Теми статей
Обрати теми

Вартість автівки менша 375 мінзарплат: чи платити транспортний податок?

Децюра Сергій, податковий експерт
У листопаді 2021 року підприємство придбало коштовне легкове авто, яке було виготовлене незадовго до цього. На початку лютого 2022 року його середньоринкова вартість згідно із калькулятором від Мінекономіки виявилася менше, ніж 375 мінзаплат. Тому підприємство податок у цьому році не сплачувало, хоча у Переліку автівок на 2022 рік, за які сплачується транспортний податок, такий автомобіль був наявний. Чи правильно ми вчинили? Марка авто: BMW 8 cерії Coupe (G15) M850i xDrive, у 2021 році транспортний податок був сплачений.

Об’єкт оподаткування

Щоб зрозуміти, чи потрібно підприємству, яке володіє новим дорогим легковим автомобілем, платити транспортний податок, слід спочатку пригадати, за які саме автівки його слід платити.

За загальним правилом платити транспортний податок доведеться не за будь-який легковий автомобіль, а тільки за ті, які відповідають одночасно двом умовам (абзац перший п.п. 267.2.1 ПКУ), а саме:

— з року випуску автомобіля минуло не більше 5 років (включно);

— середньоринкова вартість автомобіля перевищує 375 мінзарплат (на 1 січня звітного року).

Якщо це перекласти на звичайну мову, то у 2022 році під оподаткування транспортним податком можуть потрапити тільки легкові автомобілі не раніше 2017 року випуску (включно) і середньоринкова вартість яких становить понад 2 437 500 грн (375 х 6500 грн).

Першу вимогу ваш легковий автомобіль виконує. Оскільки він був придбаний у 2021 році, то йому точно ще не виповнилося 5 років.

А от з виконанням другої вимоги складніше.

Середньоринкова вартість — оманливий критерій.

На сьогодні

із відкритих джерел інформації відшукати середньоринкову вартість легкового автомобіля можна тільки на сайті Мінекономіки (me.gov.ua)

Там можна відшукати два види калькуляторів. Один з яких — для розрахунку середньоринкової вартості легкових автомобілів для цілей оподаткування транспортним податком відповідно до п. 267.2 ПКУ.

Враховуючи це, здається, що для того щоб визначити середньоринкову вартість легкового автомобіля, підприємству потрібно:

1) відкрити на сайті Мінекономіки калькулятор з розрахунку середньоринкової вартості;

2) ввести в нього дані про свою автівку, а саме її марку, модель та рік випуску;

3) натиснути на клавішу «Розрахувати» і отримати розмір середньоринкової вартості легкового автомобіля.

Далі за логікою, просто слід порівняти отриманий результат із сернедньоринковою вартістю, яка перетворює автівку на об’єкт оподаткування транспортним податком. І якщо отриманий результат вище цієї межі, то за автівку слід платити податок.

Якщо ввести в калькулятор інформацію про легковий автомобіль, щодо якого запитує читач (BMW 8 cерії Coupe (G15) M850i xDrive 2021 року випуску), то виявиться, що середньоринкова вартість автівки складає 2 349 295,94 грн. А це менше, ніж вартісний критерій у 2 437 500 грн (375 х 6500 грн), який відносить автівку до об’єкта оподаткування транспортним податком у 2022 році.

Але, на жаль, це помилкове твердження.

Самостійно тестувати, чи виконує ваш легковий новий автомобіль всі критерії, які відносять його до об’єкта оподаткування транспортним податком, не слід. За вас все це зробив Мінекономіки. І свої висновки він виклав у Переліку автівок, які є об’єктом оподаткування транспортним податком.

Вся увага тільки на Перелік

За правилами ПКУ, визначати, чи потрапляє певна модель та марка легкового автомобіля до об’єкта оподаткування транспортним податком, платник має спираючись не на дані якогось калькулятора, а на перелік автівок, які є об’єктом оподаткування у певному році, оприлюдненим Мінекономіки.

На це вказує п.п. 267.2.1 ПКУ. У ньому прямо говориться, що

середньоринкову вартість різних моделей і марок легкових автівок визначає Мінекономіки станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об’єму циліндрів двигуна, типу пального.

При цьому робити воно має за Методикою, затвердженою постановою Кабміну від 18.02.2016 № 66 (ср. ).

А щоб платники податку знали, яка модель та марка легкових автівок певного року виробництва потрапляє під оподаткування, щороку до 1 лютого Мінекономіки на своєму офіційному вебсайті розміщує їх перелік.. Такий перелік Мінекономіки вчасно розмістило у 2022 році на своєму вебсайті.

Якщо у цьому переліку згадано ваш легковий автомобіль, то за нього потрібно платити податок у поточному році до того місяця, в якому йому не виповниться 5 років

Якщо заглянути до Переліку легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2022 році, то там згадується легковий автомобіль, щодо якого запитує читач (BMW 8 cерії Coupe (G15) M850i xDrive). При чому у цьому переліку говориться, що під оподаткування потрапляють не усі без винятку легкові автомобілі такої марки і моделі, а тільки ті, яким на початок 2022 року не виповнився рік.

Як сказано у запитанні, автівка, яку придбало підприємство у листопаді 2021 року, була вироблена незадовго до цього, а отже, на початок 2022 року автівці не виповнився 1 рік. Тому за таку автівку у 2022 році слід платити транспортний податок. І той факт, що калькулятор на сайті Мінекономіки вказує на те, що середньоринкова вартість автівки менша за 375 мінзарплат, на обов’язок сплати не впливає.

Хто не хоче платити

Дехто ставить запитання: чи можна спробувати відбитися від податку, спираючись на те, що калькулятор на сайті Мінекономіки говорив, що середньоринкова вартість легкового автомобіля менше 375 мінзарплат?

На наш погляд, ні.

Адже для формування Переліку легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2022 році, Мінекономіки визначало середньоринкову вартість саме на 1 січня 2022 року.

У калькуляторі, який розмішений на сайті Мінекономіки, взагалі не говориться, на яку саме дату сформовано середньоринкову вартість автомобіля. А тому можна припустити, що коли підприємство перевірило середньоринкову вартість свого легкового автомобіля на дату подачі декларації (на 20 лютого), то середньоринкова вартість його автівки уже могла змінитися. Тобто вона могла бути меншою за ту, яку використовував Мінекономіки, формуючи перелік автівок.

Щоб податок не сплачувати, підприємству слід оскаржити оприлюднений Мінекономіки перелік автівок, за які слід платити транспортний податок. І тільки після того, як ваша автівка зникне з цього переліку, платити податок вам не буде потрібно.

Про те, що Мінекономіки може міняти Перелік таких автівок, говорять і фіскали (БЗ 110.02).

Нарахування податку

Декларацію не подавали. Якщо підприємство сперечатися із Мінекономіки не планує, то йому слід задекларувати і сплатити податок за 2022 рік у бюджет.

Якщо на початку року взагалі не подавали звітну декларацію з транспортного податку (інші автівки під об’єкт оподаткування не потрапили), то потрібно:

подати таку декларацію, як звітну. Про те, як її заповнити, читайте у «Транспортний податок для обраних» // «Податки & бухоблік» 2022, № 11;

сплатити податок за періоди, що минули (у нашому випадку І, ІІ та ІІІ квартали).

Після подання декларації із запізненням і сплати податку за минулі періоди до дати подання декларації податківці накладуть на підприємство штраф:

за несвоєчасне подання декларації згідно з п. 120.1 ПКУ — розмір штрафу 340 грн, при першому порушенні у році. Разом з тим за 2022 рік його бути не повинно, оскільки граничні строки подання декларації з транспортного податку на 2022 припадають на карантин. Той факт, що подаємо такі декларації зараз, коли можуть покарати по камералці, а карантинний мораторій на порушення, виявлені під час такої перевірки, не діє, на застосування штрафу, вважаємо, не впливає;

за несвоєчасну сплату податку згідно з п. 124.1 ПКУ — розмір штрафу 5 % від суми несвоєчасної сплати протягом 30 днів від граничної дати сплати і 10 %, якщо строк сплати більше 30 днів. Також можливий збільшений 25 % штраф у випадку встановлення умисної несплати.

При цьому якщо спочатку подана декларація, а потім платиться податок, задекларований у ній на 2022 рік, то уникнути сплати штрафу за несвоєчасну сплату можна тільки за І квартал, оскільки на дату сплати податку за цей квартал діяв повноправний карантинний мораторій на штрафи. Цей штраф будуть рахувати податківці шляхом надсилання ППР.

Хоча якщо ви спочатку сплатите відображений у декларації податок, а потім подасте свою звітну декларацію, то штрафу за несвоєчасну сплату, на думку фіскалів, бути не повинно (див. БЗ 129.03). Якщо вам цей спосіб уникнення штрафів за несвоєчасну сплату податку здається дуже ризиковим, то пропонуємо інший.

На наш погляд, цій спосіб уникнути штрафів згідно з п. 124.1 ПКУ більш надійний. Для його реалізації спочатку треба подати нульову звітну декларацію, а потім уточнюючу. Тоді вам загрожує тільки 3 % самоштрафу.

Не показали нарахований податок. А от для тих підприємств, які на початку року подавали звітну декларацію (був ще об’єкт оподаткування транспортним податком), спосіб виправлення упущення інший. Їм слід подати уточнюючу декларацію і збільшити нарахований податок. Подаючи таку уточнюючу, потрібно буде не тільки донарахувати податок, а й нарахувати самоштраф (3 % донарахованої суми).

Рахувати самоштраф, на наш погляд, за І квартал не потрібно, оскільки помилка була допущена в періоді, коли повноправно діяв карантинний мораторій на штрафи.

Висновки

  • Самостійно визначати середньоринкову вартість вашої нової автівки, користуючись калькулятором з вебсайту Мінекономіки, не слід.
  • Певну модель автомобіля, за яку слід платити транспортний податок, визначає Мінекономіки у Переліку автівок кожний рік.
  • Шукайте такий Перелік на вебсайті Мінекономіки. І якщо у ньому є ваша автівка, то транспортний податок слід платити обов’язково.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі