війни текст Положення привели у відповідність до діючих «мобілізаційних» норм. А саме: військові комісаріати (військкомати) були замінені на територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК та СП)**, а військові комісари — на керівників ТЦК та СП.

** Тобто військкомати перейменували з розширенням їх функцій на сферу соцзахисту військових.

Вимога щодо подання Відомості міститься в п. 15 Положення. Відомість має подаватись керівниками підприємств до ТЦК та СП все так само двічі на рік: до 20 червня та 20 грудня поточного року***. Вона повинна містити інформацію про наявність і технічний стан транспортних засобів і техніки, а також про громадян, які на них працюють. Зазначимо, що

*** Інформація про водні транспортні засоби має подаватись за формою й у порядку, встановленими Міноборони разом з Мінінфраструктури. Але її досі так і не затвердили…

фізичні особи, зокрема підприємці, цю Відомість не подають

На практиці «пом’якшувальні» норми Закону № 2115-ІХ від 03.03.2022 на подання Відомості не поспішають поширювати. Це непрямо підтверджує і судова практика з адмінштрафування за неподання Відомості (див. нижче), де цей Закон не згадувався.

Подання та заповнення. Міноборони у листі від 22.07.2015 № 322/2/659 зазначає, що Відомість подається незалежно від змін щодо облікових даних транспортних засобів і техніки, а також громадян, які на них працюють. Наприклад, якщо за пів року у вас ніяких облікових змін не відбулося, Відомість все одно у наступний строк (до 20 червня чи 20 грудня) необхідно подати.

Крім того, у п. 3 свого листа МОУ від 24.05.2016 № 322/2/2836 уточнено, що Відомість подають усі підприємства (у т. ч. установи, організації) незалежно від форми власності, за наявності у них на обліку транспортних засобів і техніки. Якщо у вас на обліку (балансі) на відповідну дату наявні транспортні засоби та/або техніка, то обов’язково подавайте Відомість до районного (міського) ТЦК та СП. Тож порожню Відомість (наприклад, коли транспорт/техніка «вибули» або їх не було взагалі) подавати не треба.

Як ми розуміємо, наведені у Відомості облікові дані мають бути коректними на дату її подання. А балансову вартість транспорту/техніки, що зазначається у таблиці п. 5 Відомості, гадаємо, варто брати на останню дату балансу, що передувала поданню (звісно, якщо на дату подання Відомості у вас такі об’єкти транспорту/техніки ще обліковуються/наявні).

Крім транспорту/техніки та «закріплених за ними» громадян, у Відомості також наводяться відповідні дані щодо наявних металевої тари та заправного інвентаря (п. 6), щодо ремонтних можливостей підприємства (п. 7), а також кількість наявних водіїв (операторів, машиністів), які працюють на підприємстві, у т. ч. військовозобов’язаних.

Важливі «проміжні» зміни. Крім того, у низці випадків, як то: зміна найменування або форми власності, відправки транспорту/техніки в інші регіони, передання в довгострокову оренду та в інших випадках, коли унеможливлюється передача транспорту/техніки військовим формуванням, підприємства зобов’язані у 7-денний строк повідомити про це ТЦК та СП, на військовому обліку яких перебувають цей транспорт і техніка (детальніше див. у п. 16 Положення).

Перевірка. Відповідно до п. 18 Положення

представники ТЦК та СП мають право раз на рік перевіряти на підприємствах мобілізаційну готовність транспорту й техніки, призначених для задоволення військових потреб

Транспортний обов’язок та облік у МВС

До нас звертались читачі, коли у органах МВС їм не реєстрували (не знімали з реєстрації) авто підприємства без довідки «військкомату» про взяття цього авто на облік. Причини таких вимог — саме у Положенні. І зараз ці проблеми ще актуальніші.

Нагадаємо, що ч. 1 ст. 21 Закону № 3543 вимагають від підприємств у разі реєстрації (перереєстрації), переобладнання чи зняття з обліку транспортних засобів, що можуть бути призначені для військових потреб*, подавати до МВС документи з відміткою районного (міського) ТЦК та СП про взяття їх на військовий облік (зняття з військового обліку).

* Їх коло чітко не визначено, а у МВС такими вважають будь-які транспортні засоби…

Цей обов’язок більш конкретизовано у п. 11 Положення. Там зазначено, що у таких випадках до терорганів з надання сервісних послуг МВС, крім інших документів, подається довідка, форма якої визначається Міноборони, з відміткою керівника ТЦК та СП про постановку транспортного засобу на військовий облік або зняття з обліку. Це не стосується транспортних засобів, власниками яких є громадяни!

Визначеної Міноборони форми ми не знайшли. На сайті сервісного центру МВС серед відповідних переліків документів значиться: «довідка (або інший аналогічний документ)» з відміткою керівника ТЦК та СП.

Якщо підприємство не подавало Відомість у відповідні строки, то звернення до ТЦК та СП за довідкою може «коштувати» адмінштрафу (див. нижче).

Крім того, зазначимо, що окремим Законом України від 15.08.2022 № 2513-IX до ст. 6 Закону № 3543 додано вимогу до терорганів МВС щокварталу подавати до ТЦК та СП відомості про реєстрацію (перереєстрацію), переобладнання та зняття з обліку транспортних засобів, які перебувають у власності підприємств і можуть бути призначені для задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань. Але терміни, у які МВС має щоквартально подавати такі відомості, чомусь не визначили… У той же час ці новітні зміни підвищують як значимість подання Відомості до ТЦК та СП*, так і — ризики для посадових осіб підприємств отримати адмінштрафи за порушення цих та інших вимог «мобілізаційного» законодавства, у т. ч. й Положення.

* Адже у останніх тепер буде більше інформації щодо можливих порушників транспортно-мобілізаційних вимог.

Штраф

За що. Відповідно до ст. 2101 КупАП

порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинене в особливий період, — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб у розмірі 300 — 500 НМДГ (5100 — 8500 грн)

І жодні спеціальні норми (у т. ч. карантинні послаблення) від цього штрафу не рятують

Військово-транспортний обов’язок є складовою мобілізаційної підготовки та мобілізації в державі. Та й згідно з п. 5 Положення посадові особи несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов’язку відповідно до закону.

Тому за порушення відповідних норм Положення та Закону № 3543, наприклад за неподання (чи несвоєчасне подання) Відомості, коли підприємство мало транспортні засоби та/або техніку, за перекручення даних, наведених у Відомості, за неповідомлення у 7-денний термін ТЦК та СП про відповідні зміни (див. п. 16 Положення) та інших «транспортно-мобілізаційних» порушеннях є великий ризик наразитися на адмінштраф за ст. 2101 КУпАП. Особливо зараз, під час воєнного стану.

Але зазначимо, що для притягнення до відповідальності вирішальне значення має наявність вини керівника (ст. 9 КУпАП). А якщо він (та/або підприємство) перебуває в зоні окупації чи є інші поважні причини, які завадили керівнику вчасно виконати такі обов’язки, штраф не має застосовуватись.

Протоколи/рішення. Адмінсправи за ці порушення згідно із ст. 235 КУпАП розглядають ТЦК та СП, а також СБУ (але їй наші види порушень «не підвідомчі»). Відповідно до ч. 2 ст. 255 КУпАП протоколи на такі порушення мають право складати працівники ТЦК та СП. Строк давності за цим порушенням складає 2 місяці з дня вчинення (ст. 38 КУпАП), оскільки порушення не є триваючим.

Практика. Штрафування за такі провини пожвавішало. Про це свідчить як інформація від наших читачів, так і свіжа судова практика. Див, зокрема, рішення Дрогобицького міськрайсуду Львівської обл. від 09.09.2022 у справі № 442/9801/21, рішення Богунського райсуду м. Житомира від 13.09.2022 у справі № 296/2854/22 . І хоча ці обидва рішення були на користь оштрафованих осіб (у першому оштрафували «не того», а у другому — не було доведено вину), але нерідко у таких справах суди схиляються у бік «військкоматів»: див., наприклад, постанову Другого апеляційного адмінсуду від 21.01.2019 у справі № 636/3404/18 , а також постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 16.05.2019 у справі № 766/15387/18 (ср. ).

Тож виконуйте доброчесно свої мобілізаційні обов’язки: і штрафів не буде, і Перемогу прискорите!

Щодо питань залучення та вилучення транспортних засобів для військових потреб, які теж регулюються нормами Положення, читайте в статті «Мобілізація транспорту — процедура і облік» // «Податки & бухоблік», 2022, № 22.

Висновки

  • За наявності на обліку транспорту та/або техніки підприємства зобов’язані подавати спеціальну Відомість (про їх наявність, технічний стан та відповідальних осіб) до ТЦК та СП — колишніх військкоматів. Строки подання: до 20 червня та 20 грудня.
  • Без довідки від ТЦК та СП про військовий облік транспортного засобу МВС не здійснить щодо нього відповідні реєстраційні дії (постановка/зняття з обліку та інші).
  • Адмінштраф на посадових осіб підприємств за неподання Відомості та інші порушення військово-транспортного обов’язку: від 5100 до 8500 грн.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі